Blog ARTNOVA
Dziękujemy za subskrypcję.
Na podany adres email zostało wysłane potwierdzenie zapisu.
OK
Content marketing – treści, które pozyskują klientów
Blog ARTNOVA
  • Home
  • UX Blog
  • Content marketing – treści, które pozyskują klientów

Content marketing – treści, które pozyskują klientów

User eXperience (UX)
Artur Kruk
Audyt UX Manager

Marketing internetowy nie mógłby istnieć bez contentu. Wysoka jakość i użyteczność treści pozwala na zwiększenie zasięgu naszych publikacji oraz wpływa pozytywnie na pozycjonowanie naszej witryny w wyszukiwarce. Co to jest content marketing? Jak i dlaczego warto go tworzyć? Ile to właściwie kosztuje? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w poniższym artykule. 

 

Content marketing co to jest?

Content marketing to rodzaj strategii marketingowej, która polega na tworzeniu i publikowaniu w sieci merytorycznych i użytecznych treści, które znacząco wpływają na osiąganie celów biznesowych.

 

Użyteczne treści to takie, które wnoszą jakąś wartość i wiedzę do internetu. Użytkownik znajduje w nich odpowiedź lub rozwiązanie jakiegoś problemu.

 

Specjaliści Google stworzyli przewodnik o SEO, w którym podkreślają, że interesujące i przydatne dla użytkownika treści wpływają lepiej na pozycjonowanie witryny niż jakikolwiek inny czynnik.

 

Treści wysokiej jakości odpowiadające na potrzeby użytkownika, mają szansę trafić do większego grona odbiorców, przekonać ich do marki oraz zachęcić do działania (zakupu, czy skorzystania z usługi).

Formy marketingu treści – co warto wybrać?

Żyjemy w czasach, kiedy reklamy zewsząd zasypują nas komunikatami: kup!, sprawdź!, zobacz ofertę! itd. Jako społeczeństwo przywykliśmy do tego, a co więcej uodporniliśmy się na takie hasła. Dlatego strategia content marketingu powinna zdecydowanie odchodzić od typowych form reklamowych. Za pomocą treści możemy w różny sposób docierać do naszej persony – czyli przedstawiciela grupy docelowej naszej marki. Najpopularniejsze  formy content marketingu to:

 

  • Wpisy blogowe – mogą mieć formę poradnikową, edukacyjną, lub informacyjną. Ważne, żeby tematycznie były związane z naszą marką i były poparte ekspercką wiedzą, co pomoże zyskać zaufanie potencjalnego klienta. Pomocna tutaj będzie ścisła współpraca ze specjalistami SEO, którzy wskażą odpowiednie frazy kluczowe, i tematy zasadnych artykułów.
  • Newslettery – to bardzo ważna forma marketingu treści. Przede wszystkim pozwala utrzymać ciągłość kontaktu z klientem, zapamiętanie naszej marki i ewentualny powrót na naszą stronę w przyszłości. Już samo zapisanie się do newslettera świadczy o zdobytym zaufaniu użytkownika, ale też dostarcza nam ogromu cennych informacji o naszej personie.
  • Opisy produktów i kategorii – jeśli prowadzimy e-commerce, są one niezbędne dla dobrej widoczności w wyszukiwarce oraz zwiększenia liczby konwersji. Klient, który trafi na pożądany produkt, ale nie znajdzie szczegółowych informacji na jego temat, najprawdopodobniej przejdzie do konkurencji, gdzie będzie miał pewność, że to jest to, czego szuka i tam zdecyduje się na zakup.
  • Artykuły poparte specjalistyczną wiedzą (wewnętrzne i zewnętrzne) – użytkownicy rozpoznają, która treść jest dobra i mogą kierować do niej innych użytkowników. Dzięki temu linki do naszej witryny mogą pojawiać się na forach, blogach, mediach społecznościowych, innych stronach www itp. To dodatkowa reklama dla nas, a dla Google potwierdzenie, że nasze treści są atrakcyjne dla odbiorców.

 

Inne rodzaje content marketingu to np. infografiki, publikacje w social mediach, e-booki do pobrania, czy zyskujące na popularności vlogi i podcasty.

Dlaczego warto inwestować w content marketing?

Marketing treści otworzył nowe możliwości dotarcia do klientów, w porównaniu z tradycyjną reklamą w mediach. W dodatku jest to o wiele tańsza i bardziej skuteczna opcja. Przyjrzyjmy się bliżej korzyściom płynącym z dobrze zaplanowanej i wdrażanej strategii content marketingowej:

Generuje ruch na stronie

Oryginalny content odpowiadający na najczęstsze zapytania użytkowników, ułatwia indeksowanie strony i przyciąga potencjalnych klientów. Również linki zamieszczane w artykułach zewnętrznych i forach wpływają pozytywnie na liczbę wyświetleń strony. Generowanie ruchu na witrynie ma z kolei wpływ na lepsze pozycjonowanie w wyszukiwarce.

Zwiększa wskaźnik konwersji

Zaufanie zdobyte dzięki wartościowym treściom, pozytywnie wpływa na zwiększenie liczby konwersji. Szczegółowe opisy produktów w sklepach internetowych z pewnością wpłyną pozytywnie na decyzje zakupowe klientów.

Kreuje wizerunek eksperta

Jeśli zamieszczamy na blogu użyteczne i profesjonalne teksty, to zdobywamy w oczach klienta zaufanie i miano eksperta w dziedzinie. Możemy mieć większą pewność, że użytkownik wróci do nas, a także że będzie nas polecał innym użytkownikom.

Generuje więcej leadów i buduje relacje z odbiorcami

Content marketing ułatwia nam zdobycie informacji o naszych personach, a także docieranie do odpowiedniej grupy docelowej. Dzięki wiedzy na temat ich płci, wieku i zainteresowań możemy dotrzeć do nich z konkretnymi ofertami i promocjami. Leady pozwalają też zacieśniać więzi z odbiorcami. Są więc podstawą dla pozostałych działań marketingowych.

Jest łatwo mierzalny

Możemy łatwo sprawdzić, czy strategia content marketingowa, którą obraliśmy, przynosi efekty. Przede wszystkim, jaki zasięg obejmuje, czy docieramy do tej grupy docelowej, której chcemy, jakie jest zaangażowanie naszych odwiedzających i jaką ilość konwersji przynosi. Wybierając i monitorując odpowiednie do specyfiki działalności współczynniki KPI otrzymamy ocenę skuteczności strategii.

 

infografika: Content marketing. Treści, które pozyskują klientów
Infografika: Content marketing. Treści, które pozyskują klientów.

 

 

Cechy dobrych treści w content marketingu

Dobre treści, czyli jakie? Interpretacja tego określenia może nie być jednoznaczna, a właściwie mogłaby nie być, gdyby nie eksperci z Google. W obszernym dokumencie przygotowanym dla swoich pracowników, zajmujących się oceną jakości wyników wyszukiwania, postanowili to sprecyzować za pomocą zasady  E.A.T. (Expertise, Authoritativeness i Trustworthiness), czyli specjalizacja, autorytet i wiarygodność. E.A.T wyznaczyła nowy kierunek w optymalizacji i pozycjonowaniu stron internetowych i stała się filarem w ocenie ich jakości.

Ekspercki charakter wypowiedzi

Oznacza to, że content, który znajduje się na stronach, powinien być tworzony przez ekspertów w danej dziedzinie lub przy współpracy z nimi. Google mocno ceni sobie fachową wiedzę przekazywaną w artykułach. Zwłaszcza, jeśli pojawia się w nich jakaś innowacyjna treść, niepublikowana nigdzie dotąd.

Autorytatywność

Nie wszystkie witryny będą wymagały publikacji tworzonych przez specjalistów. Niektóre strony są prowadzone np. przez pasjonatów danej dziedziny. Google ceni sobie po prostu umieszczanie rzetelnych i skutecznych informacji. Jeśli zadbasz o to, może uznać Twoją witrynę za autorytet w swojej dziedzinie, a to przełoży się na ranking strony.

 

Warto dodać, że tutaj oceniany będzie także poziom dyskusji w komentarzach i grupach dyskusyjnych na danej stronie, ocena produktów i recenzje użytkowników.

Wiarygodność

Wszystko, co znajduje się na stronie, powinno wzbudzać zaufanie i poczucie bezpieczeństwa użytkowników. Wiarygodność strony należy poprzeć zaimplementowanym certyfikatem SSL. Jest to szczególnie ważne w przypadku sklepów internetowych, gdzie dokonywane są płatności kartą kredytową.

 

Pora na skuteczną stronę www?

Zamów projekt UX/UI i wdrożenie

 

 

Kto powinien korzystać z content marketingu

Content marketing powinien być podstawą strategii reklamowych każdej firmy, której zależy na rozwoju marki i dotarciu do szerszego grona odbiorców. Działania powinny być opracowywane indywidualnie dla konkretnych branż, sklepów internetowych, specjalistów, czy usług, w zależności od tego, czy chcemy działać na rynku lokalnym, czy ogólnokrajowym. Coraz więcej osób prowadzących działalność gospodarczą decyduje się na inwestowanie w marketing treści, a to sprawia, że firmy, które jeszcze tego nie robią, przestają być widoczne w sieci.

Ile kosztuje skuteczny marketing treści?

Skoro już wiemy, jak jest ważny dla naszej pozycji w wyszukiwarce, to zastanówmy się ile kosztuje content marketing. Koszt może wynosić od kilkuset nawet do kilku tysięcy złotych, bo jest zależny od wielu czynników, m.in.:

 

  • czy firma zatrudnia Content Managera, czy współpracuje z agencją marketingową,
  • czy treści na stronie są pisane samodzielnie, czy zlecane copywriterom lub pracownikom,
  • ile i jakie treści są umieszczane na stronie,
  • w jaki sposób pozyskiwane są linki zewnętrzne,
  • czy właścicielowi firmy zależy na jednorazowym przygotowaniu audytu i szczegółowej strategii treści, czy na dłuższej współpracy abonamentowej.

 

Jedno jest pewne, jest to najbardziej opłacalna forma marketingu w stosunku do zysków, jakie generuje. W dodatku treści umieszczane na stronie mogą pracować latami na sukces marki, nie generując przy tym żadnych dodatkowych kosztów.

Podsumowanie

Content marketing to nowoczesna forma komunikacji z odbiorcami, zastępująca dotychczasową reklamę “call to action”. Chociaż jest to stosunkowo młoda dziedzina w Polsce, to specjaliści z branży marketingowej nie mają wątpliwości, jak ogromny potencjał możliwości ze sobą niesie. Firmy, które zainwestowały w content marketing, odnotowują znacznie większy ruch na stronie web, zainteresowanie i rozpoznawalność marki, a na skutek tego wzrost konwersji.

Podobne wpisy

08.02.2022 8 lutego 2022
User eXperience (UX)

Architektura informacji UX – co to takiego?

25.10.2022 25 października 2022
User eXperience (UX)

UX writing co to jest – na czym polega?

Audyt UX Manager
Od ponad dwudziestu pięciu lat aktywnie zaangażowany w tworzenie i sprzedaż profesjonalnych rozwiązań IT. Doświadczony analityk biznesowy oraz koordynator i menedżer projektów. Prywatnie miłośnik klasycznej literatury science-fiction i gier logicznych.
Blog ARTNOVA
Poszerzaj z nami swoją wiedzę na temat UX
Zasubskrybuj nasz newsletter
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments