Blog ARTNOVA
Dziękujemy za subskrypcję.
Na podany adres email zostało wysłane potwierdzenie zapisu.
OK
Trendy User Experience w 2020 i 2021
Blog ARTNOVA

Trendy User Experience w 2020 i 2021

User eXperience (UX)
Ola Kowalewska
Senior UX/UI Graphic Designer

Tempo zmian jakie zafundowała nam pandemia sprawia, że dzisiaj bardziej niż kiedykolwiek powinniśmy trzymać rękę na pulsie i śledzić na bieżąco trendy UX Design.

 

W tym artykule opowiem jak pandemia COVID wpłynęła na user experience i o wyzwaniach, przed którymi nas postawiła. Odniosę się do trendów UX lat 2020 i 2021 oraz spróbuję przepowiedzieć co przyniesie przyszłość.

 

Trendy UX 2020 – jak się zmienił świat UX w obliczu pandemii

Możemy śmiało powiedzieć, że rok 2020 wywrócił nasz świat do góry nogami. Lockdown zmusił nas wszystkich nie tylko do pracy zdalnej, ale też do załatwiania codziennych spraw za pomocą Internetu. Uwięzieni w domach zaczęliśmy korzystać z aplikacji online częściej niż kiedykolwiek, testując rozwiązania, które wcześniej nie były nam znane.

Nowe wyzwania User Experience, przed którymi postawiła nas pandemia

Potrzeba zmian z jednoczesnym dostępem do zaawansowanej technologii sprawiła, że UX designerzy nie bali się łamać zasad i eksperymentować. Przełamany grid i asymetryczny układ strony, duży i pogrubiony font czy ręcznie rysowane ilustracje to tylko część z trendów w UI design. Wpływają one na wygląd strony odradzając tym samym styl brutalizmu, ale przede wszystkim mają swoje odniesienie w User Experience Design.

Minimalistyczny, asymetryczny layout

Asymetria w interfejsach internetowych i mobilnych może być wykorzystana do ustanowienia równowagi i harmonii lub celowego stworzenia poczucia zamieszania i przypadkowości.

 

W tym pierwszym podejściu asymetryczny projekt interfejsu użytkownika w dużym stopniu wykorzystuje białe pola, podzielone ekrany, wyraźne linie i kontrastujące schematy kolorów. W drugim przypadku, kiedy jest używany, by prowokować i niepokoić, opiera się na nietypowych kompozycjach, rozproszonych układach, niekonwencjonalnych doborach kolorystycznych i pozornie przypadkowych elementach. Niezależnie od przypadku, dobrze zaprojektowane asymetrie zawsze układają treści w wyraźną ścieżkę, którą mogą podążać oczy odwiedzających.

Wyrafinowana typografia

Użycie pogrubionych czcionek nie jest niczym nowym, ale znaczne powiększenie ich rozmiaru i odważne rozmieszczenie na stronie przyciąga uwagę użytkowników. Służy to nie tylko aspektom wizualnym, ale także dodaje marce odwagi. Pogrubione czcionki podkreślają treść i wpływają na narracje strony. Użytkownik skanując treść nie jest w stanie ich przeoczyć, a wręcz podąża za nimi wzrokiem.

Animacje i ilustracje

W 2020 ilustrowaliśmy wszystko, otworzyliśmy się na nowe style i indywidualizm artystów. Zrezygnowaliśmy ze stockowego wyglądu co w wielu przypadkach zaowocowało wręcz przeniesieniem sztuk pięknych do mediów cyfrowych.

 

Wizualizujemy dane nie tylko za pomocą ilustracji i infografik. Trendy minionego roku potwierdziły nam w zasadzie wszystko co wiemy o animacji. I podkreśliły, że jest w stanie przekazać więcej niż poprawnie napisany tekst. Animacja to potężne narzędzie sprzedażowe. Jedyne co musimy zrobić to przefiltrować informacje, znaleźć te, które mają największe znaczenie. Potem wystarczy tylko zbudować historię, która wciągnie użytkownika.

 

Warto wspomnieć o ogromnej roli developera w procesie realizacji animacji. Szybkość ładowania, ogólna jakość i płynność oraz jak najmniejsze obciążenie urządzenia – to cele, które wyznaczył nam 2020 rok.

Mikro interakcje

Kolejnym ważnym trendem wyznaczonym w minionym roku jest wzrost znaczenia mikro interakcji. Codziennie korzystamy z telefonów i komputerów – do przeglądania artykułów, przeglądania historii na Instagramie lub wysyłania wiadomości. Większość z nas nie zdaje sobie sprawy, że angażujemy się w mikro interakcje tylko poprzez wykonywanie tak trywialnych zadań. Są wszędzie, wdrażane przez projektantów, w każdym dobrze zaprojektowanym urządzeniu, aplikacji czy witrynie.

 

Mikro interakcje to nie tylko efekt ‘wow’! Zmiana koloru ikony po najechaniu, jej powiększenie lub poruszenie wpływa na emocje i sprawia, że doświadczenia użytkownika są bardziej satysfakcjonujące. Jednak cel jest znacznie większy. To usprawnienie nawigacji, ułatwienie czytelności witryny i przekazywanie natychmiastowej informacji zwrotnej o wykonanej czynności na stronie. Wygrałeś bitwę o uwagę, ale nie możesz przegrać wojny o satysfakcję!

 

infografika: Trendy User Experience w 2020 i 2021 roku
Infografika: Trendy User Experience w 2020 i 2021 roku.

 

UX w 2021 – obecnie panujące trendy w UX

Ciągłe poszukiwanie przez marki sposobu na wyróżnienie się, sprawiło, że UX w 2021 roku stał się kluczowy w angażowaniu użytkownika i zapewnianiu niezapomnianych wrażeń. Doszliśmy do momentu, w którym dobry UX nie jest już tylko bonusem, ale wręcz oczekiwanym przez użytkowników standardem.

Wyzwania dla branży UX, które pojawiły się w 2021

Rok 2021 to przede wszystkim kontynuacja trendów z roku 2020. Ciekawych danych dostarcza raportu UX Trend Report 2021 (https://worldusabilitycongress.com/about/ux-trend-report/), opublikowany na stronach World Usability Congress. Niemal 73 proc. respondentów zapytanych o to, jak oceniają znaczenie UX dla sukcesu w biznesie, odpowiedziało, że jest ono bardzo ważne. Teraz, gdy cały świat jest zmuszony do korzystania z wirtualnych środków do interakcji, komponent UX stał się najważniejszą kwestią dla wielu firm. Zintensyfikowanie relacji między użytkownikami a firmami stało się największym wyzwaniem tego roku.

Personalizacja treści na zupełnie nowym poziomie

Użytkownik jest głównym bohaterem w projektowaniu UI/UX w 2021 roku. Dzięki personalizacji zmniejszamy ilość informacji i opcji, prowadząc użytkowników przez dostosowany lejek zaprojektowany dla nich i ich indywidualnych potrzeb. Trend ten pomaga budować przynależność do marki: zapewnia innowacyjne interakcje z klientami, aby wzmocnić ich zaufanie i lojalność wobec marki. Zwiększa zaangażowanie użytkowników co ostatecznie wpływa na wzrost współczynnika konwersji i generowanie leadów.

Popularność trybu ciemnego

Tryb ciemny to trend, który tak naprawdę przybiera na sile już od 2019 roku. Chwalony przez sporą grupę użytkowników, za wpływ na oszczędność baterii i zdrowie oczu. Ponadto podkreślający istotne motywy i elementy projektu. Możesz przejść na ciemną stronę, albo nie. Ważne, aby decyzja oparta była na potrzebach odbiorców, przekazie Twojej marki i sposobie interakcji ludzi z Twoimi produktami.

Technologia 5G i wpływ na UX

Wraz z nowymi prędkościami pojawiają się wielkie możliwości. Pobierając, przesyłając i ładując strumieniowo, może stworzyć zupełnie nową wartość dla użytkowników.

Grafiki 3D i interaktywne interfejsy

Dzięki 5G projektanci UI/UX mogli skoncentrować się na wdrażaniu elementów graficznych 3D w celu zapewnienia wciągających wrażeń użytkownikom na wyższym poziomie. Pomyśl o wykorzystaniu wizualizacji Virtual Reality lub Augmented Reality, które przekraczają granice między prawdziwym życiem a wirtualną przestrzenią. Warto też przemyśleć bardziej podstawowe elementy, takie jak ruchome i interaktywne bąbelki oraz inne animowane elementy wizualne. Te wciągające elementy projektu wymagają witryny o wysokiej wydajności, ponieważ wolno ładujące się strony będą miały negatywny wpływ na płynność wizualizacji.

Rozwój interfejsów głosowych

Także interfejs głosowy (VUI) znacznie zyskał na popularności w tym roku. Niektórzy analitycy przewidują wręcz, że za 10lat nie będziemy używać klawiatur do interakcji z komputerami.

 

Kiedy myślimy o „doświadczeniu użytkownika”, zwykle myślimy o tym, co możemy zobaczyć i dotknąć. W konsekwencji głos jako metoda interakcji jest rzadko brany pod uwagę. Jednak głos i wizualizacje nie wykluczają się wzajemnie podczas projektowania doświadczeń użytkownika — oba stanowią wartość dodaną.

 

W nadchodzących latach spodziewamy się, że więcej firm będzie chciało zatrudnić projektantów VUI — i więcej projektantów doda projekt interfejsu użytkownika głosowego do swoich umiejętności. Wzrost głosu niesie ze sobą zupełnie nowy zestaw wyzwań w zakresie prywatności, bezpieczeństwa i etyki, więc będą to również bardzo ważne tematy nadchodzących latach.

 

Pora na nowy wygląd strony www?

Zleć wykonanie projektu UX/UI

 

 

Jakie zmiany w trendach UX przyniesie dla nas przyszłość?

Chociaż na Trendy UX w 2020 i 2021 roku największy wpływ miały zmiany stylu życia wprowadzone przez COVID-19 to wygląda na to, że zostaną z nami na lata i w miarę czasu będą się rozwijały.

 

W 2022 r. do najważniejszych trendów w zakresie UX, które już teraz zaczynają pojawiać się na rynku należą ekscytujące futurystyczne aplikacje, takie jak rzeczywistość rozszerzona (AR) i wirtualna rzeczywistość (VR).

 

AR i VR przeżywają szczególnie dynamiczny rozwój i stają się już normą w branży technologicznej. Dostarczają użytkownikom nowe światy i nową jakość doświadczeń.

Podsumowanie

W 2021 roku trendy w projektowaniu UI/UX koncentrują się na tym, aby wrażenia użytkownika były mniej skomplikowane, bardziej zróżnicowane, zachwycające i satysfakcjonujące. Nie ma potrzeby mieszać wszystkich trendów – wystarczy, że wykorzystasz tylko niektóre z nich, aby zmienić wygląd i styl swojej witryny. Minimalizm to jeden z największych trendów 2020 i 2021, więc kierujmy się nim tworząc nowy projekt.

Podobne wpisy

15.02.2022 15 lutego 2022
User eXperience (UX)

Projektowanie UX/UI – różnice pomiędzy UX Design i UI Design

28.12.2021 28 grudnia 2021
E-commerce

Najczęstsze błędy w sklepie internetowym

23.11.2021 23 listopada 2021
User eXperience (UX)

User Experience – czym jest i co dokładnie oznacza?

Senior UX/UI Graphic Designer
Graficzka komputerowa z 16 letnim doświadczeniem. Na swoim koncie ma realizacje dla globalnych marek w zakresie projektowania kreatywnego oraz copywritingu. Od niemal 4 lat zajmuje się projektowaniem UX w ARTNOVA gdzie z zaangażowaniem dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem. Prywatnie Psia Mama.
Blog ARTNOVA
Poszerzaj z nami swoją wiedzę na temat UX
Zasubskrybuj nasz newsletter
Subscribe
Powiadom o
guest
3 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
trackback
Podstawy mobile marketingu, czyli jak promować aplikacje mobilne i jakie trendy czekają nas w 2022 roku | Netizens
2 lat temu

[…] czym zajmują się działy UX. W związku ze wzmożoną aktywnością urządzeń mobilnych, według Artnova.com.pl rozwinie się podejście do interfejsów w systemie 3D, AR, VR, a także głosowym, w których […]

trackback
Jak promować aplikacje mobilne? - podstawy mobile marketingu w 2022 roku - MobileTrends
1 rok temu

[…] czym zajmują się działy UX. W związku ze wzmożoną aktywnością urządzeń mobilnych, według Artnova.com.pl rozwinie się podejście do interfejsów w systemie 3D, AR, VR, a także głosowym, w których […]

trackback
Jak  promować aplikacje mobilne w 2022 roku - MobileTrends
1 miesiąc temu

[…] czym zajmują się działy UX. W związku ze wzmożoną aktywnością urządzeń mobilnych, według Artnova.com.pl rozwinie się podejście do interfejsów w systemie 3D, AR, VR, a także głosowym, w których […]