Checkout UX. Jak poprawić użyteczność koszyka
Być może zastanawiasz się, który etap procesu zakupowego w sklepie internetowym jest kluczowy. Gdzie tracisz najwięcej klientów? Dlaczego kupujący rezygnują z transakcji? Odpowiedź może się różnić w zależności od danego sklepu internetowego, jednak bardzo często za porzucenie koszyka odpowiada… sam koszyk.
Wyniki badań z roku 2021 wskazują, że porzucone koszyki w sklepach internetowych różnych branż stanowią aż 81% wszystkich potencjalnych transakcji. Znaczy to, że klienci rezygnują z zakupów „w ostatniej chwili” aż w 4 przypadkach na 5.
Przyczyny porzuceń są różne. Na pewno za część z nich odpowiada cena produktu, warunki dostawy lub dostępne opcje płatności. Użytkownicy często porównują ze sobą oferty dostępne w kilku sklepach i wybierają spośród nich najkorzystniejszą.
Jednak w wielu przypadkach powodem rezygnacji z transakcji jest użyteczność koszyka (checkout UX). Do najczęściej spotykanych przyczyn należą: nieintuicyjne umieszczenie ikony koszyka, przesadnie wydłużony proces finalizacji transakcji, brak czytelnych komunikatów dla klienta oraz błędy walidacji formularzy.
Jak zorganizować koszyk, żeby był on oceniany pozytywnie przez użytkowników? Na co zwrócić uwagę, czego należy dopilnować w fazie projektowania i budowy sklepu?
Pięć cech koszyka przyjaznego klientowi
Poniżej znajdziesz parę wskazówek co zrobić, aby koszyk był łatwiejszy w użyciu dla klientów. Pomoże Ci to w poszukiwaniu odpowiedzi na odwieczne pytanie: „jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?„.
Lokalizacja koszyka na ekranie
Zakupy przez Internet stały się typową czynnością. Dlatego jesteśmy bardziej przyzwyczajeni do wyglądu sklepu internetowego i za każdym razem, kiedy wchodzimy na nową witrynę możemy mniej więcej spodziewać się, gdzie będzie się znajdował koszyk.
Standardowym miejscem dla koszyka jest prawy górny róg i do tego przyzwyczajeni są użytkownicy. Należy również pamiętać, że nie należy chować koszyka na tle ciemnych i wąskich pasków, ponieważ nasze mózgi mogą po prostu nie wychwycić małej niewidocznej ikonki.
Koszyk powinien być łatwo dostępny w miejscu, gdzie wszyscy się go spodziewamy.
Możliwość zakupu bez konta
Drugą najczęstszą bolączką, która powoduje porzucenia koszyka wyróżnioną w badaniach jest konieczność założenia konta narzucona przez stronę. Nie należy przeciążać klienta. Zadał już sobie przecież tyle trudu, aby przebrnąć przez ofertę sklepu, wybrać interesujący produkt a na końcu dodać go do koszyka. Nic dziwnego zatem, że nie chce mu się przechodzić przez jeszcze jeden skomplikowany proces, jakim jest rejestracja.
Bardzo dużo ludzi nie lubi również udostępniać swoich danych na stałe. Warto w procesie zakupowym udostępnić opcję zakupów bez rejestrowania się, aby każdy znalazł najbardziej odpowiadającą im opcję.
Co za długo to niezdrowo
Zbyt skomplikowany lub długi proces finalizacji transakcji pogarsza checkout UX i odpowiada za prawie jedną trzecią wszystkich porzuceń koszyka. Często ma to miejsce w branży turystycznej. I nic dziwnego, bo bookowanie wycieczki ma prawo być bardziej skomplikowane niż kupno butów.
Jeśli wiemy, że proces koszykowy będzie nieco długi, warto podzielić go na mniejsze etapy i dać znać użytkownikowi, na jakim etapie się właśnie znajduje i co musi jeszcze zrobić.
Warto pamiętać tutaj o dobrze zaprojektowanym interfejsie, aby jeszcze bardziej nie komplikować sprawy. Czy ważne elementy są wyróżnione? Widać wszystkie informacje o zakupie? Czy użytkownik ma pełną kontrolę nad koszykiem? Ważne, aby mógł bez wychodzenia z koszyka zmienić na przykład liczbę zamawianych produktów lub zupełnie jakieś usunąć.
Wszystkie te elementy składają się na proces, który prowadzi gładko użytkownika do płatności.
Podsumowanie koszyka
Ponad 20% klientów porzuca koszyk, ponieważ nie może znaleźć w nim informacji o całkowitych kosztach zakupu. Aby temu zapobiec stosuje się podsumowanie koszyka, które pojawia się przed ostatnim krokiem, czyli płatnością lub mini podsumowanie w ramce, najczęściej obecne przez cały proces checkoutu.
Na podsumowaniu widać dokładnie to, co zamawia użytkownik, w jakich ilościach, jaką opcję płatności i dostawy wybrał i ile za nią zapłaci.
Jeśli mamy do czynienia ze sklepem z ubraniami, to warto, aby na podsumowaniu pojawiły się również rozmiary produktów. W innym przypadku użytkownik chcąc upewnić się, czy wybrał dobry rozmiar będzie musiał wracać do samego początku procesu. A to stwarza ryzyko, że klient nie wróci do zakupów.
Umieszczenie danych o rozmiarach daje również klientowi szansę, aby wyłapał ewentualne pomyłki, co oznacza mniej zwrotów i reklamacji.
Zamów przeprowadzenie audytu UX
Zdjęcia i linkowanie
O wiele trudniej jest podtrzymać entuzjazm kupującego, jeśli w koszyku nie są widoczne zdjęcia produktów. Umieszczenie miniaturowego zdjęcia w koszyku jest jak marchewka, która prowadzi klienta przez co najmniej nudny proces zakupowy.
Ale nie trzeba ograniczać się jedynie do zdjęć. Podlinkowanie nazwy do strony z opisem produktu, paradoksalnie nie spowoduje rozproszenia uwagi klienta. Umożliwi mu za to powrót do strony opisu produktu, który otworzy się niezależnie od koszyka. Dzięki temu, jeśli ktoś będzie potrzebował doczytać coś o produkcie, nie będzie musiał całkowicie wychodzić ze strony koszyka zakupowego, na której tak bardzo chcemy go zatrzymać.
Podsumowanie
Badania wykazały, że 26% osób porzucających koszyk nabyło później ten sam produkt, tylko że w innym sklepie. Jeśli użytkownik zetknie się z trudnym w obsłudze koszykiem, to prawdopodobnie znajdzie inny sklep, gdzie zakup będzie o wiele łatwiejszy.
Każdy element koszyka składa się na całość doświadczeń, czyli krótko mówiąc checkout UX i decyduje o tym, czy zakup zakończy się sukcesem. Małymi krokami można dążyć do jak najbardziej intuicyjnego checkoutu.
Jednak należy pamiętać, że preferencje klientów w czasie się zmieniają. Śledzenie ruchu na stronie pozwoli Ci na bieżąco wprowadzać zmiany, aby obniżać współczynnik porzuceń.