Blog ARTNOVA
Dziękujemy za subskrypcję.
Na podany adres email zostało wysłane potwierdzenie zapisu.
OK
Blog ARTNOVA

Co warto wiedzieć o audycie UX?

audyt UX
Hanna Trzeciak
UX Designer

User experience design stał się modnym tematem w świecie biznesu. Jednak wielu przedsiębiorców zastanawia się wciąż, czy tak naprawdę warto inwestować w usługi związane z użytecznością, na przykład audyt UX. Może to przejściowy trend, za którym podążą wyłącznie największe podmioty na rynku?

Czy UX się opłaca?

Już w latach 60-tych CEO firmy IBM powiedział, że każdy dolar zainwestowany w UX zwraca od $10 do $100. Innymi słowami, im wcześniej zainwestuje się w intuicyjny design, tym łatwiej potem uniknąć dodatkowych kosztów.

Ale skąd masz wiedzieć, czy Twoja strona internetowa jest dobrze zaprojektowana i, co ważniejsze, odpowiada na potrzeby Twoich użytkowników i Twojego biznesu?

Odpowiedzi na te i podobne pytania dostarcza audyt UX.

Ta stosunkowo nowa na polskim rynku usługa idealnie sprawdza się w branży e-commerce. Dzięki spostrzeżeniom i wnioskom z audytu możesz podnieść konwersję oraz zwiększyć sprzedaż w Twoim sklepie internetowym. Na dodatek, z reguły o wiele taniej, niż przy tworzeniu od podstaw, nowego, bardziej UX-owego sklepu.

Co to jest audyt UX?

Audyt UX to analiza strony lub sklepu internetowego, którą przeprowadzają zazwyczaj projektanci lub badacze UX. Podczas tej analizy eksperci badają, czy strona zaprojektowana jest w sposób umożliwiający wygodne i efektywne korzystanie przez użytkowników. W przypadku sklepu internetowego audyt weryfikuje przede wszystkim, czy z punktu widzenia klienta proces zakupowy jest intuicyjny i oczywisty.

Po co robić audyt UX?

Jako właściciel sklepu internetowego musisz być przygotowany na ciągłe zmiany w wyglądzie i budowie swego serwisu. Proces optymalizacji jest procesem ciągłym, dlatego warto zadbać o wiarygodne wskazówki do zmian. Audyt strony internetowej wskaże najważniejsze problemy, określając jednocześnie ich potencjalny wpływ na wyniki Twojego biznesu.

Jeżeli zauważysz stagnację lub spadek sprzedaży w Twoim sklepie, może być to ważny sygnał do zlecenia audytu. Badanie użyteczności w formie audytu powinno dostarczyć Ci wiedzy o błędach, które mogą powodować porzucanie koszyka przez klienta.

 

infografika: co warto wiedzieć o audycie UX

 

Jak przebiega audyt UX?

W zależności od potrzeb i rozmiarów sklepu internetowego oraz ograniczeń czasowych lub budżetowych zakres czynności audytu może się trochę różnić.

Pełen audyt strony internetowej obejmuje:

Zebranie wymagań i oczekiwań klienta.

Każdy klient jest inny, więc audyt powinien być przystosowany do indywidualnych potrzeb. Dzięki rozmowie z klientem można dostosować metodykę i obszar pokryty przez audyt. Komunikacja i ustalenie wspólnego gruntu powinna być pierwszym krokiem w procesie audytu. Ważnym elementem zbierania wymagań, jest także przekazanie posiadanych informacji dotyczących profilu klientów, ruchu na stronie, opinii użytkowników, zidentyfikowanych problemów ze sprzedażą itp.

Tworzenie persony.

Na podstawie danych o grupie docelowej klienta, audytorzy tworzą personę, która jest średnią wszystkich cech odbiorców danej strony internetowej. Persona jest narzędziem, które pomaga audytorom przeprowadzić analizy i badania w kontekście rzeczywistych użytkowników serwisu.

Analizę heurystyczną.

Heurystyki to najprościej mówiąc dobre zasady projektowania doświadczeń użytkownika, których używa się jako odniesienie podczas analizy strony internetowej. Eksperci w trakcie takiej analizy weryfikują, czy strona została zaprojektowana zgodnie z tymi zasadami.

Wędrówkę poznawczą.

Tę metodę stosuje się najczęściej jako wsparcie analizy heurystycznej lub gdy badania z użytkownikami są niemożliwe lub ograniczone. Polega ona na wcieleniu się przez badacza w rolę użytkownika systemu i realizowanie typowych dla niego zadań. Dzięki tej metodzie można łatwiej zobrazować sobie scenariusze użycia strony internetowej przez typowego użytkownika oraz sprawdzić wszystkie możliwe procesy w serwisie.

Badania z użytkownikami.

Oprócz analizy heurystycznej bardzo ważną częścią audytu, są badania użyteczności z osobami należącymi do grupy docelowej audytowanego sklepu internetowego. Polegają na wykonaniu wybranych czynności na stronie. Prawidłowo zaprojektowane i przeprowadzone badania z użytkownikami dostarczają najcenniejszych informacji. Jednak ze względu na czasochłonność i koszty często się je pomija, szczególnie przy pierwszych ocenach jakości funkcjonowania e-sklepu.

 

Na koniec audytorzy opracowują obserwacje i wnioski z audytu w postaci pisemnego raportu przekazywanego klientowi. Zawartość raportu, a więc jego treść i stopień szczegółowości mogą się znacznie różnić. Wszystko zależy od tego, czego oczekuje zamawiający.
Jeżeli chcesz otrzymać podstawową ocenę kondycji swojego sklepu, wystarczające będzie podsumowanie oceny jakości realizacji procesów biznesowych i wskazanie najpoważniejszych problemów.
Jeżeli praktycznie podjąłeś decyzję o przeprowadzeniu modernizacji sklepu i potrzebujesz konkretnych wytycznych dla developerów, to audyt, siłą rzeczy, będzie obszerny.

Podsumowanie

Dbałość o użyteczność (UX, user experience) serwisów internetowych, w szczególności e-sklepów zdecydowanie nie jest przejściowym trendem. Użytkownicy z dnia na dzień stają się bardziej wymagający i niecierpliwi. Dlatego pozornie drobne niedogodności, mogą łatwo doprowadzić do ucieczki na stronę konkurencji.

Zlecając audyt działasz nie tylko na rzecz użytkownika Twojego serwisu, ale również na rzecz Twojego biznesu. Pamiętaj również o tym, że audyt możesz zlecić zanim zauważysz poważne problemy związane ze sprzedażą. Aby zoptymalizować działanie Twojego sklepu najlepiej działać proaktywnie – audyt strony internetowej jest do tego świetną okazją.

Hanna Trzeciak
UX Designer
Blog ARTNOVA
Poszerzaj z nami swoją wiedzę na temat UX
Zasubskrybuj nasz newsletter
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments