Prototypowanie na papierze to szybka i niskokosztowa metoda tworzenia wstępnych wersji interfejsów użytkownika (UI) przy użyciu odręcznych szkiców. Polega na przedstawieniu struktury i funkcjonalności strony internetowej, aplikacji lub innego produktu cyfrowego za pomocą rysunków wykonanych na kartce papieru. Jest to popularne narzędzie w procesie projektowania UX, szczególnie na wczesnym etapie prac koncepcyjnych.
Zalety prototypowania na papierze
- Szybkość i prostota. Do stworzenia papierowego prototypu wystarczą podstawowe narzędzia, takie jak kartka, długopis czy marker. Pozwala to na błyskawiczne przedstawienie pomysłów bez potrzeby korzystania z oprogramowania.
- Niskie koszty. Paper prototyping nie wymaga inwestycji w narzędzia cyfrowe ani specjalistycznych umiejętności graficznych.
- Łatwość wprowadzania zmian. Wszelkie poprawki można nanosić natychmiast, co sprzyja kreatywności i iteracyjnemu podejściu do projektowania.
- Wspieranie pracy zespołowej. Prototypy papierowe są doskonałym sposobem na wspólną burzę mózgów i szybkie testowanie koncepcji w gronie projektantów, deweloperów czy też zleceniodawców projektu.
- Możliwość wczesnych testów UX
Nawet proste szkice pozwalają przeprowadzić podstawowe testy użyteczności z udziałem użytkowników, co umożliwia wychwycenie problemów zanim projekt przejdzie do fazy cyfrowej.
Zastosowanie prototypowania na papierze
- Wstępne makiety stron internetowych i aplikacji. Określenie układu elementów, nawigacji oraz podstawowych funkcji interfejsu.
- Tworzenie user flow. Przedstawienie ścieżki, jaką użytkownik pokonuje podczas korzystania z produktu.
- Warsztaty projektowe. Angażowanie zespołów w szybkie wizualizowanie pomysłów i koncepcji.
Etapy prototypowania na papierze
- Określenie celu prototypu. Zdefiniowanie, jakie funkcje lub procesy mają zostać przedstawione.
- Szkicowanie interfejsu. Rysowanie ekranów, przycisków, pól formularzy, menu itp.
- Symulacja interakcji. Użytkownik „klika” palcem w elementy prototypu, a projektant podmienia kartki, symulując w ten sposób przechodzenie między ekranami.
- Zbieranie feedbacku. Obserwacja zachowań użytkowników, identyfikacja elementów interfejsu niezrozumiałych dla korzystających, a także problematycznych kroków w procesach.
- Wprowadzanie poprawek. Na podstawie testów nanoszone są zmiany w układzie lub funkcjonalności.
Ograniczenia paper prototyping
- Brak interaktywności. Prototypy papierowe nie oddają w pełni dynamicznych funkcji, animacji czy też efektów interaktywnych.
- Prostota wizualna. Skupiają się na układzie i funkcjonalności, pomijając przy tym szczegóły graficzne i branding.
- Odpowiednie tylko dla wczesnych etapów. W późniejszych fazach projektu konieczne jest przejście do bardziej realistycznych i dzięki temu bardziej zbliżonych do rzeczywistości prototypów cyfrowych.