Blog ARTNOVA
Dziękujemy za subskrypcję.
Na podany adres email zostało wysłane potwierdzenie zapisu.
OK
Layout strony internetowej – co to jest?
Blog ARTNOVA
  • Home
  • UX Blog
  • Layout strony internetowej – co to jest?

Layout strony internetowej – co to jest?

User eXperience (UX)
Artur Kruk
Audyt UX Manager

Layout strony internetowej to powszechnie używane pojęcie. Ale czy posługując się nim zdajemy sobie sprawę skąd się wywodzi, czym w rzeczywistości jest i jaki ma wpływ na biznes. Mam nadzieję, że artykuł rozwiej wszelkie wątpliwości.

 

Co to jest layout strony www?

Layout strony WWW to sposób, w jaki elementy witryny są rozmieszczone i prezentowane odbiorcom. Obejmuje sposób ułożenia i styl elementów strony. Składa się na niego forma i zawartość menu, nagłówków, tekstów, elementów graficznych i multimediów, buttonów, formularzy, stopki itp.

 

Layout w Internecie to potomek layoutu materiałów poligraficznych. Być może masz ulubioną tradycyjną gazetę albo czasopismo. Albo przynajmniej kojarzysz wygląd kilku takich wydawnictw. Wiesz więc, że bez względu na treść umieszczoną w danym numerze gazety czy tygodnika, rozpoznajesz, że widzisz Politykę, Gazetę Wyborczą, Newsweek albo Fakt. Rozpoznajesz, bo periodyki wykorzystują layout graficzny.

Jaki powinien być layout witryny internetowej

Odpowiednio zaprojektowany layout powinien być czytelny, estetyczny, intuicyjny i przyjazny dla użytkowników. Powinien umożliwiać łatwe nawigowanie i odnajdywanie potrzebnych informacji.

 

Dobry layout powinien również uwzględniać kwestie techniczne. Chodzi przede wszystkim o dostępność przy użyciu różnych urządzeń, szybkość wczytywania oraz optymalizację pod kątem SEO.

 

No i oczywiście powinien być na tyle charakterystyczny, żeby był łatwo kojarzony z marką, z firmą do której strona www należy.

Jak stworzyć layout strony internetowej?

Niekiedy – szczególnie w przypadku małych, amatorskich stron – layout powstaje jako element uboczny budowy strony. Deweloper ma pomysł, wybiera szablon, albo zaczyna tworzyć stronę od zera. Powstaje witryna, która siłą rzeczy ma jakiś wygląd, więc zgodnie z definicją ma layout.

 

Zdecydowanie odradzam takie podejście przy kreowaniu rozbudowanych, profesjonalnych witryn. W ich przypadku warto poświęcić uwagę i czas na wykonanie kroków, które sprawią, że layout będzie naprawdę dobry.

Określenie celu strony

Ważnym etapem prac projektowych jest zdefiniowanie i opisanie celu, jaki ma realizować witryna. Czy chodzi o wizerunek, czy na stronie będzie prowadzona sprzedaż? A może zależy nam na udostępnianiu treści i przyjmowaniu informacji zwrotnej od użytkowników? Każda z odpowiedzi dostarczy cennych wskazówek i ukierunkuje prace projektantów.

Przeprowadzenie badań

W idealnym świecie tworzenie layoutu bazuje na wynikach badań grupy docelowej. Zebrane informacje i wnioski służą do stworzenia modelu użytkownika, czyli persony, która reprezentuje preferencje, zachowania i nawyki rzeczywistych odbiorców rozwiązania.

 

W praktyce często wiedzę o cechach persony zdobywa się pośrednio, np. z analizy podobnych badań lub raportów rynkowych.

Zaplanowanie architektury informacji

Pierwszym krokiem ściśle projektowym jest tworzenie układu treści, które mają znaleźć się na stronie. Wtedy najczęściej powstają makiety pozwalające na wyobrażenie i sprawdzenie działającej witryny, sposobu poruszania się po niej i wyszukiwania treści. Definiowane są nagłówek i stopka strony, struktura podstron, mechanizmy wyszukiwania informacji, zasady i reguły filtrowania oraz sortowania danych, etc. Planowanie architektury informacji to krok decydujący o tym, czy użytkownicy witryny będzie odbierana jako logiczna i intuicyjna.

 

Znaczenie architektury informacji jest jednak znacznie szersze. Ponieważ odnosi się także do struktury danych, ich hierarchii i wzajemnych powiązań, ma duże znaczenie dla możliwości pozycjonowania serwisu. Z tego powodu w tym kroku projektowania layoutu warto uwzględnić wymagania związane z optymalizacją SEO witryny.

Zaprojektowanie UI

Na tym etapie tworzenia layoutu powstaje skórka graficzna. Określona wcześniej surowa struktura strony zostaje wyposażona w konkretne atrybuty. Należą do nich typografia (czyli krój i wielkość czcionek), kolorystyka, dodatkowe elementy graficzne (ozdobniki, elementy rozdzielające, cienie, tła, logotypy). W trakcie projektowania interfejsu użytkownika graficy określają sposób rozmieszczenia elementów względem siebie oraz wykorzystania dostępnej przestrzeni.

Kodowanie layoutu

Stworzony layout jest przenoszony do świata wirtualnego. Na podstawie przygotowanych projektów graficznych programiści budują kod witryny. Także w tym kroku wykonywane są również czynności optymalizacyjne, polegające na osiągnięciu kompromisu między jakością stosowanych materiałów graficznych oraz szybkością wczytywania strony.

Testy layoutu

I znowu, w świecie idealnym, po oprogramowaniu layoutu jest czas na kontakt z docelowym odbiorcą. Tym razem po to, aby sprawdzić, czy realizując projekt udało się zaspokoić potrzeby i trafić w gusta klientów.

 

W praktyce, jeżeli nie przeprowadzimy takich testów i tak, wcześniej czy później, otrzymamy informację zwrotną w postaci oceny użyteczności (user experience) witryny przez klientów. Tyle, że identyfikacja problemów na podstawie feedbacku z funkcjonującej strony i późniejsza korekta będzie zdecydowanie trudniejsza i droższa.

 

infografika: Layout strony internetowej. Co to jest, co zawiera, jak go stworzyć.
Infografika: Layout strony internetowej. Co to jest, co zawiera, jak go stworzyć.

 

 

Cechy dobrego layoutu strony www

Podsumujmy teraz jakie elementy i aspekty projektu layoutu mają wpływ na ocenę przez użytkowników.

Przejrzysty i intuicyjny układ strony

Na ogólny układ strony składają się: nagłówek strony, treść oraz stopka.

Projekt nagłówka strony ma kluczowe znaczenie dla pierwszego wrażenia z kontaktu ze stroną i ogromny wpływ na jakość nawigacji w witrynie.

 

Treść strony, czyli tak zwane body jest główną przestrzenią komunikacji z odbiorcą. Tu przekazywana jest treść, tu bardzo często udostępniane są funkcje strony. Ze względu na przeważającą objętość sekcja treściowa najbardziej wpływa na ogólne wrażenia wizualne i w ten sposób pośrednio oddziałuje na emocje klienta e-sklepu, albo czytelnika portalu.

 

Podobnie ważny jest projekt stopki witryny. Umieszczenie w stopce informacji, które poszukiwane są w specyficznych okolicznościach, np. informacji o zwrotach i reklamacjach w przypadku sklepu internetowego, wpływa na ocenę użyteczności i odbiór strony.

Kolorystyka ma znaczenie

Dobór stosowanej palety i użycie poszczególnych kolorów to być może najważniejsze cechy lauyoutu. Kolorystyka nadaje charakter witrynie. Barwy uruchamiają emocje. Kolory pozwalają też skłaniać odbiorców (lub jeśli wolisz: podpowiadać odbiorcom) konkretne działania. Pisaliśmy o tym więcej w artykule Psychologia kolorów a User Interface – wpływ koloru na decyzje zakupowe.

Odpowiednia czcionka i podział tekstu

Oprócz kolorystyki kolosalne znaczenie ma typografia. Dobór kroju pisma dopasowanego do preferencji grupy docelowej i przeznaczenia strony może zdecydować o porażce lub powodzeniu projektu layoutu. Omówienie znaczenia odpowiedniej personalizacji znajdziesz między innymi w tekście Personalizacja UX – ile lat ma Twój użytkownik i co z tego wynika.

Ergonomiczne elementy aktywne

Ważnymi elementami layoutu, które wpływają na odbiór i ocenę projektu są części pozwalające na interakcje. Przyciski, w tym wykorzystywane w wezwaniach do działania (CTA), pola do wprowadzania danych (inputy), formularze rejestracji i logowania, formularze kontaktowe itp. decydują o jakości współpracy człowieka z witryną.

Layout responsywny

Na koniec wymienię aspekt, którego znaczenie rośnie nieustannie. Chodzi o dostępność i wygodę użytkowania witryny z różnych urządzeń, począwszy od komputerów po smartfony. Responsywna strona internetowa jest obecnie koniecznością, co wiąże się z bezwarunkowym wymogiem tworzenia layoutu dopasowanego także do urządzeń mobilnych.

 

Twoja firma potrzebuje profesjonalnej strony www?

Zamów kompleksowy projekt UX/UI

 

 

Korzyści z dobrze zaprojektowanego układu graficznego strony

Na zakończenie przedstawię kilka pozytywnych efektów z posiadania dobrego layoutu strony internetowej. Uszereguję je trochę nietypowo, w kolejności zgodnej z poznawaniem strony i layoutu przez odbiorców.

Większa skuteczność działań SEO

Dobrze zaprojektowany layout może pomóc w poprawie pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Efekt ten jest osiągany w trakcie kodowania, przez zastosowanie odpowiednich meta tagów oraz nagłówków tekstowych połączone z właściwie zaprojektowaną hierarchią treści. Znaczący wpływ mają także opisane wyżej czynności optymalizacyjne.

Zwiększenie rozpoznawalności marki

Profesjonalnie zaprojektowany layout pomaga zwiększać rozpoznawalność marki. Zastosowanie kolorów, czcionek, logotypów i innych elementów, pomaga odzwierciedlić styl firmy i wyznawane przez markę wartości. Wykorzystanie motywów layoutu w materiałach drukowanych dodatkowo wzmacnia siłę marki.

Poprawa doświadczeń użytkowników

Czytelny, przejrzysty i intuicyjny layout zdecydowanie poprawia doświadczenie użytkowników na stronie internetowej. To z kolei wydłuża czas jaki odbiorca jest skłonny spędzić na stronie, co przekłada się na szansę na realizację celów, dla których strona została zaprojektowana.

Wzrost zaufania do firmy

Profesjonalny i spójny layout wspiera budowę zaufania użytkowników do marki. Powoduje większą skłonność do dokonywania zakupów oraz lepsze opinie o firmie, także te wyrażane w postaci komentarzy i poleceń produktów.

Podniesienie konwersji

Dobrze zaprojektowany layout strony www zachęca użytkowników do podejmowania określonych działań, takich jak zakup produktu lub zapisanie się na newsletter. Inaczej mówiąc, efektywny layout powoduje zwiększenie konwersji.

Podsumowanie

Layout strony internetowej sam w sobie jest wizytówką firmy. Przejrzysty i czytelny projekt, dostosowany do grupy docelowej jest w stanie zrobić dobre pierwsze wrażenie jeszcze zanim użytkownik cokolwiek zdąży przeczytać.

 

Inwestycja w dobry layout bez wątpienia zwraca się w codziennym działaniu firmy. Począwszy od wpływu przemyślanego projektu na skuteczność pozycjonowania, po wpływ na zwiększenie współczynnika konwersji. Nie warto przesadnie oszczędzać na projekcie layoutu, tym bardziej, że jego gruntowne zmiany wykonuje się rzadko.

Audyt UX Manager
Od ponad dwudziestu pięciu lat aktywnie zaangażowany w tworzenie i sprzedaż profesjonalnych rozwiązań IT. Doświadczony analityk biznesowy oraz koordynator i menedżer projektów. Prywatnie miłośnik klasycznej literatury science-fiction i gier logicznych.
Blog ARTNOVA
Poszerzaj z nami swoją wiedzę na temat UX
Zasubskrybuj nasz newsletter
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments