Blog ARTNOVA
Dziękujemy za subskrypcję.
Na podany adres email zostało wysłane potwierdzenie zapisu.
OK
Blog ARTNOVA

User Interface a psychologia kolorów – wpływ koloru na decyzje zakupowe

E-commerce
Ola Kowalewska
Senior UX/UI Graphic Designer

Nasze decyzje zakupowe mają więcej wspólnego z wyglądem niż chcielibyśmy przyznać, zwłaszcza gdy próbujemy nowych produktów. Jakość produktu jest kluczowa, ale kolory, które wybierzesz dla swojego sklepu internetowego, marki i opakowania, wywołują różne reakcje klientów. Dzięki nim możesz stworzyć optymalne środowisko do zawierania transakcji i budowania świadomości marki. Albo… wręcz przeciwnie. W tym artykule podzielimy się informacjami na temat psychologii kolorów i ich wpływem na to, co kupujemy.

 

UI Design – dlaczego to takie ważne?

Jeśli jesteś jednym z wielu milionów ludzi, funkcjonujących na co dzień w Internecie, rozumiesz, jak ważny jest projekt i użyteczność witryny. Nawet drobne elementy interfejsu mogą mieć kolosalny wpływ na odczucia oraz zachowania użytkownika. Na przykład, czy wiesz, że kształt i kolor przycisku może decydować o tym, czy ktoś wie, jak wykonać zadanie? Warto o tym pamiętać projektując lub akceptując projekt strony. Ludzie działają odruchowo w reakcji na elementy wizualne, co przekłada się na sposób interakcji ze stroną internetową. Design przemawia do ludzi i należy traktować go poważnie, jeśli chcemy odnieść sukces.

Rola UI w projekcie UX

Kiedy analizujemy co sprawia, że interfejs jest dobry, często myślimy o tym, jak wygląda, a zapominamy o funkcjonalności. Szanse, że ktoś pozostanie w sklepie z dobrym projektem graficznym, są faktycznie większe pomimo jego funkcjonalności. Ale dopiero połączenie funkcjonalności (UX) i dobrego wyglądu (UI), zwiększa lojalność klientów. A to przekłada się na współczynnik konwersji i sprzedaż.

 

Oprócz podstawowych cech projektu, takich jak kształty przycisków i schematy kolorów, które mają ogromny wpływ na decyzje zakupowe, istnieje duże prawdopodobieństwo, że klienci nie pozostaną w Twoim sklepie, jeśli trudno będzie wejść z nim w interakcję. Doświadczenie użytkownika powinno być jednym z Twoich głównych priorytetów. Klienci dokonują szybkich osądów, a kiedy odwiedzają nową witrynę, niekoniecznie chcą poświęcać czas na zrozumienie trudnej, nieintuicyjnej nawigacji i architektury. Dobry projekt interfejsu powinien prowadzić użytkownika po sklepie, podkreślać jego doświadczenia, zwiększać zaangażowanie, udoskonalać funkcjonalność i budować więź między klientami a witryną.

Czy kolor może wpłynąć na sprzedaż?

Znaczenie koloru i psychologia kolorów mogą silnie wpływać na zachowanie ludzi i podejmowanie decyzji. Ludzie dokonują podświadomych osądów na temat osoby, środowiska lub produktu w ciągu kilku, kilkunastu sekund. W Internecie dzieje się to jeszcze szybciej.

 

Kolor ma silny wpływ na to początkowe wrażenie.

 

Poprzez wybór koloru w logo, opakowaniu, oznakowaniu i reklamie możesz wpływać na konsumentów, aby kupowali pod wpływem impulsu lub wybierali Twój produkt czy usługę zamiast produktów konkurencji.

Czym jest psychologia kolorów?

Zanim zagłębimy się w znaczenia i konotacje, musimy zrozumieć teoretyczne podstawy psychologii koloru. Czym właściwie jest psychologia kolorów?

 

Psychologia koloru to nauka o barwach jako wyznaczniku ludzkiego zachowania.

 

Zgodnie z tą koncepcją, kolory mają głębszy wpływ na ludzkie zachowanie, niż większość z nas sądzi, wpływają nawet na najdrobniejsze szczegóły, takie jak nasze codzienne nastroje czy preferencje żywieniowe. Właśnie dlatego marketerzy wykorzystują psychologię kolorów – chcą podnieść świadomość marki i zainspirować konsumentów do podjęcia pożądanego działania.

Oddziaływanie kolorów na użytkownika – jak kolory wpływają na sprzedaż?

Badanie reakcji konsumentów na różne produkty nie pozostawiają złudzeń:

    • 93% przy rozważaniu nowych produktów polega na wyglądzie.
    • 85% twierdzi, że sam kolor jest głównym powodem zakupu produktu.
    • 90% twierdzi, że ich zakupy pod wpływem impulsu są oparte wyłącznie na kolorze.

 

Kolory wywierają silne wrażenie na konsumentach i często wpływają na decyzje zakupowe, dlatego należy je przeanalizować i starannie dobrać do potrzeb i preferencji grupy docelowej.

Wpływ koloru na działanie użytkowników

Zrozumienie psychologii koloru i tego, jak wpływa na zachowanie konsumentów, może pomóc w przekazywaniu odczuć Twoim odbiorcom, które z kolei mają duży wpływ na decyzje zakupowe.

 

Poniżej przedstawiam kilka podstawowych i powszechnie występujących skojarzeń oraz emocji powiązanych z często używanymi kolorami.

 

Biały: kolor doskonałości, biały reprezentuje niewinność, czystość i pełnię. Może sugerować nowy początek, uważność i neutralność. Nie budzi silnych emocji, a raczej sugeruje, że marka jest wyważona, czysta i pogodna. Dlatego wiele marek kosmetycznych używa bieli jako symbolu świeżości i czystości.

 

Żółty: wykazuje optymizm i wysoki poziom energii, dlatego zwracamy uwagę na branding oparty na żółtym kolorze. Pobudza procesy umysłowe i cały układ nerwowy, dlatego jest również uważany za doskonały wzmacniacz komunikacji.

 

Pomarańczowy: Pomarańczowy to bardzo ciepły kolor, który wyraża podekscytowanie, szczęście i entuzjazm. Jednak marketerzy zwykle używają go do podkreślenia ważnych elementów, takich jak wezwania do działania, taktyka ta sprawdza się w przypadku impulsywnych kupujących.

 

Czerwony: To jeden z najczęściej używanych kolorów w historii marketingu. Czerwień budzi intensywne i silne reakcje emocjonalne, symbolizując uczucia miłości i namiętności. Zwiększa tętno klienta i pobudza apetyt, dlatego tak wiele restauracji stosuje w swoim wystroju odcienie czerwieni.

 

Zielony: Biały może być kolorem czystości, ale zielony jest zdecydowanie kolorem natury i spokoju. Odgania depresję i symbolizuje nowy początek. W związku z tym nie jest niespodzianką, że marki używają zieleni do reprezentowania produktów poprawiających nastrój.

 

Niebieski: Wraz z czerwienią kolor niebieski jest z pewnością najpopularniejszym wyborem wśród marketerów. Symbolizuje spokój, racjonalne podejmowanie decyzji, zaufanie i wiarygodność. Marketerzy kochają kolor niebieski, ponieważ pokazuje on profesjonalny autorytet, co zwiększa lojalność klientów.

 

Fioletowy: królewski charakter, ukazujący zamożne osoby i ekskluzywne marki. Firmy sprzedające produkty z wyższej półki często używają fioletu, aby podkreślić znaczenie premium swoich marek.

 

Czarny: podobny do fioletu, czarny to kolor, który pokazuje moc i luksus. To częste rozwiązanie brandingowe, ponieważ czerń można łatwo połączyć z praktycznie każdym kolorem z koła barw (o kole barw napiszę więcej za chwilę).

 
infografika: UI a psychologia kolorów - wpływ koloru na decyzje zakupowe.

 

Kolor a CTA – jak przykuwać uwagę

Wezwania do działania (CTA) są jednym z najważniejszych narzędzi marketingowym, zachęcają użytkowników witryny do podjęcia konkretnej akcji. Jednak, aby spełniały swoje zadanie, CTA musi być bardzo widoczne.

 

Nie trzeba dodawać, że kolory odgrywają główną rolę w tworzeniu wysoce konwertującego wezwania do działania. Celem jest użycie kolorów i białych przestrzeni wokół wezwania do działania, aby zmaksymalizować kontrast między tym elementem a tłem witryny.

Który kolor wezwania do działania sprawdza się najlepiej?

Hubspot przeprowadził badania, aby określić, który kolor sprawdza się lepiej – zielony czy czerwony. Dowiedziono, że kolor czerwony jest lepszy od zielonego o ponad 20% w przypadku, gdy wszystkie inne elementy na stronie pozostają takie same.

 

Oczywiście nie oznacza to, że czerwony zawsze daje lepsze wyniki niż zielony (lub jakikolwiek inny kolor). Zależy to od innych kolorów na stronie, a także od grupy docelowej.

 

Dowodzi to jednak, że psychologia kolorów wpływa również na przyciski CTA.

Jak łączyć kolory, aby sprzedawać?

Stworzenie spójnej kompozycji barwnej nie jest łatwe, jednak zadanie to możemy sobie znacząco uprościć dzięki korzystaniu z konceptu, jakim jest koło barw.

 

Oryginalne koło barw, stworzone przez niemieckiego fizjologa Ewalda Heringa, składa się z czterech kolorów. Są to: czerwony, żółty, zielony i niebieski. Stanowią one pewnego rodzaju podstawę pod całe spektrum barw – ich przenikanie się i mieszanie powoduje powstawanie wszystkich innych kolorów.

 

Barwy na kole barw można ze sobą zestawiać według różnych zasad. Najpopularniejsze grupy kolorów to podstawowe, pochodne i dopełniające, jednak poza nimi stosuje się wiele innych połączeń, z których każde ma swoje wady i zalety. Znajomość ich właściwości pomoże zdecydować, który zestaw barw będzie w danej sytuacji lepszym rozwiązaniem.

Podstawowe

Podstawowe kolory to czerwony, żółty i niebieski, tak jak często widuje się je w zabawkach dla dzieci. Kolory podstawowe są podstawą wszystkich innych kolorów i są obecne w najbardziej podstawowych elementach, jakich doświadczają ludzie na Ziemi: ogniu, wodzie i słońcu.

Pochodne

Kolory drugorzędne to pomarańczowy, zielony i fioletowy. Pomarańczowy, połączenie czerwieni i żółci, zapewnia ekscytację czerwieni z optymizmem żółci. Stwarza to ideę zachęty i skutkuje pozytywnymi odczuciami. To coś, czego ludzie często szukają przy wyborze marek z dowolnej kategorii.

Dopełniające

Kolor trzeciorzędowy powstaje przez zmieszanie równej ilości koloru podstawowego z kolorem wtórnym. Przykładowe barwy dopełniające to akwamaryna lub turkus, które są kombinacją niebieskiego i zielonego. Kolory trzeciorzędne odgrywają ważną rolę w psychologii kolorów, ponieważ dodają głębsze i bardziej zróżnicowane kolory do palety marki.

 

Wybierając paletę barw do Twojego sklepu pamiętaj, że kolory, muszą stwarzać poczucie wizualnej harmonii, podtrzymując w ten sposób i wzmagając zainteresowanie klientów zakupami. Analizując produkty, rynek docelowy oraz rozwiązania konkurencji wybierzesz odpowiednią kolorystykę dla Twojego sklepu. Nie próbuj wymyślać na nowo koła kolorów, używając nietypowych barw. Istotne jest, aby kolory miały jakiś związek – symboliczny lub dosłowny – z produktem lub usługą.

Podsumowanie

Kolor jest podstawowym budulcem obrazów i doznań wizualnych, odgrywa kluczową rolę w krytycznej decyzji klienta – kupować lub nie kupować. To właśnie on będzie atrybutem, który połączy wszystkie elementy na stronie internetowej (system nawigacji, banery, przyciski i tekst). Użyj go, aby stworzyć najbardziej funkcjonalny projekt interfejsu użytkownika.

Ola Kowalewska
Senior UX/UI Graphic Designer
Blog ARTNOVA
Poszerzaj z nami swoją wiedzę na temat UX
Zasubskrybuj nasz newsletter
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments