Blog ARTNOVA
Dziękujemy za subskrypcję.
Na podany adres email zostało wysłane potwierdzenie zapisu.
OK
Czas dostawy e-commerce – zadbaj o czas dostawy
Blog ARTNOVA
  • Home
  • UX Blog
  • Czas dostawy e-commerce – zadbaj o czas dostawy

Czas dostawy e-commerce – zadbaj o czas dostawy

E-commerce
Hanna Trzeciak
UX Designer

Wszyscy (ja na pewno) znamy to uczucie, kiedy zbliżają się czyjeś urodziny lub Święta a my nie mamy jeszcze prezentu. Zaczyna się wtedy gorączkowe poszukiwanie. Można iść do centrum handlowego i kupić coś na miejscu, ale czy serio komuś się chce jeszcze to robić?

 

Zostaje więc Internet. Ale, o zgrozo, dostawa dopiero za 4 dni? Brak wysyłek w weekend? I co teraz?

 

Im szybciej, tym lepiej

Jako właściciel sklepu pewnie zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym i co ma największy wpływ na decyzję zakupową klienta. Prawda jest taka, że na to, czy klient coś kupi, czy nie wpływa bardzo dużo zmiennych. Każdy etap procesu zakupowego jest ważny i nie kończy się na dodaniu produktu do koszyka. To, co dzieje się potem jest równie ważne.

 

Koszty wysyłki, czas dostarczenia oraz łatwe zwroty są niesłabnąco kluczowymi czynnikami budującymi powodzenie Twojego sklepu w Internecie. Wszechobecność darmowej wysyłki w branży e-commerce sprawiła, że takie praktyki stały się właściwie normą. Konsumenci mają również rosnące wymagania jeśli chodzi o szybkość dostawy.

 

W badaniu Dotcom Distribution aż 83% badanych powiedziało, że opóźnienie dostawy wpłynęłoby na ich decyzję o ponownych zakupach w sklepie. Ponad połowa osób oczekuje dostawy w przeciągu maksymalnie 3-4 dni od zamówienia a 39% badanych korzysta z opcji wysyłki tego samego dnia, jeżeli jest dostępna za darmo.

 

Klienci także docenią, gdy na karcie produktu lub w koszyku będzie informacja o przewidywanej dacie lub czasie dostawy. Pomoże im to w szybszym podjęciu decyzji zakupowej. Przecież po zamówieniu pizzy właściwie dokładnie co do minuty wiemy, kiedy ją dostaniemy. Dlaczego tutaj nie miałoby być tak samo?

Szybka dostawa to przewaga na rynku

Ludzie są różni i mają różne priorytety – jedni będą chcieli otrzymać przesyłkę już na drugi dzień, a inni wolą nie płacić dodatkowo i poczekać kilka dni. Ważne, aby każdy znalazł dla siebie opcję w Twoim sklepie.

 

A co jeśli jesteś właścicielem sklepu, który dopiero zaczyna przygodę na rynku i nie jesteś w stanie zapewnić ekspresowej dostawy za darmo? W takim przypadku warto, żebyś dodał opcję szybkiej dostawy, za którą zapłaci klient.

 

Okazuje się bowiem, że niektórzy wręcz chętnie dopłacą za skrócony czas dostawy, szczególnie jeśli chodzi na przykład o zamówiony prezent. Jak wynika z raportu Accenture, 28 proc. ankietowanych Polaków z Generacji Z i co trzeci polski Millennials dopłaciliby 10-20 zł za dostawę produktu w ciągu kilku godzin. Jak widać, są sytuacje, które wymagają ekstremalnych środków, nawet jeśli trudno nam sobie je wyobrazić. Dlatego warto wykazać się odrobiną empatii i stworzyć w sklepie opcje dla tych spieszących się i dla tych bardziej cierpliwych. Jeśli w sklepie brakuje opcji szybkiej dostawy, to może być to powód, dla którego klienci rezygnują z zakupów.

 

Im więcej opcji dostawy tym lepiej. Może to ograniczyć liczbę porzuconych koszyków, a przy okazji pomoże komuś w otrzymaniu wymarzonego prezentu na czas ?

 

infografika: zadbaj o czas dostawy
Infografika: Zadbaj o czas dostawy.

 

Która firma kurierska dowozi najszybciej?

Już praktycznie wszystkie firmy kurierskie mają w swojej ofercie usługi dostarczenia przesyłek do 12:00 a nawet do 9:00 rano kolejnego dnia roboczego. Za dodatkową opłatą oferują również przesyłki w sobotę do południa.

 

Poproś wybrane firmy kurierskie o indywidualną ofertę i wybierz najlepszą opcję dla siebie. Przy wyborze firmy oprócz terminowości i szybkości dostawy warto zwrócić uwagę na kilka ważnych aspektów takich jak:

    • Czy firma oferuje korzystne stawki oraz pakiety/rabaty dla firm,
    • Jakość usług (w tym: uprzejmość pracowników, procent przesyłek kurierskich dostarczonych pod właściwy adres),
    • Rodzaje oferowanych usług (dostawa kurierem do domu/pracy, odbiór w Paczkomacie, odbiór w sklepach, na stacjach benzynowych itp.),
    • Możliwość złożenia reklamacji.

 

Firmy, którym warto się przyjrzeć to m.in. DHL, DPD, Inpost, GLS, Paczka w Ruchu. Od lat w czołówce rankingów firm kurierskich znajdują się DPD, DHL i InPost, ale aktualnie większość ofert nie różni się od siebie za bardzo. Kontaktując się po raz pierwszy z firmą kurierską przedstawiciel handlowy zapyta o takie informacje jak:

    • Ile paczek miesięcznie wysyłasz,
    • Jaka jest średnia waga paczki,
    • Ogólnie jaka jest zawartość paczek,
    • Kto będzie zazwyczaj odbiorcą (firmy, czy osoby prywatne).

Przedstawiciele handlowi mają zazwyczaj około 24 godziny na ponowne skontaktowanie się z Tobą. W przeciągu kilku dni na Twojej skrzynce pocztowej będzie już komplet ofert, które na pewno sprostają wymaganiom Twojego biznesu i Twoich klientów.

Podsumowanie

Opóźnienia dostawy mogą sprawić, że klienci stracą cierpliwość oraz zaufanie do Twojego sklepu internetowego. Właściwa współpraca z dobrą firmą kurierską oraz uwzględnienie potrzeb osób, którzy mają bardziej napięte grafiki może przyczynić się do tego, że klienci jeszcze nie jeden raz zrobią u Ciebie zakupy.

UX Designer
Projektantka UX/UI. Skończyła studia licencjackie w SGH w Warszawie oraz podyplomowe z User Experience Design na Uniwersytecie SWPS. Do 2022 roku należała do zespołu projektantów UX oraz audytu użyteczności w ARTNOVA. Jej hobby to wypieki i joga.
Blog ARTNOVA
Poszerzaj z nami swoją wiedzę na temat UX
Zasubskrybuj nasz newsletter
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments