Blog ARTNOVA
Dziękujemy za subskrypcję.
Na podany adres email zostało wysłane potwierdzenie zapisu.
OK
Brief projektu graficznego strony. Dlaczego jest ważny zarówno dla agencji jak i klienta?
Blog ARTNOVA
  • Home
  • UX Blog
  • Brief projektu graficznego strony. Dlaczego jest ważny zarówno dla agencji jak i klienta?

Brief projektu graficznego strony. Dlaczego jest ważny zarówno dla agencji jak i klienta?

Web design
Artur Kruk
Audyt UX Manager

Brief projektu graficznego, nazywany także specyfikacją projektu, to fundament, na którym budowane jest całe zlecenie graficzne. Jest to dokument, który umożliwia zrozumienie oczekiwań klienta i wpływa w decydujący sposób na finalny kształt projektu oraz jego efektywność. O tym jak skonstruować dobry brief opowiemy w niniejszym artykule.

 

Co to jest brief projektu graficznego?

Brief projektu to nic innego, jak skondensowany zbiór informacji, które są niezbędne dla grafika lub zespołu projektowego do stworzenia layoutu strony internetowej. Fizycznie jest to dokument zawierający, pochodzące bezpośrednio od klienta, informacje na temat firmy, grupy docelowej, konkurencji i celów jakim służy witryna. Często dokument określa też ramy budżetowe i czasowe realizacji projektu.

Jak napisać brief dla grafika?

Pisanie briefu dla grafika nie jest zadaniem trywialnym. Wymaga przemyślenia wielu aspektów i uwzględnienia rozmaitych informacji, które pozwolą na pełne zaprezentowanie charakteru działania i oczekiwań klienta.

 

Brief powinien być precyzyjny i przejrzysty. Musi zawierać wszystkie informacje, które są kluczowe dla powodzenia projektu. W tworzenie briefu warto zaangażować pracowników różnych działów firmy a następnie opracować spójną wersję uwzględniającą różne wewnętrzne interesy i potrzeby.

Co powinien zawierać brief projektu graficznego strony internetowej?

Projektowanie graficzne strony internetowej wymaga wiedzy na temat klienta i otoczenia w jakim funkcjonuje. Dobry brief powinien dostarczyć kompletu takich informacji oraz ograniczyć konieczność zadawania dodatkowych pytań w trakcie realizacji. Poniżej przedstawię tematy, które muszą znaleźć się w briefie.

Nazwa i profil firmy

Podstawowa część informacji dotyczy firmy klienta. Nazwa, logotyp i dane adresowe będą wykorzystane bezpośrednio w projekcie. Opis profilu działalności, promowanych wartości, sprzedawanych produktów lub świadczonych usług pozwoli grafikom poznać charakter klienta. To z kolei wpłynie na kreację projektu.

Grupa docelowa marki i styl komunikacji

Przedstawienie grupy docelowej to jeden z kluczowych elementów każdego briefu. Przede wszystkim dlatego, że skuteczność strony internetowej zależy od tego jak jest odbierana i rozumiana przez użytkowników.

 

Dane demograficzne takie jak wiek, płeć, miejsce zamieszkania będą miały wpływ na wygląd projektowanej witryny i stosowany w niej język. Charakter, w jakim użytkownicy odwiedzają stronę (zawodowo, w celu dokonania prywatnego zakupu, dla rozrywki) zdecyduje w znacznej mierze o objętości i układzie prezentowanych danych.

 

Jeśli chcesz zrozumieć, jak dostępność dla osób niepełnosprawnych wpływa na całościowe doświadczenie użytkownika, koniecznie sprawdź nasz artykuł Persona w UX Design.

Linki do konkurencji

Wskazanie bezpośredniej konkurencji, z jaką firma spotyka się na rynku to kolejny istotny element briefu.

 

Przegląd stron konkurencji może dać wykonawcy lepsze pojęcie o branży, jej standardach, charakterystycznym tone of voice. Taki wgląd pozwala na lepszą komunikację z odbiorcami.

 

Zapoznanie się z rozwiązaniami stosowanymi przez inne firmy skraca też fazę researchu oraz testów z użytkownikami. Projektant może zaobserwować jakie pomysły sprawdzają się w praktyce, a jakich unikać.

 

infografika: brief projektu graficznego strony internetowej - co powinien zawierać
Infografika: Brief projektu graficznego – najważniejsze elementy.

 

 

Dane kontaktowe osoby odpowiedzialnej za projekt w firmie

Komunikacja to klucz do sukcesu każdego projektu. Bezpośredni kontakt z osobą odpowiedzialną za projekt po stronie klienta pozwala na szybką wymianę informacji, rozwiązywanie ewentualnych problemów i jest niezwykle cenne w całym procesie projektowym.

 

Istotne jest, żeby podawać kontakt do osoby, która ma możliwie szerokie kompetencje do podejmowania decyzji w projekcie i dostęp do niej jest stosunkowo prosty. Ustanowienie w roli „oficera kontaktowego” szeregowego pracownika, który musi uzyskiwać akceptację dla każdego rozstrzygnięcia sytuacji problemowej może skutecznie paraliżować prace po stronie wykonawcy. Podobnie zresztą jak podanie kontaktu do menedżera wysokiego szczebla, realizującego inne kluczowe dla firmy zadania.

Cele i funkcje strony internetowej

Stworzenie dobrego briefu bez określenia celów dla jakich ma powstać strona internetowa jest niemożliwe. Patrząc z perspektywy klienta każda złotówka wydana na opis celów zwróci się z nawiązką. Zdecydowanie warto odejść od krótkiego opisu „strona informacyjna” lub „sklep internetowy” w kierunku rozbudowanej sekcji. Warto opisać oczekiwaną funkcjonalność, pożądane konwersje i połączyć je z celami biznesowymi firmy.

Struktura strony i menu głównego

Elementem briefu graficznego może też być opis struktury witryny i systemu nawigacji. Szczegółowy opis struktury strony i menu głównego to niezbędne informacje, które pozwalają grafikowi na zrozumienie, jak powinna wyglądać strona i jak powinny być zorganizowane jej poszczególne elementy.

 

Warto pamiętać, że struktura strony i nawigacja mają decydujący wpływ na użyteczność strony internetowej.

 

Dlatego dane z briefu w tym zakresie najczęściej wykorzystywane są jako wstępne założenia wykorzystywane na etapie projektowania UX.

Konstrukcja strony głównej

Podobnie jak ze strukturą serwisu i menu, sytuacja ma się ze stroną główną. Brief może zawierać informacje o treściach, sugestie dotyczące układu, zastosowania elementów multimedialnych, czy wreszcie o ścieżce jaką klient powinien przejść. Wszystkie te dane są dobrymi wskazówkami dla grafika, jednak powinny być zweryfikowane w trakcie projektowania user experience witryny i znaleźć odzwierciedlenie w przygotowanych makietach.

Powody i cele zmiany

Brief projektu graficznego może być przygotowywany także dla istniejącej strony internetowej. W takim przypadku niezwykle cenne są powody redesignu witryny.

 

Inne działania będą podejmowane w przypadku zmiany wizerunku (rebrandingu), inne w przypadku niskiej efektywności strony. W drugiej sytuacji ważnym źródłem informacji może być raport z audytu UX lub raport z przeprowadzonych badań. Do briefu warto załączyć końcowe wnioski ze wspomnianych dokumentów lub zalecenia naprawcze, o ile zostały sformułowane i umieszczone w podsumowaniu audytu.

Oczekiwania estetyczne wraz z inspiracjami

Dobrze, jeśli grafik odpowiedzialny za stworzenie strony zna oczekiwania estetyczne klienta. Z tego powodu istotnym elementem briefu jest sekcja „Inspiracje”. Sekcja ta może zawierać wymagania co do palety kolorów, typografii czy wykorzystywanych elementów graficznych. Jeżeli dostępne są Księga znaku, Podręcznik identyfikacji wizualnej, Style guide lub inny tego typu dokument, warto zamieścić link do niego.

 

Jednak preferencje estetyczne nie muszą być określone w tak formalnej formie. Dobrą wskazówką, szczególnie w przypadku firm, które nie mają rygorystycznych norm dotyczących grafiki (a takich jest większość) jest lista linków do stron, które klient uznaje za dobre, ładne, estetyczne. Niekiedy elementem briefu bywa lista antyinspiracji, czyli witryn, których stylistyki klient nie chce naśladować.

Budżet, harmonogram i deadline

Ostatnim, a jednocześnie kluczowym elementem briefu są oczekiwania dotyczące kosztu projektu oraz czasu jego wykonania. Jasno zdefiniowany budżet, harmonogram i deadline są kluczowe dla prawidłowego zarządzania projektem. Z drugiej zaś strony nakładają ograniczenia związane np. z wyborem stosowanych grafik (stockowe vs dedykowane) czy organizacją prac ze względu na żądane akceptacje na poszczególnych krokach realizacji projektu.

 

Szukasz projektanta strony internetowej?

Prześlij nam brief projektu

 

 

Dlaczego brief do projektu graficznego jest istotny?

Brief projektu graficznego jest źródłem informacji dla grafika i kluczowym elementem wpływającym na jakość zaprojektowanej stron. Służy jako komunikacyjny pomost między klientem a wykonawcą, pomagając obu stronom zrozumieć, jakie są oczekiwania, cele i założenia projektu.

Z punktu widzenia klienta

  1. Brief daje klientowi możliwość szczegółowego opisania swojej wizji projektu, pozwala mu na dokładne określenie tego, czego oczekuje od wykonawcy.
  2. Klient może w briefie precyzyjnie określić cele projektu, dzięki czemu zespół projektowy wie, do czego dąży.
  3. Dyskusja briefu pomaga klientowi zrozumieć, czego może oczekiwać od wykonawcy, pomaga ustalić realistyczne wymagania.
  4. Klient, dostarczając szczegółowy brief, ma kontrolę nad kierunkiem, w jakim podąża projekt.
  5. Dobrze przygotowany brief oszczędza czas i pieniądze, eliminując nieporozumienia i niejasności.

Z punktu widzenia wykonawcy

  1. Dzięki briefowi wykonawca może zrozumieć, czego klient oczekuje od projektu.
  2. Na podstawie briefu można wytyczyć zespołowi projektowemu kierunek prac.
  3. Brief eliminuje niejasności i nieporozumienia, co przekłada się na efektywniejszą pracę.
  4. Planowanie i zarządzanie projektem na podstawie briefu ułatwia dotrzymanie określonych przez zamawiającego deadline.
  5. Brief pomaga w stworzeniu projektu, który spełnia oczekiwania klienta, przynosi mu satysfakcję i realizuje cele biznesowe.

Podsumowanie

Brief projektu graficznego jest kluczowym dokumentem, który ma decydujący wpływ na finalny kształt i efektywność projektu. To, co jest najważniejsze, to dokładne i przemyślane przygotowanie briefu, który będzie jasny, przejrzysty i będzie zawierał wszystkie niezbędne informacje. Dobrze przygotowany brief to podstawa sukcesu każdego projektu graficznego. Wysiłek poświęcony na przygotowanie dokumentacji dla projektanta graficznego ma też porządkujący wpływ na określenie i hierarchizację priorytetów biznesowych firmy.

Podobne wpisy

24.01.2023 24 stycznia 2023
User eXperience (UX)

Gridy, czyli jak projektować na siatce 12 kolumn

08.02.2022 8 lutego 2022
User eXperience (UX)

Architektura informacji UX – co to takiego?

21.03.2023 21 marca 2023
User eXperience (UX)

Layout strony internetowej – co to jest?

Audyt UX Manager
Od ponad dwudziestu pięciu lat aktywnie zaangażowany w tworzenie i sprzedaż profesjonalnych rozwiązań IT. Doświadczony analityk biznesowy oraz koordynator i menedżer projektów. Prywatnie miłośnik klasycznej literatury science-fiction i gier logicznych.
Blog ARTNOVA
Poszerzaj z nami swoją wiedzę na temat UX
Zasubskrybuj nasz newsletter
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments