• Home
  • UX Blog
  • Optymalizacja sklepu internetowego pod SEO – co zrobić, aby sklep sprzedawał?

Optymalizacja sklepu internetowego pod SEO – co zrobić, aby sklep sprzedawał?

12 października 2021
Maciej Cherubin
Współwłaściciel Octamedia

Jaka powinna być strategia SEO, aby mój sklep sprzedawał? To bardzo dobre pytanie, niestety zadawane zbyt rzadko.

W branży e-commerce nic nie dzieje się samo. Choć sprzedaż towarów i usług przez Internet cały czas rośnie, a właściciele sklepów umieją coraz trafniej i precyzyjniej rozpoznawać (a nawet stwarzać…) potrzeby swoich potencjalnych klientów, osiągnięcie wysokich wyników sprzedaży zawsze wiąże się koniecznością ustawicznej optymalizacji strony – “pod wyszukiwarki” i “pod klientów”. Umiejętnie zaplanowana strategia SEO zaowocuje wartościowym ruchem z Google oraz napływem znacznej liczby klientów, którzy zostaną z nami na dłużej. Precyzyjne rozpoznanie potrzeb grupy docelowej, stworzenie – adekwatnej do jej potrzeb – struktury sklepu oraz zapełnienie jej wartościowymi treściami to warunki konieczne do tego, żeby sklep sprzedawał, a nie tylko figurował w sieci.

Jak osiągnąć wysoką widoczność naszego sklepu? Jakich błędów nie popełniać w procesie optymalizacji strony? Czy warto podpiąć do sklepu poradnik? Czy tzw. długi ogon sprawdza się w procesie sprzedaży online? Odpowiedź na te oraz inne nurtujące Cię pytania znajdziesz w poniższym tekście.

Strategia SEO w e-commerce

Najważniejszy jest plan. Aby osiągnąć maksymalną widoczność sklepu internetowego w Google, wszelkie działania optymalizacyjne muszą być starannie zaplanowane. Dzięki takiemu podejściu nasze zadanie będzie znacznie prostsze. Co prawda, wymaga to poświęcenia znacznej ilości czasu, jednak to inwestycja, która zaowocuje wartościowym ruchem z darmowych wyników wyszukiwania.

Na strategię składają się dwa główne elementy, które należy zaplanować:

  • słowa kluczowe,
  • struktura sklepu.

Właściwe słowa kluczowe w e-commerce

Zakupy w sieci zaczynają się zawsze od wpisania przez potencjalnego klienta w wyszukiwarkę słowa kluczowego. Współcześni konsumenci są coraz bardziej świadomi swoich potrzeb i używają fraz, które jasno je opisują. To sprawia, że sklepy internetowe powinny dążyć do pojawiania się na wszystkie słowa kluczowe używane przez potencjalnych klientów.

Optymalizacja sklepu uwzględniająca kilkanaście czy nawet kilkaset słów kluczowych to za mało. Tzw. długi ogon, czyli frazy wielowyrazowe i bardzo konkretne/uszczegółowione to podstawa w sprzedaży online. Dlatego bardzo ważne jest, aby znać jak najwięcej z tych fraz, nawet jeśli są ich tysiące. Dzięki temu poznamy potrzeby naszej grupy docelowej i przygotujemy odpowiednią strukturę sklepu.

Odpowiednia struktura sklepu internetowego

Struktura sklepu internetowego to jeden z najważniejszych elementów w planowaniu SEO. Logiczne ułożenie kategorii, podkategorii oraz właściwych dla nich filtrowań, stworzy całą gamę stron docelowych, które będą odpowiedziami na potrzeby konsumentów. Te będą reprezentowane przez wyniki wyszukiwania dopasowane swoimi treściami do właściwych zapytań, co jest — z punktu widzenia potencjalnych klientów — kluczowe, jeśli chodzi o funkcjonalność sklepu.

Zaplanowanie struktury sklepu na bazie słów kluczowych pozwoli więc nie tylko ułożyć logicznie drzewo kategorii, ale także same filtry. Użytkownicy, bardzo często już na poziomie wyszukiwarki produktów, podają rozmiary, kolorystykę czy inne ważne z ich punktu widzenia parametry poszukiwanych pozycji. Uwzględnienie tego faktu w strategii SEO pozwoli na generowanie ruchu właśnie z takich fraz.

Rola treści w e-commerce

Wartościowe treści są od zawsze podstawą działania wyszukiwarek internetowych takich jak Google. To na podstawie treści danej podstrony kategorii, karty produktu czy wpisu blogowego, Google ocenia, na jakie frazy może się ona pojawiać. Samo zaplanowanie struktury sklepu daje możliwości generowania ruchu, ale to dopiero odpowiednie treści umieszczone w ramach tej struktury będą powodem zwiększającej się liczby wejść.

Strona główna sklepu

Treść strony głównej powinna reprezentować cały asortyment sklepu. Z wyszukiwarki powinny tutaj trafić jedynie osoby, które nie wiedzą jeszcze, czego potrzebują lub znają tylko nazwę firmy. Typowa treść tytułu strony głównej powinna brzmieć mniej więcej tak:

“Sklep internetowy z [nazwa zakresu asortymentu] – [nazwa firmy]”,

czyli na przykład:

“Sklep internetowy z sukienkami – nazwasklepu.pl”

Zadaniem strony głównej zawsze jest rozprowadzenie ruchu do poszczególnych podstron, kategorii lub aktualnych promocji. Bardzo częstym błędem jest próba optymalizacji strony głównej na główną frazę kluczową, która powinna być użyta na stronie kategorii.

Treści stron kategorii

Strony kategorii będą generowały ruch z ogólnych fraz kluczowych powiązanych z daną kategorią. W przypadku rozbudowanych struktur mogą powstać duże ilości kategorii w zależności od zastosowanego podziału. Na przykład wyżej wspomniane sukienki można wyszukiwać na stronie dzięki pojawieniu się takich kategorii jak: model, długość, krój, czy nawet okazja. Każdy z tych elementów to kategoria wymagająca unikalnego opisu, uwzględniającego odpowiednie frazy kluczowe.

Takich kategorii mogą być setki, zważywszy na to, że poszczególne podziały mogą się ze sobą łączyć, tworząc kombinacje:

  • czarne sukienki na randkę,
  • czerwone sukienki na wesele,
  • zielone sukienki na sylwestra,
  • granatowe sukienki na bal,
  • żółte sukienki na studniówkę,
  • itd.

Każda tak powstała kategoria musi zostać opisana przez unikalną treść przy użyciu właściwych słów kluczowych, zaplanowanych we wcześniej przygotowanej strategii. Dzięki temu sklep będzie w stanie pojawiać się na frazy kluczowe związane z daną kategorią.

Karty produktów a SEO

Karty produktów są bardzo ważnym elementem sprzedażowym, ale także dobrym miejscem do zdobywania ruchu z Google. Powinny one generować wejścia z fraz powiązanych z konkretnymi już produktami. Najczęściej będzie to pewna forma nazwy produktu lub jej wariacja.

Aby jednak karta produktu pojawiała się wysoko w Google, potrzebuje swojej unikalnej treści. To ważne, zwłaszcza przy produktach, które można zakupić także w innych sklepach. Kopiowanie opisów produktów od producentów czy hurtowni to zły pomysł. Przede wszystkim skutkuje duplikacją treści oraz stwarza ryzyko identyczności z innymi sklepami. Takie podejście do tworzenia treści i nie daje przewagi nad konkurencją ani w wynikach wyszukiwania, ani w procesie sprzedaży.

Blog w sklepie internetowym

Większość właścicieli sklepów internetowych jest już świadoma roli jaką odgrywa content marketing. Zdają sobie oni sprawę, że inwestycja w artykuły poradnikowe jest ważną i efektywną składową działań marketingowych. Blog to doskonałe narzędzie do generowania ruchu, kiedy chcemy przekonać do siebie potencjalnych klientów, którzy szukają porównań czy recenzji produktowych. Umieszczenie takich treści to dodatkowy atut, który można skutkować sprzedażą.

Dodatkowo, na blogu można pisać poradniki dotyczące problemów, jakie mają klienci zainteresowani asortymentem sklepu. Pozwoli to na budowanie wizerunku eksperta w branży i zawsze zwiększa świadomość marki na danym rynku.

Z punktu widzenia SEO, najważniejszą funkcją bloga jest budowanie autorytetu w oczach wyszukiwarki. Dobrej jakości wpisy blogowe zawsze będą pozytywnie wpływać na postrzeganie domeny przez Google, co z kolei zwiększy pozycje wszystkich słów kluczowych w obrębie całego sklepu.

infografika: Optymalizacja e-commerce pod SEO - co zrobić, aby sklep sprzedawał
Infografika: Optymalizacja e-commerce pod SEO – co zrobić, aby sklep sprzedawał.
pobierz pdf

Optymalizacja sklepu

Optymalizacja sklepu internetowego pod wyszukiwarki jest bardzo ważna , zwłaszcza jeśli ruch organiczny jest wiodącym źródłem składanych zamówień. Podstawowe czynniki optymalizacyjne to:

Indeksowanie sklepu w Google

Google nie działa w czasie rzeczywistym. Wyniki wyszukiwania kierują zawsze do konkretnych podstron, które były już odwiedzone przez bota. W sklepach internetowych, zwłaszcza tych dużych, występują tysiące adresów URL (karty produktowe czy kategorie i ich kombinacje z filtrowaniami). Google musi je wcześniej odwiedzić i trzeba mu to ułatwić.

Jeśli nie pomożemy robotom w skanowaniu strony, te zwyczajnie się poddadzą i przejdą do skanowania innej domeny. Wyszukiwarka nie lubi marnować swoich cennych zasobów na nieefektywne skanowanie, a w takim wypadku, tylko część podstron może zostać zaindeksowana. Dobrze zaplanowane indeksowanie, pozwoli na sprawny proces skanowania, a to przełoży się na większą liczbę podstron, które będą brały udział w generowaniu ruchu.

Optymalizacja treści wyników wyszukiwania

Treści wyników wyszukiwania to bardzo ważny element optymalizacji sklepu. Dobrze przygotowane tytuły oraz opisy będą zachęcać do kliknięcia już na poziomie wyników wyszukiwania. Zwiększony współczynnik wejść to więcej wartościowego ruchu w sklepie i większa szansa na wygenerowania sprzedaży.

Konkretne tytuły i opisy, zwłaszcza te dedykowane poszczególnym kategoriom powinny być zaplanowane już na etapie przygotowywania strategii oraz struktury strony. Dzięki temu uda się uniknąć problemów związanych z duplikacją czy kanibalizacją słów kluczowych, a potencjalni klienci trafią do właściwych miejsc, w których będą mogli realizować zakupy.

Linkowanie wewnętrzne

Optymalizacja linkowania wewnętrznego wpływa na dwa ważne elementy. Po pierwsze, pomaga organizować proces skanowania i indeksowania strony. Po drugie, pokazuje Google, które sekcje strony (kategorie i produkty) są dla nas najważniejsze.

Należy zawsze zachować odpowiednią strukturę w linkowaniu wewnętrznym. Struktura ta, powinna być odzwierciedlona w układzie menu głównego, menu bocznym, okruszkach, czy linkowaniu produktów podobnych.

Szybkość sklepu

Szybkość ładowania sklepu to kolejny aspekt techniczny, który coraz częściej pojawia się w kontekście czynników wpływających na pozycję strony, ponieważ ma bezpośredni wpływ na współczynnik sprzedaży (patrz artykuł poświęcony Core Web Vitals).

Na szybkość strony składają się dwa główne elementy: czas odpowiedzi serwera oraz czas renderowania po stronie przeglądarki. Za pierwszy element odpowiada cała infrastruktura serwera oraz jakość napisanego kodu, poprawę szybkości można uzyskać np. stosując cache.

Jednak znacznie więcej można zyskać po stronie przeglądarki, tutaj też można wykorzystać dodatkowe cache (zapisywanie plików, w celu późniejszego użycia) w komputerze użytkownika. Warto też pozbyć się zbędnego kodu javascript oraz go zminifikować, a także ograniczyć ilość zewnętrznych skryptów, które spowalniają stronę.

Podsumowanie

Strategia optymalizacji e-commerce pod SEO uwzględnia wiele elementów mających wpływ na widoczność strony/sklepu w sieci. Opisane wyżej działania mogą wydawać się żmudne i skomplikowane. Jeśli jednak poświęcimy naszemu sklepowi, w początkach jego działalności, stosownie dużo czasu, a nasze działania będą planowe i metodyczne, inwestycja zwróci się w postaci dużego wartościowego ruchu z Google i podniesienia efektów sprzedażowych. Jeżeli, z kolei, optymalizacja strony/sklepu wydaje nam się zbyt skomplikowana technicznie, warto podjąć współpracę z dobrą agencją SEO. Dlaczego? Nasz brak umiejętności może sprawić, że nie pomożemy robotom w skanowaniu strony i te zwyczajnie się poddadzą a potem szybko przejdą do skanowania innej domeny.

Starannie przemyślana strategia uczynienia naszego sklepu internetowego widocznym dla botów indeksujących oraz atrakcyjnym dla potencjalnych klientów zawsze przynosi pożądane efekty i jest jedną z odpowiedzi na pytanie o to jak odnieść sukces w branży e-commerce.

NOTA REDAKCYJNA:

Artykuł powstał przy współpracy z firmą Octamedia.

Więcej na temat optymalizacji sklepów przeczytasz tutaj: https://octamedia.pl/blog/optymalizacja-seo-sklepu-internetowego/.

Maciej Cherubin
Współwłaściciel Octamedia

Podobne wpisy

Jak opracować strategię UX?
User eXperience (UX)

Jak opracować strategię UX?

3 maja 2022
Architektura informacji UX – co to takiego?
User eXperience (UX)

Architektura informacji UX – co to takiego?

8 lutego 2022

Komentarze

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments