• Home
  • UX Blog
  • Alarm: spadek sprzedaży w sklepie internetowym

Alarm: spadek sprzedaży w sklepie internetowym

25 maja 2021
Artur Kruk
Audyt UX Manager

Spadek sprzedaży w e-sklepie to poważny sygnał ostrzegawczy. Działać trzeba szybko i skutecznie, żeby przygoda z e-commerce nie stała się tylko wspomnieniem. Ale jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? Gdzie szukać przyczyn, co poprawić, żeby zwiększyć sprzedaż?

Cudowne środki

Mój dziadek miał jeden cudowny środek na wszelkie dolegliwości. Przynajmniej te fizyczne, typu stłuczenie, zadrapanie, zwichnięcie, opuchnięcie itp. Cudownym środkiem była maść ichtiolowa. Prawdę powiedziawszy nadal nie do końca wiem co to dokładnie jest i na co ma szansę zadziałać, ale dziadkowi maść pomagała na wszystko.

Dlaczego przypomniał mi się dziadek? Trochę dlatego, że w tytule napisałem „spadek” – żart. Dziadek przypomniał mi się, bo często spotykam ludzi odpowiedzialnych za sprzedaż w e-sklepach, którzy działają, jakby wierzyli w cudowne maści leczące wszelkie dolegliwości.

Spada sprzedaż w sklepie – trzeba użyć maści. Trzeba zwiększyć sprzedaż sklepu internetowego – potrzeba maści. Klienci porzucają masowo koszyki tuż przed płatnością – maść.

Co jest najczęściej maścią? Według moich obserwacji na rynku królują dwie. Pierwsza z nich to SEO. Druga: UX.

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? Zwolennik maści nr 1 odpowie bez zająknięcia: popracować nad pozycjonowaniem, zwiększyć budżet na Google Ads itp.

Wyznawca maści nr 2 będzie recytował: poprawić ścieżkę zakupową, przebudować koszyk, dodać CTA na każdej podstronie itd.

Ja powiem: to zależy. Najpewniej trzeba zrobić wszystkiego po trochu.

infografika: Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym.
Infografika: Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym.
pobierz pdf

Dlaczego sklep nie sprzedaje?

Odpowiedź nie jest ani oczywista, ani prosta. Nawet jeśli do pracy zostały zaprzężone SEO/SEM i UX. Mimo reklamowania i pozycjonowania strony, mimo dużego zaangażowania w stworzenie projektu e‑sklepu, całość może nie działać optymalnie.

SEO / SEM odpowiada za doprowadzenie klientów do drzwi wirtualnego sklepu. Część działań prowadzi dosłownie do odpowiednika drzwi, albo witryny wystawowej, czyli strony głównej. Część działań SEO / SEM, skojarzonych mocno z konkretnymi produktami, doprowadza kupujących bezpośrednio do docelowej półki.

Tyle, że wejście do sklepu, w którym nie wiadomo jak otworzyć drzwi, jak znaleźć odpowiednią półkę, jak od półki trafić do kasy, nie zakończy się sprzedażą. Klient po prostu ze sklepu wyjdzie. Z e-sklepu kilkadziesiąt razy łatwiej, niż ze sklepu tradycyjnego.

Sprzedażą nie zakończy się również sytuacja, w której mamy doskonale zorganizowany sklep, o którym klienci nie wiedzą. W świecie wirtualnym jest to doskonale zaprojektowany, zgodnie z zasadami UX, użyteczny dla kupujących sklep, który nie jest zoptymalizowany pod kątem SEO i nie prowadzi działań SEM.

Jakie jest więc rozwiązanie? Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

Teoretycznie recepta jest prosta: zwiększać liczbę użytkowników odwiedzających sklep i zapewniać im najlepszą możliwą obsługę. Czyli po prostu prowadzić zrównoważone działanie proklienckie.

Problem w tym, że codzienne prowadzenie sklepu to nie jest teoria. Zwiększanie liczby odwiedzających to budżety i czas. Każde działanie marketingowe ma swoją inercję i czasem trudno doczekać się na widoczne wyniki, które „dawno powinny być”. Najlepsza możliwa obsługa może okazać się niewystarczająca dla naszych klientów. Albo co gorsza, mimo całego wysiłku, może być czymś co działa na kupującego odstraszająco.

W praktyce jedną z lepszych strategii jest prowadzenie wielotorowych działań, w równym stopniu skierowanych na ofertę, sposób jej promocji i możliwości zakupu.

Twój sklep generuje zbyt niskie przychody?

Zamów przeprowadzenie audytu UX

 

Jak podnieść sprzedaż w sklepie internetowym – kluczowe czynniki sukcesu.

Dobry produkt

Produkt dobrej jakości i w akceptowalnej dla klienta cenie. Dobrze przedstawiony i opisany, adekwatnie do rzeczywistych cech. Dostarczony na czas, w idealnym stanie.

Optymalizacja strony

Stosowanie fraz kluczowych, strukturalna budowa tekstu (z wykorzystaniem nagłówków), tworzenie artykułów i wpisów zawierających unikalne i wartościowe treści, czyli działania z obszaru content marketing.

Konsekwentna realizacja strategii pozyskiwania ruchu

Pozycjonowanie strony (zarówno SEO dla e-commerce, jak i reklamy płatne, czyli SEM), aktywność w mediach społecznościowych, współpraca z influencerami, link building.

Wygląd strony

Design adekwatny do oczekiwań grupy docelowej, zgodny z aktualnymi trendami. A przede wszystkim projekt możliwie lekki, ułatwiający korzystanie z serwisu, nie odciągający formą od funkcjonalności.

Funkcjonalność strony

Intuicyjny proces wyszukiwania, porównywania i wyboru produktu. Optymalizacja procesu pod kątem liczby realizowanych kroków. Elementy ułatwiające rozwiewanie wątpliwości klientów: informacje o nas, opinie klientów, czytelne i zrozumiałe regulaminy.

Wybór konkretnych działań, ich natężenie i harmonogram prowadzenia zależy od możliwości e-sklepu. Możliwości określonych wolnym budżetem, czasem pracy ludzi, dostępnością specjalistów. Jednak niezależnie od skali, zrównoważone działania w wymienionych wyżej obszarach budują potencjał pozwalający utrzymać i zwiększać sprzedaż e-sklepu.

Podsumowanie

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? Zachowywać równowagę między działaniami marketingowymi i poprawianiem użyteczności serwisu. Cudowne środki „na dobrą sprzedaż” w e-commerce nie istnieją.
Nie sprawdzają się strategie działania skierowane jedynie na sklep ani wyłącznie na resztę świata.
Receptą na sukces jest zapewnienie jak najlepszej obsługi jak największej liczbie klientów. Czyli jednoczesne myślenie w kategoriach UX i SEO/SEM.

Artur Kruk
Audyt UX Manager

Od ponad dwudziestu pięciu lat aktywnie zaangażowany w tworzenie i sprzedaż profesjonalnych rozwiązań IT. Doświadczony analityk biznesowy oraz koordynator i menedżer projektów. Prywatnie miłośnik klasycznej literatury science-fiction i gier logicznych.

Komentarze

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments