Jak powinna wyglądać stopka na stronie www?
Większość z nas projektuje stronę internetową od góry do dołu, koncentrując się na menu głównym, banerze czy kluczowej treści. Doskonalimy wszystko co znajduje się w części górnej i ostatecznie zaniedbujemy projekt stopki. Niewiele witryn ma stopki, które wspierają user expierence, a wiele z nich kończy na podstawowym rozwiązaniu. Jak więc powinna wyglądać stopka na stronie www? Czy jej komponenty wpływają na SEO Twojej strony? W dzisiejszym wpisie znajdziecie odpowiedzi na te pytania.
Czym jest stopka strony internetowej – footer?
Stopka znajduje się na dole każdej strony internetowej. Służyć może do przechowywania ważnych informacji i linków, potrzebnych użytkownikowi do nawigacji. Zawiera takie informacje jak: dane firmy, ikony i linki przekierowujące do mediów społecznościowych, politykę prywatności, informację o prawach autorskich, dane kontaktowe, formularz kontaktowy, linki do najważniejszych podstron itp.
Stopka nie musi zawierać wszystkich powyższych informacji, ale większość z nich posiada przynajmniej część z tych danych. Takie podejście wychodzi na przeciw zachowaniom użytkowników przewijających stronę w poszukiwaniu danych, których nie znaleźli w nagłówku lub treści strony. Dlatego stopka jest jak siatka bezpieczeństwa dla odwiedzających witrynę, którzy do tej pory nie otrzymali odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Łapie ich w ostatniej chwili i ułatwia nawigację po stronie.
Projektowanie stopki – o czym należy pamiętać?
Stopka to jeden z elementów, na który zwykle nie zwracamy uwagi, ale w rzeczywistości często pomaga nam poruszać się po witrynie. Jest niewielka, ale może wykonać dla Ciebie dużo pracy, jeśli jej na to pozwolisz. Zastanów się dokładnie nad tym, co chcesz uwzględnić w projekcie i wykorzystaj maksymalnie te ostatnie kilka centymetrów swojej strony internetowej.
Stopki są istotnym elementem strony pod kilkoma względami:
Odwiedzający oczekują, że znajdą je na dole strony.
Kluczową cechą dobrego projektu strony internetowej jest umożliwienie odwiedzającym jak najłatwiejszego znalezienia tego, czego szukają. Stopki występują powszechnie. Ludzie wiedzą, że jeśli nie mogą znaleźć czegoś wyżej na stronie, zwykle wystarczy przewinąć w dół, aby zobaczyć dłuższą listę opcji.
Są sprytną taktyką budowania linków wewnętrznych.
Linkowanie wewnętrzne jest ważną częścią dobrej strategii SEO (optymalizacji wyszukiwarek). Stopka to sprytny sposób umieszczania linków do wszystkich najważniejszych stron wraz z wybranym kluczowym tekstem każdej podstrony.
Zapewniają dodatkowe miejsce na linki dla których zabrakło miejsca w głównym menu.
Często uwzględnienie każdego linku w menu głównym nie jest praktyczne i negatywnie wpływa na design strony. Dlatego dobrą i sprawdzoną praktyką jest umieszczanie w stopce rzadziej używanych linków np. przekierowanie do mediów społecznościowych czy polityki prywatności.
Co powinna zawierać stopka strony internetowej?
Dodanie rozbudowanej stopki do witryny powinno być oczywistą decyzją, ale ustalenie co umieścić w stopce może być bardziej skomplikowane. Poniżej znajdziesz listę rzeczy, które warto wziąć pod uwagę projektując stopkę internetową.
Elementy, które trzeba umieścić w stopce strony internetowej:
- Kontakt – Odwiedzający wręcz oczekują, że znajdą Twoje dane kontaktowe właśnie w stopce. Umieszczenie ich w projekcie jest teraz uważane za standard projektowania stron internetowych. Numery telefonów, adresy wraz z linkami do map i formularze kontaktowe to dobre informacje do udostępnienia, chociaż możesz znaleźć o wiele więcej w zależności od konkretnej niszy.
- Linki wewnętrzne – Stopka może funkcjonować jako drugie menu, ale takie, w którym możesz przekierować użytkownika na wybrane przez Ciebie kategorie. Jak wspomniałam wcześniej odpowiednio dobrane linki będą miały pozytywny wpływ na SEO Twojej witryny. Przede wszystkim dlatego, że ułatwiają robotom indeksującym wyszukiwanie najważniejszych stron i wyświetlanie najczęściej używanych fraz.
- Polityka prywatności i regulamin – Zapewnienie odwiedzających, że dbasz o ich prywatność to duży plus, ponieważ budowanie zaufania w przestrzeni cyfrowej może być dość trudne. Jednocześnie regulamin z informacjami dotyczącymi ewentualnych reklamacji i zwrotów zapewni użytkowników, że dbasz o ich satysfakcję.
- Prawa autorskie – Chociaż nie daje pewnej ochrony przed plagiatami, nadal warto zadbać o ten element. Pamiętaj, aby ustawić kod, tak aby data w tekście dotyczącym praw autorskich zmieniła się automatycznie.
Co jeszcze możemy umieścić w stopce strony?
- Ikony mediów społecznościowych – Media społecznościowe mogą być świetnym sposobem na generowanie ruchu w Twojej witrynie. Możesz kierować ruch z mediów społecznościowych na Twoją witrynę, ale też możesz przekierować ruch z witryny na linki mediów społecznościowych. Decyzję o umieszczeniu ikon podejmij kierując się celami biznesowymi Twojej marki.
- Link zapisu do newslettera – Chociaż zapisy do newslettera zwykle znajdują swoje miejsce na bardziej znaczących stronach, takich jak blog czy strony produktów, umieszczenie formularza zapisu w stopce nadal jest zgodne z najlepszymi praktykami i bardzo popularne.
- Informacje o nagrody i certyfikatach – Nagrody i certyfikaty są rodzajem społecznego dowodu. Dają do zrozumienia, że jesteś ceniony w swojej niszy, co w naturalny sposób zwiększa pozycję na rynku.
- Wyszukiwarka – Ponownie, jeśli odwiedzający przewinął na sam dół strony, najprawdopodobniej nie znalazł tego, czego szuka. Umieszczenie wyszukiwarki informacji na stronie w stopce może zaradzić frustracji, jakiej doświadcza odwiedzający szukający czegoś konkretnego.
- Wezwanie do działania – Stopka to również dobre miejsce na umieszczenie 'okolicznościowych’ wezwań do działania, takich jak np. weź udział w konkursie, pobierz e-book itp.
Zamów profesjonalny projekt i wdrożenie
Stopka na stronie internetowej a pozycjonowanie
Algorytmy wyszukiwarek internetowych otoczone są mgiełką tajemnicy. Trudno jednoznacznie stwierdzić, w jakim stopniu stopka wpływa na pozycję witryny w wynikach prezentowanych użytkownikom. Zdania wśród specjalistów SEO są podzielone. Dość często pojawia się opinia, że wpływ na rankingi jest mniejszy niż innych elementów witryny.
Nie da się jednak zaprzeczyć, że projektowanie architektury informacji witryny z uwzględnieniem dodatkowej, często odwiedzanej przez odbiorców przestrzeni sprzyja lepszemu projektowaniu struktury serwisu i systemu nawigacji.
Podsumowanie
Stopka Twojej witryny może być tętniącym życiem miejscem, które służy cennym celom promowania Twojej witryny i jej treści, Twoich produktów, stron w mediach społecznościowych i nie tylko. Chodzi o doświadczenie użytkownika. Przyciągnij uwagę użytkownika, ułatw użytkownikom znajdowanie treści i promuj interesujące linki i informacje w swojej witrynie. Posiadanie dobrej stopki zwiększy liczbę odsłon i pomoże promować Twoją witrynę i markę.