• Home
  • UX Blog
  • Projektowanie UI/UX aplikacji mobilnych – o tym warto pamiętać

Projektowanie UI/UX aplikacji mobilnych – o tym warto pamiętać

14 maja 2024
Paulina Cziba
UX Designer

Mobilność zagościła na stałe w naszej codzienności. Smartfony i tablety towarzyszą nam niemal wszędzie – w pracy, w domu, podczas podróży i w czasie wolnym. W związku ze zmianami nawyków przeglądania internetu, zmieniają się też aspekty projektowania interfejsów. Design aplikacji mobilnych, staje się wiodącym kierunkiem projektowania.

W tym artykule przyjrzymy się, na co warto zwracać uwagę przy projektowaniu interfejsów dla urządzeń mobilnych.

Mobile vs. Desktop: Kluczowe różnice

Z pewnością zauważyliście, że ekrany smartfonów są z reguły mniejsze niż komputerów 😉 Ale to dopiero początek różnic. Projektowanie UX/UI aplikacji mobilnych różni się znacząco od projektowania dla desktopów.

Ograniczona przestrzeń mniejszych ekranów powoduje, że każdy element musi być przemyślany z podwójną starannością. Jest to niezbędne, aby maksymalnie wykorzystać dostępne miejsce.

Użytkownicy mobilni mają też często inne oczekiwania niż osoby pracujące na komputerach. Z reguły korzystają z aplikacji w pośpiechu, oczekując szybkości i płynności interakcji.

Dlaczego mobile-first to dobry pomysł

Nie jest niczym zdumiewającym, że użytkownicy niektórych stron internetowych czy aplikacji korzystają z nich zazwyczaj tylko na telefonach lub tabletach. Takimi aplikacjami są na przykład Instagram czy Tiktok. Obie, z założenia, adresowane są przede wszystkim do odbiorców preferujących urządzenia mobilne.

Podejście mobile-first polega na projektowaniu najpierw z myślą o użytkownikach smartfonów i tabletów, a dopiero potem adaptowaniu projektów na większe ekrany. Taka strategia ma wiele zalet.

Zmusza projektantów do skupienia się na pokazaniu najważniejszych funkcji i uproszczeniu interfejsu. Dzięki temu aplikacje są lepiej dopracowane, responsywne i skupione na użytkownikach mobilnych.

Palec zamiast kursora

Projektowanie UX/UI aplikacji mobilnych wiąże się z zupełnie innym podejściem do interakcji użytkownika niż na urządzeniach desktopowych. Zamiast precyzyjnego sterowania kursorem przy pomocy myszy, mamy do czynienia z palcem, który jest mniej dokładny, ale zaś to bardziej naturalny. Oznacza to, że interfejsy muszą być dostosowane do dotykowych interakcji, co wiąże się z kilkoma kluczowymi aspektami.

Projektowanie z myślą o interakcji dotykowej

Podstawą do projektowania mobilnego jest wzięcie pod uwagę właśnie używania palców. Przyciski, ikony i inne elementy interfejsu muszą być na tyle duże, aby można było je łatwo nacisnąć. Optymalna wielkość przycisków wynosi około 44×44 pikseli, co pozwala na komfortowe korzystanie z interfejsu. Ważne jest również, aby odstępy między elementami były odpowiednio duże, aby zapobiec przypadkowemu naciśnięciu niewłaściwego przycisku.

Potrzebujesz responsywnej strony internetowej?

Opowiedz o szczegółach projektu

Wypełnij formularz, skontaktujemy się z Tobą

Projektowanie interfejsu mobilnego

W odróżnieniu od projektowania na desktop, które daje więcej miejsca na wyeksponowanie informacji i funkcji, projektowanie UX/UI aplikacji mobilnych wymaga przemyślanej kompozycji oraz optymalizacji. Poniżej opisałam kluczowe aspekty, które warto uwzględnić, aby stworzyć efektywny i przyjazny użytkownikowi interfejs mobilny.

Minimalizm i hierarchia

Na małych ekranach mniej znaczy więcej. Użytkownicy powinni móc szybko docierać do poszukiwanych informacji. Istotne jest ograniczenie liczby elementów interfejsu do tych absolutnie niezbędnych.

Ogromne znaczenie ma hierarchia wizualna. Najważniejsze elementy powinny być najbardziej widoczne i łatwo dostępne, a mniej istotne informacje mogą stanowić dla nich tło.

Optymalizacja przestrzeni

Typowe elementy interfejsu, takie jak rozbudowane menu nawigacyjne, muszą być dostosowane do ograniczonej przestrzeni smartfonów czy tabletów. Menu typu „hamburger” (trzy poziome linie) to popularne rozwiązanie, pozwalające na ukrycie nawigacji w rozwijanym panelu. Dzięki temu oszczędzamy miejsce na głównym ekranie, a użytkownicy mogą otworzyć menu, gdy potrzebują dostępu do różnych sekcji aplikacji.

Dzięki elementom UI takim jak „accordion” (akordeon, rozwijane sekcje) czy „modal” (okna dialogowe), można bardzo efektywnie zarządzać ograniczoną przestrzenią ekranu.

Użyteczność i dostępność

Mniejszy ekran oznacza też pomniejszenie elementów interfejsu. Należy jednak uważać, żeby teksty nie były za małe. Za najmniejszą wygodną do czytania wielkość uznaje się 12 px. Dodatkowo ograniczona przestrzeń na ekranie mobilnym może zachęcać do zmniejszania odległości między elementami. Należy jednak zwracać uwagę na zachowanie równowagi między elementami a ilością białej przestrzeni.

Projektowanie zgodnie z zasadami dostępności dotyczy nie tylko projektowania mobilnego, jednakże smartfonów często używamy w bardzo różnych warunkach – od pełnego słońca po ciemne pomieszczenia. Dobrze dobrane kolory i odpowiednie rozmiary czcionek zwiększają czytelność i ułatwiają korzystanie z aplikacji w różnych sytuacjach.

Responsywność

Czy wyobrażasz sobie świat, w którym dostęp do Twojej ulubionej strony internetowej lub aplikacji byłby ograniczony jedynie do komputera stacjonarnego? Dziś takie myślenie jest przestarzałe.

W erze smartfonów i tabletów, responsywność stała się standardem, a nie opcją. To właśnie dzięki niej nasze projekty stają się dostępne dla wszystkich, niezależnie od tego, jakie urządzenie posiadają.

Responsywność to zdolność projektu do automatycznego dostosowania się do rozmiaru ekranu urządzenia, na którym jest wyświetlany. Dzięki temu użytkownik zawsze widzi treść w optymalnej formie, niezależnie od tego, czy korzysta ze smartfona, tabletu czy komputera.

Skąd czerpać inspiracje

Projektowanie UX/UI aplikacji mobilnych, to tworzenie rozwiązań, które siłą rzeczy będą w jakimś stopniu podobne (wyglądem, czy działaniem) do innych aplikacji.

W dzisiejszym świecie, w którym smartfony towarzyszą nam na każdym kroku. Istnieją tysiące aplikacji przeznaczonych do realizacji bardzo różnych zadań. Stąd też stosunkowo łatwo znaleźć inspiracje.

Poniżej znajdziecie kilka moich ulubionych portali do poszukiwania inspiracji:

  • Dribbble: To kopalnia inspiracji dla projektantów UX/UI. Znajdziesz tu setki projektów, zarówno koncepcyjnych, jak i gotowych produktów.
  • Mobbin: To platforma, która gromadzi i prezentuje projekty popularnych aplikacji i stron internetowych, oferując inspirację oraz wgląd w najnowsze trendy w projektowaniu. Jedną z najbardziej przydatnych funkcji jest możliwość przeglądania projektów według typu platformy lub według konkretnego elementu UI.
  • Awwwards: Jest to jedno z najlepszych źródeł inspiracji dla projektantów stron internetowych i aplikacji mobilnych. Na tej stronie prezentowane są topowe projekty, które zdobyły uznanie w branży za swoje innowacyjne projekty, doskonałe wykonanie i wyjątkowe doświadczenia użytkownika.

Technologie i innowacje

Będąc w branży IT zdecydowanie warto śledzić najnowsze nowinki technologiczne, które mogą znacząco wpłynąć na projektowanie oraz przyszłość aplikacji. Sztuczna inteligencja, rozszerzona rzeczywistość, biometria, IoT, 5G, adaptacyjne UI oraz technologie głosowe i chatboty to tylko część trendów, które zmieniają sposób, w jaki tworzymy i używamy aplikacji mobilnych.

Śledzenie i wdrażanie tych nowoczesnych technologii może pomóc w tworzeniu bardziej zaawansowanych, funkcjonalnych i angażujących doświadczeń dla użytkowników.

Podsumowanie

Projektowanie UX/UI aplikacji mobilnych to sztuka łączenia intuicyjności i estetyki. Kluczowe jest skupienie się na architekturze informacji, responsywności i interakcji dotykowej. Pamiętaj, że udana aplikacja to taka, która nie tylko dobrze wygląda, ale przede wszystkim jest użyteczna i przyjemna w obsłudze.

Paulina Cziba
UX Designer

Projektantka UX i UI z doświadczeniem architektonicznym. Umiejętności zdobyte w projektowaniu doświadczeń użytkowania w przestrzeni przenosi na świat digitalowy, gdzie odnalazła swoje miejsce i pasję. W czasie wolnym lubi gotować i wyszukiwać ubrania vintage.

Komentarze

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments