• Home
  • UX Blog
  • Koszt utrzymania strony – ile kosztuje utrzymanie strony internetowej?

Koszt utrzymania strony – ile kosztuje utrzymanie strony internetowej?

14 lutego 2023
Artur Kruk
Audyt UX Manager

To, ile kosztuje utrzymanie strony internetowej jest wypadkową wielu decyzji i działań. Począwszy od wyboru domeny, przez hosting, po tworzenie i publikowanie treści. Znajomość kosztów utrzymania witryny pozwala ocenić jej efektywność w realizacji celów biznesowych. Poznaj czynniki wpływające na wielkość ponoszonych nakładów.

Dlaczego warto znać koszty utrzymania witryny

Biznesowe witryny internetowe służą do zarabiania pieniędzy. Bezpośrednio – jak w przypadku sklepów internetowych, lub pośrednio – choćby gdy pełnią rolę firmowej wizytówki. Najczęściej dość dobrze znamy koszty zaprojektowania i zbudowania strony. Tworzenie strony to w zasadzie jednorazowy wydatek. Po uruchomieniu witryny ponosimy bardziej lub mniej regularne wydatki po to, by strona działała. Z tego powodu warto wiedzieć ile kosztuje utrzymanie strony internetowej.

Faza uruchamiania biznesu

W pierwszym etapie działania firmy, wysokość nakładów na utrzymanie witryny ma znaczenie kluczowe. Szczególnie w przypadku przedsiębiorców, którzy nie dysponują dużymi środkami i funkcjonują „na styk”. W takiej sytuacji liczy się każda złotówka i każda musi przynieść zysk, aby biznes mógł się ustabilizować.

Etap rozwiniętej działalności

Podmioty działające już na rynku obliczają ile kosztuje utrzymanie strony internetowej przede wszystkim po to, by móc stwierdzić, czy ponoszone nakłady są w oczekiwanym stopniu rekompensowane przychodami.

Jedną z podstawowych metod oceny opłacalności jest współczynnik ROI (Return of Investment), o którym pisaliśmy w jednym ze wcześniejszych artykułów. Niski współczynnik wskaże, że ponoszone koszty są zbyt wysokie w porównaniu z uzyskiwanymi korzyściami, czyli sprzedażą lub liczbą zapytań ofertowych.

Główne składowe kosztów utrzymania strony www

Domena, czyli adres strony

Pierwszą pozycją kosztów jest domena, czyli adres pod jakim będzie działała strona. Jeżeli rejestrujemy wybraną domenę po raz pierwszy, koszty będą zapewne symboliczne. Dla domen z rozszerzeniem .pl i .eu mówimy o kwocie rzędu 5 złotych. Dla domen z rozszerzeniami globalnymi, jak np: .com, .biz., .net jest to jednorazowy wydatek 50-200 złotych.

Domeny wymagają cyklicznej opłaty za odnowienie, czyli podtrzymanie zainteresowania przypisaniem adresu określonego w domenie do konkretnego przedsiębiorstwa. Tu ceny są wyższe, chociaż nadal nie stanowią głównej części kosztów utrzymania serwisu. Większość dostępnych na rynku ofert mieści się w przedziale 60-250 złotych rocznie, w zależności od typu domeny.

infografika: Koszt utrzymania strony www. Ile kosztuje utrzymanie witryny internetowej.
Infografika: Koszt utrzymania strony www. Ile kosztuje utrzymanie witryny internetowej.
pobierz pdf

Hosting i jego ceny

Kolejnym elementem kosztów jest korzystanie z serwera, na którym zainstalowana jest strona internetowa. Mimo, że możliwy jest zakup odpowiedniego komputera i korzystanie z niego do udostępniania witryny, najczęściej właściciele stron korzystają z hostingu. Inaczej mówiąc z usługi polegającej na wypożyczeniu od wyspecjalizowanego podmiotu serwera lub jego części.

Popularność hostingu wynika przede wszystkim z tego, że korzystanie z usługi zwalnia z wielu inwestycji i czynności wymagających czasu, nakładów i umiejętności. Korzystając z hostingu nie musimy troszczyć się o ciągłość pracy serwera i jego połączenia z Internetem. Nie przeprowadzamy aktualizacji aplikacji systemowych, nie wykonujemy regularnych backupów plików serwerowych itp.

Ceny hostingu uzależnione są od potrzeb konkretnej strony. Standardowe oferty wahają się od kilkudziesięciu do 2.000 złotych rocznie. Koszt jaki trzeba ponieść zależy m.in. od wielkości strony, liczby adresów e-mail przypisanych do domeny i ilości danych pobieranych z witryny przez użytkowników.

Administracja techniczna strony

Utrzymanie strony internetowej to także kwestie techniczne. Obejmują one aktualizację wykorzystywanego oprogramowania, instalację i odnawianie certyfikatów SSL (których cena mieści się w przedziale 0-2.500 złotych rocznie). Obsługa techniczna to także wykonywanie i utrzymywanie kopii zapasowych oraz rozwiązywanie problemów występujących w trakcie eksploatacji witryny.

Nakłady na administrowanie stroną uzależnione są przede wszystkim od technologii w jakiej została zbudowana, wielkości serwisu oraz częstotliwości publikowania nowych treści. Obsługa techniczna prostej jednostronicowej wizytówki firmowej to najczęściej koszt kilkudziesięciu złotych. Administrowanie dużym sklepem, wymagać może zatrudnienia, bądź pokrycia kosztów wynagrodzenia kilkuosobowego zespołu.

Inne koszty związane z funkcjonowaniem strony www

Myśląc o stworzeniu i wykorzystywaniu witryny internetowej dość często zapominamy o tym, że strony nie budujemy raz na zawsze. Serwis internetowy, który ma być częścią biznesu musi rozwijać się i żyć. A to kosztuje. Albo zaangażowanie i czas pracowników, albo wydatki na rzecz zewnętrznych usługodawców.

Dlatego do kosztów utrzymania strony warto zaliczyć również rozwój funkcjonalności serwisu i działania SEO.

Dodatkowe koszty związane z rozwojem użyteczności

Znane powiedzenie mówi, że Internauta, który nie jest na Twojej stronie, jest po prostu na stronie innej. Pozornie jest to pusta gra słów, lecz wynika z niej ważny wniosek: Twoi klienci chcą, żeby Twoja witryna działała tak jak wszystkie inne znane im strony internetowe.

Zamknięcie popupu: lewy górny róg, iksik. Dostępne formy płatności w sklepie: najlepiej wszystkie, obowiązkowo ta, z której korzystam, bez względu czy to BLIK, przelew on-line, czy płatność przy odbiorze. Koszt dostawy, logowanie via konto Google, captcha bez przepisywania dziwnych sekwencji znaków itd. itp.

Takie oczekiwania klientów, silnie związane z user experience serwisu niejednokrotnie wymagają modyfikacji i prac rozwojowych. Prac, na które składają się analizy techniczne, niekiedy prawne, działania organizacyjne i dewelopment IT. Ogólnego przepisu na oszacowanie kosztów rozwoju użyteczności strony internetowej nie ma. Wydatki trzeba wyliczać per projekt.

Szukasz wykonawcy efektywnej strony www?

Prześlij brief aby otrzymać wycenę

Pozycjonowanie strony internetowej i tworzenie treści

Ostatnią grupą kosztów, na który chcę zwrócić uwagę, są wydatki związane z zarządzaniem treścią serwisu internetowego. W tym dla stron budujących swoją pozycję w wyszukiwarkach internetowych z wykorzystaniem content marketingu.

Dla znaczącej grupy serwisów internetowych koszty zarządzania treścią stanowią największą pozycję cyklicznych budżetów. Regularne tworzenie i optymalizacja pod kątem SEO treści na blogu firmowym to dość poważne przedsięwzięcie. Bez względu na to, czy materiały tworzą pracownicy przedsiębiorstwa, czy zatrudniona wyspecjalizowany zewnętrzny usługodawca.

Podobnie wygląda sytuacja w sklepach internetowych. Utrzymanie danych produktów znajdujących się w ofercie, jest zadaniem pochłaniającym wiele czasu i uwagi.

Szacowanie kosztów z tej grupy w fazie planowania działań najczęściej bazuje na wycenie czasu niezbędnego na stworzenie strategii treściowej serwisu i regularne przygotowywanie materiałów (artykułów, wpisów blogowych, broszur, banerów, grafik, infografik itp.).

Podsumowanie

Nie istnieje uniwersalna odpowiedź na pytanie: „jakie są koszty utrzymania strony internetowej?”. Przede wszystkim dlatego, że strony bardzo się różnią. Są inne pod względem struktury, użytych technologii i – co najważniejsze – swojego przeznaczenia.

Jest jednak kilka faktów, o których warto pamiętać:

  • koszty związane z utrzymaniem serwisu www to nie tylko domena i hosting,

  • jest wiele czynności, które na co dzień mogą wydawać się niepotrzebne, ale są niezbędne do prawidłowego i nieprzerwanego funkcjonowania witryny (administracja techniczna),

  • utrzymanie serwisu www często wymaga znacznego zaangażowania pracowników, bardzo często zaliczanego w poczet kosztów ogólnych.

Warto mieć świadomość ile kosztuje utrzymanie strony internetowej. W obecnych czasach jest ona bowiem jednym z najważniejszych narzędzi firmy. Narzędziem, od którego zależy sukces w biznesie, ale też potencjalną studnią bez dna jeśli chodzi o wydatki.

Artur Kruk
Audyt UX Manager

Od ponad dwudziestu pięciu lat aktywnie zaangażowany w tworzenie i sprzedaż profesjonalnych rozwiązań IT. Doświadczony analityk biznesowy oraz koordynator i menedżer projektów. Prywatnie miłośnik klasycznej literatury science-fiction i gier logicznych.

Podobne wpisy

Komentarze

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments