Blog ARTNOVA
Dziękujemy za subskrypcję.
Na podany adres email zostało wysłane potwierdzenie zapisu.
OK
Newsletter w sklepie internetowym – czy warto?
Blog ARTNOVA
  • Home
  • UX Blog
  • Newsletter w sklepie internetowym – czy warto?

Newsletter w sklepie internetowym – czy warto?

E-commerce
Staszek Czarnecki
UX Designer

Utrzymanie klientów i zyskanie ich lojalności to ogromne, wieloaspektowe zagadnienie. Wymaga doskonałej obsługi klienta, świetnych cen, a także dogłębnego zrozumienia własnego produktu.

Jednym z ważniejszych aspektów jest też utrzymywanie żywej relacji z klientem, w czym idealnie sprawdza się newsletter. Rozwiązanie, które nieustannie będzie przypominać klientom, dlaczego zakupy w Twoim sklepie to świetny pomysł.

Dowiedz się co to jest newsletter w sklepie internetowym i jakie korzyści może przynieść Twojej marce.

 

Co to jest newsletter w sklepie internetowym?

Newsletter to publikacja cyfrowa zawierająca informacje o działalności firmy lub organizacji, która jest regularnie wysyłana pocztą elektroniczną do wszystkich potencjalnych lub obecnych klientów, którzy wykazali zainteresowanie otrzymywaniem informacji.

 

Newsletter z dobrą listą mailingową to skuteczny sposób na promocję Twoich produktów lub usług, nawiązanie wysokiej jakości relacji z czytelnikami i zapewnienie konwersji w najbliższej przyszłości.

 

Newslettery dają większe szanse na konwersję i zyskanie lojalności, ponieważ osoby otrzymujące e-maile to osoby, które są zainteresowane poznaniem Ciebie, które obdarzyły Cię zaufaniem, zapisując się, aby dowiedzieć się o Tobie.

Newsletter w e-commerce – jak możesz zwiększyć sprzedaż w sklepie www?

Newsletter może być bardzo pomocny w edukacji i przekonywaniu potencjalnych klientów do zakupu Twoich produktów i usług. To, jak wiele sprzedasz, zależy od tego, jak bardzo newsletter był pomocny dla potencjalnych klientów. Biorąc pod uwagę, że aż 84% respondentów deklaruje odbieranie komunikacji o ofercie sklepów internetowych za pomocą poczty elektronicznej, nie powinniśmy przechodzić obojętnie obok tego tematu (https://www.smsapi.pl/static/files/SMSAPI_raport2020.pdf). Przyjrzyjmy się więc niektórym zaletom regularnej wysyłki newslettera do klientów.

Zwiększenie świadomości marki

Twoi potencjalni klienci mogą nie znać Twojej marki lub mogli odkryć Twoją witrynę e-commerce dzięki reklamom w mediach społecznościowych. Newsletter dostarcza im więc dodatkowych, potrzebnych informacji, pomaga lepiej poznać Twoją markę i zwiększa szanse na konwersję.

Zwiększenie ekspozycji produktów

Newsletter może pomóc Ci przybliżyć potencjalnego klienta do końca lejka sprzedażowego, a nawet ostatecznie przekonać go do zakupu. Jednym z podstawowych praw marketingu jest to, że im bardziej klient ma kontakt z produktem, tym większe jest prawdopodobieństwo, że go kupi. Dlatego właśnie regularny newsletter to idealne miejsce do zaprezentowania swoich produktów.

Utrzymanie kontaktu z klientami

Regularne wysyłanie newslettera pomoże Ci otworzyć kanał bezpośredniej komunikacji z obecnymi i potencjalnymi klientami. Dzięki regularnej komunikacji użytkownicy będą na bieżąco z wiadomościami o Twojej firmie, produktach i transakcjach. Za każdym razem, gdy planują coś kupić, dasz im więc doskonały powód, by pamiętali o Twojej witrynie e-commerce.

Zwiększenie szansy na konwersję

Jeśli chodzi o zwrot z inwestycji, newsletter znacznie częściej generuje sprzedaż w Twoim e-commerce niż inne rodzaje komunikacji lub reklamy w mediach społecznościowych. Dzieje się tak, ponieważ komunikujesz się bezpośrednio z klientami, którzy wykazali zainteresowanie Twoją marką i produktami. W tym momencie do Ciebie należy skuteczne wzbudzenie ciekawości i chęci zakupu, prezentowanie swoich punktów sprzedaży, odpowiadanie na potrzeby klientów i dawanie przekonujących powodów do zakupu w Twoim sklepie.

Newsletter w sklepie internetowym – od czego zacząć?

Teraz, gdy już poznałeś i zrozumiałeś powody, dla których warto tworzyć newsletter, nadszedł czas, aby rozpocząć pracę. Na skuteczność newslettera wpływa wiele składowych. Niezwykle istotne są czynniki takie jak: cel i strategia newslettera oraz odpowiedni dobór grupy docelowej. Ważny jest także wybór platformy oraz szablonu. Przyjrzymy się zatem bliżej pierwszym krokom tworzenia skutecznego newslettera.

Cel oraz strategia newslettera

Najlepsze kampanie marketingowe wykorzystują kilka różnych touchpoints, czyli punktów styku. Jeśli chcesz, aby Twoja strategia była w pełni zintegrowana, będziesz chciał udostępniać swoje zasoby marketingowe w różnych kanałach. Prowadzisz promocję? Czy ostatnio dodałeś nową funkcję lub produkt? Czy Twoi czytelnicy słyszeli także o Twoich kanałach w mediach społecznościowych? Bierzesz udział w konferencji? A może uczestniczysz w targach, na których klienci mogliby się z tobą spotkać i przywitać?

 

Jednym priorytetów w tworzeniu newslettera powinno być dostarczanie realnej wartości Twoim subskrybentom. Jeśli Twoje kampanie oferują wyłącznie treści promocyjne, współczynniki otwarć i klikalności ucierpią.

 

Możesz dodać wartość do swoich newsletterów na przykład poprzez:

  • Udostępnianie spersonalizowanych ofert i rabatów.
  • Sygnalizację przydatnych treści w Twojej witrynie (jak choćby nowe posty na blogu, poradniki itp.).
  • Linki do treści dostępnych tylko dla subskrybentów (ebooki, materiały szkoleniowe, narzędzia lub szablony itp.).

 

To są tematy warte opublikowania! Twój newsletter i reszta strategii marketingowej powinny zawsze się uzupełniać. Upewnij się, że używasz wszystkich dostępnych kanałów w swoich kampaniach, w tym newslettera.

Dopasowanie do osobowości kupującego

Pomyśl o swoim idealnym kliencie i o tym, co lubi. Użyj jego tonu, słownictwa i zainteresowań jako przewodnika. Napisz swoje treści, tak aby co tydzień czuł się, jakby wracał do znajomego.

Pamiętaj, że możesz mieć różne rzeczy do zaoferowania stałym klientom i osobom, które właśnie wykupiły subskrypcję. Dlatego wysyłanie im różnych treści w zależności od ich pozycji w lejku sprzedażowym odgrywa ważną rolę w przenoszeniu ich do następnej fazy i konwersji sprzedaży. Newsletter może być bardzo osobisty i zawierać imię i nazwisko klienta. Możesz utrzymywać listy e-mailowe zgodnie z docelowymi atrybutami, takimi jak dane demograficzne, lokalizacje geograficzne i wiele innych.

Wybór platformy dla newslettera

Dostarczalność wiadomości e-mail zależy od kilku czynników. Twoja reputacja jako nadawcy, treść newslettera i aspekty techniczne, takie jak podpis domeny i adres IP, mają wpływ na to, czy wiadomość e-mail dotrze do skrzynek odbiorczych. Bez uwzględnienia tych rzeczy Twoje kampanie prawdopodobnie zostaną oznaczone jako spam.

 

W tym miejscu pojawia się kwestia oprogramowania do e-mail marketingu. Posiadanie dedykowanej usługi newslettera pomaga zwiększyć dostarczalność i zarządzać bardziej technicznymi aspektami działań.

 

Oprogramowanie do e-mail marketingu:

  • Służy jako dostawca usług poczty e-mail (ESP).
  • Dostarcza analizy kampanii, w tym współczynniki otwarć, współczynniki klikalności i współczynniki odrzuceń.
  • Pomaga spełnić standardy RODO.
  • Pozwala łatwo tworzyć atrakcyjne i angażujące kampanie.

 

infografika: Newsletter w sklepie internetowym - czy warto
Infografika: Newsletter w sklepie internetowym – czy warto.

 

Stałe elementy newslettera

Jak napisać newsletter, aby przyciągnąć uwagę i zachęcić do czytania? W newsletterach można wyróżnić 5 najważniejszych części, które powinieneś dokładnie zaplanować.

Nadawca i temat

Nadawca i treść newslettera to te elementy, które decydują, czy użytkownik otworzy maila. Powinny odpowiadać na pytania: “Od kogo przyszedł?” i “Czego dotyczy?”. 

 

Dlatego po pierwsze ważne jest, aby nasz adres mailowy jasno wskazywał, kto jest nadawcą wiadomości. Anonimowym i nieznanym autorom użytkownicy poczty elektronicznej nie ufają.

 

Po drugie musimy zadbać o krótki i chwytliwy tytuł maila. Powinien zawierać około 30-40 znaków. Ważne, aby sugerował, czego dotyczy wiadomość.

 

Niektórzy uważają, że dużą klikalność newslettera można osiągnąć dzięki “tajemniczym tytułom”, ale na pewno nie powinno stać się to regułą. Oczywiście można to przetestować i sprawdzić jak reagują na nie nasi subskrybenci.

Preheader

Preheader udziela czytelnikowi odpowiedzi na pytanie: Dlaczego do mnie piszą? Jest to kolejny po temacie element, który może przekonać użytkownika do przeczytania wiadomości.

 

Trzeba podkreślić, że preheader jest ważny ze względu na rosnącą liczbę użytkowników mobilnych. Albowiem jest w dobrze widocznym miejscu i nie wymaga przewijania. Dzięki położeniu w górnej części newslettera mamy szansę zaangażować użytkownika zanim stracimy jego uwagę.

 

Dodatkowo warto zaznaczyć, że dobrze sformułowany preheader znacznie zmniejsza szansę na zgłoszenie spamu przez użytkownika.

Header

Header to po prostu górna część wiadomości, widoczna od razu po otwarciu maila. Powinna zachęcać użytkownika do przeczytania newslettera. Decyzja o tym zapada zaledwie w kilka sekund, więc przekaz powinien być jasny i chwytliwy.

 

W tej części znajdują się również takie elementy jak: logo firmy, przycisk udostępnienia innym użytkownikom oraz przekierowanie na stronę, do której zapraszamy w wiadomości.

Treść newslettera

Wreszcie dotarliśmy do samej treści newslettera. Dobrą praktyką, o której warto tu wspomnieć, jest niedopowiedzenie. Treść maila nie powinna całkowicie wyjaśniać i ze szczegółami przedstawiać oferty. Nie można przesadzać z długością wiadomości, dlatego newsletter zawiera jedynie wprowadzenie do jakiegoś tematu i zachęcenie do dalszego działania.

 

Newsletter ma za zadanie wstępnie poinformować użytkownika o jakimś wydarzeniu, akcji promocyjnej, zaprosić na stronę sklepu. 

 

Zadbaj również o wizualny aspekt, czyli czytelny układ treści, odpowiednią czcionkę, dodaj grafikę lub wideo dla przyciągnięcia uwagi.

Stopka

Ostatnia, ale równie ważna część newslettera to stopka. Tutaj zamieszczamy informacje o firmie, dane kontaktowe oraz ikony przekierowujące na nasze media społecznościowe.

 

W tej części zwykle znajduje się link do rezygnacji z subskrypcji newslettera. Dzięki temu dajemy szansę na dobrowolne wypisanie się z naszej bazy, a to ułatwia jej aktualizowanie.

 

infografika: Jak zaprojektować newsletter w sklepie internetowym.
Infografika: Jak zaprojektować skuteczny newsletter.

 

Skuteczny newsletter w e-sklepie – co możesz w nim pisać?

Droga klienta od poznania sklepu internetowego do dokonania pierwszego zakupu przebiega na kilku etapach. To, co im powiesz na każdym z tych etapów, ma znaczenie, a e-mail marketing jest indywidualnym kanałem, który pomoże Ci dostarczyć właściwy komunikat. Pamiętaj, że nie musisz informować go wyłącznie o wyprzedażach i nowościach. Wręcz przeciwnie, to Twoja szansa na budowania tożsamości Twojej marki i długotrwałej relacji z klientem.

 

Oto kilka przykładowych treści, które mogą okazać się interesujące dla Twojego klienta:

 

  • Tematy związane z Twoją branżą
  • Inspiracje, którymi chcesz się podzielić
  • Informacje o Twoich osiągnięciach
  • Informacje o nowościach produktowych
  • Zawiadomienia o promocjach
  • Historie Twoich klientów – jak pomógł im Twój produkt
  • Porady dla klientów – jak wykorzystywać Twój produkt
  • Przypomnienia o porzuconych koszykach

 

Szukasz wykonawcy projektu graficznego newslettera?

Prześlij brief i zamów bezpłatną wycenę

 

 

Jak napisać newsletter w sklepie internetowym – sprawdzone rady

Prawda jest taka, że ​​nie ma jednego uniwersalnego przepisu na udany newsletter, ale powinieneś skupić się na kilku ważnych czynnikach, w tym:

Personalizacja

Jeśli subskrybent poczuje osobisty charakter, chętniej przeczyta to, co masz do powiedzenia.

Zajawka

Zajawka to tekst podsumowujący, który pojawia się zaraz po temacie w skrzynce pocztowej. Wykorzystywanie jego pełnego potencjału może radykalnie zwiększyć współczynniki otwarć i klikalności.

Responsywność

Każdy marketer rozumie, że wszystko powinno być zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych, w tym projekt newslettera. Najprostszym rozwiązaniem są projekty jednokolumnowe.

Hierarchia wizualna

Ta koncepcja zachęca czytelnika do interakcji z treścią w określony sposób, w oparciu o jej projekt. Są to naturalne tendencje w sposobie odbierania treści przez użytkowników, więc dobrze zaplanowana hierarchia wizualna powinna wpływać na to, co postrzegają jako najważniejsze.

CTA

Tworzenie skutecznych wezwań do działania ma zasadnicze znaczenie dla generowania sprzedaży i konwersji. Dlatego CTA powinny być odpowiednio zintegrowane z projektem.

Podsumowanie

Czas zakasać rękawy i zabrać się do pracy. Najpierw upewnij się, że określiłeś swoją strategię, cele biznesowe i grupę docelową, a następnie zaprojektuj różne rodzaje newsletterów i testuj je.

Korzystanie z wielu sposobów podejścia do odbiorców może przynieść tylko korzyści Twojej firmie. Daj im więc opcje dotyczące sposobu, w jaki konsumują Twoje treści, a będziesz zaskoczony wynikami.

UX Designer
Rozwiązywanie problemów to jego pasja, niezależnie od tego, czy chodzi o wygląd strony www widzianej okiem użytkownika, czy o zapchany filtr w kawiarce. Uwielbia rozumieć złożone rzeczy i dzielić je na proste rozwiązania. Poza pracą znajdziesz go, trenującego na siłowni lub wspominającego poprzednie podróże.
Blog ARTNOVA
Poszerzaj z nami swoją wiedzę na temat UX
Zasubskrybuj nasz newsletter
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments