User Experience – czym jest i co dokładnie oznacza?
W świecie, gdzie konsument ma do wyboru tysiące ofert, firmy nieustannie walczą o jego uwagę. Dlaczego niektóre marki zyskują popularność kilkakrotnie większą niż swoi rywale? Bardzo często okazuje się, że ich usługi są cenione przez użytkowników dzięki pozytywnym doświadczeniom, które wiążą się z usługą.
Ale kto stoi za tymi doświadczeniami? Czym dokładnie jest User Experience i dlaczego jest tak istotne?
O tym piszę w artykule.
Spis treści
- User Experience – co to jest?
- Wrażenia użytkownika – jak powstał User Experience?
- Rola User Experience w sprzedaży
- Co wpływa na pozytywne doświadczenia użytkownika – user experience?
- User Experience – na co zwrócić uwagę przy projektowaniu
- Trzymaj się standardów i zachowaj spójność
- Zapobiegaj błędom
- Podsumowanie
User Experience – co to jest?
User Experience to suma odczuć i doświadczeń użytkownika danego produktu. Projektowanie UX to podejście, które stawia końcowego użytkownika i jego potrzeby w centrum. Najczęściej słyszymy o UX w odniesieniu do produktów cyfrowych takich jak strony i sklepy internetowe oraz aplikacje mobilne.
Projektant UX jest odpowiedzialny za stworzenie jak najbardziej przyjaznego w obsłudze produktu, który spełni potrzeby użytkowników, ale bierze również pod uwagę potrzeby biznesu. Nie jest to zatem takie proste zadanie, jak mogłoby się wydawać.
Wrażenia użytkownika – jak powstał User Experience?
Termin User Experience pojawił się dopiero na początku dwudziestego pierwszego wieku. Jednak już o wiele wcześniej (nawet przed erą cyfrową) zajmowano się doświadczeniami użytkowników. W latach 70. zaczęto rozumieć, że aby człowiek mógł korzystać z maszyny, interfejs należy zaprojektować tak, aby odzwierciedlał logikę użytkownika a nie systemu. Jak się okazało, ludzki wymiar jest kluczowy przy projektowaniu użytecznych rozwiązań i to właśnie na styku człowieka z maszyną i połączeniu inżynierii z psychologią powstało coś, co dzisiaj znamy jako UX Design.
Dlaczego UX jest takie istotne?
Coraz więcej firm korzysta z usług wyspecjalizowanych agencji projektowych lub ma własny dział User Experience. Dlaczego przedsiębiorstwa chętnie inwestują w działania związane z projektowaniem zorientowanym na użytkownika?
Już w latach 70. Ówczesny CEO firmy IBM, T.J. Watson, Jr., napisał, że „Każdy dolar zainwestowany w UX zwraca od 10$ do 100$”. Projektowanie użyteczności pomaga zatem nie tylko użytkownikom, ale także biznesowi.
Rola User Experience w sprzedaży
Weźmy na przykład sklep internetowy. Jego głównym celem jest utrzymanie lub zwiększenie poziomu sprzedaży. W czym może leżeć problem, kiedy nawet rozległe działania marketingowe nie przynoszą rezultatów? Okazuje się na przykład, że przyczyną może być źle zaprojektowany proces zakupowy. Badania wykazały, że ponad 20% (aktualizacja na rok 2024) klientów porzuca koszyk, ponieważ nie może znaleźć w nim informacji o całkowitych kosztach zakupu a aż 22% (aktualizacja na rok 2024) dlatego, że checkout jest zbyt długi lub skomplikowany. Jeśli użytkownik napotka takie problemy na swojej drodze, to prawdopodobnie znajdzie inny sklep, w którym zakup będzie o wiele łatwiejszy.
O tym, jak UX może wpłynąć na sprzedaż przeczytasz w naszym artykule UX w e-commerce sposobem na zwiększenie konwersji.
Co wpływa na pozytywne doświadczenia użytkownika – user experience?
Na pozytywne doświadczenia użytkownika wpływa sporo czynników, które różnią się od kontekstu oraz celu zastosowania danego systemu. O tym, jak szybko i sprawnie uda się wykonać dane zadanie, decyduje mnóstwo małych elementów. I właśnie te elementy muszą być precyzyjnie stworzone przez projektantów.
Projekt końcowy jest dobry wtedy, gdy użytkownik nie zauważa poszczególnych detali, oceniając jednocześnie interfejs jako wygodny i intuicyjny.
User Experience – na co zwrócić uwagę przy projektowaniu
Projektanci UX na pierwszym miejscu stawiają użytkownika docelowego i jego potrzeby. Dzięki badaniom UX i obserwacjom są w stanie stwierdzić, co najbardziej będzie odpowiadało grupie docelowej. Należy zwrócić uwagę na obawy i problemy, które mogą mieć użytkownicy i starać się im zaradzić.
Dobre praktyki w projektowaniu User Experience
Każdy projekt będzie inny i będzie miał innych użytkowników z ich indywidualnymi potrzebami. Jednak istnieje coś takiego jak dobre praktyki UX, które zazwyczaj są prawdziwe dla każdego typu projektu i wyznaczają ogólne zasady projektowania zorientowanego na użytkownika.
Przykładowym zbiorem dobrych praktyk projektowania są heurystyki Nielsena. Poniżej wypiszę niektóre z nich.
Pokazuj status systemu
Znajomość stanu systemu determinuje następne kroki użytkownika. Dzięki informacji zwrotnej wie on, czy idzie w dobrą stronę i czy osiągnie zamierzony cel. Status systemu powinien się również pojawić najszybciej jak to możliwe po zakończonej akcji, aby użytkownik nie czuł się zdezorientowany.
Daj pełną kontrolę użytkownikowi
Użytkownicy często popełniają błędy podczas korzystania z systemu. Na przykład ktoś może dodać o jedną parę butów za dużo do koszyka. Należy dać możliwość łatwego wyjścia z takiej sytuacji bez zmuszania danej osoby do ponownego przechodzenia skomplikowanego procesu. Może oznaczać to np. dodanie opcji zmiany liczby produktów w koszyku lub umożliwienie cofnięcia kroku.
Chcesz poprawić użyteczność swojej strony www?
Zamów przeprowadzenie audytu UX
Trzymaj się standardów i zachowaj spójność
Użytkownik nie powinien zastanawiać się, czy różne słowa lub akcje oznaczają to samo. Należy trzymać się standardów i dla tych samych sytuacji stosować te same oznaczenia, aby nie wprowadzać zamieszania w systemie. Jeśli projektujesz dla wąskiej grupy specjalistów, to postaraj się używać tych samych słów, które są stosowane w danej branży.
Zapobiegaj błędom
Informowanie o problemach we właściwy sposób jest ważne, ale staraj się zapobiegać błędom zanim się pojawią. W pierwszej kolejności eliminuj ryzyko błędów, których następstwa są najbardziej kosztowne lub poważne. Jeśli to możliwe i sensowne, stosuj dane domyślne, aby ułatwić pracę użytkownikowi i zapobiegać potencjalnym pomyłkom.
Podsumowanie
User Experience stał się ważną częścią działalności firm, które chcą dostarczyć jakościowy produkt swojej grupie docelowej. Optymalizacja doświadczeń użytkownika to nieustanna praca, która wymaga sporej wiedzy i dużej dawki empatii. Jednak dzięki projektowaniu zorientowanemu na użytkownika masz szansę wyróżnić się na tle konkurentów i zyskać zaufanie klientów.