• Home
  • UX Blog
  • Najważniejsze funkcje sklepu internetowego – co musi posiadać sklep internetowy?

Najważniejsze funkcje sklepu internetowego – co musi posiadać sklep internetowy?

4 października 2022
Ola Kowalewska
Senior UX/UI Graphic Designer

Sukces witryny e-commerce nie zależy wyłącznie od jakości sprzedawanych produktów. W grę wchodzi szereg innych czynników, począwszy od projektu sklepu, po sposób jego promocji. Jednak jednym z najważniejszych elementów jest to, co i w jaki sposób użytkownik może na stronie sklepu zrobić. W tym artykule znajdziesz listę najważniejszych funkcjonalności sklepu internetowego i opis korzyści jakie wynikają z ich zastosowania.

Czym jest funkcjonalność sklepu internetowego?

Nie istnieje jednoznaczna definicja terminu funkcjonalność sklepu internetowego. Ogólnie opisując jest to zbiór wszystkich dostępnych funkcji w sklepie internetowym oraz sposób ich przedstawienia użytkownikowi.

Zarówno funkcje, jak ich prezentacja wpływają na sposób w jaki klienci przechodzą proces zakupowy i jak się czują podczas wykonywania kolejnych czynności. Niezadowolony klient to brak zysku, to oświadczenie dotyczy wszystkich przedsiębiorców. Słabe wrażenia użytkownika sprawiają, że klienci porzucają Twoją witrynę i zdecydowanie mniej jest skłonnych do powrotu na nią. Zapewniając doskonałe wrażenia użytkownika, zdobędziesz lojalność klientów, zwiększysz współczynnik konwersji i zachęcisz klientów do wydawania większej ilości pieniędzy na Twoje produkty.

Jako właściciel sklepu internetowego Twoim głównym celem jest sprawienie, aby proces zakupów był jak najbardziej płynny dla użytkownika. Oznacza to, że powinieneś zadbać o wygodne narzędzia, które pomogą mu ten proces przejść. Wszystko sprowadza się do komfortu użytkowania Twojego sklepu internetowego.

Co jest najważniejsze w sklepie internetowym?

Niektóre funkcje mogą sprawić, że witryna e-commerce będzie łatwiejsza w użyciu dla klientów i łatwiejsza do nadzorowania z perspektywy właściciela. Zanim jednak podejmiesz decyzję, które funkcjonalności będą odpowiednie dla Twojego sklepu warto stworzyć strategię UX. Strategia UX określa ogólną wizję produktu lub usługi, którą projektujesz. Obejmuje cele biznesowe i potrzeby użytkowników końcowych. Odpowiada na takie pytania jak: Czego chcą użytkownicy końcowi? Jakie są cele biznesowe? Jaka jest tożsamość marki? W jaki sposób zespół projektowy może tworzyć i iterować produkty, usługi czy funkcje, które spełniają wszystkie powyższe wymagania? Zapewnia, że podczas podejmowania każdej decyzji projektowej uwzględniono zarówno cele biznesowe jak i użytkowników końcowych.

Jeżeli, na rynku e-commerce jesteś już od dłuższego czasu, kiedyś miałeś stabilną i przewidywalną sprzedaż, a teraz zauważasz spadek zaangażowania użytkowników pomocny również może okazać się audyt UX twojej witryny. Audyt UX to proces, który sprawdza istniejący produkt cyfrowy w celu upewnienia się, że spełnia wymagania biznesowe, zapewnia pozytywne doświadczenia użytkownika i dostępność witryny.

Badając swoją witrynę oraz opierając się na strategii UX dowiesz się, które funkcjonalności są najważniejsze dla Twoich klientów oraz jaki sposób ich prezentacji będzie dla nich najlepszy.

Szukasz wykonawcy funkcjonalnego e-sklepu?

Zamów bezpłatną wycenę projektu

Wypełnij formularz, skontatujemy się z Tobą

Funkcje sklepu internetowego – co powinien posiadać sklep internetowy

Nie sposób stworzyć pełną listę funkcji, która zapewni sukces każdej witrynie e-commerce. Ale niektóre elementy są niezbędne, aby użytkownik czuł, że dbasz o jego potrzeby. Poznaj kilka najważniejszych funkcji, których wprowadzenie powinieneś rozważyć.

Wyszukiwarka produktów

Jeśli odpowiednio zaprojektujesz wyszukiwarkę produktów w sklepie www, może ona stać się niesamowitym atutem Twojego sklepu. Wdrożenie wyszukiwarki wydawać się może proste, jednak powinno być dobrze przemyślane i oparte na projekcie Twojej witryny. Wyszukiwarka musi służyć nie tylko dotychczasowym klientom, ale także tym, którzy nie znają rzeczywistych nazw produktów, a chcą je odnaleźć i kupić. Funkcja wyszukiwania musi dawać kupującym online sugestie dotyczące możliwych rzeczy, których szukają.

Narzędzia sortowania i filtrowania

Jak wspomniałam wcześniej, sukces Twojej firmy jest bezpośrednio zależny od możliwości znalezienia produktu. Podczas zakupów online dostępne są setki produktów, dlatego warto pomyśleć o potrzebie filtrowania produktów. Powodem jest to, że użytkownicy stali się bardziej świadomi czasu, jaki spędzają w sieci. Udostępnij uporządkowany sposób sortowania i filtrowania w sklepie internetowym, który pomoże im podjąć właściwą decyzję. Kategoryzuj filtry według najważniejszych atrybutów, dzięki którym klienci mogą chcieć filtrować Twoje produkty, i umieść najważniejsze z nich na górze.

Porównywarka produktów

Wyfiltrowanie produktów nie musi zakończyć się ich zakupem. Stanie się tak w szczególności, gdy oferujesz wiele towarów o zbliżonych cechach. Klient, który nie będzie w stanie łatwo zestawić parametrów produktów wzbudzających jego zainteresowanie, może poczuć się zagubiony i porzucić koszyk. Jeżeli oferta Twojego sklepu odpowiada powyższemu opisowi, zdecydowanie powinieneś rozważyć wdrożenie porównywarki produktów.

Obsługa opinii użytkowników

Jednym z głównych powodów, dla których użytkownicy nie czują się komfortowo robiąc zakupy w Twoim sklepie internetowym, jest brak jakichkolwiek dowodów społecznych. Nie jest łatwo przekonać ich do zakupu, chyba że ktoś, kogo znają lub komu zaufają, pozytywnie ocenia markę. Inaczej mówiąc, kupują chętniej, gdy znajdą jakiś dowód na jakość i autentyczność przedmiotów, które planują kupić. Z tego powodu powinieneś rozważyć dodanie modułu opinii użytkowników do swojego sklepu internetowego. Zbieranie i udostępnianie opinii jest świetnym narzędziem wpływającym na wahających się odbiorców.

Strona kontaktowa

Przekonałeś już klienta do zakupu Twoich produktów, zaufał Twojej marce i co dzieje się dalej? W tym miejscu ważne jest budowanie relacji z klientami. Warto zadbać o opcję, dzięki której Twoi klienci mogą się z Tobą skontaktować w przypadku pytań, wyjaśnień, wątpliwości lub opinii. Może to mieć formę najczęściej zadawanych pytań (FAQ), formularza kontaktowego lub czatu na żywo.

infografika: Najważniejsze funkcjonalności sklepu internetowego
Infografika: Najważniejsze funkcjonalności sklepu internetowego.
pobierz pdf

Udostępnianie funkcji sklepu – o co zadbać

Definicja funkcjonalności, którą podałam na początku artykułu, mówi o sposobie udostępniania funkcji użytkownikowi. I jest to niezwykle ważne stwierdzenie. Nawet najbardziej przydatne narzędzie nie będzie użyteczne dla klienta, jeśli nie będzie w stanie go znaleźć na stronie. Dlatego projektując funkcjonalny sklep internetowy warto pamiętać o minimum dwu cechach, opisanych niżej.

Intuicyjna nawigacja

Spraw, aby nawigacja była łatwa do zrozumienia, a podróż klienta, przebiegała w płynny niczym nie zakłócony sposób. Proste menu, dobrze zaprojektowany nagłówek, czytelne i skuteczne przyciski CTA oraz obszerna stopka z mapą witryny sprawiają, że klient pozostanie w Twoim sklepie.

Responsywność

Oczywistą, ale dość ważną cechą jest zdolność Twojej witryny do oferowania bezproblemowego działania na ekranach wszystkich rozmiarów. Konsumenci nieustannie przemieszczają się między urządzeniami i ważne jest, aby przeglądanie na nich było spójne, zwłaszcza na urządzeniach mobilnych. O zasadach projektowania responsywnego pisałam w osobnym artykule.

Podsumowanie

Istnieje wiele funkcjonalności sklepu internetowego, które warto uwzględnić podczas tworzenia witryny. Ponieważ rynek rozwija się tak szybko, powinieneś rozważyć je wszystkie. A Twoim celem powinno być takie ich wyważenie, aby sklep dostarczał najlepszych wrażeń klientom od momentu wejścia na stronę do finalizacji zakupu.

Pamiętaj, że wybierając tę ​​lub inną najważniejszą funkcję sklepu dla swojej witryny, musisz wziąć pod uwagę rodzaj działalności, rynek i konkurencję, środki bezpieczeństwa, swoje potrzeby i oczekiwania klientów.

Ola Kowalewska
Senior UX/UI Graphic Designer

Graficzka komputerowa z 16 letnim doświadczeniem. Na swoim koncie ma realizacje dla globalnych marek w zakresie projektowania kreatywnego oraz copywritingu. Od niemal 4 lat zajmuje się projektowaniem UX w ARTNOVA gdzie z zaangażowaniem dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem. Prywatnie Psia Mama.

Podobne wpisy

Komentarze

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments