Co powinna zawierać strona internetowa dla hotelu?
Strona internetowa hotelu to Twoje najważniejsze narzędzie do promowania i sprzedawania usług noclegowych i ewentualnych usług dodatkowych. Nowoczesny layout, najwyższej jakości zdjęcia, kompletne i czytelnie podane informacje oraz wygodny system rezerwacji to wierzchołek przysłowiowej góry lodowej. Na skuteczność strony internetowej dla hotelu składa się bowiem mnóstwo drobnych elementów, które pozwalają na zwiększenie jej widoczności w wynikach wyszukiwania i podniesienie współczynnika konwersji.
Właściwie zaprojektowana witryna hotelu powinna robić dobre pierwsze wrażenie, wpisywać się w oczekiwania Twoich potencjalnych klientów oraz szybko i skutecznie przeprowadzać przez proces decyzyjny.
Główny cel strony dla hotelu
Zastanawiasz się, czy inwestowanie w stronę hotelu ma sens? Przecież jesteś obecny/a na wielu platformach sprzedażowych oferujących usługi noclegowe… Strona internetowa dla hotelu to niezależna wizytówka Twojej marki. Jednocześnie profesjonalna baza informacji o Twoim obiekcie oraz narzędzie do bezpośredniej sprzedaży Twoich usług.
Określenie grupy docelowej
To jeden z najważniejszych elementów każdej strategii biznesowej. Aby zaprojektować stronę internetową, która będzie sprzedawała Twoje usługi, musisz dokładnie określić, do kogo je kierujesz. Kim są Twoi klienci? W jaki sposób myślą? Jakie są ich potrzeby, oczekiwania i wzorce zachowań? To wszystko składa się na tzw. personę, czyli fikcyjny profil użytkownika, który reprezentuje Twoich klientów.
Jak stworzyć personę? Tworzenie profilu użytkownika opiera się na pięciu filarach:
- ustalasz, jakie informacje są Ci potrzebne – są to przede wszystkim dane demograficzne, informacje zawodowe, zachowania i osobowość, cele i wyzwania,
- rzetelnie zbierasz informacje – niezbędne dane możesz pozyskać w ramach wywiadu wewnętrznego i zewnętrznego, ankiet i formularzy oraz badań analitycznych m.in. mediów społecznościowych,
- przeprowadzasz pogłębioną analizę, w ramach której szukasz wzorców i powtarzalnych, dominujących schematów,
- budujesz i ożywiasz personę – w oparciu o zebrane dane, wymyślasz dla niej imię, nazwisko i wygląd (zdjęcie), określasz czym się zajmuje, gdzie mieszka, ile zarabia, jakie ma zwyczaje itd.
- analizujesz swoją ofertę i stronę internetową pod kątem persony.
Skoro wiesz już co i dla kogo robisz – czas na kolejne kroki. Dowiedz się, jakie elementy powinna zawierać strona internetowa dla hoteli. Dowiedz się też jak jej konstrukcja może wpływać na Twoje zyski.
“Must have” stron www dla hoteli
Dobra strona internetowa hotelu powinna być przyjemna dla oka i łatwa w obsłudze. A przede wszystkim przejrzysta i czytelna. Powinna także wyczerpująco prezentować ofertę i skutecznie prowadzić użytkowników przez proces podejmowania decyzji.
Łatwa nazwa domeny
W myśl zasady, że nie należy komplikować rzeczy prostych – postaw na prostą i łatwą do zapamiętania nazwę domeny. Skomplikowane nazwy stron www nie zapadają w pamięć. Trudność znalezienia witryny, którą „ktoś polecił” lub „gdzieś o niej słyszałem” dość szybko zniechęca użytkowników. A to przecież dla Ciebie strata potencjalnych klientów.
Jeżeli nazwa Twojego hotelu jest długa, skróć ją wybierając na nazwę domeny najistotniejszy człon.
Kontakt i mapa lokalizacji
Skuteczna podstrona kontakt jest ważnym elementem wizerunku Twojego hotelu, często określanym mianem wirtualnej wizytówki. To podstrona, która powinna dostarczyć Twojemu potencjalnemu klientowi kompletną i zwięzłą informację w pigułce. Informację o tym, gdzie znajduje się hotel (adres plus mapka lokalizacji) i jak się skontaktować z obsługą obiektu.
Pamiętaj, by w zakładce kontakt znalazły się numery telefonów, które są na bieżąco obsługiwane (koniecznie z podaniem godzin pracy) oraz adres mailowy. Popularną i docenianą przez użytkowników stron www praktyką jest udostępnianie formularzy kontaktowych. Formularze pozwalają na wysłanie dowolnego zapytania o dowolnej porze doby.
Wysoka jakość zdjęć
Efektywne zaprezentowanie oferty hotelu bez wysokiej jakości zdjęć jest właściwie niemożliwe. Jako odbiorcy treści do suchych opisów podchodzimy z pewną rezerwą. Dopiero obraz potwierdza, a niekiedy nawet wzmacnia ich autentyczność. Dlatego strony internetowe dla hoteli powinny być wypełnione wysokiej jakości zdjęciami. Fotografie powinny mieć odpowiednie rozmiary i rozdzielczości oraz prezentować umiejętnie dobrane kadry (bez zbędnych artefaktów). Dobre wrażenie robią także żywe i atrakcyjne kolory.
Atuty hotelu
Jakie są mocne strony Twojego hotelu? Oferujesz swoim gościom rewelacyjne widoki z pokojów, doskonałe jedzenie w hotelowej restauracji, dostęp do basenu, strefy wellness lub SPA, udogodnienia dla rodzin z dziećmi, możliwość wynajęcia rowerów czy stację ładowania samochodów elektrycznych? Na stronie www Twojego obiektu wszystkie tego typu bonusy i atrakcje powinny być zaprezentowane w widoczny sposób, np. w sliderze.
Intuicyjna nawigacja strony
Poruszanie się po witrynie Twojego hotelu powinno być proste i całkowicie intuicyjne. Ważny jest zarówno klarowny podział na kategorie i podkategorie, jak i możliwość łatwego wyszukiwania i filtrowania Twojej oferty. Od wszystkich informacji, których potencjalny klient może poszukiwać na stronie hotelu powinny dzielić go maksymalnie trzy kliknięcia.
Skomplikowana nawigacja, nieczytelne menu i długi czas ładowania to jedne z najczęściej odnotowywanych powodów, dla których użytkownicy rezygnują z przeglądania oferty i nie finalizują transakcji.
Możliwość rezerwacji online
Z telefonicznej formy dokonywania rezerwacji korzystamy coraz rzadziej i najczęściej w tzw. sytuacjach awaryjnych, np. gdy nocleg potrzebny jest z dnia na dzień. Ewentualnie, gdy musimy zorganizować pobyt dla większej grupy osób, np. w ramach firmowego wyjazdu integracyjnego lub szkolnej wycieczki.
Poza tymi wyjątkowymi okolicznościami nade wszystko cenimy sobie możliwość załatwienia rezerwacji od ręki, za pomocą internetowego formularza i bez konieczności wykonywania jakichkolwiek dodatkowych czynności (dzwonienia, potwierdzania mailowego itp.). Dlatego najlepsze strony internetowe hoteli powinny bezwzględnie posiadać wygodny i intuicyjny w obsłudze system rezerwacji on-line.
Projektując system rezerwacji zadbaj o to, by stan dostępności pokojów był na bieżąco aktualizowany. Stwórz klientom możliwość wprowadzania życzeń i uwag oraz udostępnij bezpieczny system płatności online.
Przejrzysty cennik
Tutaj nie ma miejsca na niejasności! Cennik powinien być krótki i konkretny. Im więcej zmiennych, od których będzie zależeć finalny koszt noclegu – tym większa szansa na niezrozumienie i rozczarowanie potencjalnego klienta.
Wersje strony dla obcokrajowców
Klientami Twojego hotelu są nie tylko Polacy, ale również obcokrajowcy. Zadbaj o to, by mogli skorzystać z Twojej strony www bez konieczności sięgania po translator Google. W zależności od lokalizacji hotelu i profilu odwiedzających go gości – stwórz wersje strony w wybranym języku lub językach obcych. Anglojęzyczna wersja to konieczność.
Wersja mobilna strony
Jeśli chcesz dorównać konkurencji – strona www Twojego hotelu musi być responsywna, czyli płynnie dostosowująca się do rozmiaru urządzenia, na którym jest oglądana. Twoi potencjalni klienci korzystają bowiem zarówno z komputerów, jak i tabletów czy smartfonów. Rezygnując z responsywności rezygnujesz po prostu z części klientów, a przecież nie o to Ci chodzi!
Responsywna strona internetowa będzie maksymalnie czytelna i dostępna na każdym urządzeniu. Będzie również szybko się ładowała na urządzeniach mobilnych, co w istotny sposób przełoży się na współczynnik konwersji. Badania wskazują, że ponad 50% użytkowników rezygnuje z eksplorowania strony, której ładowanie trwa dłużej niż… 3 sekundy!
Prześlij brief i zamów bezpłatną wycenę
Jak strona internetowa hotelu może wpływać na sprzedaż
Strony internetowe dla hoteli są podstawowym narzędziem do sprzedawania noclegów i ewentualnych usług dodatkowych, czyli Twoim narzędziem do zarabiania pieniędzy. Sprawdź, o jakie elementy musisz zadbać, by zasłużyć na zaufanie potencjalnych klientów i pozyskać jak najwięcej rezerwacji.
Regularne aktualizacje oferty
Oferta, którą prezentujesz na swojej stronie musi być aktualna! Dotyczy to cen, dostępności poszczególnych pokojów oraz ich wyposażenia, a także wszelkich udogodnień i dodatkowych usług (np. miejsc parkingowych, dostępności łóżeczek dla dzieci, oferty śniadaniowej itp.).
Na bieżąco aktualizuj cennik oraz usuwaj zdezaktualizowane informacje. Wszelkie nowości prezentuj w ofercie od razu po ich przetestowaniu i wdrożeniu. Każdy z tych elementów może mieć kluczowe znaczenie przy podejmowaniu decyzji przez Twojego potencjalnego klienta, a jakiekolwiek niejasności mogą być uznane za wprowadzenie w błąd.
Oferty czasowe – strefa promocji
Zdecydowana większość konsumentów lubi wszelkiego rodzaju promocje i bonusy. Dlatego najlepsze strony internetowe hoteli proponują swoim klientom tzw. oferty czasowe.
Mogą to być między innymi niższe ceny za dobę od poniedziałku do czwartku, atrakcyjne cenowo pobyty w ramach długich weekendów czy świąt oraz specjalne oferty dla stałych klientów. Dobrym przykładem są bonusy za zarezerwowanie kolejnych noclegów lub polecenie Twojego hotelu znajomym.
Tutaj wszystko zależy od Ciebie i Twojego pomysłu na biznes! My jedynie zwracamy uwagę na fakt, że tego typu czasowe oferty powinny być odpowiednio wyeksponowane na stronie www Twojego hotelu, a ich skuteczne promowanie ma szansę zwiększyć ruch na stronie i podnieść współczynnik konwersji.
Język korzyści
Sposób, w jaki komunikujesz się z osobami odwiedzającymi stronę internetową Twojego hotelu wpływa na odbiór proponowanych przez Ciebie treści. Stosując język korzyści możesz optymalizować skuteczność swoich komunikatów rzetelnie informując oraz precyzyjnie wskazując, w jaki sposób Twoja oferta zaspokoi potrzeby potencjalnego klienta. Nie opowiadaj więc o sobie, ale zwracaj bezpośrednio do użytkownika, wskazując, co zyska wybierając Twój hotel.
Celem języka korzyści jest również pobudzenie wyobraźni i odrzucenie wszelkich wątpliwości, które mogą pojawić na kolejnych etapach podejmowania decyzji zakupowych.
Wezwania do działania
Call To Action (CTA), czyli wezwanie do działania to jeden z najważniejszych elementów dobrej i skutecznej komunikacji. Zastosowanie Call To Action na stronie hotelu ułatwia Twojemu potencjalnemu klientowi podjęcie działania, którego oczekujesz. To mocna sugestia, która zwalnia klienta z konieczności prowadzenia dalszego researchu czy porównywania ofert. Wystarczy, że kliknie „zarezerwuj” czy „sprawdź dostępność pokoi”.
Opinie i recenzje gości
Social proof jest jednym z najpotężniejszych narzędzi psychologicznych wykorzystywanych przez branżę e-commerce. Autentyczne opinie i recenzje Twoich gości to elementy, które budują tzw. społeczny dowód słuszności. Im więcej dobrych ocen Twoich usług hotelowych, tym większa szansa, że potencjalny klient Ci zaufa i zdecyduje się na rezerwację noclegu właśnie u Ciebie. Przecież setki gości, którzy już odwiedzili Twój hotel nie może się mylić… Dokładnie tak to działa!
Czat na żywo
To jedna z najnowocześniejszych alternatyw dla standardowych kanałów kontaktowych. Czat na żywo pozwala Twojemu potencjalnemu klientowi na zadanie pytania i uzyskanie odpowiedzi tu i teraz. Dzięki temu minimalizujesz ryzyko, że w oczekiwaniu na połączenie telefoniczne lub odpowiedź na zapytanie złożone poprzez e-mail lub formularz kontaktowy – osoba poszukująca noclegu znajdzie go gdzieś indziej.
Podsumowanie
Dobre strony internetowe dla hoteli powinny być proste i eleganckie, zgodnie z aktualnymi trendami zarówno w kontekście ich estetyki, jak i funkcjonalności. Co powinna zawierać strona internetowa hotelu? Czytelny layout, intuicyjną nawigację, rewelacyjne zdjęcia oraz oryginalne, opisy wszystkich kategorii i podkategorii napisane językiem korzyści. Do niezbędnych elementów strony www dla hoteli zalicza się m.in. prosty i czytelny cennik, wygodny system rezerwacji on-line oraz czat na żywo i zakładkę kontakt. Twojemu hotelowemu biznesowi dobrze zrobią również social proof oraz odpowiednio zaprojektowane i rozmieszczone na stronie CTA.