Blog ARTNOVA
Dziękujemy za subskrypcję.
Na podany adres email zostało wysłane potwierdzenie zapisu.
OK
Landing page – jak zaprojektować stronę lądowania?
Blog ARTNOVA
  • Home
  • UX Blog
  • Landing page – jak zaprojektować stronę lądowania?

Landing page – jak zaprojektować stronę lądowania?

User eXperience (UX)
Staszek Czarnecki
UX Designer

Landing page, czyli strona lądowania to miejsce, które powinno być zaprojektowane tak, by utrzymać skupienie odbiorcy i zwiększyć szansę na pozyskanie przez Ciebie klienta. Skuteczna strona lądowania musi być czytelna i zwięzła. Musi też ułatwiać podjęcie decyzji i sfinalizowanie transakcji. Jak stworzyć landing page, który zapewni Ci optymalną konwersję i przełoży się na finansowy sukces Twojej firmy?

 

Co to jest landing page i dlaczego jest ważna dla skutecznej konwersji?

Landing page po polsku to po prostu „strona lądowania” lub „strona docelowa”, na którą przenoszony jest użytkownik Internetu bezpośrednio po kliknięciu w reklamę. Strona lądowania przygotowywana jest dla konkretnego produktu, usługi czy kampanii. Zawsze powinna być też logicznym rozszerzeniem klikniętej przez odbiorcę reklamy.

 

Dzięki czytelnej grafice, skondensowanym treściom informacyjnym, niewielkiej liczbie linków i wyraźnie zaznaczonym wezwaniom do działania – osoba odwiedzająca LP nie rozprasza się. Użytkownik utrzymuje skupienie na tym, co go zaprowadziło na stronę i szybciej podejmuje ostateczną decyzję o skorzystaniu z Twojej oferty. A to wprost przekłada się na konwersję.

 

Landing page nie jest tożsame ze stroną główną Twojej firmy! Zadaniem strony głównej jest bowiem zaprezentowanie marki i całej oferty. LP jest skoncentrowana na precyzyjnie określonym celu (np. jednym produkcie, wybranej usłudze) i umożliwieniu odbiorcy zrealizowania konkretnej akcji w maksymalnie prosty sposób.

Jakie są główne cele stron lądowania?

Głównym celem landing page jest jak najwyższa konwersja, czyli liczba wykonanych przez odbiorców określonych i oczekiwanych przez Ciebie działań w stosunku do liczby wszystkich wejść na stronę. Landing pages konkurują w tej kategorii z innymi popularnymi rozwiązaniami, takimi jak np. formularze kontaktowe czy okienka pop-up. Specjaliści podkreślają jednak, że to właśnie LP zapewnia najwyższą konwersję, która w przypadku odpowiednio zaprojektowanej strony może osiągać wartości dwucyfrowe!

 

Potrzebujesz skutecznej landing page?

Przygotujemy dla Ciebie niepowtarzalny projekt!

 

 

Jak zaprojektować skuteczną stronę lądowania?

Proces projektowania każdej strony docelowej można podzielić na trzy etapy:

  • opracowanie designu strony, a więc dobór kolorystki, fontów i zadbanie o spójność z firmową stroną www,
  • stworzenie contentu, obejmujące napisanie wysokiej jakości tekstu marketingowego lub informacyjnego w optymalnym układzie,
  • optymalizacja rozwiązań technicznych, czyli zadbanie o responsywność strony oraz zastosowanie przycisków CTA z krótką i intuicyjną ścieżką zakupu.

 

Jak zrobić dobry landing page? Poznaj najważniejsze wskazówki.

Zastosowanie odpowiedniej kolorystyki i fontów

Kreacja graficzna landing page powinna być atrakcyjna wizualnie, ale jednocześnie prosta i nierozpraszająca uwagi odbiorcy. Sięgnij po bezpieczne kolory, które wiążą się z Twoją ofertą oraz maksymalnie czytelne fonty. Pamiętaj, że nadrzędnym celem LP jest wysoka konwersja! Zrezygnuj z nic nie wnoszących ozdobników, które mogłyby obniżyć czytelność strony i zaburzyć intuicyjność ścieżki.

Zadbanie o spójność z całą stroną internetową

Landing page powinno być także spójne z layoutem strony internetowej Twojej firmy, pozostawać w zgodzie z Twoją misją i harmonijnie wpisywać się w ogólne działania marketingowe. Zastosuj więc charakterystyczną kolorystykę, fonty oraz grafiki, które kojarzą się z Twoją marką. Nie zapomnij o logotypie!

Zwiększenie czytelności i użyteczności strony poprzez odpowiednie formatowanie i układ treści

Formatowanie treści i ich układ na stronie LP mają istotne znaczenie dla klarowności przekazu. Jednym z najistotniejszych elementów są nagłówki, podtytuły i leady. Powinny one utwierdzać odbiorcę w przekonaniu, że znajdzie na stronie to, co zainteresowało go w komunikacie reklamowym.

 

Badania wskazują, że jedynie dwie osoby na dziesięć, które odwiedzą Twoją stronę LP przeczytają coś więcej niż wyróżnione przez Ciebie treści. Na landing page umieść więc wyłącznie informacje niezbędne do realizacji jej celu. Zbyt duża ilość tekstu i treści zbędne będą skutkować obniżeniem konwersji.

Dostosowanie do urządzeń mobilnych

Landing page musi być stroną responsywną, czyli taką, która dostosowuje się do wielkości okna przeglądarki i urządzenia, z którego korzysta odbiorca. Responsywna strona lądowania będzie więc dobrze wyglądać i pozostanie w pełni czytelna zarówno na dużym ekranie komputera, jak i mniejszych ekranach tabletów i smartfonów.

Zastosowanie odpowiednich przycisków CTA (Call To Action)

Przyciski CTA to klucz do sukcesu! Ich rozmieszczenie na stronie, łatwość kliknięcia oraz prostota i intuicyjność ścieżki prowadzącej do finalizacji transakcji mają ogromne znaczenie w kontekście skuteczności landing page. Wezwanie do akcji powinno być maksymalnie czytelne i jednoznaczne.  Powinno utrzymywać u odbiorcy przekonanie o słuszności podjętej decyzji i konsekwentnie prowadzić do punktu konwersji.

Dodanie atrakcyjnych grafik i multimediów dla grupy odbiorczej

Grafiki i multimedia na stronie lądowania powinny być dopasowane do grupy odbiorców, czyli personalizacja UX (ich wieku, zainteresowań itp.).  Powinny także ściśle wiązać się z oferowanym produktem lub usługą bądź stanowić integralną część kampanii marketingowej. Właściwie dobrane grafiki czy materiały video mogą zdecydować o zainteresowaniu Twoim produktem lub usługą!

 

infografika: Landing page. Jak zaprojektować skuteczną stronę lądowania.
Infografika: Landing page. Jak zaprojektować skuteczną stronę lądowania.

 

O czym warto pamiętać projektując stronę lądowania?

Punktem wyjścia dla wszystkich działań marketingowych powinno być szczegółowe określenie grupy docelowej, czyli stworzenie tzw. persony marketingowej. Kim jest? Jak wygląda jej typowy dzień? Do czego jest jej potrzebny Twój produkt lub usługa? Dlaczego interesuje się Twoją ofertą? Jakie ma obawy i czym kieruje się podejmując decyzje zakupowe?

 

Im więcej wiesz o personie marketingowej, tym skuteczniej będziesz mógł dopasować treści, ich układ i przyciski CTA do potrzeb odbiorcy. Dlatego pokaż, że rozumiesz potrzeby odbiorcy i działaj zawsze w jednym, ściśle określonym celu marketingowym.

Musisz przekazać, że rozumiesz potrzeby i oczekiwania potencjalnych klientów

Tworząc treści na stronę LP posługuj się językiem korzyści. Opisuj swój produkt lub usługę w taki sposób, by odbiorca czuł, że rozumiesz jego potrzeby i oczekiwania. Zapewnij go, że oferujesz najkorzystniejsze dla niego rozwiązania. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości dotyczące ukrytych motywacji klienta – wykorzystaj w tworzeniu treści technikę laddering. To seria pytań pozwalająca rozszyfrować, co dokładnie kieruje procesem decyzyjnym u odbiorcy.

 

Pamiętaj o tzw. social proof na landing page’u. Aż 7 na 10 osób przed dokonaniem zakupu szuka w Internecie społecznego dowodu słuszności dla decyzji zakupowej, do której się przymierza. Dobierz social proof optymalnie dopasowane do Twojego odbiorcy. Mogą to być m.in. prawdziwe opinie dotychczasowych klientów, rekomendacje influencerów czy uwiarygodniające liczby (dane statystyczne).

Dostosuj stronę lądowania do konkretnego celu marketingowego

Landing page musi być tworzony z myślą o konkretnym celu marketingowym, np. sprzedaży wybranego produktu lub usługi, zapisaniu się do newslettera, na webinar lub szkolenie, zostawieniu danych kontaktowych. LP to nie miejsce na prezentowanie szerokiej oferty, przedstawianie siebie i firmy czy chwalenie się rozlicznymi sukcesami. Tutaj skupiasz się na jednym, konkretnym celu!

Testuj i optymalizuj stronę lądowania

Landing page jest gotowa do opublikowania? Zanim oddasz ją w ręce użytkowników dokładnie ją przetestuj i zoptymalizuj z zastosowaniem sprawdzonych narzędzi marketingu internetowego (przede wszystkim Google Ads, Google Analytics). Po opublikowaniu LP monitoruj konwersję i w razie potrzeby wprowadzaj niezbędne modyfikacje.

Podsumowanie

Jak zrobić skuteczny landing page? Zacznij od określenia jednego celu, któremu ma służyć dana strona docelowa. To może być na przykład sprzedaż konkretnego produktu lub usługi, bądź zapisanie na webinar.

 

Określ tzw. personę marketingową, czyli odbiorcę, który jest Twoim potencjalnym klientem. Przygotuj wysokiej jakości treści oraz opracuj ich optymalny układ oraz przyjazny design strony. Zaplanuj przyciski CTA, które w prosty sposób doprowadzą odbiorcę do punktu konwersji.

 

Po opublikowaniu LP monitoruj jej skuteczność, optymalizuj i wprowadzaj modyfikacje, dzięki którym osiągniesz swój biznesowy cel.

Podobne wpisy

03.08.2021 3 sierpnia 2021
User eXperience (UX)

Jak poprawić użyteczność (UX) strony głównej?

14.12.2021 14 grudnia 2021
User eXperience (UX)

UX Design nawigacji na stronie www – jak zrobić to poprawnie?

12.07.2022 12 lipca 2022
User eXperience (UX)

Jak powinna wyglądać stopka na stronie www?

UX Designer
Rozwiązywanie problemów to jego pasja, niezależnie od tego, czy chodzi o wygląd strony www widzianej okiem użytkownika, czy o zapchany filtr w kawiarce. Uwielbia rozumieć złożone rzeczy i dzielić je na proste rozwiązania. Poza pracą znajdziesz go, trenującego na siłowni lub wspominającego poprzednie podróże.
Blog ARTNOVA
Poszerzaj z nami swoją wiedzę na temat UX
Zasubskrybuj nasz newsletter
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments