Blog ARTNOVA
Dziękujemy za subskrypcję.
Na podany adres email zostało wysłane potwierdzenie zapisu.
OK
Blog ARTNOVA

Jak przygotować podstronę kategorii produktowych w sklepie www?

E-commerce
Ola Kowalewska
Senior UX/UI Graphic Designer

Podstrona kategorii jest jednym z najważniejszych narzędzi w sklepie internetowym. Wpływa nie tylko na funkcjonalność sklepu czy jakość doświadczeń użytkownika, ale też na pozyskiwanie ruchu z wyszukiwarek. Niemniej, żeby strony kategorii produktów mogły spełniać swoje zadania ich budowa i wygląd powinny być dokładnie przemyślane i zaplanowane.

 

Od czego więc zacząć? Jaki wpływ na sprzedaż mają kategorie produktów w sklepie? Co zawiera projekt kategorii? Odpowiedź na te i inne pytania znajdziesz w dzisiejszym artykule.

 

Podstrona kategorii produktów, a wpływ na sprzedaż

Wygląd sklepu internetowego to oczywiście ważna kwestia, ale żeby klient mógł się w nim odnaleźć trzeba zadbać o dostępność zarówno dla kupujących jak i wyszukiwarek. Po wejściu na stronę klient powinien intuicyjnie poruszać się po niej oraz mieć łatwy dostęp do menu, kategorii i wyszukiwarki.

 

Wchodząc do sklepu stacjonarnego klient bardzo szybko otrzymuje informacje co może w nim kupić i gdzie może to znaleźć. Doświadczenie to powinno być odwzorowane w e-sklepie. Dobrze zaprojektowane i opisane kategorie będą użyteczne nie tylko dla klienta czy wyszukiwarek, ale też dla Ciebie, jako właściciela sklepu:

 

    • Uporządkują asortyment, ułatwiając prace administracyjne.
    • Ułatwią poruszanie się po sklepie i zrozumienie oferty.
    • Pozyskają ruch z fraz kluczowych, wprowadzanych przez klientów w wyszukiwarkach.
    • Poprowadzą klienta do koszyka.

Projekt kategorii produktowej – co powinien zawierać?

Jak dokładnie powinna wyglądać Twoja podstrona kategorii będzie zależeć od Twojej marki i tego co sprzedajesz, ale przygotowałam kilka przydatnych wskazówek, które pomogą uporządkować pracę nad projektem.

Projekt graficzny kategorii

Określenie roli jest pierwszym krokiem w tworzeniu dobrych stron kategorii. Zacznij od odpowiedzi na pytanie, jakie działania chcesz, aby odwiedzający podjęli na stronie kategorii.

 

Możesz chcieć, aby odwiedzający zrobili jedną, część lub wszystkie z poniższych rzeczy:

    • przejść do strony produktu,
    • przeglądać dostępne produkty,
    • porównać produkty,
    • dodać produkt do koszyka,
    • zapytać o produkt.

 

Każda z powyższych akcji wymusi podjęcie decyzji projektowej na stronie kategorii. Należy, nie tylko zastanowić się, jakich działań Ty oczekujesz, aby Twoi odwiedzający podjęli na stronie kategorii, ale musisz zastanowić się też, jakich działań oczekują / potrzebują odwiedzający. Na przykład, nie kupują produktu z poziomu strony kategorii. Muszą kliknąć na konkretny produkt, aby przeczytać więcej szczegółów na jego temat, zanim dodadzą go do koszyka. Inni odwiedzający mogą już wiedzieć, czego szukają i posiadanie przycisku „dodaj do koszyka” na stronie kategorii uprości im proces składania zamówienia. Przecięcie ścieżek pomiędzy działaniami, których chcesz, aby odwiedzający podjęli, a działaniami, które oni sami chcą podjąć, dostarczy listę funkcji i możliwych działań, które powinieneś mieć na stronie kategorii.

 

Nie jesteś zadowolony z prezentacji produktów w sklepie?

Zamów profesjonalny projekt graficzny

 

 

Prosta i konkretna nazwa kategorii

Kolejną ważną kwestią jest ciągłe informowanie użytkownika, w którym miejscu się znajduje – spraw, aby był pewny, gdzie trafił. Strony kategorii są często zoptymalizowane pod kątem SEO, a także kierowany jest na nie płatny ruch – oznacza to, że klient może trafić na stronę kategorii bez odbycia podróży ze strony głównej. Dlatego ważne jest, aby dać silne wizualne wskazówki, w którym miejscu strony się znalazł. Może to obejmować inspirujące banery rozciągające się na całą szerokość strony. Powinny one podkreślać wiele elementów, aby pokazać zakres oferty i utrzymać stronę na czasie. Obraz może i powinien być również wzmocniony przez opisowy nagłówek, który szczegółowo określa rodzaj produktów, które będzie można tam znaleźć.

Sposób wyświetlania

Kolumny ze średnio trzema elementami na linię, są najczęściej używanym układem w e-commerce. Oczywiście nie jest to idealne rozwiązanie dla wszystkich i powinno być ustalone na podstawie poszczególnych branży.

 

Na przykład, możesz chcieć mieć tylko jedną kolumnę, dając każdemu produktowi z listy pełną szerokość ekranu. Jest to przydatne, gdy masz produkty, o których z natury ludzie chcą dowiedzieć się więcej np. sprzęt AGD. Działa to również dobrze, jeśli masz małą kategorię z kilkoma prostymi i uzupełniającymi się produktami, które prawdopodobnie będą kupowane razem, ponieważ pozwala ludziom przeglądać je razem i wybierać to, co chcą z danej strony kategorii.

Filtrowanie

Filtry produktów są jednym z najważniejszych elementów UX na stronach kategorii. Pomagają zmniejszyć zakres wyszukiwania, dopasowują produkty do potrzeb klientów i skracają czas dotarcia do koszyka.

W przypadku dużej ilości kategorii i produktów, używaj filtrów specyficznych dla kategorii, które pozwalają kupującym filtrować według specyfikacji produktów z danej kategorii.

 

Na przykład filtr klasy energetycznej może pomóc w uproszczeniu wyszukiwania lodówki, ale nie jest odpowiedni dla innych kategorii, takich jak ubrania, samochody, artykuły spożywcze i zabawki.

 

WAŻNE WSKAZÓWKI:

 

    • Zezwalaj użytkownikom na stosowanie więcej niż jednego filtra jednocześnie.
    • Spróbuj stworzyć unikalne i spersonalizowane filtry, które rozwiążą określone problemy odbiorców.
    • Ułatw dodawanie i usuwanie filtrów.
    • Unikaj błędnych danych wejściowych, dających zerowymi wyniki wyszukiwania.

Sortowanie

Łatwe sortowanie pomaga uściślić wyszukiwanie produktów, co prowadzi do szybszej realizacji transakcji.

Większość odnoszących sukcesy marek e-commerce rozumie tę zasadę, dzięki czemu sortowanie na ich platformach jest bezbolesne. Pomaga także szczególnie tym kupującym, którzy nie są do końca pewni, czego chcą, a sklep posiada dużą liczbę produktów.

 

Sortowanie zmienia kolejność wyboru produktów zgodnie z intencjami kupujących, na przykład umieszczając tanie produkty nad drogimi (sortowanie po cenie: od najtańszych do najdroższych), aby umożliwić kupującym szybkie przeanalizowanie swoich wyborów.

 

WAŻNE WSKAZÓWKI:

 

  • Dodaj atrybut sortowania po cenie, aby pomóc kupującym szybko znaleźć produkty adekwatne do ich budżetu.
  • Zaimplementuj dodatkowe atrybuty sortowania, np.: dostępność, popularność, marka, ocena.
  • Zezwalaj użytkownikom na wybór liczby produktów, które chcą na stronie, aby rozwiązać problem przeciążenia wyborem.

Prezentacja produktów na stronie kategorii

Dobrze dobrane i uporządkowane informacje pozwolą użytkownikom podejmować świadome decyzje dotyczące produktów bez odwiedzania karty produktu. Zwłaszcza w przeglądarkach mobilnych, gdzie liczy się każde kliknięcie, jeśli połączenie internetowe jest słabe, a otwieranie wielu kart w celu porównywania produktów jest bardziej kłopotliwe niż na komputerach, użytkownicy oczekują, że listy produktów będą zawierały wystarczająco dużo różnicujących informacji, aby mogli w pełni zrozumieć, czy dany produkt jest wart kliknięcia.

 

Przydatne informacje wyróżniające dla każdej listy produktów powinny obejmować co najmniej:

 

    • Zwięzłe nazwy zawierające ważne i znaczące cechy produktu.
    • Zdjęcia wystarczająco duże, aby zidentyfikować znany przedmiot i pokazać różnice między przedmiotami.
    • Wskazanie innych dostępnych kolorów, stylów lub opcji.
    • Cenę!

 

Niektóre witryny dostarczają jeszcze więcej informacji, wykraczając poza te podstawowe wymagania. Użytkownicy to doceniają, ponieważ mogą zdobyć dalszą wiedzę o przedmiocie przed podjęciem decyzji o wczytaniu nowej strony.

 

Dodatkowe informacje o produkcie, które mogą być pomocne dla użytkowników, obejmują:

 

    • Oceny klientów.
    • Ikony lub podobne oznaczenia oznaczające przedmioty jako popularne, nowe, w sprzedaży itd.
    • Informacje o dostępności (w magazynie lub dostępne w pobliskim sklepie fizycznym; dostępne rozmiary, warianty jeśli dotyczy).
    • Link do narzędzia szybkiego podglądu, aby wyświetlić krótki opis produktu i inne szczegóły bez ładowania nowej strony.
    • Alternatywne zdjęcia produktów dostępne po najechaniu kursorem lub kliknięciu karuzeli.

 

infografika: Jak przygotować podstronę kategorii produktów w sklepie internetowym.

 

Optymalizacja podstrony kategorii

Wdrażanie najlepszych praktyk SEO podczas optymalizacji stron kategorii to prosty sposób na zwiększenie konwersji.

 

Tworzenie bezproblemowego doświadczenia użytkownika składa się z kilku elementów:

 

  • Szybkość ładowania: Szybkość jest bardzo ważnym czynnikiem rankingowym według Google. Dlatego ważne jest, aby zoptymalizować prędkość ładowania strony kategorii.

 

  • Hierarchia witryny: Postępuj zgodnie z zasadą 3 kliknięć. Oznacza to, że użytkownicy powinni być w stanie znaleźć każdą informację na Twojej stronie za pomocą nie więcej niż trzech kliknięć. Jednym ze sposobów na zoptymalizowanie swojej strony pod kątem zasady 3 kliknięć jest zbudowanie efektywnej hierarchii kategorii produktów e-commerce. Zacznij od zestawu szerokich, głównych kategorii produktów. Dodaj jeden lub dwa poziomy podkategorii poniżej. Im niższa kategoria, tym bardziej jest ona specyficzna.

 

  • Opis kategorii: Napisz szczegółowe i zoptymalizowane opisy kategorii, używając powiązanych słów kluczowych. Każde znane narzędzie SEO może Ci w tym pomóc, ale możesz też osiągnąć świetne (i darmowe!) rezultaty dzięki funkcji autouzupełniania w Google.

 

  • Linkowanie wewnętrzne i breadcrumbs: Linkuj do podkategorii z opisu kategorii oraz informuj użytkownika, w którym miejscu się znajduje. Implementując breadcrumbs na górze strony połączysz wszystkie strony ułatwi to kupującym poruszanie się po kategoriach i odkrywanie Twoich produktów.

 

  • Optymalizacja słów kluczowych: Wybierz odpowiednie słowa kluczowe dla danej kategorii. Ponadto, biorąc pod uwagę konkurencyjność niektórych słów kluczowych, spróbuj znaleźć alternatywne słowa kluczowe, które zmaksymalizują szansę bycia znalezionym przez wyszukiwarki.

 

Dowiedz się więcej o optymalizacji e-commerce z artykułu Optymalizacja e-commerce pod SEO, szczegółowo opisującego jaka powinna być strategia SEO, aby sklep sprzedawał.

Podsumowanie

Projekt i optymalizacja strony kategorii wymaga wiele poświęcenia i czasu.

Stosowanie ogólnych reguł prowadzi do stworzenia sklepu o współczynnikach konwersji wyższych niż średnia. Ale dopiero optymalizacja i testy A/B stron kategorii prowadzą do wyników ponadprzeciętnych.

 

Należy pamiętać, że branże i produkty wymagają często zastosowania indywidualnego podejścia. Dlatego nie warto ślepo kopiować istniejących rozwiązań. Trzeba je dostosować do swojej marki i potrzeb użytkowników.

Ola Kowalewska
Senior UX/UI Graphic Designer
Blog ARTNOVA
Poszerzaj z nami swoją wiedzę na temat UX
Zasubskrybuj nasz newsletter
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments