• Home
  • UX Blog
  • Rodzaje stron internetowych – czego potrzebujesz dla swojego biznesu?

Rodzaje stron internetowych – czego potrzebujesz dla swojego biznesu?

25 kwietnia 2023
Artur Kruk
Audyt UX Manager

„Nie ma Cię w internecie, więc prawdopodobnie nie istniejesz”. Stwierdzenie przypisuje się tak wielu postaciom, które na stałe zmieniły świat, że… coś w nim bez wątpienia jest. Twoja firma musi być w sieci, żeby liczyć się w grze rynkowej. Pozostaje pytanie: w jakiej formie. Istnieją różne rodzaje stron internetowych. Którą wybrać, która jest najlepszym rozwiązaniem dla Ciebie. Zapraszam do lektury zarówno planujących założenie swojej pierwszej witryny jak i posiadaczy oraz zarządzających witrynami.

Co to jest witryna internetowa?

Na początek zróbmy trochę porządku z nazewnictwem. Po polsku często używamy zamiennie kilku pojęć. Są to „strona internetowa” (lub webowa), „witryna internetowa”, „serwis internetowy”, „platforma internetowa” czy „portal internetowy”. I to wprowadza małe zamieszanie. Czemu? Stroną internetową nazywamy zarówno pojedynczą stronę, jak i zbiór stron (można powiedzieć: podstron) dostępnych pod jednym adresem URL (np. artnova.com.pl).

W angielskim mamy czytelne rozróżnienie. Website to większe całości takie jak portal informacyjny, sklep internetowy czy witryna firmowa. Webpage to pojedyncza podstrona, czyli element mający swój indywidualny adres, z którego można budować serwisy, platformy, portale itp.

Witryna internetowa to wspomniany zbiór pojedynczych stron, które łączy adres URL. Zbiór ten zawiera różne rodzaje treści i udostępnia użytkownikom różne funkcje. Układ treści oraz możliwe do wykonania czynności przekładają się na cele jakim witryny służą, czyli np. udostępnianie informacji, sprzedaż produktów, działania edukacyjne, marketingowe.

Rodzaje stron internetowych a liczba podstron

Witryny możemy kategoryzować na wiele sposobów. Najbardziej oczywistą metodą podziału jest objętość serwisu liczona liczbą podstron. W wielu miejscach w Internecie znaleźć można klasyfikację one-page / multipage. Jestem jednak zdania, że uznanie witryn wielostronicowych za jeden typ jest uproszczeniem utrudniającym dopasowanie skali serwisu do potrzeb przedsiębiorstwa lub organizacji.

Serwisy jednostronicowe (ang. single-page website)

W witrynie tego typu wszystkie informacje prezentowane są na jednej stronie. Do przemieszczania się po stronie wykorzystywany jest scroll. Często dostępna jest opcja przeniesienia do konkretnego miejsca na stronie, czyli tzw. kotwicy (ang. anchor), z poziomu menu lub Call To Action.

Witryny jednostronicowe standardowo są wykorzystywane do tworzenia firmowych stron-wizytówek. Często używa się ich do prezentowania jednego produktu lub usługi.

Małe witryny (ang. small website)

Serwisy tej grupy zbudowane są z kilku do kilkunastu podstron. Witryny takie idealnie nadają się dla niedużych przedsiębiorstw, które chcą zaprezentować w Internecie siebie i swoją działalność.

Typowa zawartość małej strony, to podstawowe informacje o firmie, profilu działalności, dostarczanych produktach lub usługach, a także dane kontaktowe.

Średnie witryny (ang. medium website)

Witryna składająca się z kilkudziesięciu do kilkuset podstron. Serwisy tej klasy dostarczają znaczne ilości informacji o organizacji, dla której zostały zbudowane. Często dane zorganizowane są w wielopoziomową strukturę hierarchiczną, wykorzystywaną m.in. do prezentacji poszczególnych grup produktów lub aspektów działalności.

Średnie witryny wykorzystują z reguły bardziej zaawansowane funkcjonalności, takie jak formularze kontaktowe, wyszukiwarki produktów, logowanie użytkowników, dedykowany dostęp do treści itp.

NASZA REALIZACJA

Wykonanie strony internetowej

Witryna przygotowana dla Hillwood Polska

PORTFOLIO

Duże witryny (ang. large website)

Serwisy składające się z setek lub tysięcy podstron, przeznaczone do dystrybuowania dużej ilość informacji, udostępniający różnorodną funkcjonalność. Witryny tego typu są często wykorzystywane przez duże korporacje, władze publiczne oraz portale informacyjne.

Rodzaj strony internetowej a funkcja

Pisząc o podziale na rodzaje stron internetowych ze względu na wielkość określaną liczbą stron, podałem kilka przykładów zastosowań. Jednak udostępniana funkcjonalność i wynikające z niej przeznaczenie witryny jest także samodzielnym kryterium podziału serwisów.

Poniżej przedstawiam kategoryzację serwisów internetowych ze względu na ich funkcje.

Strona informacyjna (ang. informational website)

Witryna, której głównym celem jest udostępnianie informacji użytkownikom. Tego typu serwisy zwykle składają się z artykułów, poradników, a także informacji o produktach i usługach, w tym w formie specyfikacji i kart katalogowych produktów.

Gama możliwych zastosowań witryn informacyjnych jest bardzo szeroki: od stron rządowych, przez organizacje non-profit, po biznes.

Witryna e-commerce (ang. e-commerce website)

Mówiąc inaczej: sklep internetowy lub e-sklep. Jest to serwis, w którym prowadzona jest sprzedaż produktów za pośrednictwem Internetu. Witryny tego rodzaju oferują zazwyczaj funkcjonalność obejmującą wyszukiwanie, sortowanie oraz filtrowanie produktów, dodawanie ich do koszyka i finalizację transakcji. Bardzo często integrowane są z zewnętrznymi dostawcami oferującymi obsługę płatności oraz dostaw.

Strona społecznościowa (ang. social website)

Serwis umożliwiający użytkownikom nawiązywanie kontaktów, dzielenie się treściami tekstowymi i multimedialnymi oraz komunikację w czasie rzeczywistym. Ważną funkcjonalnością tego typu stron jest wyszukiwanie według różnych kryteriów, np. użytkowników, treści, zdarzeń. Przykładem witryny społecznościowej jest Facebook.

Strona edukacyjna (ang. educational website)

Witryna, która służy do nauki i zdobywania wiedzy. Serwis tego typu zawierać może kursy online, materiały edukacyjne, quizy i testy sprawdzające wiedzę. Strony edukacyjne często umożliwiają tworzenie wirtualnych klas, w których udostępniane są narzędzia komunikacyjne i przestrzenie do pracy wspólnej.

Serwis multimedialny (ang. multimedia website)

Witryna, która udostępnia różnego typu treści multimedialne, takie jak wideo, zdjęcia, animacje, gry itp. Serwisy z reguły pozwalają na przeglądanie i wyszukiwanie pożądanych treści według rozbudowanego systemu tagów i kategorii. Pozwalają też często na pobieranie i komentowanie treści. Zastosowanie witryn multimedialnych jest bardzo szerokie. Począwszy od prywatnych portfolio po komercyjne rozwiązania o zasięgu globalnym, jak na przykład serwis YouTube.

Strona służąca do rezerwacji (ang. booking website)

Stosunkowo wąska, ale wysoko specjalizowana grupa witryn, które oprócz wymagań funkcjonalnych muszą spełniać wymagania związane z bezpieczeństwem odbiorców, wydajnością i niezawodnością.

Witryn z tej kategorii, umożliwiają rezerwację różnych usług i atrakcji, takich jak hotele, bilety kolejowe i lotnicze, bilety na wydarzenia kulturalne, wejściówki do muzeów itp.

Blog

Jest to witryna internetowa, na której autorzy publikują regularnie treści w postaci wpisów. Wpisy mogą mieć bardzo różną formę, od pojedynczych fotografii lub krótkich notatek, po rozbudowane artykuły. Wpisy mają przypisaną datę publikacji oraz mogą być oznaczane przy pomocy kategorii i tagów. Ułatwia to przeszukiwanie bloga w celu odnalezienia interesujących odbiorcę informacji. Czytelnicy bloga mają możliwość komentowania wpisów zamieszczanych przez autorów. Twórcy mogą decydować o tym, czy komentarze są widoczne publicznie dla innych osób.

Blogi mogą dotyczyć różnych tematów, takich jak moda, kulinaria, podróże, biznes, technologia, polityka czy lifestyle. Bardzo często, będąc nośnikiem wartościowych treści, stanowią bazę do pozycjonowania serwisu, którego są częścią.

Wyróżniamy tekże blogi firmowe, które są szczególnie efektywnym narzędziem w budowaniu autorytetu marki, angażowaniu klientów i poprawie widoczności w wyszukiwarkach.

Dowiedz się jak tworzyć wartościowe treści. które przynoszą klientów. Sprawdź nasz artykuł „Content marketing – treści, które pozyskują klientów„.

Forum internetowe (ang. web forum)

Forum internetowe to platforma online służąca do wymiany informacji i dyskusji między użytkownikami na określony temat lub w obrębie określonej społeczności. Z reguły ma hierarchiczną strukturę kategorii tematycznych i wątków, w których prowadzona jest konwersacja w postaci postów. Użytkownicy forum mogą pisać własne posty, czytać i odpowiadać na posty innych użytkowników, a także tworzyć nowe wątki.

Strona łącząca wiele funkcji (ang. multifunctional website)

W praktyce nie zawsze mamy do czynienia ze stroną o jednolitej funkcjonalności. Typowym przykładem witryny o mieszanym charakterze jest serwis firmowy, który udostępnia informacje o produktach, w tym w postaci multimedialnej oraz ma zintegrowany sklep internetowy oraz blog. Według przytoczonych wcześniej kryteriów serwis jest zarówno stroną informacyjną, jak i multimedialną, stroną e-commerce i blogiem.

infografika: rodzaje stron internetowych - czego potrzebujesz dla swojego biznesu
Infografika: Rodzaje stron internetowych – czego potrzebujesz dla swojego biznesu.
pobierz pdf

Jak wybrać odpowiedni rodzaj strony internetowej?

Jak widzisz, możliwości wyboru typu witryny są bardzo duże. Nic dziwnego, że decyzja co do kształtu, objętości i funkcjonalności strony bywa trudna. Dobrym sposobem ułatwiającym wybór jest przegląd potrzeb pod kątem kilku, opisanych niżej, kryteriów.

Cele i potrzeby biznesowe

Pierwszym krokiem w wyborze odpowiedniego typu strony internetowej dla firmy lub organizacji dopasowanie do potrzeb biznesowych.

Jeżeli celem jest sprzedaż produktów, odpowiednim typem jest serwis e-commerce. Jeśli zależy Ci na budowaniu pozycji eksperta, pomyśl o blogu lub dobrze moderowanym forum. W sytuacji gdy celem jest upublicznienie podstawowych informacji kontaktowych, rozważ jednostronicową wizytówkę.

Dostępne zasoby

Wybór typu strony internetowej jest też silnie związany z budżetem przeznaczonym na tworzenie i utrzymanie serwisu. Rozbudowana witryna z bogatą funkcjonalnością wymaga większych nakładów na prace deweloperów. Duża ilość treści to z kolei czas pracy i środki, które trzeba przeznaczyć na tworzenie materiałów.

Jeżeli prowadzisz przedsiębiorstwo remontowo-budowlane zatrudniające kilka osób, budowa serwisu z setką podstron, z blogiem zasilanym regularnie nowymi treściami i promowanym forum tematycznym zapewne nie będzie najlepszym pomysłem. Lepszym wyborem będzie małej lub średniej wielkości strony prezentującej w przekonujący sposób Twoje umiejętności na przykładzie zrealizowanych prac. Zarówno stworzenie jak i sporadyczne zasilanie strony materiałami nie będzie zbyt kosztowne, a strona będzie spełniała cel polegający na przyciągnięciu nowych klientów.

Grupa docelowa

Wybór typu strony webowej musi uwzględniać również potrzeby i oczekiwania jej odbiorców. Ważne jest to w jakim celu odwiedzają stronę, jakich szukają informacji, jakie czynności chcą wykonywać w witrynie, czy zamierzają odwiedzać serwis wielokrotnie itp.

Przykładowo, jeżeli zależy Ci na budowaniu społeczności wokół swojej firmy lub organizacji powinieneś rozważyć wybór typów witryn umożliwiających komunikację, czyli forum internetowego albo bloga.

Warto przy okazji przypomnieć, że dla Internautów równie ważne jak to „co mogę zrobić”, jest to „czy korzystanie ze strony jest intuicyjne i wygodne”. Dlatego po wyborze typu strony, w fazie projektowania należy zadbać też o jak najlepszy user experience.

Szukasz wykonawcy profesjonalnej witryny www?

Zamów projekt UX/UI z wdrożeniem

Wypełnij formularz, skontatujemy się z Tobą

Konkurencja na rynku

Wybierając rodzaj strony internetowej dla organizacji warto również wziąć pod uwagę decyzje podjęte przez konkurencję. Ponieważ jako odbiorcy treści chętnie unikamy wysiłku poznawczego (patrz na przykład artykuł w serwisie Norman Nielsen Group https://www.nngroup.com/articles/minimize-cognitive-load/) warto rozważyć korzystanie z przyjętych standardów. Witryna o znacząco mniejszej objętości i mniejszej liczbie funkcji niż serwisy konkurencyjne może wywrzeć złe wrażenie na odbiorcy i obniżyć ocenę marki. Z kolei budowa strony zawierającej nowatorskie rozwiązania wiąże się z ryzykiem, że propozycja nie zostanie zaakceptowana przez odbiorców i witrynę trzeba będzie przeprojektować.

Dlaczego warto mieć stronę internetową swojej firmy?

Kończąc, zestawię kilka podstawowych powodów, dla których warto, a być może wręcz trzeba, mieć firmową witrynę www.

Po pierwsze posiadanie strony webowej umożliwia dotarcie za pośrednictwem Internetu do szerokiego grona potencjalnych klientów, do których trudno byłoby dotrzeć w inny sposób.

Po drugie serwis www jest wirtualnym pracownikiem aktywnym całą dobę przez wszystkie dni w roku. Przyszły klient może zapoznać się z ofertą i innymi informacjami w wybranym przez siebie momencie. Może też, bez wystąpienia barier psychologicznych, wielokrotnie wracać na stronę i ponownie pobierać oraz analizować zamieszczone treści. Może wreszcie zadać pytanie lub nawiązać kontakt wykorzystując formularz na stronie internetowej. W przypadku platform e-commerce klient może także dokonać zakupu.

Ostatnim elementem, na który chcę zwrócić uwagę jest budowanie autorytetu biznesowego. Pojawianie się adresu strony internetowej w wynikach wyszukiwania zwiększa świadomość marki wśród potencjalnych klientów. Dzięki temu wzmocnieniu ulega przekaz marketingowy we wszystkich kanałach i zwiększa się skłonność do podjęcia współpracy biznesowej, także poza Internetem.

Podsumowanie

Istnieje wiele typów serwisów www. Poszczególne rodzaje stron internetowych w różnym stopniu nadają się do realizacji celów biznesowych.  Dlatego wybór odpowiedniego typu witryny webowej dla Twojej firmy jest kluczowy dla osiągnięcia sukcesu w świecie cyfrowym.

Dokonując przeglądu możliwości trzeba skupić się przede wszystkim na objętości i funkcjonalności serwisu. Warto pamiętać zarówno o kosztach tworzenia, jak i utrzymania strony.

Decyzję o optymalnym kształcie rozwiązania należy podjąć biorąc pod uwagę cele i zasoby firmy, profil i preferencje klientów oraz działania konkurencji.

Artur Kruk
Audyt UX Manager

Od ponad dwudziestu pięciu lat aktywnie zaangażowany w tworzenie i sprzedaż profesjonalnych rozwiązań IT. Doświadczony analityk biznesowy oraz koordynator i menedżer projektów. Prywatnie miłośnik klasycznej literatury science-fiction i gier logicznych.

Komentarze

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments