• Home
  • UX Blog
  • Blog firmowy – dlaczego warto go prowadzić?

Blog firmowy – dlaczego warto go prowadzić?

29 sierpnia 2023
Staszek Czarnecki
UX Designer

Blogi firmowe można spotkać na wielu stronach internetowych. Jeżeli prowadzisz bloga, sprawdź czy wykorzystujesz jego pełne możliwości. Jeśli nie masz jeszcze bloga, załóż go jak najszybciej i używaj jako skutecznego narzędzia komunikacji z klientami. Zapraszam do lektury.

Co to jest blog?

Zanim zaczniesz przygodę z blogowaniem, ważne abyś zrozumiał, czym jest blog i czym różni się od tradycyjnej strony internetowej. Blogi zyskały popularność na przestrzeni lat i stały się istotnym elementem strategii marketingowej wielu firm.

Różnica między blogiem a stroną internetową

Podstawową różnicą między blogiem a stroną internetową jest charakter treści. Strona internetowa z reguły koncentruje się na prezentacji firmy, jej produktów lub usług. Blog jest natomiast platformą do regularnej publikacji artykułów, wpisów o charakterze informacyjnym, edukacyjnym czy rozrywkowym.

Dlaczego warto prowadzić blog na firmowej stronie?

Prowadzenie bloga na firmowej stronie internetowej może przynieść wiele korzyści, zaczynając od zwiększenia widoczności w sieci, poprzez budowanie relacji z klientami, po poprawę pozycjonowania SEO. Blog jest też doskonałym narzędziem do budowania i prezentowania eksperckiego autorytetu w branży, w której działa firma.

Zwiększenie widoczności w sieci

Blog firmowy to doskonałe narzędzie do zwiększania widoczności w sieci. Regularnie publikowane, wartościowe treści przyciągają nowych użytkowników, zwiększając ruch na stronie i podnosząc jej rangę w wynikach wyszukiwania.

Budowanie relacji z klientami

Blog to platforma umożliwiająca budowanie głębokich relacji z klientami. Poprzez publikację treści, które rozwiązują problemy i odpowiadają na pytania klientów, tworzysz wartość, która przekłada się na lojalność i zaufanie do marki.

Wdrożenie na blogu mechanizmu zapisów do newslettera powoduje, że relacje nabierają długotrwałego charakteru. W ten sposób przypadkowi, jednorazowi odwiedzający zmieniają się w stałych odbiorców publikowanych treści.

Pozycjonowanie (SEO)

Dobrze prowadzony blog to przede wszystkim skarbnica treści dla Twoich czytelników. Ale także element optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, uzyskiwany przez używanie odpowiednich słów kluczowych oraz tworzenie linków wewnętrznych. Zaś skuteczne SEO to wysokie pozycje na wybrane frazy w wynikach wyszukiwania i kolejni czytelnicy.

Autorytet ekspercki

Blog firmowy daje możliwość pokazania wiedzy i doświadczenia w swojej dziedzinie. Publikując artykuły na tematy związane z branżą, pokazujesz klientom, że jesteś autorytetem w swoim obszarze i zasługujesz na ich zaufanie. Co ważne – warunkiem zdobycia i umacniania pozycji eksperta jest dostarczanie wartościowych i sprawdzonych informacji, które odbiorcy uznają za przydatne lub ciekawe.

infografika: blog firmowy - czy warto i jak go założyć
Infografika: Blog firmowy – czy warto i jak go założyć.
pobierz pdf

Jak zacząć? Podstawy zakładania bloga

Decyzja o prowadzenie bloga to początek długiego procesu. Dlatego kluczowe jest odpowiednie zaplanowanie strategii, która pozwoli skutecznie zrealizować założone cele.

Określenie celów i odbiorców bloga firmowego

Zanim rozpoczniesz blogowanie, musisz jasno zdefiniować, jakie cele chcesz osiągnąć i kto jest Twoją docelową grupą odbiorców. Czy chcesz zwiększyć widoczność marki, sprzedawać produkty czy zbudować społeczność wokół Twojej marki? Wybór celów pociągnie za sobą decyzję o rodzaju treści jakie będą publikowane. Charakterystyka użytkowników wpłynie zarówno na zawartość wpisów, jak i stosowany język.

Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej o tym, jak zrozumieć potrzeby i oczekiwania różnych grup użytkowników, sprawdź artykuł Persona – co to?

Plan treści na firmowego bloga

Plan treści to harmonogram, który określa, co, kiedy i jak często publikujesz. Pomaga skutecznie utrzymać regularność i spójność, a także zapewnia, że tworzysz różnorodne treści, które odpowiadają na potrzeby Twoich czytelników.

Tu warto zaznaczyć, że efekty z działania bloga nie przychodzą od razu. Powinieneś nastawić się raczej na wielomiesięczną pracę oraz koszty i działania organizacyjne związane z pisaniem i publikacją wpisów.

Wybór platformy blogowej

Wybór odpowiedniej platformy blogowej jest kluczowy. Możliwości jest wiele, od darmowych serwisów po płatne rozwiązania z własnym hostingiem. Wybierając, warto uwzględnić takie aspekty jak łatwość obsługi, możliwości personalizacji czy integracja z innymi narzędziami.

WordPress jako optymalne narzędzie do tworzenia bloga firmowego

Jednym z najpopularniejszych rozwiązań do tworzenia blogów jest WordPress. Dzięki swojej elastyczności, intuicyjności oraz bogatym możliwościom personalizacji, jest świetnym wyborem dla blogerów na różnych etapach zaawansowania.

Co to jest WordPress?

WordPress to platforma typu open-sorurce do tworzenia stron internetowych i blogów, która od lat cieszy się niesłabnącą popularnością. Pozwala na tworzenie zarówno prostych wirtualnych pamiętników, jak i zaawansowanych stron blogów firmowych, witryn korporacyjnych czy sklepów internetowych.

Zalety korzystania z WordPressa

Do głównych zalet WordPressa należą łatwość obsługi, duża ilość darmowych szablonów oraz ogromna baza wtyczek rozszerzających funkcjonalność podstawowej wersji oprogramowania. Olbrzymim atutem jest także aktywna społeczność deweloperów i użytkowników, która jest źródłem cennych informacji i wskazówek.

Jak założyć firmowy blog na WordPressie?

Założenie bloga na WordPressie to kilka prostych kroków: wybór i zakup domeny, wybór i zakup planu hostingowego, instalacja WordPressa, konfiguracja strony (wybór szablonu, instalacja wtyczek) i – wreszcie, – publikowanie pierwszego wpisu.

Jeżeli masz firmową domenę i serwer, instalacja oraz uruchomienie oprogramowania WP zajmie Ci góra kilkadziesiąt minut. Jest wiele dobrych źródeł wiedzy na temat zakładania bloga lub strony, do których można dotrzeć bez trudu (tak działa wspomniana społeczność). Z artykułu skieruję Cię na oficjalną stronę WordPressa.

Szukasz wykonawcy firmowej strony z blogiem?

Prześlij brief lub zadzwoń

Wypełnij formularz, skontatujemy się z Tobą

Co publikować na firmowym blogu?

Zakładając bloga, z pewnością zastanawiasz się, jakie treści na nim publikować. Wybór odpowiednich tematów, zrozumienie zasad content marketingu oraz stworzenie efektywnego planu treści są kluczowe dla sukcesu Twojego bloga.

Jak zapewne wiesz, content marketing to strategia pozyskiwania klientów i partnerów poprzez wartościowe treści. Dlatego właśnie publikując rzetelne, przydatne i zrozumiałe informacje dotyczące Twojej specjalizacji przyciągasz osoby zainteresowane zbliżoną tematyką. Użytkownicy ci trafiają np. za pośrednictwem wyszukiwarki lub poprzez linki rozsyłane w mailingu na bloga lub stronę i… możesz zachęcać ich do zakupu, współpracy, ponownych odwiedzin itp.

Jeśli chodzi o to, co użytkownicy wchodzący na bloga mogą zobaczyć, gama możliwości jest ogromna. Typowe rodzaje treści to:

  • poradniki,
  • artykuły eksperckie,
  • analizy,
  • case studies,
  • recenzje produktów,
  • wywiady,
  • posty gościnne firm partnerskich,
  • historie klientów.

Bazową postacią wpisu na blogu jest forma tekstowa, ale wszystkie platformy blogowe umożliwiają osadzanie w postach elementów graficznych oraz multimediów. Wybór formy, choć ważny, bo treści powinny być zrozumiałe i atrakcyjne dla odbiorców, ma znaczenie drugoplanowe. Kluczowa jest, jak wspomniałem kilkukrotnie, wartość dla Twoich czytelników.

Częste błędy przy prowadzeniu bloga firmowego

Prowadzenie bloga firmowego jest procesem, który wymaga czasu, zaangażowania i planowania. Z tego powodu, decydując się na długodystansowe działanie warto znać błędy, które utrudniają osiągnięcie postawionych celów.

Brak regularnej publikacji

Nieprzestrzeganie regularności publikacji to częsty błąd. Czytelnicy oczekują świeżej treści i mogą zrezygnować z odwiedzania Twojego firmowego bloga, jeśli nie znajdą nowych postów. Dlatego też stworzenie i przestrzeganie planu publikacji ma kluczowe znaczenie.

Brak unikalnej treści

Publikowanie treści, które są powielane lub nie wnoszą nic nowego, to kolejny częsty błąd. Czytelnicy, podobnie jak algorytmy wyszukiwarek, cenią unikalne i wartościowe treści.

Brak interakcji z czytelnikami

Blog firmowy to nie tylko miejsce do publikacji treści, ale też do interakcji z odbiorcami. Ignorowanie komentarzy, pytań czy sugestii od czytelników może prowadzić do utraty zaangażowania i zainteresowania Twoim blogiem.

Podsumowanie

Prowadzenie bloga firmowego to nie moda, ale inwestycja w skuteczny mechanizm docierania do klientów. Blog jest skutecznym narzędziem budowania marki i zwiększania widoczności w sieci.

Wybór odpowiedniej platformy (my polecamy WordPress) oraz stworzenie wartościowych i unikalnych treści, dostosowanych do potrzeb Twoich czytelników, to klucz do sukcesu.

Staszek Czarnecki
UX Designer

Rozwiązywanie problemów to jego pasja, niezależnie od tego, czy chodzi o wygląd strony www widzianej okiem użytkownika, czy o zapchany filtr w kawiarce. Uwielbia rozumieć złożone rzeczy i dzielić je na proste rozwiązania. Poza pracą znajdziesz go, trenującego na siłowni lub wspominającego poprzednie podróże.

Komentarze

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments