Responsywna strona internetowa – czym jest i dlaczego jest ważna?
Zapewne słyszałeś już wcześniej pojęcie „responsywna strona internetowa”, ale czy wiesz, co to właściwie oznacza, lub jak ważne jest, jeśli chodzi o SEO i inne czynniki marketingu cyfrowego? Biorąc pod uwagę, zmieniając się metody indeksowania Google – bardzo ważne!
Dowiedz się więcej o tym, czym jest responsywna strona internetowa i dlaczego warto zadbać aby Twoja strona taka była.
Strona responsywna – co to takiego
Najkrócej mówiąc jest to strona internetowa, która „dobrze” wyświetla się na każdym urządzeniu, na którym można ją odczytać. Przy czym „dobrze” znaczy w sposób umożliwiający dostęp do treści i udostępnianych przez stronę funkcji. Warto też zaznaczyć, że „dobrze” nie znaczy „tak samo” dla różnych rozmiarów ekranów.
Projektowanie stron responsywnych
Są dwie strategie tworzenia stron responsywnych. Celem obu jest stworzenie witryny lub aplikacji webowej o wysokiej użyteczności na różnych urządzeniach. Jednak sam proces projektowy różni się znacznie.
Responsive Web Design (RWD)
Pierwsza ze strategii wywodzi się z klasycznego projektowania interfejsów dla aplikacji dostępnych na komputerach stacjonarnych, wyposażonych w duże monitory (1024px szerokości i więcej).
Responsywne projektowanie stron internetowych odnosi się do sposobu projektowania strony internetowej, który pozwala dostosować ją do rozmiaru urządzenia, na którym użytkownicy przeglądają stronę. Obejmują one wyświetlanie na telefonach komórkowych, tabletach i komputerach stacjonarnych.
Inaczej mówiąc RWD to stworzenie projektu na duży wyświetlacz i dopasowywanie go do warunków ekranów o mniejszych rozdzielczościach.
Mobile First Design
Druga strategia, historycznie znacznie bliższa współczesności, zakłada, że w pierwszej kolejności powstaje projekt na małe wyświetlacze. Następnie projekt jest rozbudowywany i dopasowywany do realiów komputerowych: znacznie większej ilości miejsca na treść oraz bogatszej palety dostępnych interakcji (klawiatura, mysz zamiast interfejsu dotykowego).
Strona responsywna a strona mobilna
Co ciekawe, zastosowanie podejścia mobile first design nie zawsze kończy się powstaniem witryny responsywnej. Ze względu na stale rosnący udział w rynku użytkowników korzystających z Internetu wyłącznie przy użyciu smartfonów, często projektowanie rozwiązania ogranicza się do wersji mobilnych.
Zamów projekt i wdrożenie witryny
Dlaczego strona responsywna jest tak ważna?
Istnieje wiele korzyści związanych z responsywnym projektowaniem stron internetowych. Związane są one zarówno z ich efektywnością (pozyskiwanie leadów, sprzedaż w sklepie internetowym) jak oraz kosztami utrzymania i rozwoju.
Dostęp do grupy docelowej
Widać to szczególnie wyraźnie na rynku B2C, czyli segmencie zdominowanym przez użytkowników mobilnych.
Brak strony responsywnej (lub mobilnej) odcina witrynę od kilkudziesięciu procent potencjalnych odbiorców.
Responsywna wersja witryny jest dla wielu biznesów must have, gdyż decyduje w stopniu kluczowym o istnieniu interesu.
Dorównywanie konkurencji
Stosunkowo niski próg wejścia w biznes e-commerce i gwałtowny rozwój technologii sprawiają, że praktycznie każdy produkt ma wielu potencjalnych dostawców. To zaś powoduje podniesienie poziomu oczekiwań klientów. Dzisiejsi odbiorcy chcą znaleźć produkt szybko, intuicyjnie dodać go do koszyka i wygodnie zapłacić.
Brak strony responsywnej może spowodować przegraną w przedbiegach. Klient łatwo zrezygnuje nawet z tańszej oferty na stronie przygotowanej „na laptopa”, jeśli dwa kliknięcia dalej dokona zakupu w minutę używając tylko kciuka. Myślisz, że to nie ma sensu? Wytłumacz swoje zdanie milionom Internautów ; )
Lepsze SEO
Kolejną zaletą responsywnego projektowania stron internetowych jest poprawa pozycji w wyszukiwarkach. Od kwietnia 2015r. Google bierze pod uwagę responsywność witryny jako jeden z sygnałów decydujących o pozycji na stronie wyników wyszukiwania. Jeśli Twoja witryna jest responsywna, gigant wyszukiwarek umieści ją wyżej na stronie wyników.
Szybszy czas ładowania strony
Projektowanie stron responsywnych wymusza też uwzględnienie jakości łącza użytkownika i wydajności stosowanego urządzenia.
Witryny responsywne zwykle ładują się szybciej na wszystkich urządzeniach, ale zwłaszcza na smartfonach i tabletach. Dzięki responsywnym obrazom i płynnym siatkom ładowanie strony zajmuje znacznie mniej czasu, co ma bezpośredni wpływ na współczynnik odrzuceń. Według badań, 53% użytkowników mobilnych opuści witrynę, jeśli wczytanie strony zajmie więcej niż trzy sekundy (https://www.thinkwithgoogle.com/consumer-insights/consumer-trends/mobile-site-load-time-statistics/). Te same badania pokazują, że strony, które szybko się ładują, korzystają z większej ilości czasu spędzonego w witrynie, a także z lepszych współczynników konwersji.
Łatwiejsze zarządzanie treścią i rozwój strony
Strona responsywna zapewnia obsługę całego spektrum urządzeń użytkowników. Aby osiągnąć taki efekt w inny sposób, należałoby zbudować odrębne wersje witryny dla różnych rozdzielczości ekranu. To zaś powodowałoby konieczność odrębnego zasilania serwisu w treści.
Responsywny interfejs wykorzystuje jeden zestaw treści, zmieniając jedynie sposób ich prezentacji.
Jak sprawdzić czy strona jest responsywna?
Test projektowania responsywnego polega na testowaniu strony internetowej lub adresu URL z różnych urządzeń. Praktycznie nie da się całkowicie przetestować responsywnej strony internetowej, ponieważ w tym celu musimy ustawić różne systemy dla różnych rozmiarów ekranu.
Możliwym sposobem przeprowadzenia testu responsywnego jest zmiana rozmiaru okna przeglądarki. Niektóre przeglądarki, takie jak Safari czy Chrome, udostępniają wtyczki lub rozszerzenia przeglądarki, które pomogą Ci wyświetlić stronę w różnych rozdzielczościach ekranu.
Podczas testowania strony zmniejsz i powiększ okno przeglądarki, aby zobaczyć czy elementy na stronie się skalują. Sprawdź, czy wszystkie obrazy, filmy i dźwięki znajdujące się na Twojej stronie są wyświetlane i odtwarzane bez problemów. Upewnij się, że użytkownik w łatwy sposób może nawigować po stronie, bez konieczności powiększania obrazu i przesuwania treści.
Co zrobić żeby strona była responsywna?
Projektowanie responsywne to nie tylko skalowanie wszystkich elementów, tak aby zmieściły się na ekranie — to także dostosowanie do możliwości urządzenia i przeglądarki internetowej.
Poniżej znajdziesz kilka wskazówek na które warto zwrócić uwagę rozpoczynając projekt.
Dostępność
Upewnij się, że dla wszystkich obsługiwanych rozdzielczości informacje są łatwo dostępne w Twojej witrynie. Wszystkie istotne elementy, takie jak kluczowe treści, produkty i dane kontaktowe, są odpowiednio widoczne.
Zadbaj o widoczność i łatwość posługiwania się elementami odpowiedzialnymi za interakcje z witryną: przyciskami, dropdownami, suwakami etc.
Intuicyjna nawigacja
Nawigacja odgrywa kluczową rolę w tworzeniu responsywnego projektu. Odwiedzający powinni mieć możliwość poruszania się po Twojej witrynie bez żadnych niedogodności. Wszystkie opcje dostępne w menu powinny być łatwo dostępne i wygodne w użyciu.
Wykorzystuj w pełni charakterystyczne dla poszczególnych urządzeń opcje sterowania interakcjami.
Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej o tym, jak efektywnie zaprojektować nawigację na swojej stronie internetowej, to sprawdź artykuł Projektowanie nawigacji na stronie www.
Projekt i wdrożenie responsywnej witryny internetowej
Realizacja dla Decsoft S.A.
Optymalizacja multimediów
Obrazy sprawiają, że Twoje treści są bardziej wciągające. Szczególnie ważne dla widoków na urządzenia mobilne jest, aby obrazy były odpowiednio zoptymalizowane, tzn. miały możliwie wysoką jakość przy jednoczesnym ograniczeniu wielkości plików.
Zoptymalizowane multimedia obniżają koszty dostarczania treści i ceny hostingu, ponieważ redukują transfer danych. Dodając do zalet, zoptymalizowane treści graficzne pomagają też poprawić pozycję Twojej witryny w Google. Więcej na ten temat dowiesz się z artykułu poświęconego Core Web Vitals.
Podsumowanie
Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że responsywne projektowanie stron internetowych polega po prostu na dopasowywaniu treści do różnych urządzeń. Ale cel jest znacznie większy – poprzez nadanie priorytetu treści, wpływa na całokształt doświadczeń użytkowników ze stroną internetową.
Jeśli Twoja witryna nie jest jeszcze responsywna, zaplanowanie przeprojektowania nowego, płynnego układu to świetny pierwszy krok. Pomoże Ci określić, które elementy strony są najważniejsze, które strony można wyeliminować i ile treści chcesz zachować na swojej witrynie.