• Home
  • UX Blog
  • Badania UX – czym są i dlaczego warto je przeprowadzać?

Badania UX – czym są i dlaczego warto je przeprowadzać?

1 lutego 2022
Hanna Trzeciak
UX Designer

Badania UX są nieodłączną częścią procesu projektowania zorientowanego na użytkownika. Co to jest badanie UX? W jakim celu je przeprowadzać? Jakie są ich rodzaje i jakie korzyści niosą za sobą? Tego dowiesz się w naszym artykule.

Badania UX – czym są?

Badanie UX stanowi podstawę projektowania użytecznych rozwiązań i wyjątkowych doświadczeń użytkowników. Koncentruje się na zrozumieniu zachowań, potrzeb i motywacji odbiorców za pomocą technik obserwacji, testów zadaniowych i innych metod.

W przeciwieństwie do badań marketingowych, które przeprowadzane są na dużych próbach i dają ogólny pogląd na daną kwestię, badania user experience z założenia skupiają się bardziej szczegółowo na konkretnym problemie. Koncentrują się przede wszystkim na poznaniu, często nieuświadomionych, potrzeb i motywacji użytkowników oraz przeprowadzane są na zdecydowanie mniejszej liczbie badanych.

Jaki jest cel badań UX?

Projektanci UX opierają swoje rozwiązania nie tylko o intuicję i doświadczenie, ale przede wszystkim o rzetelną i udokumentowaną wiedzę o użytkowniku. Badania UX właśnie mają im tę wiedzę dostarczyć. Dzięki niej zespół projektowy może stworzyć usługę zgodną z potrzebami użytkowników. Efektem takiego podejścia jest tworzenie projektów odpowiadających realnym oczekiwaniom, co przekłada się na mniejszą liczbę poprawek w kolejnych etapach życia produktu.

Badania UX, czym są i dlaczego warto je przeprowadzić
Infografika: Badania UX, czym są i dlaczego warto je przeprowadzić.
pobierz pdf

Badania UX – rodzaje

Badania user experience można podzielić na wiele różnych kategorii z uwagi na sposób przeprowadzenia oraz wykorzystywane metody. Podzielić je można także na badania zdalne lub stacjonarne, na ilościowe i badania jakościowe UX.  Nadrzędny podział określa cel, jaki chcemy dzięki nim osiągnąć.

Badania potrzeb

Badania potrzeb przeprowadza się zazwyczaj w początkowej fazie projektu, kiedy nie do końca rozumiemy dany problem lub obszar projektowy i chcemy pogłębić jednocześnie wiedzę na temat grupy docelowej. Sposobów na przeprowadzenie badań potrzeb jest wiele, żeby wymienić choćby badania kwestionariuszowe, fokusy, badania etnograficzne, czy sortowanie kart.

Często wykorzystywane są do tego celu indywidualne wywiady pogłębione (IDI, Individual in Depth Interview), czyli rozmowy przeprowadzane według przygotowanego planu i scenariusza, zmierzające do znalezienia odpowiedzi na postawiony problem badawczy.

Testy użyteczności

Testy użyteczności zaliczają się do jakościowych metod badawczych, które pozwalają nam ocenić jak intuicyjny dla grupy docelowej jest dany produkt. W przeciwieństwie do badań ilościowych, odpowiadających na pytanie „Jak często”, odpowiadają na pytanie „Dlaczego?”.

Badani, wykonując zadania na podstawie scenariusza pokazują swój sposób działania oraz dzielą się spostrzeżeniami oraz przemyśleniami. Taki sposób pracy umożliwia badaczowi uzyskanie niezwykle cennych informacji do rozwoju bądź modyfikacji projektu.

Zazwyczaj korzystamy z nich, gdy chcemy popracować nad użytecznością strony i poszukujemy dalszych możliwości rozwoju. Więcej o testach użyteczności można dowiedzieć się z naszego artykułu “Testy UX”.

Optymalizacyjne badania UX

Czy zauważyliście, że produkty, z których korzystamy codziennie czasem zmieniają się nieznacznie lub dodawane są do nich jakieś funkcje? Otóż na badania użyteczności znajdzie się miejsce nawet gdy produkt jest już zasadniczo skończony i jego wersja działa na rynku. Ludzie i ich potrzeby mogą się w miarę czasu zmienić, dlatego niezbędne jest trzymanie ręki na pulsie i sprawdzanie, czy wszystko odpowiada naszym użytkownikom.

Możemy to zrobić na przykład za pomocą badań A/B, które pozwolą nam zadecydować o małych zmianach w interfejsie. Inne, stosunkowo często spotykane metody to analiza statystyk poruszania się pod stronie oraz śledzenie ruchów myszki użytkownika.

Kiedy przeprowadzić badania ux?

Badania i testy użyteczności można przeprowadzić na każdym etapie projektu UX. Zazwyczaj stosuje się je na początku oraz na końcu procesu, jednak należy pamiętać, że uproszczone testy użyteczności można przeprowadzać nawet na papierowych prototypach czy rysunkach.

Dlaczego warto przeprowadzać badania UX?

Badania UX pozwalają na zoptymalizowanie przebiegu projektu i zaoszczędzenie czasu w fazie rozwoju oraz optymalizacji produktu.

Pozwalają także na lepsze zrozumienie odbiorców a dzięki temu na dostarczenie lepszego rozwiązania.

Chcesz poprawić działanie swojej witryny www?

Zamów badania użyteczności lub audyt UX

Wypełnij formularz, skontatujemy się z Tobą

Badania user experience – korzyści

Badania UX niosą za sobą wiele korzyści. Poniżej wypisaliśmy kilka tych najważniejszych.

Lepsze zrozumienie grupy docelowej

Dobry projektant UX wie, że nie projektuje dla siebie, tylko dla użytkownika. Poznanie grupy docelowej rozwiązania jest podstawą projektowania user experience. Badania UX z użytkownikami dostarczają nam informacje o potrzebach, motywacjach użytkownika oraz tym, jak korzysta z produktu i jakie napotyka problemy. Dzięki temu mamy spójny obraz użytkownika, dla którego projektujemy.

Personalizacja UX serwisu bazująca na wynikach badań zapewnia więc wysoką spójność interfejsu z preferencjami odbiorców.

Opieramy się na danych a nie domysłach

Projektant podchodząc do nowego projektu może łatwo dać się ponieść domysłom związanym z grupą docelową. Może się jednak potem okazać, że użytkownik wcale nie jest tym, kim się wydawał i projekt trzeba odpowiednio poprawić.

Przeprowadzenie badań może zniwelować to ryzyko i zaoszczędzić czas wszystkim zaangażowanym w projekt.

Uspójniona i jasna wersja tego, kim jest docelowy użytkownik pomoże zbudować empatię w zespole projektowym oraz doprowadzi do szybszego rozwiązywania różnic zdań.

Wiemy, co należy poprawić

Dzięki testom użyteczności wiemy, co przychodzi użytkownikom z łatwością a co sprawia im trudność. Możemy wtedy sprawnie wprowadzić poprawki i przygotować produkt do następnej rundy testów. Według NN Group do wykrycia około 80% błędów na stronie potrzebnych jest tylko 5 użytkowników.

Podsumowanie

Obecnie obszar badań UX powiększa się, jednak firmy niestety nadal często pomijają ten etap. Głównie z uwagi na brak czasu, środków lub po prostu z powodu niewiedzy.

Tymczasem umiejętne wykorzystanie informacji uzyskanych z przeprowadzonych badań przekłada się na jakość projektowanego lub modyfikowanego produktu albo strony internetowej. Jakość uzyskiwaną w efektywny sposób i przekładającą się na wymierne zyski.

Hanna Trzeciak
UX Designer

Projektantka UX/UI. Skończyła studia licencjackie w SGH w Warszawie oraz podyplomowe z User Experience Design na Uniwersytecie SWPS. Do 2022 roku należała do zespołu projektantów UX oraz audytu użyteczności w ARTNOVA. Jej hobby to wypieki i joga.

Komentarze

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments