Blog ARTNOVA
Dziękujemy za subskrypcję.
Na podany adres email zostało wysłane potwierdzenie zapisu.
OK
Blog ARTNOVA

Dlaczego audyt UX ma różne ceny?

audyt UX
Artur Kruk
Audyt UX Manager

Wstęp

Chcesz zlecić audyt UX, przeglądasz oferty i nie wiesz, którą wybrać. Nazwa usługi jest taka sama, opisy usługi zbliżone, a ceny się różnią. Podobnie jest z wersjami audytów proponowanymi przez poszczególnych wykonawców: wersja basic, podstawowa, standard, premium i jeszcze jakieś inne, oczywiście różniące się między sobą ceną. Albo co gorsza kryjące cenę za hasłem „wycena indywidualna”. O co chodzi? Dlaczego audyt UX ma różne ceny?

Audyt UX od środka

Zacznijmy od tego, że mimo jednej wspólnej nazwy, audyt UX nie zawsze oznacza to samo. Audyty różnią się zakresem prowadzonych przez badających działań – mogą dotyczyć całej strony internetowej lub jej fragmentu. Jeżeli zanalizowana jest część serwisu, to może być to część strukturalna (np. wybrana podstrona, grupa podstron) albo część zdefiniowana procesowo (np. zakup produktu X startując od strony głównej sklepu do finalizacji transakcji w koszyku).

 

Audyty różnią się stopniem szczegółowości. Począwszy od bazowego przeglądu badanego serwisu lub interfejsu, po pogłębioną analizę łączącą użyteczność strony z biznesem i potrzebami właściciela serwisu (strony firmowej, sklepu internetowego). Bazowy przegląd z reguły ograniczony będzie do zlokalizowania miejsc na stronie wymagających modyfikacji. Raporty z rozszerzonych wersji audytu często zawierają bardziej lub mniej szczegółowe zalecenia modyfikacji konkretnych elementów audytowanego serwisu. Niektórzy dostawcy w raportach podają również szacunki dotyczące wpływu wprowadzonych zmian na stopień realizacji potrzeb biznesowych właściciela badanej strony lub sklepu.

 

Audyty różnią się także rodzajem wykonywanych czynności. Podstawowe badanie niezbyt rozbudowanego serwisu „wizytówkowego”, mające na celu stwierdzenie, czy statystyczny użytkownik znajdzie dane kontaktowe, można ograniczyć do uproszczonej analizy eksperckiej na bazie checklisty. Natomiast szczegółowy przegląd sposobu realizacji procesów sprzedażowych w dużym sklepie internetowym, nie jest już tak prosty. Będzie najczęściej wymagał zarówno identyfikacji problemów na podstawie analizy ruchu na stronie, jak i badań z klientami.

OK audyty różnią się, ale skąd różne ceny?

W najprostszym ujęciu różnica wynika oczywiście, z różnicy kosztów. Im więcej czynności, im dłużej one trwają, im więcej osób zaangażowanych w realizację tym wyższe koszty.

 

No, ale nie miałbym odwagi, żeby namawiać Cię do czytania, gdybym chciał się podzielić taką oczywistą oczywistością. Szanuję Twój czas tak jak swój.

 

Dlatego namawiam do spojrzenia na cenę audytu z innej perspektywy. Cena audytu jest bowiem naszym (w ARTNOVA) zdaniem zależna od Twoich potrzeb. Tak, dokładnie tak.

 

Chcesz, żeby któryś z naszych ekspertów powiedział Ci po prostu, czy Twoja strona jest ok pod kątem użyteczności? I uważasz, że doświadczony audytor powinien to zrobić od ręki, „bo to chodzi tylko o grube błędy”, a Ty będziesz notował co jest nie tak. Niestety to tak nie działa. Nawet lokalizacja krytycznych błędów wymaga metodycznego przeglądu całego serwisu, którego nie sposób wykonać w trakcie towarzyskiej pogawędki.

 

A może myślisz tak: audyt UX pomoże mi zlokalizować główne problemy na stronie. Jak je poznam, zlecę autorowi strony poprawki. Proszę bardzo. Podasz nam adres internetowy, opowiesz o swoim biznesie, o osobach, które odwiedzają (lub chcesz aby odwiedzały) Twoją stronę, rzucisz kilka słów o tym, co na Twojej stronie użytkownicy robią itd. itp. Żeby nie ciągnąć zbyt długo: w pewnym momencie będziemy mieli dość danych, żeby powiedzieć: będziemy dla Ciebie pracowali przez X tygodni, za Y złotych. Po czasie X otrzymasz raport z uszeregowaną listą istniejących problemów.

 

Zapewne jednak Twoje potrzeby są jeszcze inne. I przełożą się na indywidualnie opracowany dla Ciebie plan działań, który wycenimy przygotowując ofertę na wykonanie audytu UX.

 

infografika: dlaczego audyt UX ma różne ceny

 

O co zapyta Cię audytor

Jeżeli widzisz związek między Twoimi potrzebami, a ofertą jaką otrzymasz, zapewne chcesz wiedzieć o co zapyta Cię audytor przed podjęciem zlecenia. Albo inaczej mówiąc, jaką wiedzę o swojej stronie i swoim biznesie uporządkować przed kontaktem z audytorem.

Przygotowanie do rozmowy według poniższej checklisty zapewni, że nie zaskoczy Cię żadne z pytań i w efekcie otrzymasz ofertę odpowiednią do oczekiwań.

Dlaczego chcesz przeprowadzić audyt strony / aplikacji / sklepu?

Masz twarde dane wskazujące na istnienie problemów czy Twoja intuicja biznesowa mówi, że coś jest „nie tak”?

Co wiesz o użytkownikach strony / aplikacji / serwisu?

Wiesz kim są Twoi użytkownicy? W jakim są wieku, w jaki sposób trafiają pod Twój adres internetowy? Potrafisz powiedzieć kiedy wizyta użytkownika na Twojej stronie będzie wg Ciebie udana?

Co chcesz osiągnąć w wyniku audytu UX?

Oczekujesz krótkiej oceny kondycji Twojej strony internetowej, czy przygotowujesz się do udoskonalenia działalności? Potrzebujesz zdawkowego komunikatu „jest dobrze / słabo / fatalnie”, czy wskazania silnych i słabych obszarów odnoszącego się do Twojego biznesu?

Jakie działania chcesz podjąć po przeprowadzeniu audytu?

Żadne – wystarczy Ci diagnoza serwisu, która uzasadni istniejący przebieg procesów biznesowych? Zamierzasz zlecić autorowi strony wprowadzenie najważniejszych modyfikacji? A może bierzesz pod uwagę gruntowną przebudowę serwisu, a nawet zbudowanie go od nowa?

 

Każda odpowiedź, której udzielisz będzie poprawna. Najważniejsze, żeby była zgodna z rzeczywistością. Audyt UX to w dużym stopniu analiza danych. Bez danych, bez informacji, wykonanie audytu jest niemożliwe. Konkretne dane otrzymane od zleceniodawcy redukują czas wstępnych analiz, a nawet pozwalają lokalizować istotne problemy bez dodatkowych badań. Brak informacji powoduje, że audytor musi zdobyć je w inny sposób. A to kosztuje i trwa.

 

Istotny wpływ na koszt audytu ma również zawartość raportu. Wskazanie miejsc, w których klient sklepu internetowego porzuca ścieżkę zakupową to pierwszy poziom informacji dla zamawiającego. Zalecenia dotyczące pożądanych modyfikacji to już nieco inna działka, włączająca kompetencje projektowe. Sformułowanie szczegółowych wytycznych dla developera, to kolejny zakres kompetencji i prac do wykonania.

Podsumowanie

Audyt UX nie może mieć jednej ceny. Dlaczego? Pod jedną nazwą kryją się usługi różniące się zakresem, stosowanymi narzędziami i metodami, w efekcie różniące się pracochłonnością.

 

Naszym zdaniem ceny audytów różnią się tak, jak potrzeby biznesowe powodujące ich zlecenie. Im więcej konkretnych i wiarygodnych informacji potrzebujesz, tym więcej kosztuje ich przygotowanie.

Artur Kruk
Audyt UX Manager
Blog ARTNOVA
Poszerzaj z nami swoją wiedzę na temat UX
Zasubskrybuj nasz newsletter
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments