Z dziennika UX Designerki

10 sierpnia 2021
Ola Kowalewska
Senior UX/UI Graphic Designer

Dopijając poranną kawę, pomyślałam sobie: „Ach. Co prawda brałam pod uwagę, że to może przepracowanie, albo ciężka letnia aura, pomieszana ostatnimi czasy z błyskami piorunów i granatowymi chmurami, ale ostatecznie uznałam: jednak user experience w praktyce zmienia jakość życia. I to na każdym kroku.” A było to tak.

Gdzie jest mleko? Czyli jak połączyłam kropki „Kawa – UX”.

Wszystko zaczęło się w poniedziałek rano. Obudziłam się leniwie, upał wdarł się już przez uchylone okno do pokoju. Wyszłam przed dom i natychmiast po wyjściu za próg zrozumiałam, że chłodniej już dzisiaj nie będzie. „Idealnie byłoby wypić kawę. Kawa pobudzi krążenie i pomoże wpaść w rytm pracy.” – stwierdziłam w miarę przytomnie.

Świadoma braku mleka, bez którego kawa czasami nie ma sensu (nieprawdaż?), wskoczyłam na rower i popędziłam (na ile da się pędzić rano, przed pierwszą kawą) do pobliskiego sklepu. Ale to jakby nie był mój sklep! Wszystkie produkty były poprzestawiane. Wszyściutkie! Czując spływającą kroplę potu po plecach wpadłam między regały, szukając jakiegoś znaku „z góry”, który pokierowałby mnie do nabiału. Niestety…

Robiłam się coraz bardziej poirytowana. Przecież nie piłam jeszcze kawy! A już tajemnicze siły zmusiły mnie do myślenia. Zniecierpliwiona i świadoma zbliżającego się poniedziałkowego statusu w pracy, szczęśliwie natrafiam na ekspedientkę, Panią Zosię…

Okazało się, że sklep przeszedł remanent i stał się totalnie innym sklepem niż jeszcze dwa dni temu. Wnętrze to samo, znajome półki i regały, ale poza tym labirynt, pułapka itp. Pani Zosia doprowadziła mnie do starej, znajomej lady chłodniczej, z mlekiem poszłam do kasy.

Jadąc do domu z kartonem pełnym szlachetnego uzupełnienia do kawy zrozumiałam, że wcale nie ściemniam, powtarzając klientom z branży e-commerce, że „UX jest wszędzie”.

Użytkownik powinien być w stanie poruszać się po sklepie samodzielnie, bez konieczności rozwiązywania skomplikowanych zagadek. Bez względu na to, czy jest Twoim klientem pierwszy raz, czy kolejny. Bez względu na to, czy Twój sklep działa 10 lat bez zmian, czy właśnie kończysz rebranding.

A jak jest w Twoim sklepie? Znalazłabym mleko?

Wracając do świata wirtualnego, zanim otworzysz przeglądarkę i wpiszesz adres swojego sklepu, wejdź w buty klienta. Zacznij od opracowania prawidłowej i skutecznej strategii UX. A potem wyobraź sobie, że szukasz konkretnego produktu, przejdź przez proces zakupowy i zapytaj sam siebie:

  • Czy projekt strony jest estetyczny i czytelny?
  • Czy strona wyraźnie informuje o tym, gdzie trafiłeś i jakie usługi są w ofercie?
  • Czy proces poruszania się po stronie był logiczny i nie musiałeś zastanawiać co wydarzy się w następnym kroku?
  • Czy strona zapobiega nieoczekiwanym błędom?
  • Czy strona ładowała się szybko?
  • Czy Twoje potrzeby zostały spełnione?
  • Czy odwiedziłbyś tę stronę ponownie?

Jeśli odpowiedź na więcej niż dwa z tych pytań brzmi „nie”, prawdopodobnie występują problemy z ogólnym komfortem korzystania z Twojego sklepu. Warto wtedy wykorzystać mierniki UX, aby otrzymać bardziej konkretne wskazówki.

infografika: z dziennika UX designerki - na luzie o user experience
Infografika: Z dziennika UX designerki – na luzie o user experience.
pobierz pdf

Mówiąc najprościej, sposób, w jaki Twoja strona internetowa sprawi, że osoba będzie z niej korzystać, będzie absolutnie decydować o sukcesie lub porażce, a zwykle masz tylko jeden strzał. Jeśli UX na stronie, na której robię zakupy, jest zły, odejdę i nigdy nie wrócę, kupię u konkurencji. To samo dotyczy proszenia mnie o informacje, których nie potrzebujesz, zmuszania mnie do rejestrowania kont, których nie chcę, lub zgłaszania mnie do biuletynów e-mail, o które nie prosiłam. Mogą one i często są momentem decydującym dla użytkowników, a przede wszystkim są częścią sposobu, w jaki warto myśleć o UX.

Podsumowując – nie każ mi myśleć!

User experience czerpie z wielu dziedzin życia: psychologii, statystyki, projektowania graficznego, informatyki, strategii i wielu innych. Jeśli UX jest udany, daje ludziom proste, przyjemne doświadczenia, wolne od kłopotów i stresów dnia codziennego.

Pijąc poranną kawę, zastanów się czy Twój klient spija właśnie śmietankę czy błądzi w poszukiwaniu mleka.

Ola Kowalewska
Senior UX/UI Graphic Designer

Graficzka komputerowa z 16 letnim doświadczeniem. Na swoim koncie ma realizacje dla globalnych marek w zakresie projektowania kreatywnego oraz copywritingu. Od niemal 4 lat zajmuje się projektowaniem UX w ARTNOVA gdzie z zaangażowaniem dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem. Prywatnie Psia Mama.

Podobne wpisy

Z dziennika UX Designerki vol 2
User eXperience (UX)

Z dziennika UX Designerki vol 2

12 kwietnia 2022
Sylwestrowy UX
User eXperience (UX)

Sylwestrowy UX

3 stycznia 2023
UX Reverse Engineering – co to takiego?
User eXperience (UX)

UX Reverse Engineering – co to takiego?

21 grudnia 2021

Komentarze

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments