Blog ARTNOVA
Dziękujemy za subskrypcję.
Na podany adres email zostało wysłane potwierdzenie zapisu.
OK
Favicon – jak zaprojektować ikonę strony internetowej
Blog ARTNOVA
  • Home
  • UX Blog
  • Favicon – jak zaprojektować ikonę strony internetowej

Favicon – jak zaprojektować ikonę strony internetowej

Web design
Paulina Cziba
UX Designer

Favicon, czyli niewielka grafika o dużym znaczeniu. Nawet jeśli nie wiesz dokładnie czym jest ten tajemniczy obiekt, po przeczytaniu artykułu będziesz ekspertem. Dowiesz się dlaczego ikona strony jest ważna, na co zwrócić uwagę przy jej projektowaniu i w jaki sposób ją zainstalować na stronie. Zapraszam do lektury.

 

Favicon – co to jest i gdzie jest widoczny?

Favicon, czyli skrót od „favorite icon,” to mały obrazek lub ikona, która jest używana do identyfikacji strony internetowej. Jest on widoczny na karcie przeglądarki obok tytułu strony. Pozwala użytkownikom rozpoznać stronę www w kartach przeglądarki i historii przeglądania. Może być również używany jako ikona strony dodawanej do ulubionych zakładek.

Do czego potrzebna jest ikona strony internetowej?

Ikona strony internetowej pełni kilka istotnych funkcji i jest ważnym elementem identyfikacji wizualnej witryny internetowej. Dodanie ikony stanowi część procesu tworzenia użytecznych stron internetowych. Favicon pomaga użytkownikom rozpoznać stronę wśród otwartych kart przeglądarki. Dzięki temu użytkownicy łatwiej znajdują interesujące ich witryny w przypadku otwarcia wielu kart jednocześnie. Dla firm ikona witryny stanowi element identyfikacji wizualnej marki. Mogłoby się wydawać, że jest to mały obrazek, ale nie tylko wyróżni stronę internetową w wynikach wyszukiwania i zakładkach, ale także może pomóc w profesjonalnym odbiorze.

Jak zrobić favicon samemu?

Zrobienie favicona jest stosunkowo proste, szczególnie jeśli opanowałeś podstawy tworzenia grafiki komputerowej lub korzystasz z narzędzi do edycji obrazów. Najważniejsze jest, aby przygotować prosty obrazek o odpowiednich wymiarach i formacie, który następnie będzie można przekształcić na ikonę strony.

Z jakich generatorów i programów graficznych można skorzystać?

Przy tworzeniu favicona możesz skorzystać z wielu różnych narzędzi, zarówno online, jak i programów graficznych.

 

Favicon.io jest prostym generatorem online, który pozwala przekształcić istniejący obraz w favicon oraz posiada opcje dostosowywania kolorów i ikon.

 

Jednym z bardziej zaawansowanych narzędzi jest Favicon Generator (https://realfavicongenerator.net/). Wyróżnia się możliwością tworzenia faviconów dostosowanych do wielu platform, w tym iOS, Android, Windows, itp. Do stworzenia ikony strony www możesz użyć programu graficznego, takiego jak np. Photoshop. Należy pamiętać o tym, że zbyt skomplikowany projekt może być trudny do odczytania w tak niewielkich rozmiarach, w jakich występują favicony.

 

infografika: Favicon - jak zaprojektować ikonę strony internetowej
Infografika: Favicon – jak zaprojektować ikonę strony internetowej.

 

 

Jak dostosować rozmiar i format ikony?

Klasyczne rozmiary favicon to 16×16 px lub 32×32 px. Oba te rozmiary są powszechnie akceptowane przez przeglądarki internetowe i są odpowiednie do wykorzystania jako ikona w zakładkach przeglądania oraz w innych miejscach, takich jak ulubione i historie przeglądania.

 

Przed przygotowaniem pliku warto poznać kontekst stosowania ikony witryny i/lub dokładne wymagania ze strony aplikacji lub przeglądarki. Lista zalecanych formatów jest bardzo długa i kończy się rozmiarem 512×512 px.

 

Aby dostosować rozmiar i format ikony, otwórz ją w programie graficznym, takim jak Photoshop lub GIMP lub w generatorze faviconów online. Następnie zmniejsz lub zwiększ rozmiar ikony, pamiętając o zachowaniu proporcji, aby uniknąć zniekształceń. Po dostosowaniu rozmiaru, zapisz favicon w odpowiednim formacie, zależnie od jej przeznaczenia – najczęściej stosowane są formaty ICO, PNG lub SVG. Zwróć uwagę na rozmiar pliku – nie może być zbyt duży, aby nie obciążać strony. Pamiętaj o przetestowaniu ikony na różnych platformach i przeglądarkach, aby upewnić się, że wygląda poprawnie i spełnia swoje funkcje.

Odpowiedni wygląd i uniwersalny styl – czyli jak powinien wyglądać favicon?

Favicon powinien być prosty, czytelny i łatwo rozpoznawalny. Ikona ma stosunkowo niewielkie wymiary, więc należy unikać skomplikowanych detali i tekstu. Należy pamiętać o odpowiednim doborze kolorów i kontraście, aby favicon był czytelny na różnych tłach.

Dobrze widoczny

Użytkownicy powinni być w stanie łatwo rozpoznać Twoją ikonę, nawet w niewielkich rozmiarach. Warto o to zadbać, aby nawet przy wielu otwartych kartach użytkownicy mogli szybko zidentyfikować Twoją stronę www.

Spójny z marką

Innym ważnym aspektem dotyczącym wyglądu ikony jest spójność z marką. Oznacza to, że favicon powinien odzwierciedlać identyfikację wizualną i styl graficzny marki lub strony internetowej. W tym celu warto wybrać kluczowe elementy identyfikacji, które nadają się do użycia jako ikony. To może być fragment logo, charakterystyczny kształt lub inny rozpoznawalny element. Jeśli Twoja identyfikacja wizualna zawiera skomplikowane elementy, należy wybrać jeden z nich i maksymalnie go uprościć.

Inny niż konkurencji

Unikalna ikona pomoże twojej marce wyróżnić się na tle konkurencji. Gdy użytkownicy zobaczą coś innego niż standardowe favicony innych firm, będę bardziej skłonni zapamiętać Twoją stronę i odróżnić ją od innych.

Dwa style tła

Wybór tła zależy od preferowanego efektu i strategii brandingowej marki. Ikony mogą mieć przejrzyste tło, które pozwala na integrację z tłem strony internetowej lub karty przeglądarki. Favicon może mieć także jednolite tło w kolorze, który będzie korespondował ze schematem kolorów marki lub strony internetowej.

Czego nie powinno się zamieszczać w faviconie?

W przypadku tworzenia ikony na pierwszym miejscu należy stawiać na czytelność i estetykę. Poniżej dowiesz się o paru elementach, których warto unikać przy projektowaniu ikon stron internetowych.

Zdjęcia

Ze względu na wysoką szczegółowość zdjęć mogą one być trudne do wykorzystania jako ikony witryny. Stosowanie fotografii może skutkować brakiem czytelności. Lepiej używać prostych grafik lub kształtów.

Słowa i treści marketingowe

Jak wspominałam wcześniej, favicony są bardzo małymi obrazkami, więc użycie słów może spowodować, że ikona będzie trudna do odczytania. Jeśli bardzo zależy Ci na użyciu tekstu, używaj bardzo krótkich i zwięzłych treści, które są łatwo rozpoznawalne i czytelne nawet w małym rozmiarze. Tekst w faviconie może być skrótem nazwy marki, np. portal Linkedin używa dwóch ostatnich liter swojej nazwy – „in” na niebieskim tle. W tym wypadku tekst jest wystarczająco duży, prosty oraz kontrastowy, więc użytkownicy mogą odczytać go bez problemu.

 

Chcesz poprawić wizerunek Twojej marki?

Zamów opracowanie logo i favicon

 

 

Jak dodać favicon do kodu HTML?

Dodanie favicona do kodu HTML nie jest trudne, nawet jeśli nie masz doświadczenia w programowaniu. To proces, który możesz wykonać samodzielnie. Po przygotowaniu ikony w odpowiednim formacie i rozmiarze należy zalogować się do panelu swojego hostingu internetowego, gdzie znajduje się Twój plik HTML. Następnie znajdź plik HTML, do którego chcesz dodać favicon. To może być plik o nazwie „index.html” lub innej nazwie, zależnej od Twojej struktury plików strony. Kolejnym krokiem jest wgranie przygotowanej ikony na serwer, w tym samym katalogu, gdzie znajduje się Twój plik HTML. Teraz najważniejszy punkt – dodaj kod HTML. Otwórz plik HTML do edycji (na przykład za pomocą notatnika) i wstaw poniższy kod w sekcji <head> (między <head> a </head>):

 

<link rel=”icon” href=”nazwa-twojej-ikony.ico” type=”image/x-icon”>

 

Zastąp „nazwa-twojej-ikony.ico” odpowiednią nazwą pliku faviconu. Nie zapomnij o zapisaniu zmian w pliku strony.

 

To wszystko! Teraz ikona strony powinna być widoczna na karcie przeglądarki. Nie potrzebujesz zaawansowanej wiedzy z programowania, aby to zrobić.

Jak dodać favicon w WordPressie?

Dodanie ikony w WordPress wymaga kilku prostych kroków. Upewnij się że favicon jest odpowiednio przygotowany. Jeśli ikona jest gotowa, zaloguj się do panelu administracyjnego swojej witryny w WordPress. W menu po lewej stronie wybierz opcję „Wygląd” lub „Personalizacja”, a następnie kliknij na „Favicon” lub „Ikona strony”. Kliknij przycisk „Wgraj” lub „Dodaj”, aby przesłać wcześniej przygotowaną ikonę z komputera. Po przesłaniu pliku, zaznacz go jako favicon. Aby zachować wprowadzone zmiany, zazwyczaj należy kliknąć przycisk „Zapisz” lub „Publikuj”. Otwórz swoją stronę w przeglądarce i sprawdź, czy favicon został poprawnie dodany. Gotowe!

Favicon dla systemów iOS i Android. Jak dostosować?

Systemy iOS preferują favicony o rozmiarze 180×180 px. Jednak warto przygotować też wersje o mniejszych rozmiarach (32×32, 57×57, 76×76) dla różnych urządzeń i zastosowań. Ze względu na dostosowanie ikony do ekranów Retina zaleca się używanie formatu PNG z rozszerzeniem .png lub .ico.

 

System Android preferuje dostarczanie favicon w wielu rozmiarach, co pozwala na dostosowanie do różnych rozdzielczości ekranów i różnych urządzeń (smartfony, tablety). Najpopularniejsze rozmiary dla Androida to 192×192 pikseli oraz 512×512 pikseli. Powszechnie akceptowany jest format PNG.

Podsumowanie

Favicon jest elementem graficznym powszechnie stosowanym w przeglądarkach i innych aplikacjach. Ułatwia identyfikację programów i witryn, przez co podnosi użyteczność interfejsów. Stanowi też istotny element identyfikacji graficznej marki.

 

Przygotowanie ikony witryny strony internetowej nie jest trudne, ale wymaga zastosowania się do konkretnych zaleceń dotyczących zawartości, rozmiaru grafiki i formatu pliku.

UX Designer
Projektantka UX i UI z doświadczeniem architektonicznym. Umiejętności zdobyte w projektowaniu doświadczeń użytkowania w przestrzeni przenosi na świat digitalowy, gdzie odnalazła swoje miejsce i pasję. W czasie wolnym lubi gotować i wyszukiwać ubrania vintage.
Blog ARTNOVA
Poszerzaj z nami swoją wiedzę na temat UX
Zasubskrybuj nasz newsletter
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments