Blog ARTNOVA
Dziękujemy za subskrypcję.
Na podany adres email zostało wysłane potwierdzenie zapisu.
OK
Blog ARTNOVA

UX w e-commerce
sposobem na zwiększenie konwersji.

E-commerce
Ola Kowalewska
Senior UX/UI Graphic Designer

User experience sklepu internetowego to jakość doświadczeń użytkownika podczas przeglądania oferty w Twoim sklepie. To wygoda i łatwość z jaką klient dokonuje zakupu, czytelność nawigacji połączona z estetyką serwisu. Poprawnie zaprojektowany sklep powinien efektywnie przeprowadzić użytkownika przez proces zakupowy i wpływać na zwiększenie konwersji.

 

Zadbanie o jakość tych doświadczeń nie tylko zwiększy konwersję, ale też podniesie zaufanie Twoich klientów do marki. Jakie są najczęstsze błędy w sklepie internetowym i na co zwrócić uwagę podczas tworzenia projektu? W tym artykule opiszę kilka podstawowych zasad projektowania UX, które powinien uwzględnić każdy sprzedawca stawiający swojego klienta na pierwszym miejscu.

Dowiedz się dla kogo projektujesz

Persona to profil Twojego klienta zbudowany na podstawie analizy wcześniej zebranych danych od użytkowników (np. za pomocą ankiety). Zaczynając od poznania swojego klienta, dowiesz się kim jest, jakie ma nawyki, potrzeby, co go motywuje, poznasz jego cele i hobby. Poznanie użytkownika, nie tylko pozwoli Ci znaleźć wspólny język z klientem, ale też dostosować ścieżkę zakupową do jego potrzeb. Dowiesz się w jaki sposób dokonuje zakupów, na co zwraca uwagę czy gdzie można go spotkać.

 

Pamiętaj, że nie da się stworzyć projektu, który zadowoli wszystkich, projektowanie dla wszystkich można równie dobrze uznać za projektowanie dla nikogo. Poznanie grupy docelowej to pierwszy krok do sukcesu.

Zadbaj o dostępność strony na różnych urządzeniach – Responsive web design

Brak projektu odpowiednio dostosowanego do różnych rozdzielczości ekranów to jeden z głównych błędów w sklepie internetowym. Badania jednoznacznie wskazują, że laptop jest najczęściej wykorzystywanym urządzeniem przenośnym do zakupów online (80%). Zaraz za nim, z równie wysokim wynikiem (69%), znajduję się smartfon. Zwiększa się świadomość użytkowników, rosną ich oczekiwania, a szeroki wybór sprawia, że z łatwością wybierają ofertę konkurencji. Dlatego zadbaj, aby Twoja oferta była w pełni dostępna z każdego urządzenia.

 

Responsywny projekt internetowy to nie tylko skalowanie obrazów, to stworzenie odrębnej ścieżki zakupowej dla różnych urządzeń. Intuicyjna i wygodna budowa nawigacji, dostępność i widoczność przycisków oraz łatwość poruszania się między produktami to konieczność w sklepie internetowym.
infografika: ux w e-commerce sposobem na zwiększenie konwersji

 

Uporządkowana i intuicyjna nawigacja

Zadaniem głównej nawigacji jest przeprowadzenie użytkownika przez ofertę w taki sposób, aby nie potrzebował pomocy w trakcie przeglądania produktów. Nazewnictwo i ikonografia powinny być na tyle intuicyjne, aby klient nie zastanawiał się co zobaczy po kliknięciu.

Projektując menu zwróć uwagę na:

    • Podział strony – nie przesadzaj z liczbą elementów, nawigacja powinna być możliwie jak najprostsza.
    • Odpowiedni obszar klikania – pamiętaj, aby wielkość obszaru klikanego nie była zbyt mała.
    • Hover – podkreślenie przycisku funkcją hover zachęci dodatkowo klientów do przejścia dalej.
    • Informuj – wskaż użytkownikowi, gdzie się znajduje, używaj okruszków.
    • Korzystaj ze standardów – bierz pod uwagę rozwiązania, które już zostały przetestowane. Wpływają na zwiększenie konwersji i są pozytywnie odbierane przez użytkowników.

 

Dobrze zaprojektowane menu sprawi, że Twój klient nie tylko znajdzie interesujące go informacje, ale wpłynie też na współczynnik odrzuceń (bouncing rate). Nie broń nawigacji, która prezentuje się estetycznie i ciekawie, jeżeli nie prowadzi ona użytkownika. Szata graficzna oraz wysoka jakość produktów nie zatrzymają klienta, jeżeli nie może on dotrzeć do ważnych informacji czy nawet produktu. Trudności w odnalezieniu informacji to jeden z najczęstszych powodów rezygnacji z zakupów.

Estetyczny i klarowny projekt

Estetyczny i przejrzysty projekt zapewni stronie oddech, którego potrzebuje, aby zaoferować przekonujące wezwanie do działania. Odpowiedni kontrast kolorów podkreśli wcześniej zaplanowaną nawigację, stworzy hierarchię przycisków i podkreśli ścieżkę sprzedażową.

 

Kolory, położenie i rozmiar elementów na stronie mają ogromny wpływ na odbiorcę. Kupujemy oczami, 95% użytkowników nie dokona zakupu, jeżeli nie podoba mu się to co widzi, dlatego zwróć uwagę na prezentację produktu, przedstawienie oferty oraz unikaj zbędnych ozdobników.

 

Stawiaj na wysoką jakość zdjęć i video, udostępnij jak najwięcej informacji o produkcie, podziel je na logiczne sekcje tak aby podczas skanowania wzrokiem karty produktu było oczywiste, gdzie znajdują się szczegóły produktu.

Rejestracja konta, metody płatności i metody dostawy

Faktem jest, że nie każdy z klientów będzie chciał zostać stałym klientem, dlatego ważne jest, żeby samo dokonanie zakupu było łatwe i możliwie jak najszybsze. Najlepszym rozwiązaniem jest dać wybór na każdym etapie. Pozwól użytkownikom zdecydować, czy chcą zakładać konto, w jaki sposób dokonają płatności i jaka metoda dostawy jest dla nich najwygodniejsza. Tak naprawdę każdy z tych etapów jest krytyczny, a najmniejsza niedogodność może spowodować porzucenie koszyka.

 

Poza udostępnieniem wyboru, bardzo ważne jest też informowanie. Informowanie nie tylko na jakim etapie się znajduje i ile kroków pozostało do zamknięcia zakupu, ale też o wszelkich możliwych kosztach. Nie zaskakuj – informuj na bieżąco.

 

Równie ważna jest obsługa posprzedażowa, wyślij informacje o statusie zamówienia i numerze przesyłki, a po dostarczeniu produktu zapytaj, czy dostawa przebiegła prawidłowo oraz co myśli o produkcie. Pokażesz w ten sposób, że zadowolenie klienta jest dla Ciebie priorytetem.

Pomoc, bezpieczeństwo i dokumentacja.

Ostatnim, ale wcale nie mniej ważnym punktem jest bezpieczeństwo, udostępnienie pomocy i dokumentacji. Wszyscy zgodzimy się, że kwestii bezpieczeństwa sklepu nie należy lekceważyć. Klient chce mieć pewność, że udostępnione dane nie trafią w niepowołane ręce. Aby zabezpieczyć wymianę danych zainwestuj w certyfikat SSL, jest to technologia służąca do bezpiecznego szyfrowania przesyłanych danych, chroni przed podszywaniem, podsłuchiwaniem czy modyfikacją informacji.

 

Ale poza odpowiednimi zabezpieczeniami, klient może chcieć wiedzieć, jak przechowujesz jego dane, gdzie znajduje się siedziba firmy i w jaki sposób może się z Tobą kontaktować. W tym celu udostępnij regulamin sklepu, informacje o procedurze zwrotu i wymiany produktów, a także politykę prywatności i bezpieczeństwa.

Podsumowanie

W tym artykule opisałam podstawowe zasady, którymi powinieneś się kierować tworząc sklep internetowy, pamiętaj, że jest to ogólny zarys i jedynie wstęp do UX w sklepie internetowym.

 

Na naszym blogu znajdziesz więcej artykułów o tym czym jest UX i dlaczego jest ważny dla Twojego sklepu. Dowiesz się więcej o jego wpływie na zwiększenie konwersji, spadek współczynnika odrzuceń i wizerunek marki. Rynek zmienia się bardzo szybko, pojawiają się nowe rozwiązania, zmieniają się trendy i potrzeby użytkowników, dlatego ważne jest, aby śledzić nowości, dobre praktyki i aktualizować witrynę możliwie często.

Ola Kowalewska
Senior UX/UI Graphic Designer
Blog ARTNOVA
Poszerzaj z nami swoją wiedzę na temat UX
Zasubskrybuj nasz newsletter
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments