Blog ARTNOVA
Dziękujemy za subskrypcję.
Na podany adres email zostało wysłane potwierdzenie zapisu.
OK
Jak stworzyć dobry brief strony internetowej?
Blog ARTNOVA
  • Home
  • UX Blog
  • Jak stworzyć dobry brief strony internetowej?

Jak stworzyć dobry brief strony internetowej?

Web design
Nina Dobaczewska
UX Designer

Praca nad stroną www, jak nad każdym projektem, wymaga planu oraz odpowiedniej organizacji. Zespół projektowo-deweloperski stworzy dobrą stronę, odpowiadającą na potrzeby klienta, jeśli wcześniej zostaną omówione pewne kwestie. Kluczowy tutaj okazuje się brief strony internetowej, bez którego praca nad witryną to działanie nieco po omacku.

 

Co to jest brief strony internetowej?

Brief strony internetowej to dokument, który pozwala na określenie zakresu prac nad witryną internetową. Jest to wprawdzie dokument wstępny, określający ogólny kierunek, ale bez niego zaczęcie działań może być trudne. Brief pozwala na wycenę prac nad stroną oraz usprawnia późniejsze czynności.

Po co tworzy się brief dla strony internetowej?

Brief tworzy się z kilku powodów. Pierwszy z nich, to zdefiniowanie przedmiotu projektu. Zamawiający określa, co chce otrzymać jako efekt prac wykonawcy. Czy oczekuje strony informacyjnej, sklepu, portalu, może witryny pozwalającej użytkownikom na realizację konkretnych działań?

 

Kolejnym ważnym powodem pisania briefu jest przekazanie informacji, które powiedzą jak wykonawca powinien zaprojektować i wykonać stronę. Do kogo jest adresowana witryna, czy zamawiający ma wytyczne odnośnie kolorystyki, czcionek, elementów graficznych, jak wyglądają i co umożliwiają witryny konkurentów?

 

Brief tworzy się także dlatego, że zebrane w nim dane pozwalają wykonawcy na oszacowanie pracochłonności projektu i terminu realizacji gotowej strony. W efekcie zamawiający może podjąć decyzje dotyczące zakresu zlecenia i ma świadomość kiedy powinny zostać zakończone prace.

Co musi zawierać idealny brief strony www?

Każdy kto zajmuje się projektowaniem czy wykonywaniem stron internetowych marzy o sytuacji, w której otrzymuje od klienta wyczerpujący brief, na podstawie którego nie tylko może wycenić prace, ale dokładnie wie, co robić. Ta sytuacja jednak nie jest częsta, ponieważ klienci w wielu przypadkach sami nie do końca mają świadomość możliwości, trendów czy dobrych praktyk. Przyjrzyjmy się zatem, co powinien zawierać dobry brief dla strony internetowej.

Podstawowe informacje o firmie

W tej części klient powinien napisać kilka słów o swojej firmie. Czym się zajmuje, jak długo istnieje i jaka jest specyfika branży, w której działa. Poza tym dobrze poznać charakter firmy. Inaczej będzie wyglądać strona dla firmy założonej przez dwie młode osoby, a inaczej firma rodzinna z długą tradycją.

Cel strony

Określając cel strony, klient jak i wykonawca mogą podjąć wiele istotnych decyzji. Decyzje te wiążą się z kilkoma obszarami. Po pierwsze w zależności od tego, jaki jest cel strony, wykonawcy zaproponują odpowiedni kierunek estetyczny. Po drugie cel strony definiuje to, jakie funkcjonalności powinny znaleźć się na stronie, na przykład prosta strona typu wizytówka nie będzie zawierała skomplikowanych modułów.

Rodzaj strony

Od celu strony zależy, jaki rodzaj będzie miała Twoja nowa witryna. Możliwości jest bardzo dużo. Przykładowo jeśli Twoim celem jest solidne wypozycjonowanie strony a Twoja firma świadczy specjalistyczne usługi, możesz w ramach swojej strony prowadzić bloga, na którym pojawią się treści wspierające pozycjonowanie witryny. Więcej o rodzajach stron internetowych pisaliśmy już na naszym blogu.

Odbiorcy strony

Zaczynając prace nad stroną internetową zarówno klient jak i wykonawcy muszą mieć świadomość, kto będzie odbiorcą strony i treści, które się na niej znajdą. Inaczej będzie wyglądać strona związana z usługami medycznymi a inaczej witryna modnej restauracji w dużym mieście.

Konkurencja marki

Wbrew pozorom konkurencja to bardzo istotna część briefu. Klient i wykonawcy powinni doskonale znać branżę, dla której będzie powstawać nowa strona. Konkurencja wyznacza pewne trendy, w dużej mierze w kwestiach wizualnych, ale również pokazuje dobre i złe praktyki związane z funkcjonalnościami. Poza tym pamiętajmy, że klienci są przyzwyczajeni już do pewnych konwencji. Nie warto wymyślać koła na nowo, tylko pozwolić klientowi poruszać się w znanym już skądinąd środowisku.

Brand book firmy/ Aspekty wizualne

Jeśli firma posiada uporządkowaną identyfikacje wizualną, powinna ona stanowić załącznik do briefu. Jednak w wielu przypadkach firmy nie posiadają brandbooka, dlatego warto, aby klient pokazał wykonawcy, co mu się podoba i w jakiej estetyce powinna powstać nowa strona.

Terminy i budżet projektu

Termin wykonania strony internetowej zależy oczywiście od zakresu prac, które wykonawcy powinni wykonać. Klient jednak powinien określić, na kiedy potrzebuje strony, ponieważ od tego również będzie zależała wycena.

 

Budżet projektu jest skomplikowaną kwestią i próba odpowiedzi będzie równie skomplikowana co rozważania co było pierwsze: jajko czy kura. Z jednej strony klient może z góry określić, że ma założony X budżet na stronę, jednak może być on nieadekwatny (w obie strony) w stosunku do zakresu prac. Z drugiej, często zleceniodawcy oczekują, że to wykonawca powie, ile dana usługa kosztuje.

 

infografika: brief strony internetowej
Infografika: Brief strony internetowej.

 

 

Administracja i zarządzanie stroną

Każda strona internetowa wymaga pewnej opieki. Strony, które muszą być zasilane treściami potrzebują osoby/osób, które będą to zadanie wykonywać i dobrze określić w briefie, czy tym tematem powinien zająć się wykonawca, czy wyznaczona z firmy klienta osoba.

 

Drugą kwestią są sprawy techniczne, administracyjne. Większość stron wymaga co jakiś czas aktualizacji, odnawiania domeny, hostingu czy certyfikatu SSL. Brief powinien określać, po czyjej stronie będą leżały te obowiązki.

 

Jeśli zastanawiasz się, ile może Cię kosztować utrzymanie własnej strony internetowej, zachęcam do zapoznania się z naszym artykułem „Koszt utrzymania strony”.

Dodatkowe kwestie techniczne

Jeśli pojawiają się jakiekolwiek kwestie techniczne, które mogą mieć wpływ na określenie zakresu prac i wycenę, powinny się one znaleźć w briefie. Na przykład, jeśli jako firma wykonawcza realizujemy stronę dla podmiotu publicznego powinniśmy pamiętać o obowiązku zapewnienia dostępności (o czym możecie przeczytać we wpisie „Dostosowanie strony dla niepełnosprawnych”), co znacząco wpłynie na czas i budżet projektu.

Kto tworzy brief do strony internetowej?

Szablon briefu z reguły tworzy firma wykonawcza. Dzięki temu wydatnie skraca się czas zebrania i dostarczenia kompletu danych niezbędnych do realizacji zlecenia. Po prostu wykonawca najlepiej wie, jakich informacji potrzebuje aby zrozumieć co zrobić.

 

Wypełnienie briefu powinno należeć do klienta, przynajmniej wstępne. Praktyka jednak pokazuje, że klientów często trzeba wesprzeć w wypełnianiu briefu, na przykład poprzez pytania wspierające.

 

Warto zaznaczyć, że posługiwanie się szablonem nie jest koniecznością. Często zdarza się sytuacja, w której  klient dostarcza opis albo szkice strony oraz inne dane. Brief w takiej sytuacji, nawet jeśli wymaga uzupełnień, spełnia dobrze swoje zadanie.

 

Twoja strona WWW nie wygląda nowocześnie?

Zamów projekt i wdrożenie nowej witryny

 

 

W jakiej formie najlepiej przygotować brief?

Klasyczny brief przygotowuje się w formie tekstowej. Czy będą to punkty czy tabela, nie ma większego znaczenia. W briefie mogą znaleźć się linki lub ewentualnie materiały graficzne, stanowiące załącznik do tekstu.

Podsumowanie

Można próbować wyceniać i określać zakres pracy przy przygotowywaniu strony internetowej bez briefu. Warto jednak, aby wspólnie z klientem wykonać tę pracę. Moment wypełniania briefu często powoduje, że musimy przemyśleć pewne rzeczy i sami sobie odpowiedzieć na pytania dotyczące strony internetowej firmy.

Podobne wpisy

08.02.2022 8 lutego 2022
User eXperience (UX)

Architektura informacji UX – co to takiego?

15.02.2022 15 lutego 2022
User eXperience (UX)

Projektowanie UX/UI – różnice pomiędzy UX Design i UI Design

UX Designer
Projektantka user experience z wykształceniem socjologicznym i szerokim doświadczeniem marketingowym. Pracowała jako project manager w IT i projektach kulturalnych. Zainteresowana dostępnością cyfrową i projektowaniem społecznie zaangażowanym.
Blog ARTNOVA
Poszerzaj z nami swoją wiedzę na temat UX
Zasubskrybuj nasz newsletter
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments