Blog ARTNOVA
Dziękujemy za subskrypcję.
Na podany adres email zostało wysłane potwierdzenie zapisu.
OK
Jak zrobić projekt graficzny strony internetowej
Blog ARTNOVA
  • Home
  • UX Blog
  • Jak zrobić projekt graficzny strony internetowej

Jak zrobić projekt graficzny strony internetowej

Web design
Paulina Cziba
UX Designer

Dopracowany projekt graficzny strony internetowej jest gwarancją wywarcia dobrego „pierwszego wrażenia” na potencjalnym kliencie. Odpowiednio zaprojektowana strona ułatwi znalezienie potrzebnych informacji lub zachęci do zakupu produktów. Przez lata wykształcił się szereg standardów i najlepszych praktyk w projektowaniu stron internetowych. Ich celem jest poprawa doświadczenia użytkownika i zapewnienie dostępności. W tym artykule dowiesz się, na co zwrócić uwagę w trakcie tworzenia projektu graficznego strony internetowej.

 

Czym jest projekt graficzny strony internetowej i dlaczego jest taki ważny?

Projekt graficzny strony internetowej określa układ wizualny i ogólny wygląd strony www. Decyduje o wyglądzie wszystkich podstron i w efekcie o spójności witryny.

 

Podczas projektowania stron wykorzystuje się różne elementy projektowania graficznego, takie jak typografia, kolorystyka, obrazy i układ. Projekt graficzny strony internetowej jest ważny, ponieważ w znacznym stopniu wpływa na doświadczenie użytkowania strony przez potencjalnych klientów. Dobrze zaprojektowana strona ułatwi użytkownikom nawigację i znalezienie informacji. Dzięki odpowiednio użytym elementom projektowym nakieruje na pożądane działania, np. na dokonanie zakupu. Z drugiej strony, źle zaprojektowana strona internetowa może być myląca i frustrująca dla użytkowników. W efekcie może doprowadzić do opuszczenia strony i utraty potencjalnych klientów.

 

Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej o zaawansowanych technikach projektowania strony, w tym jak efektywnie korzystać z siatek projektowych, sprawdź nasz artykuł Gridy, czyli jak projektować na siatce 12 kolumn.

Graficzny projekt strony internetowej – co na początek trzeba wziąć pod uwagę?

Założenie strony internetowej daje nieskończenie wiele możliwości rozwoju zarówno firmom, jak i osobom prywatnym. Jednak, żeby Twoja strona była naprawdę skuteczna, należy wziąć pod uwagę kilka aspektów.

Grupa docelowa strony internetowej

Kto będzie przeważnie korzystał z mojej strony internetowej? Na to pytanie warto odpowiedzieć sobie przed przystąpieniem do tworzenia strony. Zdefiniowanie grupy docelowej to bowiem jedna z najważniejszych czynności podczas projektowania produktów digitalowych.

 

Docelowa grupa odbiorców to osoby, które będą najczęściej korzystać z witryny. Opisując cechy grupy docelowej, należy wziąć pod uwagę takie czynniki jak wiek, płeć, miejsce zamieszkania, zainteresowania i zachowania konsumenckie.

 

Elementy projektu, m.in. kolorystyka, typografia i układ powinny być dostosowane do docelowej grupy odbiorców. Przykładowo to, ile lat ma Twój użytkownik wpływa na to, jak powinna wyglądać strona. Młodsi odbiorcy preferują nowoczesny i modny design, podczas gdy starsi z reguły lepiej czują się przeglądając bardziej tradycyjne i proste strony internetowe.

 

Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej o tym, jak zrozumieć i docenić potrzeby Twoich użytkowników, zalecamy sprawdzenie naszego artykułu Persona – co to jest i jak ją stworzyć.

Główne cele witryny internetowej

Inną ważną kwestią wartą ustalenia przed przystąpieniem do projektowania strony internetowej jest jej przeznaczenie. Należy zastanowić się w jakim celu ma powstać witryna.

 

Jednym z najbardziej powszechnych powodów jest chęć zaistnienia w sieci. Tworząc stronę internetową, możesz dotrzeć do szerszej publiczności niż za pomocą tradycyjnych metod marketingowych. Innym celem stworzenia witryny może być sprzedaż online. Również w tym wypadku dzięki stronie można dotrzeć do większej grupy odbiorców, a co za tym idzie powiększyć grono kupujących. Strona internetowa może pomóc też w kreowaniu wizerunku firmy, a także promowaniu usług i produktów.

 

Cel strony zależy od rodzaju firmy, którą ma reprezentować. Na przykład strona sklepu będzie bardziej nakierowana na obecność w sieci i sprzedaż, z kolei strona zakładu kosmetycznego będzie wizytówką online. Ważne jest, aby ustalić cel, ponieważ w zależności od tego, w jakim celu powstanie witryna, będzie ona skonstruowana inaczej. Wizytówka online jest zwykle bardzo prostą stroną www, która zawiera głównie informacje kontaktowe. Platforma e-commerce to z kolei najczęściej złożona witryna o rozbudowanej treści i funkcjonlaności.

Analiza konkurencji

Przed przystąpieniem do projektowania wyglądu strony internetowej warto zrobić research stron konkurencyjnych firm. Celem przeprowadzenia takiej analizy jest zapoznanie się jak z tworzeniem witryn poradzili sobie inni. Analiza może dostarczyć inspiracji i nowych pomysłów. W ten sposób można także określić panujące trendy oraz najlepsze praktyki projektowe, a wybrane z nich zastosować u siebie.

Analiza konkurencji jest także dobrą okazją do sprawdzenia, czym chcielibyśmy się odróżnić w projekcie graficznym naszej strony od innych firm. Może to dotyczyć zarówno elementów projektowych, których konkurencja nie używa lub używa w inny sposób, jak też wypracowania własnej, unikalnej koncepcji strony internetowej.

 

infografika: jak przygotować dobry projekt graficzny strony internetowej
Infografika: Jak przygotować dobry projekt graficzny strony internetowej.

 

 

Co wpływa na jakość projektu graficznego strony internetowej?

Projektowanie graficzne stron internetowych polega na stworzeniu spójnego i atrakcyjnego wizualnie interfejsu. Należy pamiętać, że wszystkie elementy, których używa się w takich projektach, będą miały wpływ na użyteczność stron internetowych. Witryny powinny być projektowane tak, aby zwiększać komfort korzystania i w efekcie poprawiać ich skuteczność. Przykładowo, jeśli Twoja strona dotyczy sprzedaży produktów, jej układ i elementy powinny podkreślać i nakierowywać użytkowników w stronę zakupów.

Kolorystyka dopasowana do branży

Nie od dziś wiadomo, że kolory odgrywają istotną rolę w naszym życiu. Wpływają na nasze nastroje, emocje i postrzeganie. W erze cyfrowej, kolory są równie ważne. Także tu mogą wywoływać emocje, przekazywać komunikaty. Odpowiednio zaprojektowany schemat kolorów może sprawić, że strona będzie wyglądała profesjonalnie, nowocześnie lub tradycyjnie, w zależności od jej celu i grupy docelowej.

 

W odpowiednim doborze palety kolorystycznej może pomóc psychologia kolorów, czyli nauka o tym, jak barwy wpływają na ludzkie emocje, zachowania i postrzeganie.

 

Kolory powinny być dopasowane do branży, którą reprezentuje witryna. Projektanci powinni wziąć pod uwagę ogólną estetykę, ton i osobowość marki. Na przykład, firma prawnicza może użyć koloru szarego, który kojarzy się z elegancją i profesjonalizmem. Sklep z zabawkami dla dzieci powinien być w kolorowych, jasnych barwach, symbolizujących kreatywność i radość.

Atrakcyjny Header i Footer

Header i Footer, czyli nagłówek i stopka są istotnymi elementami graficznego projektu strony internetowej. Zawierają zazwyczaj menu nawigacyjne, pozwalające użytkownikom na szybki dostęp do różnych stron i sekcji witryny. W ten sposób użytkownicy mogą łatwo poruszać się po stronie.

 

Stopka na stronie internetowej najczęściej pełni funkcję informacyjną. To tam zwykle umieszcza się ważne informacje kontaktowe, takie jak numer telefonu, adres e-mail czy adres fizyczny.

 

Kolejna ważna funkcja, którą mogą pełnić nagłówek i stopka, to podkreślenie tożsamości marki. Efekt ten uzyskuje się przede wszystkim przez umieszczenie logo oraz użycie kolorów czy innych elementów interfejsu spójnych z pozostałymi elementami witryny.

Właściwe rozmieszczenie kluczowych elementów na stronie

Na projekt graficzny strony www składa się wiele elementów. Kluczowymi elementami są wspomniane wcześniej nagłówek i stopka, pasek nawigacji, obszar zawartości (content area), pasek boczny, przyciski Call To Action lub formularze.

 

To, jakie elementy znajdą się na Twojej stronie internetowej zależy od jej celu i przeznaczenia. Rozmieszczenie funkcji ma ogromny wpływ na to, czy strona jest łatwa do zrozumienia, poruszania się i czy spełnia swoje cele.

 

W doborze i rozmieszczaniu kluczowych elementów warto stosować zasadę im mniej tym lepiej. Prosty i „czysty” design, który nie zawiera rozpraszających elementów, jest przyjazny użytkownikom. Projektując rozmieszczenie elementów należy pamiętać o prawie Jakoba (https://www.nngroup.com/videos/jakobs-law-internet-ux/). Jest to zasada, która mówi o tym, że użytkownicy spędzają większość czasu na innych stronach internetowych. W związku z tym użytkownicy oczekują, że Twoja strona będzie działać podobnie do tych, które już znają. Innymi słowy, jeśli strona jest zgodna z powszechnymi konwencjami, użytkownikom łatwiej nawigować i znajdować informacje.

Czytelność strony internetowej

Mawia się, że większość użytkowników nie czyta stron internetowych, tylko je skanuje, czyli wyszukuje  najpotrzebniejsze informacje, zamiast zapoznać się z pełnym tekstem. Dlatego treść na stronie powinna być przedstawiona w sposób, który jest łatwy do zrozumienia i znalezienia informacji.

 

Na czytelność treści ogromny wpływ ma zachowanie hierarchii wizualnej. Staranny dobór nagłówków, krojów czcionek oraz odpowiednie formatowanie tekstu sprawiają, że strona jest przeglądana z przyjemnością. Na czytelność witryny wpływa też kontrast między tekstem a tłem. Jeśli jest on niewystarczający, użytkownicy mogą mieć trudności z odczytaniem treści i wyszukiwaniem ważnych elementów, np. przycisków.

 

Warto pamiętać, że w projektowaniu interfejsów należy unikać stosowania dużych bloków tekstu. Tzw. „ściany” tekstu mogą być przytłaczające i są trudniejsze do przejrzenia. Z tego powodu tekst dzieli się na mniejsze akapity oznakowane nagłówkami, co ułatwia użytkownikom czytanie i zrozumienie treści. Nagłówki strony internetowej pomagają w szybkim zorientowaniu się na stronie. Za ich pomocą użytkownik dostaje informację, o czym jest dana część witryny.

 

W podkreśleniu ważnych informacji pomagają też wypunktowania. W celu poprawienia czytelności odstępy pomiędzy punktami powinny być większe.

 

Fantastycznym źródłem wiedzy o projektowaniu czytelnych interfejsów jest książka Steve’a Kruga „Nie każ mi myśleć”. Jest to lektura obowiązkowa dla każdego dla projektanta interfejsów graficznych.

Przejrzysta struktura menu

Menu zazwyczaj umieszcza się na górze strony, rzadziej z boku lub na dole. Powinno być ono wyraźnie wyróżnione, łatwe do znalezienia i spójne wizualnie na wszystkich podstronach witryny. O jego przejrzystej strukturze mówimy wtedy, gdy menu opatrzone jest wyraźnymi etykietami i kategoriami, które dokładnie odzwierciedlają zawartość strony. Ważna jest tam hierarchiczna organizacja treści. Polega ona na rozbiciu zawartości strony na kategorie, a następnie podkategorie w logiczny, uporządkowany sposób.

Widoczność przycisków nawigacyjnych

Przyciski nawigacyjne to klikalne elementy na stronie internetowej, które umożliwiają użytkownikom przechodzenie do różnych sekcji witryny. Są one często wyświetlane jako tekst lub ikony i zazwyczaj znajdują się w nagłówku lub stopce strony internetowej.

 

Przyciski nawigacyjne mogą być również określane jako pozycje menu, linki lub przyciski. Niektóre typowe przykłady przycisków nawigacyjnych to „Strona główna”, „O nas” czy „Kontakt”. Nawigacja strony www powinna być dostosowana do przeznaczenia witryny i jej użytkowników. Na przykład na stronie e-commerce nawigacja powinna mieć przyciski przenoszące do różnych kategorii produktów.

Ważne jest, aby przyciski nawigacyjne były łatwe do znalezienia i zrozumienia.

 

Szukasz wykonawcy projektu graficznego strony www?

Zamów bezpłatną wycenę

 

 

Projektowanie graficzne poszczególnych podstron

Strona internetowa składa się zwykle z kilku lub wielu podstron, których celem jest zaprezentowanie konkretnych treści lub funkcji.

 

Bardzo często projektuje się tzw. landing page. Jest to specyficzny rodzaj strony internetowej, która ma na celu przekonanie użytkowników do podjęcia określonej akcji, takiej jak dokonanie zakupu, wypełnienie formularza lub zapisanie się do usługi. Projektowanie landing page powinno być bardzo przemyślane, ponieważ strony te mają ogromny potencjał biznesowy a ich skuteczność często przekłada się na zwielokrotnienie przychodów firmy.

 

Podstroną, którą zawiera zwykle każda strona internetowa jest podstrona “Kontakt”. Powinny się na niej znaleźć wszystkie informacje kontaktowe, czyli numer telefonu, adres email.

 

Inną typową podstroną jest podstrona “O nas”. To miejsce w witrynie, gdzie można opowiedzieć o historii firmy i jej misji. Na podstronie „O nas” można też przedstawić członków zespołu.

Projekt graficzny strony internetowej – cena

Cena za projekt graficzny strony internetowej będzie się różnić w zależności od wielu czynników. Na cenę wpływa zarówno złożoność projektu, liczba typów podstron do zaprojektowania, jak i planowane funkcjonalności. Rozbudowana witryna wymaga stworzenia złożonej architektury informacji i dopracowania nawigacji. A to kosztuje.

 

Bez wątpienia duże znaczenie ma rodzaj ilustracji. Na jednym biegunie są bezpłatne stockowe zdjęcia, na drugim zaś profesjonalne fotografie lub dedykowane grafiki.

 

Wiele zależy też od tego, czy budujemy stronę od zera czy na podstawie szablonu. W tym drugim przypadku istotny jest poziom personalizacji jakiego oczekuje klient. Decydując się na wybór gotowego template musi się on liczyć z tym, że nie wszystkie oczekiwania będą proste i łatwe do realizacji. Nie wspominając o wydajności gotowej witryny.

 

Jeżeli jesteś zainteresowany kosztem opracowania projektu dla siebie prześlij nam opis najważniejszych wymagań i oczekiwań. Na podstawie informacji obliczymy cenę lub zadamy dodatkowe pytania.

Podsumowanie

Projektowanie graficzne strony www to złożony proces, które obejmuje wiele zadań. Wykonanie projektu najlepiej jest zlecić doświadczonym web designerom. Wykorzystanie wiedzy i umiejętności z obszaru user experience i UI przełoży się na pozytywny odbiór witryny.

 

Powyższy artykuł ma za zadanie nakreślić najważniejsze aspekty, które należy wziąć pod uwagę projektując stronę. Nie obejmuje on wielu ważnych obszarów, takich choćby jak dostępność cyfrowa stron www.

Podobne wpisy

07.09.2021 7 września 2021
E-commerce

Ładny sklep internetowy – to się opłaca!

UX Designer
Projektantka UX i UI z doświadczeniem architektonicznym. Umiejętności zdobyte w projektowaniu doświadczeń użytkowania w przestrzeni przenosi na świat digitalowy, gdzie odnalazła swoje miejsce i pasję. W czasie wolnym lubi gotować i wyszukiwać ubrania vintage.
Blog ARTNOVA
Poszerzaj z nami swoją wiedzę na temat UX
Zasubskrybuj nasz newsletter
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments