Fold („linia zgięcia”, w dosłownym tłumaczeniu: „zgięcie”) to termin używany w projektowaniu graficznym i web designie. Określa on treści widoczne na ekranie przeglądarki bez konieczności przewijania strony (scrollowania). Wszystko, co użytkownik widzi od razu po wejściu na stronę, znajduje się „above the fold” (nad linią zgięcia), natomiast elementy widoczne dopiero po przewinięciu – „below the fold”.
Linia zgięcia ma ogromne znaczenie w projektowaniu UX i interfejsów użytkownika. Pierwszy kontakt ze stroną wpływa bowiem na to, czy, jak szybko i w jaki sposób odbiorcy zaangażują się w treść witryny. Jeżeli wyświetlone treści zainteresują użytkownika pozostanie on w serwisie i będzie szukał potrzebnych informacji lub funkcji. Jeżeli pierwszy ekran rozczaruje odbiorcę, prawdopodobnie strona zostanie zamknięta.
Użytkownicy często podejmują decyzję, czy zostaną na stronie, na podstawie tego, co zobaczą właśnie above the fold. Dlatego projektując tę sekcję warto przemyśleć jej wygląd i skupić się na komunikowaniu najważniejszych informacji.
Choć dzisiejsi użytkownicy przyzwyczaili się do scrollowania, pierwsze wrażenie i czas reakcji nadal mają krytyczne znaczenie. Badania UX pokazują, że najwięcej uwagi skupia się na górnej części strony. Oznacza, że uwzględnienie linii zgięcia w projektowania wciąż jest ważne. Szczególnie w landing page, sklepach internetowych czy też w witrynach sprzedażowych.
Wysokość linii fold różni się w zależności od urządzenia. Na smartfonie może wynosić 600–800 px, na laptopie 700–900 px, a na ekranie 4K znacznie więcej. Warto o tym pamiętać w trakcie tworzenia wyglądów responsywnych i umieszczać najważniejsze treści w widocznym obszarze dla każdego z rozmiarów ekranów.