Blog ARTNOVA
Dziękujemy za subskrypcję.
Na podany adres email zostało wysłane potwierdzenie zapisu.
OK
Nagłówki strony internetowej – jak projektować skuteczne nagłówki?
Blog ARTNOVA
  • Home
  • UX Blog
  • Nagłówki strony internetowej – jak projektować skuteczne nagłówki?

Nagłówki strony internetowej – jak projektować skuteczne nagłówki?

User eXperience (UX)
Staszek Czarnecki
UX Designer

Zastanawiałeś się kiedyś jaka jest pierwsza rzecz, którą ludzie zwykle widzą podczas odwiedzania witryny? Zdecydowanie nagłówek strony internetowej. Ustanawia on standard jakości dla reszty treści i zachęca użytkownika do dalszego przewijania. Nagłówek odgrywa istotną rolę w projektowaniu strony m.in. dlatego że reprezentuje markę. Dowiedz się, czym jest, jaką pełni funkcję i jak zaprojektować nagłówek witryny.

 

Co to jest nagłówek strony internetowej?

Nagłówek witryny to górna sekcja strony internetowej. W nowoczesnym designie cała przestrzeń nad zakładką strony głównej jest uważana za nagłówek. Będąc strategiczną częścią strony, którą ludzie widzą w pierwszych sekundach ładowania witryny, nagłówek działa jak rodzaj zaproszenia. Powinien zawierać podstawowe informacje, aby użytkownicy mogli zrozumieć w ciągu kilku sekund, co oferuje witryna.

 

Niektórzy projektanci tworzą osobne nagłówki dla różnych sekcji witryny. Na przykład możesz zrobić duży nagłówek dla strony głównej i zostawić mały pasek dla innych stron. Ale zachowaj spójność. Projekt nagłówka na stronie wewnętrznej powinien być skróconą wersją nagłówka na stronie głównej. To dobra praktyka projektowania stron internetowych.

Dlaczego nagłówki są ważne?

Dlaczego nagłówek jest tak ważny? Zasadniczo to twoje powitanie i uścisk dłoni z klientem. Czas i miejsce na zrobienie dobrego pierwszego wrażenia. Jest to część witryny, którą użytkownicy zauważą na początku kontaktu i to ona może sprawić, że zdecydują się zostać lub nie. To miejsce, w którym odwiedzający zapoznaje się z Twoją marką i rozpoczyna podróż po witrynie.

 

Celem nagłówka jest poprawa interakcji użytkowników z Twoją witryną, więc wybierając elementy, które chcesz w nim umieścić, rozważ podkreślenie części witryny, które chcesz najbardziej wyróżnić. Ta przestrzeń powinna zachęcać użytkowników do dalszego przeglądania treści zgodnie z ustaloną przez Ciebie hierarchią.

 

Zła nawigacja w nagłówku powoduje, że użytkownicy opuszczają stronę. Nagłówek ma również znaczący wpływ na SEO, ponieważ to tam umieszczane są najważniejsze linki i wiadomości.

 

Nagłówki witryn pełnią trzy podstawowe funkcje:

  • Informacja. Informowanie użytkownika o tym, czym zajmuje się Twoja marka.
  • Nawigacja. Pomoc w kierowaniu odwiedzających na inne strony.
  • Atrakcyjność wizualna. Przyciąganie uwagi użytkownika.

 

infografika: Nagłówki strony internetowej - jak projektować skuteczne nagłówki
Infografika: Nagłówki strony internetowej – jak projektować skuteczne nagłówki.

 

Jak powinien wyglądać skuteczny nagłówek strony internetowej?

Nic nie ogranicza Twojej kreatywności, jeśli chodzi o projektowanie sekcji nagłówka. Nagłówek witryny to obszar otwarty na szerokie pole kreatywnych decyzji projektowych, które powinny być łatwe do zapamiętania, zwięzłe i wartościowe. Przejdźmy przez kilka głównych punktów, o których warto wiedzieć zanim rozpoczniemy pracę nad nagłówkiem.

Pamiętaj o swoim głównym celu

Jaki jest pierwszy krok, który chciałbyś, aby zrobili odwiedzający po wejściu na Twoją stronę? Gdzie chciałbyś, żeby poszli? Do jakich informacji potrzebują szybkiego dostępu? Zanim zaczniesz projektować nagłówek witryny, powinieneś dobrze zrozumieć, co chcesz osiągnąć za pomocą swojej witryny jako całości i jak nagłówek spełni to oczekiwanie. Jeśli nie jesteś do końca pewien, jaka jest wyjątkowa propozycja wartości dowiedz się więcej z naszego wcześniejszego artykułu o Value Proposition.

Dołącz wyraźne wezwanie do działania

Wezwanie do działania (Call To Action – CTA) w nagłówku nie powinno być dziwaczne i wprowadzające w zakłopotanie, aby odwiedzający nie wiedzieli, co się stanie po kliknięciu. Proste wezwania do działania, takie jak „Zarejestruj się za darmo”, „Rozpocznij bezpłatny okres próbny” lub „Rozpocznij za darmo”, załatwią sprawę.

Nie przeciążaj projektu nagłówka swojej strony

Twoja witryna powinna zawierać informacje, ale zbyt dużo tekstu lub skomplikowanych elementów wizualnych może przytłoczyć lub zdezorientować użytkownika. Najlepsze nagłówki na stronie powinny pomóc odwiedzającym szybko zdecydować, czy Twoja oferta jest dla nich, czy nie, a słowo kluczowe to „szybko”.

Nie bądź też zbyt minimalistyczny

Zbyt mało tekstu lub zbyt minimalistyczna oprawa wizualna też nie działa dobrze. Jak pokazują badania (https://blog.hubspot.com/marketing/chartbeat-website-engagement-data-nj), masz tylko około 15 sekund, aby przyciągnąć uwagę użytkowników, więc jeśli będą musieli zbyt ciężko pracować, aby dowiedzieć się, co robisz lub jak poruszać się po interfejsie, stracisz ich (i to prawdopodobnie na dobre).

Użyj wyraźnych, czytelnych czcionek

Ozdobne czcionki mogą być modne, ale jeśli chodzi o projekt nagłówka witryny, powinieneś wybrać taki, który jest przejrzysty i łatwy do odczytania. Czcionka ma znaczenie! Lub czcionki, sugerujemy użycie co najmniej dwóch, aby uzyskać dobry kontrast typograficzny i atrakcyjność wizualną. Wybierz czcionki, które są czytelne i współpracują z ogólną tożsamością marki. Tekst w nagłówku powinien pomóc odbiorcom, więc jeśli odwiedzający go nie rozumieją, oznacza to, że nie spełnia swojego zadania.

 

Czas na nową odsłonę Twojej strony www?

Bezpłatna wycena projektu UX/UI

 

 

Użyj zdjęć lub ilustracji

Nagłówek strony internetowej oferuje wiele możliwości wizualnych, więc rozważ dodanie odrobiny dodatkowego stylu poprzez włączenie ilustracji lub zdjęcia do projektu nagłówka. Obrazy powinny odzwierciedlać przesłanie marki, Twoją koncepcję, produkty lub usługi, które zamierzasz oferować.

Użyj efektów, aby zaangażować odwiedzających

Możesz wykorzystać kolor hovera i inne efekty, aby utrzymać zaangażowanie i stymulację wizualną odwiedzających. to także dobry sposób na pokazanie całościowego wizerunku firmy. Wykorzystanie animacji w projektowaniu stron internetowych może pomóc przyciągnąć uwagę, zaprezentować Twój produkt/usługę i wiele więcej. Może również sprawić, że ogólny projekt witryny będzie bardziej niezapomniany.

Optymalizacja nagłówków pod pozycjonowanie

Termin „nagłówek strony internetowej” odnieść można również do znaczników języka HTML stosowanych do budowania struktury i hierarchii tekstu prezentowanego na stronie. Użycie tego typu nagłówków ma pozytywny wpływ na czytelność witryny. Ułatwiając odbiorcy skanowanie istotnych fraz nagłówki ułatwiają poruszanie się po stronie zgodnie z założeniami przyjętymi przez projektanta.

 

Nagłówki organizujące tekst mają też wpływ na efekt działań SEO. Opinie specjalistów na temat wpływu na działania algorytmu stosowanego przez Google są różne. Wszyscy są jednak zdania, że warto zadbać o prawidłową spójną strukturę nagłówków. Choćby po to, aby ułatwić działanie robotom zbierającym dane dla wyszukiwarki.

 

Więcej informacji na temat stosowania nagłówków w rozumieniu HTML znaleźć można na blogu firmy Octamedia we wpisie SEO — Poznaj zasady i podstawy dla początkujących [poradnik].

Podsumowanie

Nagłówek jest jak wizytówka strony internetowej. Powinien być wyjątkowy, łatwy do odczytania i natychmiast przyciągać uwagę. Dlatego projektując stronę internetową, postępuj zgodnie z wskazówkami z tego artykułu, aby uzyskać idealny nagłówek strony internetowej.

 

Ponadto konieczne jest regularne wprowadzanie zmian, aby witryna była świeża i aktualna. Projekt nagłówka może wyglądać fantastycznie, jednak nie będzie to miało znaczenia jeżeli będzie przestarzały.

Podobne wpisy

12.07.2022 12 lipca 2022
User eXperience (UX)

Jak powinna wyglądać stopka na stronie www?

10.01.2023 10 stycznia 2023
E-commerce

Czy sklep powinien mieć swoją mobilną wersję?

UX Designer
Rozwiązywanie problemów to jego pasja, niezależnie od tego, czy chodzi o wygląd strony www widzianej okiem użytkownika, czy o zapchany filtr w kawiarce. Uwielbia rozumieć złożone rzeczy i dzielić je na proste rozwiązania. Poza pracą znajdziesz go, trenującego na siłowni lub wspominającego poprzednie podróże.
Blog ARTNOVA
Poszerzaj z nami swoją wiedzę na temat UX
Zasubskrybuj nasz newsletter
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments