• Home
  • UX Blog
  • Umiejętności przydatne dla projektanta UX

Umiejętności przydatne dla projektanta UX

23 kwietnia 2024
Artur Kruk
Audyt UX Manager

Projektowanie user experience (UX) to rozwijająca się dynamicznie dziedzina, która wymaga od projektantów nie tylko doskonałej znajomości narzędzi do tworzenia interfejsów, ale i szeregu innych zdolności. W pracy designera UX/UI, poza umiejętnością tworzenia atrakcyjnych wizualnie projektów, bardzo ważne staje się zrozumienie użytkownika, jego potrzeb i sposobu, w jaki wchodzi w interakcję z cyfrowymi produktami. W tym artykule przyjrzymy się tym mniej oczywistym, ale równie ważnym umiejętnościom, pomagającym tworzyć lepsze doświadczenia użytkowników.

Podstawowe umiejętności w projektowaniu UX

Zanim jednak przejdziemy do rzadziej wspominanych kompetencji, podsumujmy krótko podstawowe, merytoryczne umiejętności UX designera. Lista jest dość długa, więc omówię je w telegraficznym skrócie:
 

  • Badania użytkowników, czyli zbieranie i analiza danych o użytkownikach. Aby zrozumieć potrzeby odbiorców, zachowania i motywacje niezbędna jest znajomość różnorodnych metod badawczych, takich jak wywiady, ankiety i obserwacje.
  • Tworzenie person polegające na budowaniu fikcyjnych postaci reprezentujących różne segmenty użytkowników. Wymaga umiejętności zrozumienia i systematycznego opisania cech, celów, potrzeb oraz motywacji odbiorców.
  • Projektowanie architektury informacji. Obejmuje organizowanie, strukturyzowanie i etykietowanie treści w sposób, który jest intuicyjny i łatwy do nawigacji dla użytkowników.
  • Mapowanie ścieżki użytkownika. Polega na wizualizowaniu kroków, jakie użytkownik podejmuje podczas interakcji z produktem lub usługą. Wymaga umiejętności identyfikacji kluczowych punktów styku i obszarów wymagających poprawy.
  • Tworzenie scenariuszy użytkownika. Obejmuje pisanie szczegółowych opisów tego, jak różni użytkownicy mogą korzystać z produktu w różnych sytuacjach.
  • Tworzenie makiet. Polega na przygotowywaniu uproszczonych wizualnych reprezentacji stron lub ekranów produktu, które pokazują rozmieszczenie głównych elementów i nawigacji.
  • Tworzenie prototypów. Obejmuje budowanie interaktywnych modeli produktów, które pozwalają na testowanie i ocenę funkcjonalności oraz użyteczności przed finalną realizacją.
  • Projektowanie interfejsu użytkownika (w tym projektowanie responsywne). Polega na tworzeniu atrakcyjnych i funkcjonalnych interfejsów, które dostosowują się do różnych urządzeń i rozmiarów ekranów, zapewniając spójne doświadczenie użytkownika.
  • Umiejętności wizualne. Obejmuje projektowanie estetycznie przyjemnych i czytelnych elementów wizualnych, takich jak kolory, typografia, ikony i obrazy, które wspierają funkcjonalność i użyteczność produktu.
  • Prowadzenie testów użyteczności. Polega na organizowaniu i przeprowadzaniu testów z udziałem rzeczywistych użytkowników, aby zidentyfikować problemy związane z użytecznością i zbierać opinie na temat produktu w celu jego poprawy.

 
Równie ważne umiejętności, które pomagają w projektowaniu UX, to:
 

  • znajomość narzędzi (aplikacje do projektowania graficznego, tworzenia makiet i prototypów, programy komunikacyjne oraz analityczne),
  • znajomość podstawowych technologii oraz ich możliwości i ograniczeń (HTML/CSS),
  • myślenie analityczne.

Inne kompetencje cenne w projektowaniu UX

Zestaw wymienionych wcześniej kompetencji to core zawodu projektanta UX. Przejdźmy jednak do mniej oczywistych, często pomijanych w trakcie rekrutacji, czy szkoleń, umiejętności.

Psychologia i empatia

Zrozumienie, co kieruje odbiorcami podczas korzystania z aplikacji czy witryn internetowych, jest fundamentem skutecznego projektowania UX. Psychologia użytkownika, pomaga przewidzieć, jakie elementy projektu przyciągną uwagę użytkownika, a jakie mogą go frustrować. Zrozumienie mechanizmów, takich jak nawyki, preferencje i potrzeby użytkowników, umożliwia tworzenie interfejsów, które są intuicyjne i angażujące.

Równie ważnym narzędziem dla projektanta UX jest empatia. Pojęcie to oznacza umiejętność postawienia się w sytuacji użytkownika, zrozumienia jego perspektywy i odczuć. Dzięki empatii projektanci mogą tworzyć funkcjonalne produkty, z których korzystanie jest dla odbiorców wygodne.

Projektanci mogą wykorzystać techniki badawcze, takie jak choćby wywiady lub testy użyteczności, aby lepiej zrozumieć potrzeby grupy docelowej tworzonego rozwiązania. Przykładowo, testowanie wczesnych prototypów pozwala na stosunkowo tanie wykrycie i naprawienie potencjalnych problemów, co znacząco poprawia końcowy produkt.

Komunikacja i współpraca

Tworzenie projektów UX/UI wymaga połączenia kompetencji z wielu obszarów. UX designer musi wyjaśniać swoje pomysły i zbierać feedback od członków zespołu oraz klientów. Musi także skutecznie komunikować się z programistami, by wspólnie realizować wizję projektu.

Umiejętność budowania mostów między różnymi dziedzinami i językami – od technicznego żargonu programistów po biznesowe koncepcje menedżerów produktu – może decydować o powodzeniu całego projektu. Zdolności kooperacyjne i komunikacyjne pozwalają na płynne współdziałanie i pomagają unikać nieporozumień, które mogłyby opóźnić lub nawet zatrzymać realizację.

Pisanie i storytelling

Choć na pierwszy rzut oka nie jest to tak oczywiste, umiejętność pisania jest podstawą w projektowaniu UX. Jasne, zwięzłe i przemyślane treści umieszczone na stronie lub interfejsie aplikacji mogą znacząco poprawić doświadczenie użytkownika. Pomagając bowiem nawigować i rozumieć oferowane funkcje.

Dodatkowo, umiejętność opowiadania historii (storytelling) może wzbogacić stronę o angażującą narrację. Dzięki przyciągającej uwagę opowieści strona internetową buduje emocjonalną więź z użytkownikiem. Storytelling w UX pomaga nie tylko kierować uwagą odbiorcy, ale także ułatwia zapamiętanie marki i oferowanych produktów.

Kreatywność i myślenie projektowe

W projektowaniu UX/UI, kreatywność wykracza poza zagadnienie estetyczne i obejmuje także innowacyjne podejście do rozwiązywania problemów. Myślenie projektowe (design thinking) to ścieżka empatycznego podejścia do potrzeb użytkownika. Obejmuje ono definiowanie problemów, proponowanie rozwiązań, prototypowanie i testowanie.

Ta metodologia sprzyja tworzeniu funkcjonalnych, a jednocześnie innowacyjnych rozwiązań, które rzeczywiście odpowiadają na ludzkie potrzeby. Kreatywność w myśleniu projektowym oznacza także umiejętność patrzenia na problem z różnych perspektyw. To z kolei prowadzi często do odkrywania niekonwencjonalnych i przełomowych rozwiązań.

Zarządzanie projektem

Ostatnią ważną dla projektanta UX, a często niedocenianą, umiejętnością jest zarządzanie projektami. Tworzenie rozwiązań przez multidyscyplinarne zespoły wymaga jasnego planu i zdolności reagowania na zmiany założeń oraz nowe informacje od zleceniodawcy lub dotyczące użytkowników produktu cyfrowego.

Projektanci UX często muszą koordynować pracę wielu osób, terminarze i wykorzystanie zasobów. Umiejętności takie jak planowanie, organizacja pracy i zarządzanie czasem mają fundamentalne znaczenie dla utrzymania projektów na właściwym kursie i zapewnienia, że wszystkie elementy współgrają ze sobą harmonijnie. Projektant UX z umiejętnościami menedżerskimi jest w stanie nie tylko tworzyć doskonałe projekty, ale również efektywnie je realizować.

Podsumowanie

Projektowanie UX to nie tylko praca z interfejsami i technologią, ale przede wszystkim z ludźmi i dla ludzi. Umiejętności kojarzone z reguły z innymi profesjami, takie jak empatia, umiejętności komunikacyjne, analiza danych, kreatywność i zarządzanie projektami, są równie ważne co techniczne aspekty pracy.

Dla projektanta UX, ciągły rozwój w tych obszarach jest kluczowy, aby nie tylko tworzyć produkty, które są estetyczne i funkcjonalne, ale także dopasowane do odbiorców, przydatne biznesowo.

Artur Kruk
Audyt UX Manager

Od ponad dwudziestu pięciu lat aktywnie zaangażowany w tworzenie i sprzedaż profesjonalnych rozwiązań IT. Doświadczony analityk biznesowy oraz koordynator i menedżer projektów. Prywatnie miłośnik klasycznej literatury science-fiction i gier logicznych.

Komentarze

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments