• Home
  • UX Blog
  • Zdjęcia na stronę internetową – jak dobrać i przygotować?

Zdjęcia na stronę internetową – jak dobrać i przygotować?

11 lipca 2023
Paulina Cziba
UX Designer

Zdjęcia i obrazy są nieodłączną częścią stron internetowych. W czasach, kiedy ze wszystkich stron bombardowani jesteśmy obrazkami, wybór odpowiednich grafik spełniających oczekiwania nie jest oczywisty. Z tego artykułu dowiesz się jak przygotować zdjęcia na stronę internetową.

Dlaczego zdjęcia na stronie internetowej to ważny element?

Zdjęcia mają moc natychmiastowego przyciągania uwagi, przekazywania wiadomości i wywoływania emocji. W sferze komunikacji wizualnej obrazy mają wyjątkową zdolność do angażowania odbiorców. Dobrze dobrane i wysokiej jakości zdjęcia nie tylko poprawiają estetykę strony internetowej, ale także przyczyniają się do szybszego zrozumienia jej przekazu. W świecie, w którym czas skupienia uwagi jest ograniczony, zdjęcia na stronie internetowej służą jako wizualny haczyk, przyciągając uwagę odwiedzających i zachęcając ich do dalszej eksploracji.

Czym się kierować przy wyborze zdjęć na stronę?

Starannie dobierając i strategicznie rozmieszczając obrazy, strona internetowa może skutecznie komunikować swoją markę, przekazywać informacje i nawiązywać kontakt z odbiorcami. Przyjrzyjmy się czynnikom, które powinniśmy wziąć pod uwagę, gdy rozpoczynamy poszukiwania zdjęć na stronę internetową.

Branża lub tematyka strony

Przede wszystkim kluczowa jest trafność. Wybierz obrazy, które są zgodne z branżą lub tematyką witryny. Takie podejście zapewnia spójną komunikację wizualną. Gdy zdjęcia bezpośrednio odnoszą się do strony, odwiedzający mogą natychmiast zrozumieć charakter Twojej firmy, nawet bez zagłębiania się w treść. Dlatego rozpocznij proces wyboru obrazów koncentrując się na swojej branży. Na przykład strona poświęcona fitnessowi może przedstawiać aktywne osoby, sprzęt do ćwiczeń, z kolei blog podróżniczy wykorzysta zdjęcia urzekających krajobrazów.

Grupa docelowa

Kolejnym ważnym czynnikiem, który powinien wpłynąć na wybór zdjęć na stronę internetową, jest jej grupa docelowa. Obrazy powinny rezonować z użytkownikami odwiedzającymi witrynę. W końcu różne grupy docelowe mogą mieć różne preferencje i przyzwyczajenia. Starsze osoby będą wolały bardziej stonowane, bezpieczne zdjęcia, z kolei młodsze grono będzie preferowało odważniejsze obrazki. Więcej o personalizacji dowiesz się z lektury artykułu Personalizacja UX.

Panujące trendy

Trendy odzwierciedlają zmieniające się preferencje i oczekiwania odbiorców. Ważne jest, aby być na bieżąco z tym co jest aktualnie popularne w fotografii i projektowaniu www. Uwzględniając aktualne trendy na stronach internetowych, można stworzyć witrynę, która będzie nowoczesna i atrakcyjna wizualnie. Warto jednak zachować równowagę między podążaniem za modą, a zachowaniem autentyczności marki. Wybieraj te kierunki, które poprawiają estetykę witryny, pozostając jednocześnie wiernym swojemu stylowi i nie odbiegając od identyfikacji wizualnej lub branży.

infografika: jak dobrać zdjęcia na stronę internetową.
Infografika: Jak dobrać zdjęcia na stronę internetową.
pobierz pdf

Dobre zdjęcie na stronę internetową – na co zwrócić uwagę?

Nie tylko zawartość, ale też jakość dodawanych zdjęć ma znaczenie. Istnieje kilka dodatkowych aspektów, o które należy zadbać przed dodaniem zdjęć na stronę.

Jakość

Strona internetowa będzie atrakcyjna, jeśli prezentowane na niej treści będą wysokiej jakości. Wybierz zdjęcia o wysokiej rozdzielczości, które są ostre, wyraźne i dobrze skomponowane. Użytkownicy korzystający na co dzień z innych stron internetowych oraz mediów społecznościowych są przyzwyczajeni do mocno selekcjonowanych, jakościowych obrazów. Rozmyte lub rozpikselowane zdjęcia wpłyną negatywnie na odbiór strony oraz będą świadczyć o braku profesjonalizmu.

Spójność i konsekwencja

Strona będzie prezentować się profesjonalnie, gdy dobrane na nią zdjęcia będą pasować nie tylko do tematyki i odbiorców, ale również do siebie nawzajem oraz do identyfikacji wizualnej. Spójność zdjęć odnosi się do utrzymania jednolitego stylu i motywu w całej witrynie. Aby zachować spójność zdjęć, wybierz obrazy, które mają wspólne cechy wizualne, takie jak podobny schemat kolorów lub powtarzający się styl kompozycji. Konsekwencja wybranych obrazów zagwarantuje estetyczną, harmonijną witrynę. Szczególnie ważne jest to, gdy chcemy założyć ładny sklep internetowy. Wtedy musimy postarać się, aby zdjęcia produktowe były utrzymane w jednym stylu, np. na jednakowym tle.

Autentyczność

W czasach, gdy zdjęć stockowych jest pod dostatkiem, korzystanie z autentycznych obrazków wyróżni Twoją witrynę i sprawi bardziej wiarygodne wrażenie.

Autentyczność w doborze zdjęć polega na wykorzystywaniu prawdziwych ludzi, prawdziwych produktów, prawdziwych doświadczeń, gdy tylko jest to możliwe. Szczere ujęcia lub zakulisowe spojrzenia mogą dodać odrobinę realizmu do Twojej witryny. Jeśli chodzi o zdjęcia produktowe muszą one koniecznie odwzorowywać dokładnie to, co zamierzasz sprzedać. Obrazy nie mogą zakłamywać rzeczywistości. Na dzisiejszym wysoce konkurencyjnym rynku online klienci cenią sobie przejrzystość i autentyczną reprezentację produktów. Autentyczność fotografii zmniejsza prawdopodobieństwo zwrotów lub niezadowolenia, a ostatecznie poprawia ogólne wrażenie zakupowe.

Rozmiar produktu na zdjęciu

Rozmiar produktu na zdjęciu powinien dokładnie odzwierciedlać jego wymiary i proporcje w rzeczywistości. Dołącz wiele zdjęć pod różnymi kątami, aby zapewnić kompleksowy widok oferowanego towaru. W ten sposób pozwolisz klientom lepiej zrozumieć rozmiar i skalę, a także unikniesz niedopowiedzeń. W sklepach internetowych powszechne jest umożliwianie powiększania i pomniejszania obrazów. Tak zaprojektowana strona produktowa umożliwia użytkownikom dokładne zbadanie i ocenę szczegółów.

Kierowanie uwagi w odpowiednie miejsce

Dzięki odpowiedniej kompozycji zdjęcia jesteśmy w stanie nakierować czyjąś uwagę w odpowiednie miejsce na stronie, np. nagłówek lub przycisk CTA (Call To Action). Taki zabieg polega na strategicznym pozycjonowaniu elementów lub używaniu wizualnych wskazówek, aby kierować uwagę użytkownika i podkreślać najważniejsze elementy.

Jedną ze skutecznych technik jest użycie linii wiodących, np. wskazującej ręki postaci na zdjęciu, które naturalnie prowadzą wzrok widza w kierunku określonego obiektu lub punktu zainteresowania. Linie te działają jak ścieżki wizualne, przyciągając uwagę i tworząc poczucie głębi w obrazie.

Odpowiednie emocje na zdjęciu

Emocje wywołane przez zdjęcie powinny być zgodne z oczekiwaną reakcją lub wiadomością, którą chcesz przekazać użytkownikom. Chcesz inspirować, bawić czy informować? Zidentyfikuj podstawową emocję, którą widz ma odczuwać patrząc na zdjęcie.

Następnie skup się na kompozycji i temacie zdjęcia. Na przykład radosne i energiczne zdjęcie może zawierać uśmiechnięte twarze, dynamiczny ruch i żywe kolory, podczas gdy wyciszone i uspokajające zdjęcie może przedstawiać spokojne krajobrazy lub zrelaksowane osoby. Należy przy tym pamiętać, jak istotny jest wpływ emocji na procesy zakupowe. Wywołując odpowiednie odczucia za pomocą obrazów, można stworzyć silniejszą więź z klientami, zwiększyć ich zaangażowanie oraz prawdopodobieństwo zakupu.

Szukasz wykonawcy atrakcyjnej strony www?

Prześlij brief lub zadzwoń!

Wypełnij formularz, skontatujemy się z Tobą

Optymalizacja zdjęć na stronę internetową

Nie tylko treść przedstawiona na zdjęciach będzie miała wpływ na ostateczny odbiór Twojej strony internetowej. Równie ważna będzie odpowiednia optymalizacja obrazów. Odnosi się ona do takiego przygotowania zdjęć, które pozwala na prawidłowe formatowanie, kompresję i wyświetlanie. Poznaj jakie aspekty należy wziąć pod uwagę przed osadzeniem fotografii na stronie.

Rozmiar

Wybierając obrazy, ważne jest, aby wziąć pod uwagę odpowiednie rozmiary w oparciu o określone sekcje, w których będą wyświetlane. Aby określić rozmiar obrazów, zacznij od ustawienia marginesów strony tak aby na obrazy dostępna była założona wartość, na przykład 1200px. Oceń każdą sekcję, w której zostaną umieszczone obrazy, i określ, czy wymagany jest obraz o pełnej szerokości, czy o mniejszym rozmiarze, takim jak 1/2 lub 1/4 szerokości strony.

Na przykład, jeśli masz układ dwukolumnowy z jedną kolumną na tekst, a drugą na obraz, a kolumna obrazu ma około 600 pikseli szerokości, nie ma potrzeby przesyłania obrazu o szerokości 1500 pikseli. Dopasuj rozmiar obrazu do rzeczywistego rozmiaru wyświetlania, który będzie zajmował na stronie, czyli w tym przypadku 600 pikseli.

Waga i rozdzielczość

Po określeniu rozmiarów zdjęć należy zoptymalizować ich wagę. Waga plików w witrynie ma duży wpływ na jej pozycjonowanie. Przed wrzuceniem zdjęcia na stronę, zmniejsz jakość w programie graficznym do poziomu, w którym różnica nie będzie zauważalna.

Zmniejszenie jakości o około 50% jest często dobrym punktem wyjścia. Alternatywnie można użyć narzędzi online, takich jak strony do kompresowania obrazów bez utraty widocznej jakości. Te techniki optymalizacji poprawią szybkość ładowania strony internetowej, jednocześnie zwiększając komfort jej użytkowania.

Nazwa i tekst alternatywny

Zanim dodasz na stronę wybrane zdjęcia, sprawdź jaką nazwę mają ich pliki. Unikaj przypadkowych nazw, np. finalfinal02.jpg. Zadbaj o to, aby nazwać wszystkie obrazy zgodnie z hasłem kluczowym ich tematyki, nie używaj polskich znaków, a słowa oddziel myślnikami zamiast spacji, np. zdjecia-na-strone-internetowa.jpg.

Tekst alternatywny, inaczej Alt text, czyli skrót od „alternative text”, to atrybut opisowy używany do dostarczania tekstowych opisów obrazów na stronie internetowej. Służy jako alternatywna reprezentacja obrazu, gdy nie może on być wyświetlany lub dostępny dla użytkowników. Alt text jest przeznaczony przede wszystkim dla osób, które są niedowidzące lub mają wyłączone obrazy w swoich przeglądarkach internetowych.

Ponadto tekst alternatywny jest cenny dla celów optymalizacji pod kątem wyszukiwarek (SEO). Wyszukiwarki polegają na Alt text, aby zrozumieć zawartość obrazów, co może wpływać na widoczność obrazu w wynikach wyszukiwania.

Zdjęcia, a szybkość ładowania strony

Gdy użytkownik odwiedza Twoją stronę internetową, jego przeglądarka musi pobrać wszystkie obrazy powiązane z tą stroną. Większe rozmiary plików graficznych wymagają więcej czasu na pobranie, co prowadzi do wydłużenia czasu ładowania. Kluczowym czynnikiem jest rozmiar pliku obrazu. Większe rozmiary wymagają dłuższego czasu pobierania, szczególnie w przypadku wolniejszych połączeń internetowych lub urządzeń mobilnych.

Wymiary obrazu również odgrywają znaczącą rolę. Jeśli obraz jest większy niż miejsce, które zajmuje na stronie internetowej, przeglądarka musi go przeskalować, co obciąża urządzenie i powoduje opóźnienie w wyświetleniu obrazu.

Darmowe zdjęcia na stronę internetową – czy warto z nich korzystać?

Istnieje wiele stron internetowych i platform, które oferują darmowe zdjęcia stockowe i obrazy na różnych licencjach. Korzystanie z darmowych zdjęć wiąże się jednak z kilkoma kwestiami. Po pierwsze, ważne jest, aby zrozumieć i przestrzegać warunków licencji związanych z każdym obrazem. Po drugie, darmowe obrazy są szeroko dostępne, co oznacza, że mogą być wykorzystywane przez wiele innych stron internetowych i firm. Co więcej, darmowe obrazy nie zawsze spełnią wymagania pod względem jakości, trafności lub stylu.

Chociaż w Internecie dostępny jest ogromny wybór obrazków, znalezienie takiego, który idealnie będzie pasował do treści i projektu witryny, może być wyzwaniem. W takich przypadkach warto rozważyć odpłatną fotografię stockową lub zatrudnienie profesjonalnego fotografa lub grafika, który zapewni bardziej dopasowane i wysokiej jakości obrazy.

Podsumowanie

Zdjęcia na stronę internetową mogą zaintrygować odbiorców, opowiedzieć historię lub dopełnić wizualnie witrynę. Nie tylko trafne wyszukanie obrazów, ale także odpowiednie przygotowanie plików wpłyną na ostateczny odbiór strony.

Wbrew pozorom dobór odpowiednich zdjęć jest ważnym procesem, który wpłynie na atrakcyjność, komunikację i profesjonalizm witryny. Warto zainwestować w niego więcej energii, aby oczarować klientów i przekonać ich do częstego zaglądania na Twoją stronę.

Paulina Cziba
UX Designer

Projektantka UX i UI z doświadczeniem architektonicznym. Umiejętności zdobyte w projektowaniu doświadczeń użytkowania w przestrzeni przenosi na świat digitalowy, gdzie odnalazła swoje miejsce i pasję. W czasie wolnym lubi gotować i wyszukiwać ubrania vintage.

Komentarze

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments