• Home
  • UX Blog
  • Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?

Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?

8 sierpnia 2023
Artur Kruk
Audyt UX Manager

Z roku na rok przybywa sklepów internetowych zarejestrowanych w Polsce. Serwis statica.com podaje, że w 2022 roku było ich około 58 tysięcy. W dobie dynamicznego rozwoju technologii i wzrastającej popularności zakupów online sklepy e-commerce stają się niezwykle istotną częścią nowoczesnej gospodarki. Przyjrzyjmy się więc, jaki jest koszt założenia sklepu internetowego i co się na niego składa.

Od czego zależą koszty założenia sklepu internetowego?

Tworzenie sklepu internetowego jest działaniem, które warto dobrze przemyśleć. Na całościowe koszty wpływa bowiem wiele składowych.

Pierwszym z elementów jest wybór platformy e-commerce, na której będzie działał sklep. Decyzja jaką podejmiesz wpłynie na wysokość opłat licencyjnych i koszty późniejszej obsługi technicznej sklepu.

Innym czynnikiem, który ma wpływ na koszty założenia sklepu internetowego, jest stopień zaawansowania funkcjonalnego i indywidualizacji sklepu. Im więcej produktów, integracji i personalizacji wybierzesz, tym więcej zapłacisz za usługi projektowe i programistyczne.

Dodatkowo do kosztów stworzenia sklepu internetowego należy doliczyć projekt i wdrożenie strony internetowej, rejestrację domeny i hosting, działania marketingowe oraz obsługę klienta.

Ile kosztuje sklep internetowy na platformach darmowych i płatnych?

Czym jest wspomniana wcześniej platforma e-commerce? Jest to oprogramowanie, które umożliwia zarządzanie produktami, zamówieniami, płatnościami i innymi aspektami sprzedaży online. Koszt założenia strony sklepu internetowego na platformie zależy od modelu cenowego, wykorzystywanej funkcjonalności i stopnia personalizacji sklepu internetowego. Cena zależy od wyboru serwera oraz zakupu dodatkowych modułów i może się wahać od kilkunastu w przypadku open-source do kilkuset tysięcy złotych przy platformie dedykowanej.

Open Source

Platforma open-source udostępniona jest na licencji umożliwiającej swobodne korzystanie, modyfikowanie i rozpowszechnianie oprogramowania. Przykładami takich platform są WooCommerce, PrestaShop czy Magento. Zaletą platform open-source jest pełna kontrola nad sklepem i dowolność dostosowywania do swoich potrzeb. Należy jednak samodzielnie zadbać o instalację, aktualizację, bezpieczeństwo i hosting.

SaaS

Platforma SaaS (Software as a Service) jest oferowana jako usługa abonamentowa przez dostawcę oprogramowania. Przykładami takich platform są Shopify, Shoper czy Sky-Shop. Zaletą rozwiązań SaaS jest to, że nie trzeba martwić się o aspekty techniczne związane z działaniem sklepu, ponieważ zarządzanie i administracja platformą są realizowane przez dostawcę.

Platforma dedykowana

To rodzaj platformy tworzony na zamówienie dla konkretnego klienta przez firmę programistyczną. Po określeniu wymagań (i oczywiście zaprojektowaniu i stworzeniu kodu sklepu) zleceniodawca otrzymuje w pełni dopasowany do branży, strategii i oczekiwań gotowy sklep internetowy. Cena takiej platformy zależy od zakresu projektu.

infografika: koszt stworzenia sklepu internetowego
Infografika: Koszt stworzenia sklepu internetowego.
pobierz pdf

Ile kosztuje założenie sklepu ze względu na wielkość?

Koszt założenia sklepu internetowego różni się także w zależności od jego wielkości. Istnieją trzy podstawowe kategorie sklepów.

Prosty sklep internetowy One Page

Prosty sklep internetowy One Page to idealne rozwiązanie dla małych firm lub osób rozpoczynających przygodę z e-commerce. Jest w pełni funkcjonalny, chociaż charakteryzuje się minimalistycznym designem, niewielką ilością produktów i prostym procesem zakupowym. Koszt założenia strony sklepu internetowego One Page wynosi od kilkuset do kilku tysięcy złotych.

Rozszerzony e-commerce

Sprzedaż większej liczby produktów wymaga często dodatkowych funkcji, takich jak kategorie produktów, koszyk zakupowy, system płatności, program lojalnościowy czy integracje z innymi usługami. Wtedy dobrą opcją jest rozbudowany sklep internetowy. Koszt założenia takiego sklepu może wynosić od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Profesjonalny i rozbudowany sklep internetowy

Dla przedsiębiorstw z dużym asortymentem produktów i zaawansowanymi wymaganiami dobrą opcją jest profesjonalny i rozbudowany sklep internetowy. Koszt założenia tego rodzaju sklepu jest zwykle najwyższy, ze względu na jego złożoność i zaawansowane funkcje, takie jak zaawansowane wyszukiwanie czy personalizacja oraz integracje z systemami ERP czy CRM.

Gotowy szablon a dedykowany projekt graficzny – koszty

Różnica między gotowym szablonem a dedykowanym projektem graficznym sklepu internetowego może mieć wpływ na koszty jego założenia. Gotowy szablon, czyli wcześniej przygotowany wzór, jest dobrym rozwiązaniem dla małego sklepu. Także w przypadku, gdy cena jest decydującym kryterium.

Indywidualnie stworzone projekty graficzne dla sklepów internetowych odzwierciedlą unikalną tożsamość i wizję marki. Tego rodzaju projekt jest bardziej kosztowny, ale spersonalizowany wygląd i interfejs sklepu dostosowany jest do specyficznych wymagań klienta.

Szukasz profesjonalnego wykonawcy e-sklepu?

Zamów projekt oraz wdrożenie

Wypełnij formularz, skontatujemy się z Tobą

Koszt założenia sklepu internetowego a wybór certyfikatu SSL

Certyfikat SSL jest niezbędny do zapewnienia bezpiecznej transmisji danych, co jest szczególnie ważne w przypadku transakcji online i wymiany poufnych informacji między klientem a sklepem. Istnieją różne typy certyfikatów SSL, które różnią się poziomem wiarygodności i wysokością gwarancji udzielanych przez wystawcę. W zależności od tych czynników koszt certyfikatu SSL może sięgać od kilkudziesięciu do kilku tysięcy złotych rocznie.

Założenie sklepu internetowego – koszty dodatkowe

Założenie sklepu internetowego wiąże się z dodatkowymi kosztami, które należy wziąć pod uwagę przy planowaniu budżetu. Zwykle wynoszą one od kilkuset do kilku tysięcy złotych jednorazowo lub w abonamencie. Wśród kosztów dodatkowych można wyróżnić te wskazane poniżej.

Hosting i domena

Hosting to usługa polegająca na udostępnieniu miejsca na serwerze, na którym przechowywane są pliki i baza danych sklepu internetowego. Koszt hostingu zależy od jego parametrów i rodzaju. Z kolei domena, czyli mówiąc prościej adres internetowy, jest niezbędna do identyfikacji i lokalizacji sklepu przez użytkowników i wyszukiwarki.

Wsparcie techniczne

Dostęp do wsparcia technicznego z reguły zapewnia dostawca platformy e-commerce lub zewnętrzna firma. Obejmuje ono pomoc i doradztwo techniczne w przypadku problemów związanych z platformą e-commerce, funkcjonalnością sklepu, integracjami, płatnościami online i innymi aspektami technicznymi.

Zdjęcia produktów

Innym kosztem dodatkowym jest wykonanie zdjęć produktów, które mają być sprzedawane w sklepie. Zdjęcia powinny być wysokiej jakości i prezentować towar w atrakcyjny sposób. Koszt zdjęć zależy więc od liczby produktów, rodzaju fotografii i cennika fotografa.

Zamówienie opisów produktów

Opisy produktów warto zlecić specjalistom. Oryginalne i skuteczne opisy produktów mają przyciągać uwagę klientów, budować zaufanie i zachęcać do dokonania zakupu. Koszt opisów zależy między innymi od długości tekstu czy stawki copywritera.

NASZA REALIZACJA

Projekt sklepu internetowego

Poznaj jeden ze sklepów wykonanych przez ARTNOVA

PORTFOLIO

Dodatkowe funkcje w sklepie internetowym

Dodatkowe funkcje sklepu internetowego, takie jak np. chat online, system lojalnościowy czy integracja z mediami społecznościowymi mogą zwiększyć atrakcyjność i użyteczność gotowego sklepu internetowego. Cena tych usług waha się od kilkuset do kilku tysięcy złotych.

Podsumowanie

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie ile kosztuje założenie sklepu internetowego. Koszty sklepu internetowego to nie tylko cena samego oprogramowania lub platformy e-commerce, ale także koszt utrzymania i rozwoju sklepu w Sieci. Warto więc dokładnie zaplanować swój budżet i wybrać takie rozwiązania, które będą odpowiadać Twoim potrzebom i możliwościom.

Artur Kruk
Audyt UX Manager

Od ponad dwudziestu pięciu lat aktywnie zaangażowany w tworzenie i sprzedaż profesjonalnych rozwiązań IT. Doświadczony analityk biznesowy oraz koordynator i menedżer projektów. Prywatnie miłośnik klasycznej literatury science-fiction i gier logicznych.

Komentarze

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments