• Home
  • UX Blog
  • Porównywarka produktów w e-commerce – kiedy warto zaimplementować

Porównywarka produktów w e-commerce – kiedy warto zaimplementować

16 sierpnia 2022
Ola Kowalewska
Senior UX/UI Graphic Designer

W końcowych etapie zakupów, użytkownicy starają się wybrać produkt dopasowany do ich potrzeb. Podobne produkty stają naprzeciw siebie. Który z nich pasuje do budżetu? Czy ma wszystkie potrzebne funkcje? Czy wygląda odpowiednio? Możesz ułatwić ten proces klientom i zatrzymać ich w swoim sklepie udostępniając porównywarkę produktów.

Dowiedz się czym jest porównywarka produktów w e-commerce, jakie są jej rodzaje oraz kiedy warto ją zaimplementować w sklepie internetowym.

Czym są porównywarki na stronach internetowych?

Porównywarka to strona, której użytkownicy używają do porównywania produktów na podstawie ceny, funkcji, atrybutów, recenzji i innych kryteriów. Daje to klientom możliwość porównania produktów kilku marek i wybrania tego, który jest najbardziej atrakcyjny.

Jak działają porównywarki?

Próbowałeś kiedyś kupić telewizor, odkurzacz lub nowy telefon i miałeś trudności z rozróżnieniem dostępnych opcji? Przekątna ekranu, moc silnika, dostępna pamięć czy parametry aparatu mogą się od siebie znacznie różnić w zależności od modelu czy marki. Możliwość porównania każdej opcji obok siebie daje wizualny obraz kluczowych czynników wpływających na decyzję.

Na tym właśnie polega porównanie produktów w e-commerce. Zasadniczo wymienia funkcje i cechy kilku różnych produktów na tej samej stronie, przedstawione w formie tabeli lub checklisty. Zazwyczaj narzędzia do porównywania wymagają od kupujących wybrania pozycji, które chcą zobaczyć obok siebie, poprzez np. zaznaczenie checkboxa lub kliknięcie w ikonę „dodaj do porównania”.

Nie zawsze jednak porównywarka będzie niezbędna w sklepie internetowym. Niewielu klientów pomyślałoby nawet o porównaniu kilku książek lub par skarpet. Zdecydowanie większa liczba kupiłaby odkurzacz lub telefon wcześniej sprawdzając ich funkcje i parametry. Właśnie tam dobrze zaprojektowane porównanie funkcji może zwiększyć sprzedaż i poprawić satysfakcję użytkowników. Jeśli uda nam się zaangażować niezdecydowanego klienta w chwili gdy ogarną go wątpliwości — zanim opuści stronę internetową lub zacznie się rozglądać — i umiejętnie poprowadzić go do właściwej decyzji, podniesiemy jego satysfakcję z zakupów. Tym samym zwiększymy zysk i rozbudujemy bazę lojalnych klientów.

infografika: Porównywarka produktów - kiedy zaimplementować
Infografika: Porównywarka produktów – kiedy zaimplementować.
pobierz pdf

Jak stworzyć porównywarkę produktów?

Tabele porównawcze produktów mogą wydawać się łatwym dodatkiem do stron produktowych, ale ich poprawne wykonanie może wymagać dużo pracy. To nie tylko kwestia estetycznej prezentacji atrybutów produktów. Musisz bowiem zagłębić się w preferencje klientów i unikalny punkt sprzedaży każdego produktu.

Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej na temat projektowania stron produktowych w sklepie internetowym, sprawdź nasz artykuł Jak zaprojektować stronę produktową w sklepie internetowym.

1. Poznaj produkty

Po pierwsze, musisz naprawdę poznać produkty, które udostępniasz użytkownikom do porównania. Nie chodzi tylko o ich wymiary i wygląd, ale także o ukryte funkcje i korzyści, jakie przynoszą klientom.

Podstawowe informacje, na które powinieneś zwrócić uwagę, to:

  • wymiary produktu,
  • dostępne kolory,
  • szczegółowe informacje dotyczące produktu (np. przekątna ekranu, typ procesora, moc),
  • dodatki dołączone do produktu,
  • cena,
  • użyte materiały lub składniki.

2. Znajdź wyjątkową cechę produktu

Co sprawia, że ​​każdy porównywany produkt różni się od następnego? Większość produktów będzie miała unikalną cechę, nawet jeśli jest to coś tak prostego, jak ich warianty kolorystyczne. Studiując produkty, zwróć uwagę na to, co je wyróżnia.

3. Zrozum swoich klientów

Co najważniejsze, strona porównywania produktów powinna odzwierciedlać potrzeby Twoich klientów. Oznacza to dogłębne zrozumienie tego, czego dokładnie szukają oni w produktach.

Badania UX powinny rozpocząć się, zanim jeszcze Twój sklep zacznie działać, mogą one również pomóc w jego udoskonalaniu i ulepszaniu. We wcześniejszym artykule opowiedziałam na co należy zwrócić uwagę podczas zbierania informacji na temat użytkowników.

4. Zbuduj porównywarkę produktów

Sposób prezentacji porównywarki produktów będzie zależeć od rodzaju sprzedawanego produktu i grupy docelowej. Istnieje jednak kilka prostych zasad, o których należy pamiętać, aby dopasować się do oczekiwań klientów:

  • dołącz zdjęcia – wyświetlaj zdjęcia produktów, które porównujesz, aby klienci dokładnie wiedzieli, które produkty porównują,
  • zadbaj o stronę wizualną – oprócz zdjęć produktów dołącz ikony i inne elementy wizualne, aby utrzymać uwagę czytelnika,
  • wyświetlaj maksymalnie 5 produktów – nie przytłaczaj kupujących tonami produktów,
  • zastanów się nad zainteresowaniami kupujących – na szczycie listy umieść funkcje, które są najważniejsze dla Twoich klientów,
  • zachowaj prostotę – ogranicz tekst do minimum i unikaj podawania skomplikowanych funkcji, które mogą wprowadzać klientów w błąd,
  • dołącz dowód społecznościowy – dodaj oceny i recenzje klientów do swojej tabeli, aby kupujący mogli zobaczyć, jak poprzedni kupujący ocenili produkty.
NASZA REALIZACJA

Projekt sklepu internetowego

Przykład realizacji porównywarki

PORTFOLIO

Porównywarka produktów w e-commerce – dlaczego warto?

Zgodnie z analizą krytycznych incydentów na stronach internetowych (https://www.nngroup.com/articles/the-3cs-of-critical-web-use-collect-compare-choose/), najważniejsze zadania użytkowników w sieci polegają na gromadzeniu i porównywaniu wielu informacji, zwykle po to, by mogli dokonać wyboru.

Biorąc to pod uwagę, udostępnienie użytkownikom możliwości porównania kilku podobnych produktów może mieć kluczowe znaczenie w podjęciu decyzji zakupowej. Ponadto zastosowanie porównywarki:

  • zwiększy konwersję,
  • zatrzyma użytkownika na dłużej,
  • ułatwi dokonanie wyboru, wpływając pozytywnie na doświadczenia zakupowe,
  • zmniejszy liczbę zwrotów i reklamacji.

Porównywarki produktów stanowią ważną część cyklu sprzedaży. Zamiast zmuszać do otwierania setek kart i przeskakiwania między nimi, udostępniaj klientom wszystkie potrzebne im informacje w jednym miejscu. Strony porównujące produkty to świetny sposób na podkreślenie cech i zalet każdego produktu oraz upewnienie się, że klienci dokonują właściwego dla nich wyboru.

Potrzebujesz sklepu z porównywarką?

Opisz potrzeby aby otrzymać wycenę

Wypełnij formularz, skontatujemy się z Tobą

W jaki sposób porównywanie wpływa na decyzję zakupowe

Ważnym aspektem ludzkiej pamięci jest umiejętność przywoływania położenia rzeczy. W interfejsach użytkownika ta funkcja jest absolutnie niezbędna, ponieważ pozwala użytkownikom szybko zlokalizować ważne elementy. Klasycznym błędem projektowym jest przedstawianie zestawień, w których wszystkie atrybuty produktów stanowią niezróżnicowany bałagan, nawet jeśli większość wartości jest taka sama dla wszystkich lub większości produktów.

Dlatego sposób prezentacji danych jest istotnym czynnikiem przyciągającym odwiedzających. W przypadku porównywarki produktów formatowanie powinno być jasne i proste, a nie naładowane zbędnymi szczegółami, które dezorientują odwiedzających. Korzystanie z porównywarki powinno pozwolić użytkownikom podsumować cechy i uporządkować wiedzę na temat produktu.

Pamiętaj aby stosować tę samą hierarchię informacji dla wszystkich wyświetlanych produktów. Nie zmuszaj użytkownika do każdorazowego uczenia się tabeli na nowo i żmudnego wyszukiwania cech, które są dla niego istotne. Spraw, aby teksty były łatwe do odczytania i przeskanowania. Nie prezentuj zbyt wielu opisów, szczegółów i funkcji produktu.

Podsumowanie

Aby naprawdę zmaksymalizować potencjał swojego sklepu, konieczne jest odpowiadanie na potrzeby użytkowników w każdy możliwy sposób. Chociaż porównywarka produktów może stanowić spore wyzwanie, udostępnienie jej użytkownikom zapewnia sprzedawcom znaczną przewagę nad tymi, którzy jeszcze jej nie posiadają.

Tworząc tabelę porównawczą produktów, przeprowadź badania. Przestudiuj produkty, które zamierzasz uwzględnić, aby określić, co je wyróżnia, ustal co Twoi klienci faktycznie chcą wiedzieć o produktach i stwórz stronę do której użytkownicy będą wracać i której będą ufać.

Ola Kowalewska
Senior UX/UI Graphic Designer

Graficzka komputerowa z 16 letnim doświadczeniem. Na swoim koncie ma realizacje dla globalnych marek w zakresie projektowania kreatywnego oraz copywritingu. Od niemal 4 lat zajmuje się projektowaniem UX w ARTNOVA gdzie z zaangażowaniem dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem. Prywatnie Psia Mama.

Komentarze

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments