Blog ARTNOVA
Dziękujemy za subskrypcję.
Na podany adres email zostało wysłane potwierdzenie zapisu.
OK
Czy sklep powinien mieć swoją mobilną wersję?
Blog ARTNOVA
  • Home
  • UX Blog
  • Czy sklep powinien mieć swoją mobilną wersję?

Czy sklep powinien mieć swoją mobilną wersję?

E-commerce
Staszek Czarnecki
UX Designer

Czy kiedykolwiek otworzyłeś witrynę swojego sklepu na urządzeniu mobilnym? Większość właścicieli firm przegląda swoją stronę za pomocą przeglądarek na laptopach i komputerach stacjonarnych, kiedy w końcu przeglądają je na swoich smartfonach i tabletach, zwykle doznają szoku. Obrazy są zniekształcone, a tekst jest malutki. Wiele witryn jest zbyt dużych, aby można je było wczytać na urządzeniu mobilnym. Zdziwiłbyś się, jak szybko urządzenia mobilne wyprzedzają komputer stacjonarny i laptopy pod względem możliwości wyszukiwania. Ponadto istnieje wiele innych powodów, dla których mobilna wersja witryny jest korzystna. Sprawdź je poniżej.

 

Czym jest Mobile First

Mobile First Design można zdefiniować jako sposób myślenia o projektowaniu stron internetowych, projektowaniu aplikacji, witryn mobilnych i doświadczeniach użytkowników. Chodzi o optymalizację prezentacji stron internetowych na urządzenia mobilne i stworzenie responsywnego projektu, który będzie pasował do innych rozmiarów ekranów. Dzięki projektowi zorientowanemu na urządzenia mobilne pracujesz od najmniejszego do największego rozmiaru.

Dlaczego wersja dla użytkowników mobilnych jest ważna?

Przeglądanie stron na urządzeniach mobilnych jest bardzo powszechną rzeczą. Mając to na uwadze, ważne jest, aby upewnić się, że wszyscy odwiedzający mają wspaniałe wrażenia. Niezależnie od rodzaju urządzenia, z którego korzystają. Jeśli przegladanie witryny trwa zbyt długo i nie jest łatwe w użyciu na urządzeniu mobilnym, użytkownicy najprawdopodobniej przejdą do konkurencji. Posiadanie mobilnej wersji witryny ma kilka kluczowych zalet, w tym:

 

    • Lepsza widoczność wyszukiwania
    • Poprawa doświadczeń użytkowników (UX)
    • Zwiększone generowanie leadów
    • Wspieranie tożsamości marki

Sklep w sieci – dostosowanie do użytkowników mobilnych

Może istnieć wiele powodów, dla których kupujący sięgają po telefony komórkowe, aby zrobić zakupy online. Jednym z powodów, dla których zakupy mobilne przeżywają taki wzrost, jest ulepszenie technologii. Takich jak technologie rozpoznawania linii papilarnych i rozpoznawania twarzy, które zapewniają dodatkowe bezpieczeństwo. Ponadto takie opcje jak płatności jednym kliknięciem przyspieszają cały proces i czynią go niezwykle łatwym. Nie da się zaprzeczyć, że w dzisiejszych czasach kupujący bardzo szybko się niecierpliwią i frustrują, więc zakupy w środowisku bez kolejek wydają się bardzo atrakcyjnym rozwiązaniem. Co najważniejsze, ludzie zawsze mają telefony komórkowe w ruchu, więc mogą robić zakupy w dowolnym miejscu i czasie.

 

Jeśli jesteś nowy w temacie projektowania stron internetowych, prawdopodobnie zastanawiasz jak zacząć, aby sklep wyglądał atrakcyjnie. Istnieje kilka sposobów na to, jak prowadzić pracę nad projektem e-sklepu tak, aby prezentował się dobrze i był funkcjonalny.

Wersja mobilna na przeglądarki smartfonów – Strona responsywna

Responsywny projekt (RWD) to projekt strony internetowej, który dostosuje się do wielu rozmiarów ekranu.  Responsywne projekty są w stanie dostosować się do wielu różnych urządzeń i kontekstów — od smartfonów po szerokoekranowe monitory 4K. Ze względu na swoje możliwości adaptacyjne i responsywność, to podejście do projektowania stron internetowych jest często najbardziej skomplikowane i kosztowne.

 

Jeśli myślisz o responsywnym projekcie strony internetowej, oto kilka kluczowych zasad:

 

  • Wiele breakpointów — Oznacza to tworzenie projektu dla każdego punktu, w którym zmieni się układ witryny. Określa to, w jaki sposób Twoja witryna będzie responsywna i gdzie elementy będą się poruszać na każdym rozmiarze ekranu.
  • Płynność — Gdy ekrany stają się mniejsze, tekst zajmuje więcej miejsca w pionie, a wszystko inne zostaje przesunięte w dół. Oznacza to projektowanie pod kątem płynności poprzez zapewnienie, że każdy element może przenieść się w nowe miejsce bez uszczerbku dla jego jakości.
  • Brak podejścia stawiającego na komputery stacjonarne lub urządzenia mobilne — Nie ma znaczenia, czy Twoi użytkownicy korzystają głównie z komputerów stacjonarnych, czy urządzeń mobilnych. Responsywne projekty dostosują się do wszystkich ekranów. Dlatego zapewnienie funkcjonalności i użyteczeczności na dużym ekranie jest tak samo ważne jak na małym ekranie.

 

infografika: Czy sklep powinien mieć swoją mobilną wersję? Rodzaje mobilnego sklepu
Infografika: Czy sklep powinien mieć swoją mobilną wersję? Rodzaje mobilnego sklepu.

 

Progressive Web App – PWA

W naszym mobilnym świecie konsumenci bardzo przyzwyczaili się do korzystania z natywnych aplikacji. Są zbudowane w określonym celu i doskonale pasują do zawiłości formatu. Progresywne aplikacje internetowe to aplikacje internetowe, których celem jest naśladowanie funkcjonalności natywnych aplikacji mobilnych. Robią to, oferując doświadczenie użytkownika, które bardzo przypomina natywną implementację, pozostając jednocześnie opartym na sieci.

 

Prawdopodobnie zastanawiasz się teraz, czy Twoi klienci będą zadowoleni z PWA – w końcu budujesz je dla nich. W jaki sposób PWA jest korzystne dla użytkowników końcowych? Jesteśmy prawie pewni, że z przyjemnością usłyszysz, że lista zalet jest dość długa.

 

  • Wymaga bardzo mało miejsca do przechowywania – Progresywne aplikacje internetowe są zwykle mniejsze, więc ładują się szybciej, mniej obciążają dysk twardy użytkownika i wymagają mniej pamięci do działania.
  • Działa w trybie offline równie dobrze jak aplikacje natywne -PWA może ładować się bez aktywnego połączenia sieciowego dzięki buforowanym danym przechowywanym w przeglądarce. Oznacza to, że użytkownicy, którzy nie są online, mogą nadal wchodzić w interakcje z Twoją aplikacją w określony sposób.
  • Nie wymaga pobierania – Użytkownicy nie muszą odwiedzać żadnego sklepu z aplikacjami, aby uzyskać dostęp do Twojej aplikacji. Zamiast tego mogą pobrać Twoje PWA bezpośrednio z Twojego sklepu i natychmiast pojawi się na ich telefonie jako widżet. Znacznie ułatwia to użytkownikom wypróbowanie Twojej aplikacji. Może pojawić się w wynikach wyszukiwania i pomija proces instalacji

Korzyści z PWA dla biznesu

Jakie są korzyści PWA dla Ciebie i Twojej firmy? Jest ich również mnóstwo! Oprócz uszczęśliwiania użytkowników końcowych (co w rzeczywistości jest dużą korzyścią dla Twojej firmy), może również zaoszczędzić pieniądze i ułatwić rozwój firmy. Brzmi dobrze, prawda? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

 

  • Coraz popularniejsze rozwiązanie – To już standard dla Androida i Apple’a, aby przypisywać coraz więcej pamięci RAM do PWA na swoich urządzeniach.
  • Niezależny od branży – Wszechstronność i zestaw funkcji, które umożliwiają PWA, wraz z mniejszymi ograniczeniami zasobów, oznaczają, że jest to doskonałe rozwiązanie dla każdej branży, niezależnie od kontekstu.
  • Tani – Opracowanie PWA jest znacznie tańsze niż aplikacja natywna. Możesz także osiągnąć podobny poziom interakcji i nawigacji, ale przy znacznie niższych nakładach początkowych.

Dedykowana aplikacja mobilna sklepu internetowego

Dedykowana aplikacja (aplikacja natywna) to oprogramowanie, które umożliwia klientom przeglądanie i kupowanie produktów w sklepie internetowym. Aplikacje do handlu mobilnego są korzystne zarówno dla właścicieli firm, jak i ich klientów. Marki mogą lepiej angażować swoich klientów w dedykowanej przestrzeni, a klienci mogą personalizować i kontrolować swoje doświadczenia.

Zalety aplikacji mobilnej

Bez względu na to, jaki typ aplikacji e-commerce pasuje do Twojego modelu biznesowego, tworzenie aplikacji e-commerce jest korzystne zarówno dla właścicieli firm, jak i konsumentów:

 

  • Prędkość – Aplikacje e-commerce zazwyczaj przechowują swoje dane lokalnie na urządzeniach mobilnych, dzięki czemu są szybsze i bardziej przyjazne dla użytkownika niż ich mobilne odpowiedniki internetowe.
  • Widoczność – Posiadanie aplikacji e-commerce na ekranach głównych klientów to duża wygrana. A dzięki funkcjom, takim jak powiadomienia push, sklepy internetowe mogą docierać do swoich klientów, gdziekolwiek się znajdują — nawet jeśli wchodzą w interakcję z inną aplikacją.
  • Personalizacja – Aplikacje e-commerce pozwalają konsumentom spersonalizować zakupy, niezależnie od tego, czy chodzi o zapisanie rozmiaru, czy dodanie ulubionych produktów do listy życzeń. W zamian właściciele firm mogą uzyskać lepszy wgląd w potrzeby swoich klientów i dostosować komunikację w czasie rzeczywistym do konkretnych preferencji klienta.
  • Lojalność wobec marki – Aplikacje e-commerce pozwalają również właścicielom firm zatrzymać klientów i zwiększyć lojalność wobec marki. A ta lojalność ma duże znaczenie: według raportu Gemius użytkownicy aplikacji są trzykrotnie bardziej skłonni do ponownego zakupu. Ponadto stanowią one ponad trzykrotnie większe przychody niż inni kupujący.

 

infografika: Czy sklep powinien mieć swoją mobilną wersję? Kluczowe zalety posiadania strony mobilnej
Infografika: Kluczowe zalety posiadania strony mobilnej.

 

Na jaką wersję się zdecydować?

W tym momencie możesz się zastanawiać, dokąd to wszystko prowadzi? Możesz chcieć jasnej odpowiedzi na proste pytanie: które z tych podejść do projektowania jest lepsze? Czy mój projekt strony internetowej powinien być responsywny, czy zdecydować się na progresywną aplikację lub aplikację mobilną?

 

Cóż, niestety, jest to pytanie bez prostej odpowiedzi. A raczej odpowiedź brzmi: zależy to od Twoich potrzeb, biznesu i, szczerze mówiąc, budżetu. Teraz, gdy wiesz, co ma do zaoferowania, możesz rozważyć, które rozwiązanie będzie najlepsze dla Twoich potrzeb.

Korzyści z posiadania dedykowanej wersji mobilnej sklepu www

Potrzebujesz strony internetowej przyjaznej dla urządzeń mobilnych, ponieważ właśnie tam zmierza przyszłość projektowania stron internetowych. Komputery stacjonarne są coraz rzadziej używane, a wraz ze wzrostem wykorzystania smartfonów jest to nowa fala łączności, której musisz być częścią.

 

Poza kluczowymi zaletami, wymienionymi we wcześniejszym paragrafie, poniżej znajdziesz więcej powodów, dla których strony przyjazne dla urządzeń mobilnych są tak ważne:

 

  1. Natychmiastowość – Klienci noszą ze sobą smartfony wszędzie i używają ich regularnie do podejmowania natychmiastowych decyzji i szybkich działań. Sama natura zachowań konsumentów wymaga, aby Twoja firma była obecna na urządzeniach mobilnych. Dzięki temu witryna firmy jest łatwo dostępna w dowolnym miejscu i czasie, gdy Twoi klienci Cię potrzebują.
  2. Szybki dostęp – Zazwyczaj odwiedzający witrynę mobilną szukają szybkiego dostępu do Twojej firmy. Niekoniecznie potrzebują wszystkiego, co jest w Twojej głównej witrynie, ale chcą numeru telefonu, formularza kontaktowego, poznać godziny otwarcia itp.
  3. Większa mobilna publiczność – Posiadanie mobilnej strony internetowej sprawia, że Twoja firma jest łatwo dostępna dla rosnącej grupy odbiorców mobilnych. Nie dawaj klientom będącym w biegu pretekstu do szukania gdzie indziej.
  4. Łatwe odczytywanie treści przez użytkowników mobilnych – Znajdowanie odpowiedzi na pytania jest szybkie, łatwe i przyjazne.
  5. Konkurencyjność – Jeśli Twoja konkurencja ma już witrynę przyjazną dla urządzeń mobilnych, potrzebujesz jej jak najszybciej! W przeciwnym razie ryzykujesz utratę klientów na rzecz firm działających na urządzeniach mobilnych.

Podsumowanie

W ostatecznym rozrachunku witryna dostosowana do urządzeń mobilnych to dobra inwestycja, która przy prawidłowym wdrożeniu może przynieść realne zwroty. Niezależnie od tego, czy spojrzysz na to z perspektywy długoterminowej, czy krótkoterminowej, witryny przyjazne dla urządzeń mobilnych są niewątpliwie przyszłością projektowania. Marki, które wcześnie zainwestują w te innowacje, odniosą największy sukces w dłuższej perspektywie.

Podobne wpisy

15.11.2022 15 listopada 2022
User eXperience (UX)

Tworzenie użytecznych stron www – poradnik

22.02.2022 22 lutego 2022
E-commerce

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

UX Designer
Rozwiązywanie problemów to jego pasja, niezależnie od tego, czy chodzi o wygląd strony www widzianej okiem użytkownika, czy o zapchany filtr w kawiarce. Uwielbia rozumieć złożone rzeczy i dzielić je na proste rozwiązania. Poza pracą znajdziesz go, trenującego na siłowni lub wspominającego poprzednie podróże.
Blog ARTNOVA
Poszerzaj z nami swoją wiedzę na temat UX
Zasubskrybuj nasz newsletter
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments