• Home
  • UX Blog
  • Jak długo trwa tworzenie strony internetowej

Jak długo trwa tworzenie strony internetowej

7 maja 2024
Staszek Czarnecki
UX Designer

Budowa witryny www to skomplikowane przedsięwzięcie, które może trwać od kilku tygodni do kilku miesięcy, w zależności od złożoności projektu. To ile trwa tworzenie strony internetowej zależy od wielu czynników, takich jak rodzaj strony, zakres prac, używane technologie oraz organizacja projektu. Zrozumienie tych elementów i zależności między nimi pozwala na lepsze planowanie i precyzyjne przewidzenie, kiedy witryna będzie gotowa.

Czynniki wpływające na czas tworzenia strony internetowej

Czas potrzebny na zaprojektowanie i stworzenie nowej strony internetowej zależy od wielu składowych. Najważniejszy jest rodzaj strony – prostsze strony wizytówki wymagają mniej czasu niż rozbudowane sklepy internetowe czy portale informacyjne. Równie dużą rolę ma zakres prac, związany z liczbą i stopniem komplikacji funkcji udostępnianych użytkownikom.

Trzeba też pamiętać, że używane technologie i narzędzia mogą przyspieszyć lub spowolnić proces tworzenia strony www. Wpływ ten jest widoczny na każdym etapie powstawania serwisu: od planowania i analizy, przez projektowanie i programowanie, aż po testowanie i optymalizację.

Rodzaj strony internetowej

Jak wspomniałem typ strony internetowej znacząco wpływa na czas jej tworzenia. Strony wizytówki, czyli witryny o charakterze informacyjnym i ograniczonej, rzadko modyfikowanej treści, można zrealizować w krótkim czasie.

Sklepy internetowe są bardziej skomplikowane. Przede wszystkim ze względu na rozbudowaną strukturę, wynikającą z potrzeby prezentacji, filtrowania i sortowania oferty. Z reguły dochodzi do tego także wymóg stworzenia i skonfigurowania wygodnych mechanizmów zarządzania sprzedawanymi produktami, w tym zmiany cen, opisów, fotografii produktowych. Kolejnym czynnikiem jest ponadto potrzeba integracji z systemami płatności i dostaw.

Portale informacyjne wymagają zaawansowanego zarządzania treścią i muszą charakteryzować się dużą funkcjonalnością. Strony z blogami często mają mniej skomplikowaną strukturę, ale wymagają dobrego zaprojektowania UX oraz przemyślanej strategii pod kątem SEO (drzewo hierarchiczne wpisów, struktura adresów, metatagi, linkowanie wewnętrzne).

Specjalizowane aplikacje webowe, które zawierają unikalne funkcje, mogą wymagać najwięcej czasu ze względu na ich złożoność i specyficzne wymagania. Szczególnie w sytuacji, gdy są to nowe rozwiązania lub znacząco unowocześniane duże serwisy.

Zakres prac i dostępne funkcje

Zakres prac przy tworzeniu strony internetowej może być bardzo różny. W prostych przypadkach funkcje strony ograniczają się do formularza kontaktowego i możliwości pobrania plików. Sklepy z założenia wymagają implementacji koszyka zakupowego, niekiedy systemów rezerwacji a także integracji z innymi rozwiązaniami zewnętrznymi.

Każda dodatkowa funkcja wymaga szczegółowego planowania, projektowania i testowania. Ponadto każda kolejna funkcja może wpływać na te wdrożone wcześniej. Mówiąc najkrócej, im więcej czynności użytkownik może wykonać, tym dłużej trwa tworzenie strony internetowej.

Organizacja projektu

Niebagatelne znaczenie dla czasu tworzenia strony internetowej ma także sam sposób realizacji tego przedsięwzięcia. Dobry podział prac w doświadczonym zespole po stronie wykonawcy, sprawna komunikacja z klientem, terminowe akceptacje projektów oraz dostarczanie niezbędnych danych przez zamawiającego, sprzyjają dostarczeniu gotowej strony w krótkim terminie. Opóźnienia wynikające z niedotrzymywania terminów poszczególnych kroków tworzenia witryny opóźniają termin oddania gotowej strony. Takie przesunięcia często kumulują się i z tego powodu całkowite opóźnienie potrafi być kilkukrotnie dłuższe od planowanego czasu trwania projektu.

Technologie i narzędzia używane w procesie tworzenia

W procesie tworzenia strony internetowej używa się różnych technologii i narzędzi. To jakie z nich i w jakim połączeniu są wykorzystywane w znacznym stopniu odbija się na czasie tworzenia strony www.

Zastosowanie CMS (Content Management System) pozwala na łatwe zarządzanie treścią i szybkie wdrażanie zmian już na etapie budowy witryny, ale największe korzyści przynosi w trakcie eksploatacji. Wiąże się jednak z potrzebą poświęcenia czasu na instalacje i konfigurację systemu oraz często koniecznością organizacji szkoleń dla użytkowników.

Frameworki i biblioteki programistyczne, umożliwiają szybsze i bardziej efektywne programowanie. Zapewniają przy tym większą spójność wizualną i funkcjonalną gotowej strony.

Narzędzia do testowania i optymalizacji, takie jak Google Lighthouse czy GTmetrix, pomagają w analizie wydajności strony i jej optymalizacji pod kątem SEO oraz responsywności. Dzięki nim cały proces tworzenia strony staje się bardziej efektywny i precyzyjny oraz wymaga mniej czasochłonnych poprawek i modyfikacji.

Etapy procesu tworzenia strony internetowej

Żeby uświadomić sobie złożoność procesu powstawania serwisu internetowego, warto przyjrzeć się kolejnym krokom prowadzącym do ostatecznego efektu. Każdy z tych etapów jest niezbędny, a jego pominięcie może spowodować, kosztowne i długo trwające działania naprawcze. W skrajnych sytuacjach wymagające wręcz powtórzenia całego procesu projektowego.

Poniżej przedstawiam listę etapów tworzenia strony internetowej.

Planowanie i analiza:

  • zebranie wymagań od klienta, zrozumienie oczekiwań, celów i potrzeb,
  • badanie rynku i konkurencji, rozpoznanie aktualnych trendów,
  • opracowanie dokumentacji projektowej – briefu projektu, opisu założeń, wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych.

Projektowanie UX/UI

  • projektowanie makiet i prototypów, tworzenie koncepcji wizualnej,
  • uwzględnianie doświadczeń użytkowników, optymalizacja interakcji, wymogi dostępności,
  • prezentacja wizualizacji klientowi, akceptacja projektu przez klienta.

Programowanie i wdrażanie

  • tworzenie warstwy wizualnej (frontend),
  • implementacja logiki serwerowej (backend),
  • integracje z systemami zewnętrznymi.

Testowanie i optymalizacja

  • testy funkcjonalne i wydajnościowe, czyli sprawdzanie poprawności działania witryny i jej szybkości,
  • optymalizacja pod kątem SEO, nakierowana na poprawę widoczności w wyszukiwarkach,
  • weryfikacja i dostosowanie do systemów operacyjnych, urządzeń i przeglądarek wykorzystywanych przez grupę docelową strony.

Szacunkowe czasy realizacji różnych typów stron

Poniżej podaję przeciętne czasy tworzenia stron internetowych różnych typów. Czasy te należy traktować szacunkowo. Każdy projekt wymaga bowiem stworzenia precyzyjnego harmonogramu uwzględniającego opisane wcześniej czynniki, a wynikające z konkretnego kontekstu, wpływające na pracochłonność projektu.

Strona wizytówka:

  • prosta struktura, ograniczona liczba podstron, podstawowe funkcje,
  • grafika stockowa, standardowe użycie frameworku/CMS, bez potrzeby kodowania,

Szacunkowy czas realizacji: 1-2 tygodnie.

Sklep internetowy:

  • średniej wielkości baza produktów, standardowy silnik sklepu,
  • integracja systemów płatności, zarządzanie produktami, funkcjonalności związane z zakupami, konfiguracja i personalizacja graficzna,

Szacunkowy czas realizacji: 4-6 tygodni.

Strona z blogiem:

  • prosta struktura podstron, zaawansowana funkcjonalność zarządzania treścią,
  • integracja z mediami społecznościowymi,

Szacunkowy czas realizacji: 3-5 tygodni.

Zaawansowana witryna firmowa:

  • rozbudowana struktura, kilkanaście szablonów podstron, formularze, newsletter, blog / aktualności,
  • grafika dedykowana, spersonalizowany szablon, indywidualnie projektowane funkcje,

Szacunkowy czas realizacji: 7-12 tygodni.

Pora na nową odsłonę firmowej witryny?

Zamów wycenę projektu i wdrożenia

Wypełnij formularz, skontatujemy się z Tobą

Jak przyspieszyć proces tworzenia strony internetowej?

Zgodnie z prawem Brooksa, mówiącym w popularnym uproszczeniu, że 9 kobiet nie urodzi dziecka w 1 miesiąc, czasu potrzebnego na zbudowanie strony www nie da się skracać w nieskończoność. Można za to zadbać, aby czas nie wydłużał się poza niezbędne minimum.

Oto kilka dobrych praktyk, które warto wdrożyć, aby strony powstawały w przewidywanym terminie.

Skuteczne planowanie i zarządzanie projektem:

  • ustalanie realistycznych terminów i celów, na podstawie doświadczenia w realizacji podobnych zadań,
  • dobra koordynacja działań zespołu przez menedżera projektu,
  • wczesne rozpoznawanie pojawiających się problemów oraz opóźnień i podejmowanie działań naprawczych.

Automatyzacja procesów:

  • wykorzystanie narzędzi do automatyzacji,
  • wykorzystanie gotowych wzorców, szablonów i rozwiązań,
  • używanie design systemu.

Komunikacja z klientem:

  • regularne spotkania i raporty,
  • bieżąca wymiana informacji i wspólne rozwiązywanie problemów.

Podsumowanie

Tworzenie strony internetowej to złożony proces, na który wpływają różne czynniki. Wśród nich warto wymienić przede wszystkim rodzaj strony i jej złożoność, używane technologie oraz sposób zarządzania projektem.

Każdy etap, począwszy od planowania i analizy, poprzez projektowanie i programowanie, aż po testowanie i optymalizację, wymaga odpowiedniego nakładu pracy i czasu.

To ile trwa tworzenie strony internetowej zależy również od staranności zaplanowania prac i efektywności komunikacji wykonawcy z klientem.

Staszek Czarnecki
UX Designer

Rozwiązywanie problemów to jego pasja, niezależnie od tego, czy chodzi o wygląd strony www widzianej okiem użytkownika, czy o zapchany filtr w kawiarce. Uwielbia rozumieć złożone rzeczy i dzielić je na proste rozwiązania. Poza pracą znajdziesz go, trenującego na siłowni lub wspominającego poprzednie podróże.

Komentarze

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments