• Home
  • UX Blog
  • Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

22 lutego 2022
Nina Dobaczewska
UX Designer

Niejeden przedsiębiorca zastanawia się, jak poprawić sprzedaż w sklepie internetowym. To temat ważny również dla osób, które dopiero myślą o otworzeniu swojego internetowego biznesu. Dobrze wiedzieć przed podjęciem decyzji o uruchomieniu sklepu, z czym trzeba się zmierzyć, aby sprzedaż była satysfakcjonująca i przynosiła zyski.

Co wpływa na sprzedaż w sklepie internetowym?

Czynników, które wpływają na sprzedaż w sklepie internetowym jest bardzo wiele i dotykają one różnych dziedzin. Jedne z nich związane są bezpośrednio z budową sklepu, inne z obsługą klienta, jeszcze inne z reklamą, na jakości asortymentu kończąc.

Metod, jak podnieść sprzedaż w sklepie internetowym jest równie wiele i warto je poznać, aby nie działać po omacku. Czasami właściciele sklepów inwestują w tylko w jeden obszar, nie patrząc na temat całościowo. Aby kontrolować wszystkie wymienione czynniki, prowadząc swój sklep powinieneś być niejako człowiekiem orkiestrą! Jest to trudne, ale całkowicie możliwe.

Warto przyjrzeć się bliżej powodom słabej sprzedaży w sklepie i wszystko to, o czym piszemy poniżej, mieć z tyłu głowy.

Dlaczego sklep internetowy nie sprzedaje?

Pierwsza odpowiedź, jaka przychodzi do głowy przy tym pytaniu to powtarzające się nieustannie: „to zależy”. Słaba sprzedaż lub spadek sprzedaży w sklepie internetowym może mieć wiele powodów: zła obsługa klienta, brak elastyczności w wyborze formy dostawy i płatności, zbyt wysokie koszty wysyłki czy brak opisów produktów. Ale to nie wszystko. Przyjrzyjmy się innym powodom zbyt małej sprzedaży online.

Brak odpowiedniego ruchu na stronie

Zbudowanie sklepu internetowego to dopiero początek przygody w e-commerce. Do swojego sklepu musisz przyciągnąć jeszcze klientów, czyli najpierw zadbać o ruch na stronie. Jak to zrobić?

Sposobów jest wiele i warto skorzystać z nich równolegle: zadbać o reklamę, pozycjonowanie strony, obecność w mediach społecznościowych. To jednak wierzchołek góry lodowej. Ruch na stronie trzeba nieustannie monitorować, analizować i reagować na niepokojące sygnały.

Sklep online jest nieprzyjazny użytkownikowi

W dzisiejszych czasach bardzo dużo mówi się o wyjątkowych doświadczeniach użytkowników korzystających z rozwiązań cyfrowych. Jednak ten etap nie zadzieje się, jeśli sklep nie będzie wspierał klienta w zrealizowaniu zakupu. Co to oznacza?

Po pierwsze będzie to uporządkowany i logiczny proces zakupowy, zgodny ze standardami stosowanymi w innych sklepach. To również elastyczność w formach płatności, pełne i wyczerpujące informacje o dostawie, zwrotach i reklamacjach, sprawny kontakt ze sprzedającym, a wreszcie dobre zdjęcia produktów i precyzyjne opisy.

Czasami właścicielom sklepów trudno zdiagnozować, co sprawa, że użytkownicy nie decydują się na zakupy w ich sklepie. Ekspercki Audyt UX to rozwiązanie dla tych, którzy chcieliby poprawić działanie swojego sklepu, ale nie wiedzą, gdzie tkwi największy problem. A diabeł najczęściej tkwi w szczegółach.

Jak podnieść sprzedaż w sklepie internetowym.
Infografika: Jak podnieść sprzedaż w sklepie internetowym.
pobierz pdf

Metody zwiększania sprzedaży online – Jak podnieść sprzedaż w sklepie internetowym?

Załóżmy, że dopiero startujesz ze swoim internetowym biznesem. Twoim celem z pewnością się jak największa (optymalna dla Ciebie) sprzedaż. Warto przyjrzeć się kilku tematom, które będą istotnymi cegiełkami w budowaniu sprzedaży w sklepie internetowym.

Stwórz personę swojego sklepu online

Zastanów się, czy wiesz, kim jest Twój klient. Czy wiesz, ile ma lat? Gdzie mieszka? Czym się zajmuje? Co lubi, a czego nie? Pomocne może okazać się stworzenie persony, czyli przykładowego klienta Twojego sklepu.

Persona oczywiście nie musi być jedna. Jeśli sprzedajesz produkt, z którego korzysta wiele grup, na przykład skarpetki, możesz stworzyć kilka modelowych osób. Podejmując kolejne decyzje projektowe lub biznesowe warto odnosić się do person, aby odpowiedzieć sobie na pytanie: czy to co robię, pasuje do mojego klienta?

Zadbaj o UX, aby zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym

Sugestie o tym, aby poprawić user experience w sklepie internetowym czy na stronie pojawiają się często w różnych poradnikach. Co to jednak oznacza?

Najprościej mówiąc user experience to całościowe doświadczenie użytkownika z produktem cyfrowym. Na pozytywny user experience składa się bardzo wiele rzeczy, m.in. funkcjonalność, atrakcyjność wizualna, użyteczność rozwiązania.

Na co zwrócić uwagę w kontekście UX w sklepie internetowym? Pamiętaj, aby projekt sklepu i jego mechanikę dopasować do odbiorców, zadbaj o dobre pierwsze wrażenie i dopilnuj, aby nawigacja w sklepie była logiczna, jasna i intuicyjna. Lista tych elementów jest jednak długa, więc audyt UX wskaże je i ostatecznie pomoże wpłynąć na sprzedaż w sklepie internetowym.

Chcesz zwiększyć sprzedaż swojego sklepu internetowego?

Zleć wykonanie audytu UX

Wypełnij formularz, skontatujemy się z Tobą

Inwestycja w marketing sklepu internetowego

Stworzenie sklepu internetowego to jedno, ale trzeba jeszcze zadbać o ruch na stronie, który przełoży się na sprzedaż. Nie każdy ma bazę klientów, do której od razu może dotrzeć. Wtedy konieczna jest inwestycja w rozwiązania marketingowe.

Poprawa sprzedaży internetowej dzięki pozycjonowaniu sklepu online

Jeśli zastanawiasz się, jak to się dzieje, że jedna strona w wynikach wyszukiwania jest wyżej niż inna, to pamiętaj, że stoi za tym pozycjonowanie strony. Pozycjonowanie jest kluczowe w zwiększeniu ruchu na stronie internetowej, potrzeba jednak wiedzy, jakie zmiany na stronie wprowadzić, aby strona pojawiała się wysoko w wynikach wyszukiwania.

Pamiętaj, że nawet bardzo ciekawy serwis nie pojawi się w pierwszych wynikach wyszukiwania, jeśli administratorzy strony nie zadbają o pozycjonowanie. Stworzenie i realizacja strategii SEO w e-commerce jest naprawdę koniecznością.

Google Ads

Google Ads to bardzo dobre wsparcie pozycjonowania, o którym mowa wyżej. Polega na tym, że Twój sklep pojawia się w pierwszych wynikach wyszukiwania w Google, ale jako subtelna reklama. Z jednej strony jest to droga na skróty, z drugiej pozwoli na szybkie przekierowanie ruchu na stronę.

Opinie klientów

Wielokrotnie pisaliśmy, że najważniejsze to poznać swoich klientów. Dane o nich dostępne będą w narzędziach do analityki ruchu na stronie. Dowiesz się, ile mają lat czy gdzie mieszkają. Jednak to, co myślą o Twoim sklepie może okazać się najbardziej pomocne: co w Twoim sklepie jest fajne, gdzie klienci napotkali na trudności i co należy poprawić. W jednym z naszych artykułów podpowiadamy, w jaki sposób zebrać od klientów opinie.

Opinie klientów są ważną informacją dla właściciela sklepu internetowego. Jeśli będziesz je zbierać i udostępniać, będą również wspierały Twoją sprzedaż poprzez budowanie zaufania wśród potencjalnych klientów.

Wpływ newsletterów na sprzedaż w sklepie internetowym

Newsletter jest bardzo dobrym kanałem komunikacji z klientami, a profesjonalnie przygotowany i realizowany będzie zwiększać sprzedaż online. Jednak zanim zaczniesz wysyłać newsletter, musisz zbudować listę mailingową. Oczywiście możesz ją kupić, ale osiągniesz dużo więcej, jeśli klienci zapiszą się do niej z własnej woli. W obecnych czasach nie jest to łatwe, ale całkowicie możliwe. Istotną zachętą do zapisania się na listę mailingową będą konkretne korzyści dla klienta, np. możliwość prostego wygenerowania zwrotu czy rabat na zakupy.

Mobilna wersja sklepu

Próbowaliście kiedyś zrobić zakupy na smartfonie w sklepie internetowym, który nie jest responsywny lub ma zły projekt mobilny? Często jest to bardzo karkołomne lub praktycznie niemożliwe wyznanie. Pamiętaj, że „palec to nie kursor” i nie zapominaj o projekcie sklepu, który będzie responsywny.

Jakiś czas temu Google i e-point zbadali, ile sklepy internetowe mogły stracić przez zły projekt mobilnej wersji sklepu. Kwoty są ogromne, ale dają do myślenia. Zważając, że ruch mobilny w internecie stale rośnie, osiągając już ponad 50%, warto pamiętać o idei mobile first design, czyli projektowaniu naszych cyfrowych rozwiązań z myślą (a nawet dając im pierwszeństwo) o urządzeniach mobilnych.

Opcje dostawy i płatności

Na doświadczenie klienta w sklepie internetowy składa się również elastyczność w kwestiach płatności i opcji dostawy. Zbyt mało metod płatności i dostawy są jednymi z powodów, dla których klienci porzucają koszyk.

Warto przyjrzeć się współczesnym trendom w kwestiach płatności i zadbać, aby były one dostępne w Twoim sklepie. Zastanów się, kto kupuje w Twoim sklepie i dostosuj formy płatności i dostawy do klienta. Jeśli Twoimi klientami są osoby starsze, pozwól zapłacić im tradycyjnym przelewem lub za pobraniem. Jeśli wysyłasz ciężkie paczki, pamiętaj o firmie kurierskiej, a najlepiej o kilku, tak, aby klient wybrał tego kuriera, który mu najbardziej odpowiada.

Podsumowanie

Chcąc podnieść sprzedaż w sklepie internetowym warto zapoznać się z wieloma tematami związanymi między innymi z marketingiem, obsługą klienta czy projektowaniem.

Jeśli zastanawiasz się jak podnieść sprzedaż w sklepie internetowym, ale wiesz, że coś w Twoim sklepie nie działa, warto znaleźć przyczyny tego stanu rzeczy i następnie je naprawić. Przydatny może okazać się Audyt UX, którego wynik podpowie, co należy zmienić, aby wpłynąć pozytywnie na zwiększenie sprzedaży online.

Trzeba jednak pamiętać, że prowadzenie sklepu to proces, który nie kończy się. Konieczne jest stałe monitorowanie tego, co dzieje się w sklepie oraz trendów, np. w płatnościach czy metodach dostawy, tak, aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom klienta.

Nina Dobaczewska
UX Designer

Projektantka user experience z wykształceniem socjologicznym i szerokim doświadczeniem marketingowym. Pracowała jako project manager w IT i projektach kulturalnych. Zainteresowana dostępnością cyfrową i projektowaniem społecznie zaangażowanym.

Komentarze

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments