Blog ARTNOVA
Dziękujemy za subskrypcję.
Na podany adres email zostało wysłane potwierdzenie zapisu.
OK
Blog ARTNOVA

Czym jest persona i jak ją stworzyć? – darmowy przykład

User eXperience (UX)
Ola Kowalewska
Senior UX/UI Graphic Designer

Persona? Brzmi dziwnie? Ty na pewno jej nie potrzebujesz?

 

Jako przedsiębiorca powinieneś dokładnie wiedzieć, kim są Twoi klienci. Jednak znalezienie odpowiedniej grupy docelowej dla Twojego produktu lub usługi może być dość kłopotliwe. Wielu przedsiębiorców zmaga się z początkową definicją właściwej grupy docelowej dla swojej firmy. Rynki się zmieniają, Twoja firma się zmienia, a może być tak, że wraz z tymi zmianami zmienia się grupa docelowa. Właśnie po to, aby ułatwić zrozumienie użytkownika warto stworzyć personę.

 

W tym artykule wyjaśnię czym są persony użytkownika, dlaczego są ważne i na co należy zwrócić uwagę przy ich tworzeniu. Udostępnię również szablon, który pomoże rozpocząć pracę nad personą Twojego użytkownika.

 

Co to jest persona w marketingu?

Persona to fikcyjny profil reprezentujące grupę ludzi, takich jak użytkownicy czy potencjalni klienci – a także ich sposób myślenia, potrzeby i wzorce zachowań. Po określeniu cech takiego profilu możesz wykorzystać je w swojej codziennej pracy, aby „wejść w buty” klienta, użytkownika czy pracownika.

 

Persony mają kluczowe znaczenie dla sukcesu produktu, ponieważ kierują decyzjami projektowymi poprzez uwzględnianie wspólnych potrzeb użytkowników i wysuwanie ich na pierwszy plan w trakcie organizacji prac jeszcze przed faktycznym rozpoczęciem projektowania. Zapewniają zespołowi wspólne zrozumienie użytkowników pod kątem celów i możliwości. Po zdefiniowaniu person, przejście przez analizę zadań ze scenariuszami zapewnia niedrogi sposób na testowanie i ustalanie priorytetów w trakcie rozwoju.

Czy może być więcej niż jedna persona?

Może się wydawać, że im więcej profili użytkowników stworzysz, tym więcej odbiorców zostanie objętych analizą. Ale tak to nie działa. Jasne, prawdopodobnie będziesz potrzebować więcej niż jednej persony. Ale przede wszystkim powinieneś skupić się na jakości, a nie na ilości.

 

W większości przypadków powinny wystarczyć maksymalnie cztery różne profile – sam zaczniesz zauważać, że każda nowa jest tylko odmianą już istniejącej. Celem tworzenia person jest uzyskanie wglądu w większość odbiorców. Oznacza to, że niektórzy klienci nieuchronnie wpadną w te same schematy zachowań – i to jest w porządku. Komplikowanie procesu rozwoju profilu użytkownika, aby uwzględnić każdy typ klienta wśród odbiorców, prawdopodobnie przyniesie więcej zamieszania niż jasności. Zacznij analizę od tych, którzy odpowiadają za największą sprzedaż.

Dlaczego warto budować persony dla strony internetowej?

Mówiąc o personie, wskazujemy na jej znaczenie dla kształtowania produktu. Warto jednak pamiętać, że „produkt”, co widać dobrze w e-commerce, może być rozumiany zarówno jako towar, jak i witryna powstającego e-sklepu, który będzie służył do sprzedaży towaru.

 

Persony dają więc działom projektowym możliwość omówienia krytycznych cech strony sklepu internetowego. Jest to szczególnie przydatne, gdy podczas jej tworzenia pracuje kilka osobnych działów a każdy z nich ma inny pomysł/rozwiązanie na to, co należy najpierw opracować. Ponieważ skupiają się one na potrzebach użytkowników, zespół może przejść przez scenariusze i określić optymalne rozmieszczenie treści, aby wspierać cel funkcjonalny. Ma to kluczowe znaczenie dla sukcesu strony internetowej lub aplikacji i pozwoli. Jednocześnie pozwoli zaoszczędzić pieniądze i czas na przerabianie witryny po jej uruchomieniu i przetestowanym przez rzeczywistych użytkowników.

 

Warto również zaznaczyć, że persony zapewniają „twarz” użytkownikowi, tworząc więcej empatii i zrozumienia wobec osoby korzystającej z produktu: uniemożliwia to projektantom i programistom stosowanie własnych modeli mentalnych w trakcie projektowania, które mogą nie odpowiadać faktycznym potrzebom użytkownika.

Jak stworzyć personę?

Tworzenie profili użytkownika składa się z pięciu głównych części: ustalenia, jakie informacje są potrzebne, zebrania ich, analizy, budowy persony i projektowania.

1. Zidentyfikuj potrzebne informacje

Podczas badania bazy klientów będziesz chciał zadawać pytania, aby lepiej ich zrozumieć. Pytania, które zadasz, będą zależeć od tego, co jest ważne dla Twojej firmy. Oto kilka przykładów:

Informacje zawodowe

  • Jaka jest ich rola/tytuł zawodowy?
  • W jakiej branży pracują?
  • Jak duża jest ich organizacja?
  • Jakie są ich obowiązki zawodowe?
  • Jak mierzą sukces?
  • Jak wygląda ich typowy dzień pracy?
  • Jakich narzędzi używają w pracy?
  • Komu podlegają?
  • Kto im podlega?
  • Jakie wartości są dla nich najważniejsze w pracy?
  • Jak dostali pracę, którą mają dzisiaj?
  • Jaki jest ich największy strach w pracy?

Dane demograficzne

  • Czy to mężczyzna czy kobieta?
  • Ile mają lat?
  • W jakim przedziale dochodowym się znajdują?
  • Gdzie mieszkają?
  • Czy żyją w małżeństwie?
  • Czy maja dzieci?
  • Jaki jest ich najwyższy poziom wykształcenia?
  • Jakie mają hobby?

Zachowania

  • Jak opisaliby swoje zachowanie i osobowość?
  • Co ich inspiruje do działania?
  • Jak zdobywają nowe informacje o swojej pracy?
  • Do jakich sieci i mediów społecznościowych należą?
  • Jakie kanały komunikacji preferują?
  • Czy szukają produktów online?
  • Jak wyglądają ich zakupy: gdzie szukają informacji, jakie kroki prowadzą do zakupu, co doprowadza do podjęcia decyzji?
  • Co często mówią (hasło)?

Cele

  • Jakie są ich główne i drugorzędne cele na ich obecnej pozycji?
  • Jaki jest główny cel życiowy poza pracą, którą wykonują?

Wyzwania

  • Jakie są największe wyzwania, przed którymi stoją na ich obecnym stanowisku?
  • Jakie jest ich wyzwanie poza pracą?

Zastrzeżenia

  • Czy uważają, że Twój produkt lub usługa dobrze pasuje do ich firmy / życia?
  • Dlaczego tak lub dlaczego nie?

 

Od Ciebie zależy, co chcesz wiedzieć i jakie pytania dadzą Ci właściwe odpowiedzi.

 

Czym jest persona i jak ją stworzyć?

 

2. Zbierz informacje

Oto kilka sposobów na zebranie powyższych danych:

  • Wywiady zewnętrzne: Wywiady z istniejącymi użytkownikami i potencjalnymi klientami przez telefon lub osobiście. Oferuj zachęty, aby ludzie z radością w nim uczestniczyli. Co więcej, spraw, aby było to wygodne, planując z wyprzedzeniem i usprawniając planowanie. Upewnij się również, że uczestnicy wiedzą, że nie jest to inicjatywa sprzedażowa.
  • Wywiady wewnętrzne: przeprowadzaj wywiady z całym zespołem wewnętrznym (sprzedaż, marketing, obsługa klienta itp.), aby zebrać wgląd w ich interakcje z użytkownikami.
  • Ankiety: Poproś użytkowników lub potencjalnych użytkowników o wypełnienie ankiety online lub osobiście.
  • Analityka: badaj dane analityczne ze swojej witryny, mediów społecznościowych i innych platform.
  • Formularze: Dodaj pola do formularzy w swojej witrynie lub aplikacji, które będą rejestrować dodatkowe dane osobowe, takie jak wielkość firmy, stanowisko itp.

3. Przeanalizuj dane

Gdy masz już wszystkie informacje, czas je przeanalizować. Przejrzyj wszystkie swoje dane i poszukaj wzorców. Czy w Twojej bazie użytkowników dominuje wyraźny przedział wiekowy? Czy ci ludzie mają podobne cele i wyzwania?

 

Podziel użytkowników na segmenty i uszereguj ich według dochodowości dla Twojej firmy. Następnie zdecyduj, którego segmentu użytkowników chcesz użyć w swojej pierwszej personie użytkownika.

4. Zbuduj personę użytkownika

Po wybraniu segmentu, który będzie używany dla Twojej pierwszej persony kupującego, ożyw ją, korzystając z zebranych danych. Zdefiniuj szczegóły, takie jak:

  • Zdjęcie
  • Nazwa (wymyślone imię i nazwisko)
  • Wiek
  • Płeć
  • Dochód
  • Stanowisko
  • Ścieżka kariery
  • Rodzina
  • Lokalizacja
  • Profil osobowości
  • Preferencje technologiczne
  • Zwyczaje
  • Codzienne zajęcia
  • Preferencje komunikacyjne
  • Cele
  • Wyzwania

Utwórz jednostronicowy dokument zawierający wszystkie powyższe szczegóły dotyczące profilu użytkownika lub pobierz nasz bezpłatny szablon, który pomoże Ci rozpocząć pracę.

5. Dostosuj swoje produkty do persony użytkownika

Gdy Twoja persona jest gotowa, możesz dostosować do niej swoje produkty. Przeanalizuj jej cele i wyzwania, i określ, co Twoja firma może zrobić, aby pomóc osiągnąć cel lub przezwyciężyć wyzwanie. Określ, jakie funkcje wbudujesz w swoje produkty. Twórz treści, które przemawiają do Twoich person i publikuj je na preferowanych przez nie kanałach. Zaprojektuj swój lejek zakupowy zgodnie z typowymi zachowaniami zakupowymi osoby.

 

Pamiętaj proces optymalizacji nigdy się nie kończy, więc zaplanuj ciągłe poznawanie swoich odbiorców, monitorowanie wyników i odpowiednie dostosowywanie strategii projektowania.

Narzędzia do tworzenia persony

W Internecie znajdziesz wiele gotowych szablonów i narzędzi. Zaletą korzystania z nich jest to, że pozwalają one na łatwą organizację i koordynację, co może uprościć proces budowania person.

Te narzędzie, które wybierzesz, powinno prezentować personę w estetyczny, przyjemny dla oka sposób. Wbrew pozorom jest to bardzo ważne – aby tworzenie persony miało sens, musi być ona później używana. Prezentując efekty pracy w mało atrakcyjny sposób ryzykujesz, że trafią one do szuflady.

Tworzenie persony – wzór

 

Persona - wzór formularza

 

Podsumowanie

Odpowiednio przeanalizowane i zbudowane persony użytkownika mogą zmienić trajektorię rozwoju produktu w każdym momencie jego powstawania i dać początek produktowi, który pokochają użytkownicy.

 

Biorąc pod uwagę, jak ważna jest ona podczas podejmowania decyzji marketingowych, kluczowe jest, aby zbudować ją poprawnie. Poświęć więc czas na przeprowadzenie badań oraz zbuduj profile typowych użytkowników w oparciu o prawdziwy wgląd w klienta.

Ola Kowalewska
Senior UX/UI Graphic Designer
Graficzka komputerowa z 16 letnim doświadczeniem. Na swoim koncie ma realizacje dla globalnych marek w zakresie projektowania kreatywnego oraz copywritingu. Od niemal 4 lat zajmuje się projektowaniem UX w ARTNOVA gdzie z zaangażowaniem dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem. Prywatnie Psia Mama.
Blog ARTNOVA
Poszerzaj z nami swoją wiedzę na temat UX
Zasubskrybuj nasz newsletter
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments