Blog ARTNOVA
Dziękujemy za subskrypcję.
Na podany adres email zostało wysłane potwierdzenie zapisu.
OK
Blog ARTNOVA

Dlaczego sklep internetowy nie sprzedaje

E-commerce
Nina Dobaczewska
UX Designer

Być może zastanawiasz się: „dlaczego nikt nie kupuje w moim sklepie internetowym”? Zamiast załamywać ręce, warto zabrać się od razu do działania. Na początku trzeba będzie znaleźć przyczynę lub przyczyny i jak najszybciej wdrożyć zmiany, które podniosą sprzedaż do zadowalającego poziomu.

 

Sklep internetowy nie sprzedaje – błędy techniczne które trzeba sprawdzić

Nie tylko cena wpływa na to, czy klienci kupują w danym sklepie internetowym. Możesz mieć świetną ofertę pod względem jakości i ceny, a sprzedaż będzie na niskim poziomie. W tej sytuacji trzeba zabawić się w detektywa, znaleźć przyczynę i sprawdzić, co wpływa na to, że Twój sklep nie sprzedaje. Powodów może być wiele, ale przyjrzyjmy się im po kolei.

Złe pierwsze wrażenie

Efekt pierwszego wrażenia jest równie ważny w świecie rzeczywistym, jak w Internecie. Oznacza to, że oceniamy nie tylko ludzi, ich styl, mimikę, sposób poruszania się, ale również strony, aplikacje czy inne rzeczy, na które trafiamy w sieci. Różnica jest jednak zasadnicza – do oceny strony internetowej potrzebujemy znacznie mniej czasu niż do oceny kogokolwiek czy czegokolwiek w świecie rzeczywistym.

 

Wystarczy krótka chwila, aby ocenić czy strona nam odpowiada, czy jest nowoczesna, czy jest dopasowana do nas jako klientów. Jeśli uznamy stronę za przestarzałą, niegodną zaufania, chaotyczną, to z pewnością nie będziemy kontynuować zakupów w danym sklepie.


Sugestia
Efekt pierwszego wrażenia jest niezwykle ważny i projektując stronę warto pamiętać o tym nie tylko pod kątem wizualnym i estetycznym, ale również pragmatycznym: dobre wrażenie pozytywnie wpłynie na sprzedaż.

 

Co to dokładnie oznacza? Warstwa wizualna powinna być uporządkowana i dostosowana do grupy docelowej. Produkty sprzedawane sklepie powinny być przedstawione w możliwe najbardziej atrakcyjny sposób. Kupujemy oczami, więc tak jak w sklepie stacjonarnym sprzedawcy dbają o witrynę sklepową, tak należy zadbać o tę „witrynę” w sklepie internetowym.

Skomplikowany proces zakupowy

Nic tak nie zniechęca do zakupu jak skomplikowany proces zakupowy. Skomplikowany proces zakupowy, to taki, który po pierwsze jest zbyt długi. Po drugie użytkownik nie wie, jakie kroki musi wykonać, aby dokonać zakupu. Taki proces cechuje się też brakiem logiki czy koniecznością wykonywania kilka razy tych samych czynności.


Sugestia
Należy się upewnić, że proces zakupowy jest precyzyjny i możliwie krótki. Użytkownik powinien być informowany, jakie czynności wykonuje i ile kroków zostało do sfinalizowania transakcji. Warto stosować utarte przez innych schematy (oczywiście nie bezkrytycznie) – klient pokonując znaną sobie ścieżkę będzie pewniejszy w swoich działaniach.

Brak dobrej wyszukiwarki w sklepie

Zdziwilibyście się, na ile sposobów ludzie wyszukują treści czy produktów w sklepach internetowych. W tym wypadku wszelkie chwyty są dozwolone: wyszukiwanie przez menu, wyszukiwanie poprzez wyszukiwarkę, klikanie w bannery na stronie głównej, przejście do mapy strony i wiele, wiele innych. Jeśli użytkownicy, którzy wyszukują produkty poprzez wyszukiwarkę nie znajdą produktu lub wyszukiwarka w ogóle nie będzie na dostępna, jest duża szansa, że zrezygnują z zakupów.


Sugestie
Wyszukiwarka jest ważnym elementem sklepu internetowego. Pozwala dużej grupie klientów znaleźć poszukiwany przez nich produkt. Upewnij się, że Twoja wyszukiwarka jest łatwa do znalezienia i pozwala na popełnianie literówek/błędów, wyszukuje odmiany słów. Nie zapomnij o opcji filtrowania i sortowania wyników.

 

Więcej o wyszukiwarce możesz dowiedzieć się z artykułu o wyszukiwarce sklepu internetowego.

 

infografika: Dlaczego sklep internetowy nie sprzedaje.

 

Słaby koszyk

Gdyby zapytać przypadkową osobę: dlaczego sklep internetowy nie sprzedaje, z dużym prawdopodobieństwem wskazałaby na koszyk. Koszyk to miejsce newralgiczne – nie bez powodu tyle mówi się o porzuconych koszykach – czyli o niedokończonych zakupach. Około 70% klientów nie finalizuje i przerywa je w ostatniej chwili zakupu – to norma, ale to pokazuje jak ważny jest dobrze zaprojektowany koszyk.


Sugestie
Koszyk w sklepie internetowym powinien być przede wszystkim przejrzysty. Sprawdź, czy kupujący w koszyku ma przedstawione wszystkie produkty, które kupuje wraz z wariantami (kolory i rozmiary) i ceną. Poza tym koszyk powinien informować o wartości całego zamówienia uwzględniając koszty wysyłki. Więcej cech dobrego koszyka znajdziecie w artykule o porzuconych koszykach.

Zbyt mało metod płatności i dostawy

Kiedy klient nie znajdzie wśród metod płatności i dostawy tych, które najbardziej mu odpowiadają najpewniej nie zrealizuje zakupu.


Sugestie
W tej kwestii kluczowa jest różnorodność. Im więcej oferujesz w sklepie różnorodnych metod dostawy i płatności tym większa szansa, że klienci wybiorą Twój sklep. Warto pamiętać zarówno o nowoczesnych formach płatności, np. BLIKu, ale również o tradycyjnych formach, również za pobraniem. Nie każdy korzysta z szybkich płatności online.

Nieprzemyślana nawigacja

Czasami zdarza się, że zarówno wygląd sklepu, jak i nawigacja nie mówią użytkownikowi, co można kupić w danym sklepie. Kiedy nawigacja jest chaotyczna, bez precyzyjnych nazw kategorii, jest zbyt rozbudowana, klientowi będzie trudno odnaleźć się w sklepie i dotrzeć do produktu, którego poszukuje.


Sugestia
Podejmując wysiłek przygotowania architektury informacji nawigacji w sklepie odpowiedz sobie na kilka pytań:

 

  • Czy nawigacja jest logiczna?
  • Czy nawigacja jest zaprojektowana w taki sposób, że kupujący wie, co sklep ma ofercie?
  • Jak są nazwane i pogrupowane kategorie? Czy klient wie, co się pod tymi nazwami kryje?
  • Czy nawigacja nie jest zbyt rozbudowana?

 

Jeśli masz wątpliwości co do powyższych kwestii pokaż swój sklep znajomemu, który wcześniej nie miał okazji go odwiedzić. Od użytkownika, który pierwszy raz jest w Twoim sklepie możesz dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy. Pomocny może okazać się również artykuł o projektowaniu nawigacji.

Sklep internetowy – brak zamówień z powodu wersji mobilnej (źle działającej lub jej braku)

Sklepy internetowe mogą stracić naprawdę wiele przez zły projekt strony mobilnej lub jego kompletny brak. Zważając na to, że ruch mobilny w internecie stale rośnie, zaprojektowanie procesu zakupowego na urządzenia mobilne to w dzisiejszych czasach must-have.


Sugestia
Decydując się na umożliwienie klientom zakupów w sklepie internetowym na urządzeniach mobilnych trzeba pochylić się nie tylko nad warstwą wizualną (tak, aby wszystkie elementy wyświetlały się poprawnie i wygodnie), ale również nad procesem zakupowym – może on się nieco różnic od zakupów realizowanych na komputerze. O zaletach podejścia mobile first design pisaliśmy już jakiś czas temu.

 

Chcesz, aby Twój sklep sprzedawał więcej?

Zamów bezpłatną wycenę audytu UX.

 

 

Brak sprzedaży w sklepie internetowym – jak to naprawić?

Równolegle do przeglądu powyższych elementów lub procesów, należy przyjrzeć się jeszcze kilku innym kwestiom. Po pierwsze, czy do sklepu w ogóle trafiają klienci? Która z naszych podstron jest tą, z której klienci wychodzą ze sklepu – te dane sprawdzisz w narzędziach do monitorowania ruchu na stronie, np. Google Analytics.

 

Po drugie, zadbaj o ruch na stronie. Spraw, aby Twój sklep był łatwy do znalezienia – dopracuj pozycjonowanie organiczne, ale możesz też wesprzeć się Google Ads. Pamiętaj o ruchu z serwisów społecznościowych, zaplanuj kampanie remarketingowe.

 

Last but not least – zastanów się, czy znasz swoich klientów czy być może znasz tylko twoje wyobrażenie o nich? Czy wiesz, jacy są, czego potrzebują, do czego są przyzwyczajeni? Co im się podoba? Spróbuj przyjrzeć się swoim klientom najlepiej jak się da i porównaj, czy to, co oferujesz pasuje do ich realnych potrzeb.

Podsumowanie

Jeśli sklep internetowy nie sprzedaje, najważniejsze jest, aby znaleźć przyczynę tego stanu rzeczy. Powodem niskiej sprzedaży mogą być kwestie techniczne, źle dobrane narzędzia marketingowe czy niska użyteczność najważniejszych modułów w sklepie.

Te ostatnie są często trudne do wykrycia na pierwszy rzut oka, szczególnie dla kogoś, kto zna swój sklep od podszewki. Pomocny może okazać się audyt UX, który zlokalizuje, które elementy mogą blokować sprzedaż i zarekomenduje najważniejsze zmiany.

Nina Dobaczewska
UX Designer
Projektantka user experience z wykształceniem socjologicznym i szerokim doświadczeniem marketingowym. Pracowała jako project manager w IT i projektach kulturalnych. Zainteresowana dostępnością cyfrową i projektowaniem społecznie zaangażowanym.
Blog ARTNOVA
Poszerzaj z nami swoją wiedzę na temat UX
Zasubskrybuj nasz newsletter
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments